Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12655
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
Eftersom det är en del urspårningar gentemot rubriken i denna tråd tänkte jag göra en till...

Polestar 2 SR eller XC40 P6? Tydligen skall den nya 2-hjulsdrivna versionen av XC40 kalls P6.

Jag har kört båda (dock AWD-versionerna då FWD-versionen inte finns ännu), båda har positiva saker men fortfarande lite kluven om vilken.
Vet att XC40 har högre förbrukning, men man satt lite bekvämare i den då man i P2 satt mer i en grop då mittkonsolen kändes högre.
Baksätet upplevde jag som trängre i P2, men har ingen betydelse för enda gångerna man är där bryr man sig inte, man vill då bara hem...
Tycker du skall väja den som känns bäst att köra.

Har inte testat XC40, men upplever också att man sitter lite långt ner i en i PS2 med lite höga "väggar" runt. Så är helt med på vad du syftar på, även om liknelsen "grop" var ny för mig.
Erxon skrev:
Vi har inga barn eller barnstolar man behöver tänka på heller, ungarna får åka sina egna bilar, bara en jycke i bur så en sedan går bort (läs M3).
Några alternativa troligen intressanta hundbilar som borde vara intressanta för dig att testa:

Både Kia EV6 eller Ioniq 5 skulle ju kunna vara bra vovve-bilar (i prisklasserna snäppet under).

Troligen även MY med ännu större bagageutrymme för vovvar/burar; om du kan tänka dig en Made in China redan till höst (i prisklassen snäppet över).

Även en e-tron skulle ju kunna vara intressant, och kanske någon av de nya BMW iX-SUV:arna.
Gällande Kia och Hyundai har jag tittat på, men inte fått svar på om de fortfarande kommer att ha sina serviceintervaller på 1500 mil och batterikylvätskebyte... Det är en sak som stör mig.
MY blir för dyr, tycker att närmare 600K är "innihelvete" för dyrt för en bil, och MY är över 700K. Likaså är e-tronen för dyr, nu finns även nya Q4:an som alternativ på Audi men även den hamnar för högt.
Däremot kan alternativet vara en en Skoda Enyaq. Men tror man åker bättre i Volvo/P2.

BMW är inget alternativ, fruns kusin är så BMW-fanatisk, framför allt dieselsexan, så det går inte prata bil med honom... Sen har jag kört "Vad är skillnaden på en snigel och en BMW?" för många gånger så det går inte att åka BMW...
Batterikylvätskebyte har du även hos Skoda Enyaq
Vill man byta kylvätska var 1500 mil? Det blir ju tätare serviceintervall än dagens fossilbilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4473
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
Eftersom det är en del urspårningar gentemot rubriken i denna tråd tänkte jag göra en till...

Polestar 2 SR eller XC40 P6? Tydligen skall den nya 2-hjulsdrivna versionen av XC40 kalls P6.

Jag har kört båda (dock AWD-versionerna då FWD-versionen inte finns ännu), båda har positiva saker men fortfarande lite kluven om vilken.
Vet att XC40 har högre förbrukning, men man satt lite bekvämare i den då man i P2 satt mer i en grop då mittkonsolen kändes högre.
Baksätet upplevde jag som trängre i P2, men har ingen betydelse för enda gångerna man är där bryr man sig inte, man vill då bara hem...
Tycker du skall väja den som känns bäst att köra.

Har inte testat XC40, men upplever också att man sitter lite långt ner i en i PS2 med lite höga "väggar" runt. Så är helt med på vad du syftar på, även om liknelsen "grop" var ny för mig.
Erxon skrev:
Vi har inga barn eller barnstolar man behöver tänka på heller, ungarna får åka sina egna bilar, bara en jycke i bur så en sedan går bort (läs M3).
Några alternativa troligen intressanta hundbilar som borde vara intressanta för dig att testa:

Både Kia EV6 eller Ioniq 5 skulle ju kunna vara bra vovve-bilar (i prisklasserna snäppet under).

Troligen även MY med ännu större bagageutrymme för vovvar/burar; om du kan tänka dig en Made in China redan till höst (i prisklassen snäppet över).

Även en e-tron skulle ju kunna vara intressant, och kanske någon av de nya BMW iX-SUV:arna.
Gällande Kia och Hyundai har jag tittat på, men inte fått svar på om de fortfarande kommer att ha sina serviceintervaller på 1500 mil och batterikylvätskebyte... Det är en sak som stör mig.
MY blir för dyr, tycker att närmare 600K är "innihelvete" för dyrt för en bil, och MY är över 700K. Likaså är e-tronen för dyr, nu finns även nya Q4:an som alternativ på Audi men även den hamnar för högt.
Däremot kan alternativet vara en en Skoda Enyaq. Men tror man åker bättre i Volvo/P2.

BMW är inget alternativ, fruns kusin är så BMW-fanatisk, framför allt dieselsexan, så det går inte prata bil med honom... Sen har jag kört "Vad är skillnaden på en snigel och en BMW?" för många gånger så det går inte att åka BMW...
Batterikylvätskebyte har du även hos Skoda Enyaq
Vill man byta kylvätska var 1500 mil? Det blir ju tätare serviceintervall än dagens fossilbilar.
Vill och vill, vad har man för alternativ?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av heldiggrisen »

Man byter inte kylarvätska varje service, verkar som I5 ska bytas var 3e, pris okänd.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12655
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Vill och vill, vad har man för alternativ?
Jag menar naturligtvis att Kia och Skoda vill byta filtret. Kunden blir ju tvingad att anpassa sig.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4473
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Vill och vill, vad har man för alternativ?
Jag menar naturligtvis att Kia och Skoda vill byta filtret. Kunden blir ju tvingad att anpassa sig.
VW byter inget på ID.4 Varför?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12655
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Vill och vill, vad har man för alternativ?
Jag menar naturligtvis att Kia och Skoda vill byta filtret. Kunden blir ju tvingad att anpassa sig.
VW byter inget på ID.4 Varför?
Kanske inte samma värmepumpslösning?
Skriv svar