Sida 6 av 25

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 18:25
av Laban
Svenssons skrev:
Det blir ju nya delar till Model 3 vilket betyder nya leverantörer eller ny åtminstone nya produkter från befintliga leverantörer och detta kan betyda nya problem med leverantörerna. Det är inte endast dörrarna som det var problem med från leverantör utan även stolarna. Även Model S har haft bekymmer med underleverantörer där saker inte kommit i tid eller inte fungerat enligt spec.
Men förhoppningsvis är det enklare delar, vanliga dörrar, stolar där man kanske kan tänka sig att man riktar sig mot flera underleverantörer för att säkerställa produktionen. Sen hoppas jag att den färdiga designen är färdig långt tidigare än Gigafabriken så att man kan börja tillverka prototyper tidigt och få med eventuella underleverantörer på banan. Batterier kan man trots allt få från befintlig produktionskedja så det är inget man behöver vänta på för att göra prototyper, eller kanske även den initiala produktionen, founders/signatures..

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 18:36
av chpaulin
Laban skrev:
Toja skrev:
Eventuella problemet ligger på batterisidan isåfall.
Precis. Och en eventuell försening vad gäller Gigafabriken borde inte leda till några problem för att färdigställa bilen och se till att alla andra leverantörskedjor är på plats så det känns som ett mindre problem, förutsatt att vi pratar om månaders försening och inte 1-2 år förstås.
Gigafabriken ligger väl dessutom för ovanlighetens skull före tidsschemat :)

Riskerna ligger väl i sensorer etc. kan jag tänka mig.

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 18:38
av apkungen
Jag sitter också och funderar på det just nu. Jag funderar även på när chevrolet bolt (eller opel thunder eller vad den nu kommer heta) kommer hit. Om bolt kommer hit höst 2016 och model 3 kommer höst 2018, då borde jag lägga en två års leasing. (funderar även på hur stor i3ans räckviddsuppgradering kommer vara på).

Men jag tror att model 3 kommer att komma augusti 2017 till usa och i januari 2018 till Europa. Hoppas verkligen på det.

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 18:49
av Svenssons
Laban skrev:

Men förhoppningsvis är det enklare delar, vanliga dörrar, stolar där man kanske kan tänka sig att man riktar sig mot flera underleverantörer för att säkerställa produktionen. Sen hoppas jag att den färdiga designen är färdig långt tidigare än Gigafabriken så att man kan börja tillverka prototyper tidigt och få med eventuella underleverantörer på banan. Batterier kan man trots allt få från befintlig produktionskedja så det är inget man behöver vänta på för att göra prototyper, eller kanske även den initiala produktionen, founders/signatures..
Sant, det bör vara fler standarddelar till Model 3 som borde göra det billigare och minska risken för problem. Design bör nästan vara satt redan och prototyper bör finnas till mars för att kunna hålla uppe tempot och hinna med leveranser nästa år. Jag är inte så orolig för Gigafactory 1, de verkar ligga före schemat och för att leverera de första bilarna kommer inte så mycket celler behövas. Tesla står dock inför stora förändringar. De måste bygga upp en ny produktionslinje och till skillnad mot Model S och Model X så ska denna klara av hundratusentals bilar istället för tiotusentals. Den måste, efter att man har kört in den, kunna producera lika många Model 3 per månad som idag produceras per år Model S + Model X. Logistiken för detta är på en helt annan nivå. Jag kan inte tänka mig att leveranserna av Model 3 kan skötas på samma sätt som för Model S och Model X.

Räkna med att Model 3 kommer till USA i januari 2018 så är man antagligen närmare det faktiska resultatet än att den kommer 2017. Det har visserligen alltid pratats om slutet av 2017 men senaste uttalandet från Elon lät som att det bara skulle vara ett fåtal som levereras 2017.

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 19:09
av Sofie
Om bolt kommer hit höst 2016 och model 3 kommer höst 2018, då borde jag lägga en två års leasing. (funderar även på hur stor i3ans räckviddsuppgradering kommer vara på).

Men jag tror att model 3 kommer att komma augusti 2017 till usa och i januari 2018 till Europa. Hoppas verkligen på det.[/quote]

Jag tror att i3an kommer med ett 94Ah stort batteri, dagens är på 60Ah dvs Samsungbatterierna har 12kWh mer. Då detta redan är offentligt, så borde försäljningen av dagens i3or gå lite trögare. Skall komma i höst, men jag tror att dom får snabba på lite när försäljningen minskar.

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 20:29
av TiborBlomhall
BMW i3 sägs få 50% längre räckvidd.
Så 20 mil isf dagens 13 enligt EPA.

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 22:19
av Jerker
Det ska bli riktigt spännande! Jag misstänker att trycket på att få köpa en 3:a kommer att vara enormt! Frågan är om de dimensionerar servrar och bandbredd tillräckligt för att kunna hantera alla som kommer att kasta sig över datorerna och försöka lägga en reservation.

Re: Model 3

Postat: 20 jan 2016 22:45
av Svenssons
Jerker skrev:
Det ska bli riktigt spännande! Jag misstänker att trycket på att få köpa en 3:a kommer att vara enormt! Frågan är om de dimensionerar servrar och bandbredd tillräckligt för att kunna hantera alla som kommer att kasta sig över datorerna och försöka lägga en reservation.
Misstänker att de som kommer till eventet kommer få första tjing att reservera. Därefter kanske tidiga köpare av Model S och Model X bli erbjudna. Efter det så kanske de öppnar upp för USA att reservera och sedan marknad efter marknad.

Re: Model 3

Postat: 21 jan 2016 11:26
av Leo
Nja tveksam till att BMW (eller någon annan för den delen) verkligen lyckas klämma in 50% mer batterikapacitet i befintligt utrymme, även med bättre/nyare batterieffektivitet/teknologi. Tror kanske att det är en lite dimridå man skickar ut för att verka bättre än det kanske blir...Känns som många traditionella biltillverkare tävlar om att ha mycket på G (På papperet i alla fall....) Sen är dessa förbättringar ganska marginella sett till dessa bilars verkliga räckvidd t ex vintertid. Det blir ju liksom fortfarande "samma användningsområde" =typisk familjeandrabil att köra i närområdet med.

Man undrar hur de gjort.... Utnyttja utrymmet där REX sitter =offra bagaget? Kanske angivit den TOTALA räckvidden med REX-versionen genom samtidigt utökad bensintank? (Fanns ju något krav att bensintankens storlek inte fick ge längre räckvidd än elräckvidden så att säga...) Förbättrad styrelektronik eller mindre reserver/marginaler i batteriet? Eller en kombination av olika saker?

Sen är ju frågan vem som ska betala? Hur mycket blir priset höjt? Nissan +6kWh =20 000kr, Tesla +5kWh =30 000kr, BMW +9kWh =xx xxx kr???

Så jag tror att vi inte sak förvänta oss några underverk hos de traditionella biltillverkarna förrän de designar en elbil "från grunden" typ Tesla/Bolt. Vilket många biltillverkare nu säkert har kastat sig på, men det kommer fortfarande att ta flera år innan någon av oss kan köra omkring i en sån om vi säger så.

Re: Model 3

Postat: 24 jan 2016 09:54
av Laban
Leo skrev:
Nja tveksam till att BMW (eller någon annan för den delen) verkligen lyckas klämma in 50% mer batterikapacitet i befintligt utrymme, även med bättre/nyare batterieffektivitet/teknologi
Nissan har visat 60 kWh pack med samma storlek som nuvarande. Man får inte glömma att ett litet pack utsätts för betydligt fler cykler så det kan skilja en hel del i kemi mellan nuvarande och det som kommer i Leaf generation 2, Bolt osv. Se bara på Teslas Powerwall där man har antingen 10 kWh eller 7 kWh i samma storlek är 7 kWh har en kemi som kan utsättas för 1 daglig cykel medan 10 kWh packet är 1/vecka.

Re: Model 3

Postat: 24 jan 2016 10:00
av HelectriC
Leo skrev:
Nja tveksam till att BMW (eller någon annan för den delen) verkligen lyckas klämma in 50% mer batterikapacitet i befintligt utrymme, även med bättre/nyare batterieffektivitet/teknologi. Tror kanske att det är en lite dimridå man skickar ut för att verka bättre än det kanske blir...Känns som många traditionella biltillverkare tävlar om att ha mycket på G (På papperet i alla fall....) Sen är dessa förbättringar ganska marginella sett till dessa bilars verkliga räckvidd t ex vintertid. Det blir ju liksom fortfarande "samma användningsområde" =typisk familjeandrabil att köra i närområdet med.

Man undrar hur de gjort.... Utnyttja utrymmet där REX sitter =offra bagaget? Kanske angivit den TOTALA räckvidden med REX-versionen genom samtidigt utökad bensintank? (Fanns ju något krav att bensintankens storlek inte fick ge längre räckvidd än elräckvidden så att säga...) Förbättrad styrelektronik eller mindre reserver/marginaler i batteriet? Eller en kombination av olika saker?

Sen är ju frågan vem som ska betala? Hur mycket blir priset höjt? Nissan +6kWh =20 000kr, Tesla +5kWh =30 000kr, BMW +9kWh =xx xxx kr???

Så jag tror att vi inte sak förvänta oss några underverk hos de traditionella biltillverkarna förrän de designar en elbil "från grunden" typ Tesla/Bolt. Vilket många biltillverkare nu säkert har kastat sig på, men det kommer fortfarande att ta flera år innan någon av oss kan köra omkring i en sån om vi säger så.
REXen på i3 sitter väl fram? Då behöver dom nästan dela upp batteriet i två delar, frågan är om det blir bra?

Re: Model 3

Postat: 24 jan 2016 10:27
av Leo
Har för mig att REX sitter bak till höger, tar upp hyfsat stor del av bagageutrymmet, väger 128kg, bensintank på ca 8L och enligt verkliga uppgifter drar ca 0,8L/mil om man tvingas köra med den. OBS allt taget ur minnet.

Har läst att på en e-up tappar man 5% i räckvidd/100kg last. (e-up väger ungefär som I3)

Re: Model 3

Postat: 24 jan 2016 10:38
av FredrikR
Mars börjar närma sig och sannolikt kommer väl presentationen i slutet av mars?
Har man gått ut med ett datum för ett "event" än? Har tidigare ägare fått någon inbjudan? Vist borde man ha en stor pressträff?

För inte tror ni det bara kommer ut någon press release på nätet? Det känns som att kasta bort ett tillfälle för gratis PR. All världens media bör ju vara intresserade av att rapportera om Model3.
Och för att öka förväntningarna bör man ju börja med att släppa lite aptitretare snart?

Re: Model 3

Postat: 24 jan 2016 10:42
av bylund
De har ju lovat att om man har tillräckligt många referrals (minst 10) från i höstas så blir man ju inbjuden på eventet, så de måste ju skicka ut inbjudningar ett tag innan. Fast det kanske är locket på och tvärtyst från de som blivit inbjudna, om Tesla har bett dem att inte avslöja något.

Re: Model 3

Postat: 24 jan 2016 10:47
av vigge50
FredrikR skrev:
Mars börjar närma sig och sannolikt kommer väl presentationen i slutet av mars?
Har man gått ut med ett datum för ett "event" än? Har tidigare ägare fått någon inbjudan? Vist borde man ha en stor pressträff?

För inte tror ni det bara kommer ut någon press release på nätet? Det känns som att kasta bort ett tillfälle för gratis PR. All världens media bör ju vara intresserade av att rapportera om Model3.
Och för att öka förväntningarna bör man ju börja med att släppa lite aptitretare snart?
De kommer skicka ut inbjudan till en del utvalda så som Teslaägare och press men skulle inte förvåna mig om de väntar till någon/några veckor innan. När inbjudan väl går ut kommer det däremot definitivt snabbt spridasig på nätet. De har redan gått ut och sagt att de som fick ihop minst 10 värvningar sista omgången där man skulle värva köpare skulle få två biljetter till Model III eventet så det kommer hållas ett event och de som är där kommer antagligen precis som Model X eventet ha förtur att beställa Model III.

Edit. Bylund han visst före

Re: Model 3

Postat: 24 jan 2016 12:37
av FredrikR
Ah, nu när ni skriver det så kommer ett svagt minne fram att jag läst något om att de med tillräckligt många referats skulle få en inbjudan till eventet.

Men några veckor innan är snart. Spänningen är olidlig. :D

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 08:02
av Gas P Dahl


Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Model3.jpeg
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 08:12
av MartinH
Gas P Dahl skrev:


Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Model3.jpeg
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...
Sensorer på huven?
Kanske mässan i Geneve i mars trots allt?

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 08:34
av vigge50
Gas P Dahl skrev:


Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Model3.jpeg
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...
En del tror att det är en Saleen men huven verkar vara ganska kort eller är det bara vinkeln som gör att det ser konstigt ut?

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 09:27
av Mistafrizz
vigge50 skrev:
Gas P Dahl skrev:


Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Model3.jpeg
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...
En del tror att det är en Saleen men huven verkar vara ganska kort eller är det bara vinkeln som gör att det ser konstigt ut?
Främre delen av panoraman tycker jag är väldigt lik Model S variant.. Ska man spara på takdelar, så borde det vara lämpligt att iaf ha samma framdel som är motoriserad. Även listerna på sidan av själva luckan är lika.

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 09:39
av vigge50
Det är bara en del av en större bild och om man kollar på den så ser det ut som att bilden är tagen i Amsterdams service center
image.jpeg
image.jpeg
Saleen

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 10:41
av Kalle
Ja tror inte den kommer visas upp i europa först. Säkert på ett eget event som för model x

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 11:23
av Leo
Tror Tesla är rent av korkade om de inte passar på att visa Model 3 som ett helt eget event/händelse. (Men visst, kanske i kombination med en bilmässa) Att då blanda in Facelift på en Model S eller liknande är nog inte optimalt PR-arbete.

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 12:32
av Svenssons
Hade det varit en Model 3 tror jag att den hade varit inklädd och inte stå öppen i ett Service Center med folk passerande. Även att det också är Europa talar emot Model 3. Det är också på tok för tidigt för mässa i mars.

Re: Model 3

Postat: 26 jan 2016 15:03
av apkungen
Ser väldigt mycket ut som en tesla. Även märket på sidan vid blinkersen ser teslalik ut. Men som sagt konstigt om den skulle stå så öppet...