Sida 6 av 13
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 11 maj 2021 23:39
av Henriksson
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 07:24
av ducce916
Henriksson skrev:Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 07:45
av OfarligTesla
ducce916 skrev:
Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
Personen blandar ju dessutom ihop premiumbilar med lyxbilar. Tesla har helt klart bilar i premiumsegmentet men jag skulle inte påstå de har något i lyxbilssegmentet som S-klass/7-serie/A8 brukar klassificeras som.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 07:51
av LarsL
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
När jag beställde Model 3 gick jag in med förväntningen att den skulle vara en bil i Ford Mondeo klass, vilket är en bil jag gillar. Mina förväntningar överträffades då bilen alltså inte kändes sämre än min tidigare Mercedes. Den har definitivt hållit ihop bättre än Mercedesen hittills.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 08:32
av Zalman3
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det.
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Edit:
Lite intressant är också att vissa biljournalister tycker att folk gör "fel" som köper en Tesla.
Folk måste gå en kurs och lära sig att panel gaps är det viktigaste vid bilköp.
Märkligt.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 09:02
av MWall
holden skrev:Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 09:15
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 09:23
av Zalman3
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Fakta är att det finns märkestrogna människor.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 09:24
av holden
MWall skrev:holden skrev:Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen.

Men du glömmer att man även har motorljudet som input där..
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 10:07
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Fakta är att det finns märkestrogna människor.
Men du skrev att det finns märkestrogna människor, oavsett fakta. Eftersom det ofta landar på balansering mellan subjektiva egenskaper har ju var och en sin egen uppfattning om vad som är "fakta".
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 11:36
av martinot
MWall skrev:holden skrev:Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen.

Tycker detta är en fin klassiker och kultbil!
Jag misstänker att det faktiskt inte är omöjligt att bildesignerna på Tesla inspirerades av Mini (både den klassiska här, men även BMWs moderna) när de skapade M3/MY.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 11:49
av martinot
Henriksson skrev:Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara.
Har inte hört några M3-ägare som betecknat bilen som premium (så våra erfarenheter skiljer nog sig där).
Även om jag håller med om att jag önskar att ljudnivån/bullret var lägre, och panelgapen jämnare, så är jag personligen helt ointresserad av vilken kategori som bilen klassas som eller vilken kategori som den tillhör (däremot finns det varumärken som jag gillar bättre än andra, och vissa varumärken tilltalar mig inte alls, kan jag absolut erkänna som en svaghet hos mig).
Passar en bil mig praktiskt (för oss är en elbil av denna typen perfekt som andrabil och praktisk kul pendlingsbil) och i hjärtat (älskar verkligen minimalismen och interiören som föll pladask för första gången jag provkörde en M3) så bryr jag mig inte om "etiketten" eller "klassen" på bilen.
En bils klasstillhörighet är lika ointressant för mig som människors klasstillhörighet, och även om jag inte har något emot det (och stör inte heller mig på det) att folk använder adliga titlar eller Dr (för att visa utbildningsnivå) i namnet/titel, så är det något som är totalt ointressant för mig personligen.
Jag kan förstå att det finns ett praktiskt behov att klassificera inkomstnivåer i olika grupper av praktiska skäl för diskussion (brukar beskriva området vi bor i som medelklass+), men på det personliga planet så bryr jag mig inte alls om det typiska tugget om samhällsklasser. Oavsett om det är socialister/vänstermänniskor som vill framhäva "klasskamp", eller adliga man mött på Riddarhuset, så är det för mig helt egalt. Känner att möjliga olika typer av bekanta och umgås med människor från alla möjliga "klasser" (allt från arbetslösa/låginkomsttagare till några hyfsat rika för att vara i Sverige).
För mig är klasser och etiketter det minst intressanta när jag väljer bil att använda, eller vilka människor jag vill umgås med. Men det är jag det.
Vet de människor som är väldigt upptagna med klasser, indelningar och etiketter, och det är helt OK, men inget för mig personligen.
På samma sätt struntar jag vad grannen har för bilar på sin parkering. För mig påverkar det inte mig eller mina inköp. Varken att jag behöver matcha/överträffa, och inte heller något problem om grannen råkar ha samma bilmodell. Det viktiga är att grannarna i sig själva är trevliga (och att våra bilar passar och tilltalar oss).
Har haft allt från en gammal bucklig Volvo, en kompis riktigt risiga släp som jag lånat, till kompisars exklusivare Porsche parkerade längre tider på vår parkering. Skäms inte åt något håll.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 12:20
av holden
Vad som är premium eller inte är bara semantik, kvalitet kan vara mätbar eller upplevd och för mig är den upplevda kvaliteten i M3 avsevärt högre än i min tyska ”dieselpremiumbil”. Det handlar för mig om totalupplevelsen, inte enskildheter som antal millimeters gap mellan paneler. Att man hör mer av däckljudet i en elbil relativt en bil med en treliters V6a som överröstar det är ju föga förvånande.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 12:26
av Zalman3
Fossilbilstillverkarna sitter i en rävsax.
1. De tillverkar dåliga elbilar och ger Tesla fritt spelrum.
2. De tillverkar bra elbilar och dödar sin fossilbilstillverkning.
Edit:
Måste säga att jag är förvånad.
Jag trodde 2012 när Tesla lanserade MS att det skulle dröja till 2015, då skulle fossilbilstillverkarna satsat 100% på att få ut elbilar som är bättre än en Tesla MS.
Om då skulle man dödat fossilbilstillverkningen och även Tesla.
Istället har man kört huvudet i sanden och väntat tills man får 95g CO2 böter.
Så först nu börjar det hända saker på allvar.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 12:39
av fth
OfarligTesla skrev:Personen blandar ju dessutom ihop premiumbilar med lyxbilar. Tesla har helt klart bilar i premiumsegmentet men jag skulle inte påstå de har något i lyxbilssegmentet som S-klass/7-serie/A8 brukar klassificeras som.
Personen i fråga skriver exakt samma saker hela tiden, både här på TCS och på andra ställen (FB, insändarsidor etc) där Tesla diskuteras: alla Tesla är sk-t och Audi e-tron är guds gåva till mänsligheten.
Det är bara att ignorera och gå vidare.
/fth
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 12:42
av RagWal
Henriksson skrev:Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Varför alls bry sig om tveksamma klassdefinitoner? Låt var och en köpa det man gillar istället.
Så tänker jag.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 22:19
av PerV
LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 22:36
av MWall
PerV skrev:LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Inte i Model 3.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 12 maj 2021 22:59
av LarsL
PerV skrev:LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 13 maj 2021 00:01
av holden
LarsL skrev:PerV skrev:LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 13 maj 2021 07:40
av LarsL
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 13 maj 2021 09:39
av pefreli
LarsL skrev:holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Har heller aldrig råkat slå på helljus av misstag och aldrig upplevt att spakarna varit dåliga.
Spakarna påminner mkt om de jag hade i min förra BMW.
Väldigt glad att de inte valde Old-school lösningen som bl.a finns i MB och Model S.
Se till att återigen få ordning på regnsensorn så är jag nöjd.
När det kommer till definitionen premium ligger mkt i betraktarens ögon. För min del har jag svårt att beskriva fossilbilar som premium öht. Tiden har helt enkelt sprungit ifrån dem då de har en daterad drivlina. Tjock-tv på hjul.
Däremot kan fossilbilar klassas in under lyxbilssegmentet (en tjock-tv kan vara lyxig).
När det kommer till elektriska premiumbilar har Tesla tydliggjort att det finns andra värden än de traditionella. Exempelvis räckvidd, laddupplevelse, OTA, miljö/utsläpp, driftkostnad, drivlina.
Ovanstående förbises av de som anser att Tesla inte är premium för att bilen enbart når upp till 95% av fit&finnish på traditionella premiumbilar.
För tillfället är det exempelvis bara Tesla som kan erbjuda en laddupplevelse som kan betecknas som premium.
För mig är valet enkelt när jag väljer mellan att öka fit&finnish 5% eller få tillgång till ett premium laddnätverk.
Jag väljer laddnätverket alla dagar i veckan.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 13 maj 2021 09:41
av holden
LarsL skrev:holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 13 maj 2021 09:56
av pefreli
holden skrev:LarsL skrev:holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.

Då måste du ha fel på dina spakar. Boka besök på SC.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Postat: 13 maj 2021 10:06
av holden
pefreli skrev:holden skrev:LarsL skrev:holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.

Då måste du ha fel på dina spakar. Boka besök på SC.
Undrar om det går att justera detta eller om det helt enkelt är ett designfel.