Re: Provperiod EAP
Postat: 30 mar 2021 13:26
Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Nej man måste bara blinka, vrida på ratten behövs bara om den inte känner av att du håller i den.Curik skrev:Fast det kan den ju inte. Du måste blinka och du måste vrida lite på ratten?
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervalletOfarligTesla skrev:Nej man måste bara blinka, vrida på ratten behövs bara om den inte känner av att du håller i den.Curik skrev:Fast det kan den ju inte. Du måste blinka och du måste vrida lite på ratten?
Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Funkar utmärkt.mikebike skrev:Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Håller med. Nya FSD-kodbasen som skrivs "native" för HW3/4 tror jag är den som kommer tar ett bra rejält steg framåt.MarcusC skrev:Jag är heller inte imponerad.
Man får hoppas att när nya fsd-koden är ute så gör de en trial-period på fsd istället. Det tror jag är smartare
Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.John Galt skrev:Funkar utmärkt.mikebike skrev:Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Någon särskild? Har sett flera som använt en handledsvikt längst ner på ratten istället.mikebike skrev:Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.
Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:OfarligTesla skrev:Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
Jag har sett dessa på Wish och Aliexpress.DanneLKPG skrev:Någon särskild? Har sett flera som använt en handledsvikt längst ner på ratten istället.mikebike skrev:Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.
I praktiken så innebär det att man "håller emot" när ratten rör på sig. Vikten du hänger på ratten för att "lura" AP (den du lurar är ju egentligen dig själv när du stänger av en säkerhetsspärr, ungefär lika smart som att "lura" bilen att du satt på dig säkerhetsbältet "haha dumma bil!") simulerar samma motstånd.ErikHallq skrev:Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:OfarligTesla skrev:Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."
För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt
Den ser rätt klumpig ut.MWall skrev:Är det inte lättare med en sån här?
https://www.traningsgrossisten.se/styrk ... jkQAvD_BwE
Då får man även kardborre att sätta fast den med så den inte ramlar av.
Själv använder jag min hand som vikt. Kan ha armen bekvämt vilande i stödet på dörren.
Nu pratar jag specifik om filbyte, inte om att lura systemet.McFace skrev:I praktiken så innebär det att man "håller emot" när ratten rör på sig. Vikten du hänger på ratten för att "lura" AP (den du lurar är ju egentligen dig själv när du stänger av en säkerhetsspärr, ungefär lika smart som att "lura" bilen att du satt på dig säkerhetsbältet "haha dumma bil!") simulerar samma motstånd.ErikHallq skrev:Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:OfarligTesla skrev:Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."
För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt
"vrid på ratten" betyder alltså bara "håll emot när ratten rör sig" i praktiken.
Man kan ju såklart ha åsikter om hur bra funktionaliteten är, men det är bevisligen många som får den att fungera alldeles utmärkt. Så länge du har rätt teknik i handen så behöver du inte vrida på ratten för att bekräfta att du är med, och du behöver inte vrida på ratten för filbyte.
mikebike skrev:Den ser rätt klumpig ut.
Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.
Det är alltså något i denna stil jag menar:
Köpte från Wish för under 1000:-.mikebike skrev:Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.John Galt skrev:Funkar utmärkt.mikebike skrev:Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Exakt så är det. Jag har för vana att ha högerarmen vilandesJerker skrev:Att man får meddelandet "vrid på ratten" när man blinkar för automatiskt filbyte har jag identifierat som följande:
Vid vanlig AP-körning så är det nån slags time-out för att bilen känner ett motstånd i ratten. Så jag vet att jag kan släppa den helt för en kortare stund och inget händer. Sen när jag tagit i ratten så den blir nöjd så har jag en stunds tidsfrist innan bilen kräver det igen.
Men när jag blinkar för filbyte så är det ett annat kontrollsystem, nämligen att den kollar i den stunden att det finns ett motstånd. Gör det inte det så kommer uppmaningen. Den kollar alltså inte om man har hållit i ratten den senaste stunden och tillräckligt nyss för att vara inom den tidsgräns som annars gäller utan den kollar om det finns ett motstånd i samma stund som man aktiverar blinkersen.
Jag brukar ha vänsterhand vilande på ratten under AP-körning och ger den ett konstant motstånd. Då slipper jag påminnelser. Men att det är just vänsterhanden gör att det blir ett problem vid automatiskt filbyte eftersom jag använder just vänsterhanden till att aktivera blinkersen och då måste jag släppa mitt "vilande" grepp om ratten för att nå blinkersspaken. Därför finns inget motstånd i ratten när bilen kontrollerar detta. Jag har testat att istället hålla med höger hand i ratten och aktivera blinkersen och då får jag ingen uppmaning om att vrida på ratten.
Nja, det säkraste är givetvis att krampaktigt hålla i ratten som om AP inte var aktiverat men det är ju sällan alternativet. Alternativet brukar ju vara att nonchalant vila handen på ratten för att skapa lite tyngd. Och då ser jag ingen större skillnad.tor-ake skrev:Om man ser förbi det tveksamma i att lura systemet över huvud taget, så är en vikt det farligaste sättet jag kan komma på att göra detta på. Om bilen gör en hastig korrigering så kan viktens tröghetsmoment gör att AP deaktiveras för att den tror att du höll emot, och sedan drar bilen iväg i tangentens riktning rakt av vägen eller in i mötande körfält. Eller räcke om man har tur.
https://electrek.co/2019/09/19/tesla-au ... ervention/MWall skrev:Jag skojar bara. Tror inte nån är så dum att de gör sånt här på riktigt.mikebike skrev:Den ser rätt klumpig ut.
Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.
Det är alltså något i denna stil jag menar: