Sida 6 av 35

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 jan 2022 19:56
av mati
Dodde skrev:
Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
Vem säger att efterfrågan är stor? Tydligen är den ju inte det eftersom det är andra marknader än Sverige som bestämmer. Men det är synd, för det innebär att jag måste i slutändan köra omkring i en bil som en kines eller en amerikan vill ha, dvs en SUV. Jag föredrar nånting annat. Nu är Buzz förvisso en kul skapelse. Men det är trots allt en buss, ingen praktisk personbil.

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 jan 2022 20:00
av Mickep
Kombimarknaden är stor. Bara fr att det inte finns någon kombi som elbil betyder det inte att det inte finns efterfrågan. Se på fossilmarknaden.
Kombis är jättestort. men för mig symboliserar den familjens förtryck och fängelse (+ risk för dörruppslag) så jag är inte kundgruppen.

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 jan 2022 20:01
av mastodontfilmsmats
martinot skrev:
mati skrev:
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
http://www.240.se/litteratur/MSPV561.pdf
Läser ingressen med Christer Glennings röst... :lol:

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 jan 2022 20:25
av Dodde
Finns ju stora märken som planerar att sluta tillverka kombi, måste finnas en anledning till det, efterfrågan?

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 jan 2022 20:29
av martinot
Dodde skrev:
Finns ju stora märken som planerar att sluta tillverka kombi, måste finnas en anledning till det, efterfrågan?
Jo, marknaden går (tyvärr) mer mot höga SUV:ar än smidiga kombibilar.

Det är en global trend, men även en som sker här i Norden och Tyskland (som är klassiska kombimarknader) som går mer mot SUV. Men mest styrs detta hos biltillverkarna för att anpassa modellprogrammen till de globalt största bilmarknaderna USA och Kina. Där är efterfrågan på kombibilar i princip noll.

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 jan 2022 23:57
av jonasl
PapaD skrev:
Får du tillbaka handpenning på den beställningen?
Ja, när jag beställde var det 15000 i handpenning som är fullt återbetalningsbara. Nu är det väl en tusenlapp som man inte får tillbaka om man ångrar sig.

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 jan 2022 23:59
av jonasl
mati skrev:
jonasl skrev:
Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte.. :)
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 07:02
av mati
jonasl skrev:
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 09:14
av jonasl
Ja, håller med. Någon annan liknande bil skulle inte vara aktuell.

Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 09:36
av martinot
mati skrev:
jonasl skrev:
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 10:10
av Mickep
Anledningen är väl mer att man kan ta bra betalt för en SUV än vad man kan ta för en kombi. (alltså rejält mycket mer betalt)

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 11:33
av mati
martinot skrev:
Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.
Jag bryr mig inte om körkänslan. Förutsatt att bilen uppfyller ett specifikt behov såklart. En ID Buzz gör ju det på sätt och vis. Förutsatt att den får bra dragvikt så fungerar den säkert ypperligt som laståsna och att dra husvagnen med. Och plats för hundar och katter finns dessutom gott om. Vi har sedan några månader tillbaka utöver hundarna en bengal-katt, och den vill/kan inte heller stanna hemma när man skulle åka iväg med husvagnen. Dessa katter är lite som hundar, de vill följa med husse och matte överallt. Vi har alltså två stora hundar och en kattbur som måste få plats i bilen/husvagnen. Det är uppenbart att det skulle bli mycket lättare med en ID Buzz. Vi får se.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 12:55
av Rasmussen
Såg i ett fb-inlagg att cargon verkar får tre platser iaf! Sugen på att byta upp kangoon..

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 12:58
av HelectriC
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 13:06
av mati
HelectriC skrev:
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 13:11
av Maw
mati skrev:
HelectriC skrev:
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.
Du har tittat för lite på Harry Potter :D

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 13:18
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.
ok, vilka dimensioner har den? Vi har reserverat en Cargo i firman, men om den är så liten, så vet i sjutton :?

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 13:53
av PapaD
Den är inte liten på den här jämförelsen med ID4. Bilderna är skalade med däckomkrets för 20". Ser ungefär ut som en T7/T6/T5. Jag har haft en T5 multivan själv för övrigt. Min drömbil. Men vi drömde bara, åkte inget nästan. Skaffade husbil istället, den har vi haft större nytta av.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 14:00
av Maw
Är inte ID Buzz i standardlängd och ID Cargo olika stora eller åtminstone olika långa?

Edit:

Hittade dimensionerna för ID.BUZZ
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID._Buzz
Screenshot_20220127-140121_Chrome.jpg
Dimensionerna för ID BUZZ Cargo concept
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/el ... cargo.html
The ID. Buzz Cargo concept vehicle has a payload of 800kg, is 5,048 mm long, 1,976 mm wide, 1,963 mm tall and has a wheelbase of 3,300 mm.
Knappt någon skillnad enligt de två källorna, men visst skulle den komma i två olika längder med olika axelavstånd?

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 14:02
av PapaD
Den info jag läst är det en storlek först, därefter kommer det en lång version.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 14:08
av dd88
Ja en längre cargo skulle väl komma till hösten, är den som är intressant för min del.

Grymt att tre platser fram är bekräftat dock.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 19:33
av PapaD
https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 19:39
av DanneLKPG
PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
Förstår inte problemet att den även finns i 5-sits? Finns ju andra bilder där det är tre säten fram också så det är väl bara olika konfigurationer?

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 19:42
av jonasl
Det är väl samma på T-bilarna, de enklare varanterna finns med soffa fram (transporter, caravelle) men Multivan och California har 2 säten fram och lite valfritt bak (vilket jag hoppas på även på denna!).

Men den ser ut att vara någonstans mellan Sharan och T7 i storlek?

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 jan 2022 19:43
av Maw
PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
Den kommer nog med 3 rader också, det ser ju ut att finnas inredning i bagaget för en tredje rad.