Sida 6 av 9

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 13:26
av mikebike
Apropå....

Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 13:30
av OfarligTesla
Curik skrev:
Fast det kan den ju inte. Du måste blinka och du måste vrida lite på ratten?
Nej man måste bara blinka, vrida på ratten behövs bara om den inte känner av att du håller i den.

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 13:42
av ErikHallq
OfarligTesla skrev:
Curik skrev:
Fast det kan den ju inte. Du måste blinka och du måste vrida lite på ratten?
Nej man måste bara blinka, vrida på ratten behövs bara om den inte känner av att du håller i den.
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 13:47
av OfarligTesla
ErikHallq skrev:
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.

Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 14:58
av PontusT
Hittade precis att jag fått funktionerna tack vare den här tråden, inget mail och inget i inkorgen i appen.
Testade en summon ut ur garaget men den fastnade vid tröskeln, efter det kom den varken framåt eller bakåt..

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 22:11
av John Galt
mikebike skrev:
Apropå....

Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Funkar utmärkt.

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 22:58
av Borkaxx
Verkar ha ungefär samma upplevelse som alla andra.
Filbyte i princip värdelöst. Istället för att i lugn o ro byta fil manuellt när man känner för det, måste man sitta beredd och timea perfekt, annars avbryter den mitt i filbytet med pip och ryckig manöver. Direkt trafikfarligt.

Efter en veckas körning upptäckte jag att autopark var aktiverat, problemet var bara att jag var långt uppe i fjällen på en smal grusväg med snöiga "ängar" bredvid. Här hittade den inte mindre än 4 parkeringsplatsermedan jag körde långsamt över gropar i vägen.

kan inte tänka mig sämre reklam för en produkt som kostar 40tkr, och känner mig inte direkt överlycklig över att äga teslaaktier (hade det varit någon form av betydande belopp hade jag nog sålt).

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 23:25
av MarcusC
Jag är heller inte imponerad.

Man får hoppas att när nya fsd-koden är ute så gör de en trial-period på fsd istället. Det tror jag är smartare

Re: Provperiod EAP

Postat: 30 mar 2021 23:58
av martinot
MarcusC skrev:
Jag är heller inte imponerad.

Man får hoppas att när nya fsd-koden är ute så gör de en trial-period på fsd istället. Det tror jag är smartare
Håller med. Nya FSD-kodbasen som skrivs "native" för HW3/4 tror jag är den som kommer tar ett bra rejält steg framåt.

Nuvarande FSD och EAP känns rätt ointressant i jämförelse (och inte värt mycket tycker jag).

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 09:30
av mikebike
John Galt skrev:
mikebike skrev:
Apropå....

Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Funkar utmärkt.
Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 09:51
av DanneLKPG
mikebike skrev:
Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.
Någon särskild? Har sett flera som använt en handledsvikt längst ner på ratten istället.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 10:02
av ErikHallq
OfarligTesla skrev:
ErikHallq skrev:
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.

Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:

"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."

För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt :)

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 10:16
av mikebike
DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.
Någon särskild? Har sett flera som använt en handledsvikt längst ner på ratten istället.
Jag har sett dessa på Wish och Aliexpress.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 10:34
av bjornnilsson
Har tidigare provat att såga till en hockeypuck på bandsågen som sedan kläms fast på ratten i klykan klockan tre. Det behövs två puckar för rätt tyngd, en som skruvas fast i den som är figursågad. När jag först provade detta så höll jag självklart ändå handen på ratten för att ta över när det krävdes. Det är inte helt optimalt att börja mixtra själv med att få FSD'n att fungera som den är tänkt. Ibland går det med FSD'n exempelvis onödigt fort förbi bilar som stannat på vägrenen och där behöver man vara med. Har även tappat pucken mellan benen vid något tillfälle vilket jag helst inte gör om. Och så blir bilen extremt arg, den har en förmåga att räkna ut när man försöker fuska, så man kan få riktigt feta tillsägelser av AI-morsan som sedan stänger av alla bekväma funktioner resten av resan, inklusive farthållaren.

Men när man väl lär sig att ge rätt sorts tyngd med ena handen på ratten så blir körningen väldigt vilsam. Efter att jag lärt mig hur det fungerar för mig så kör jag inte med den puckade lösningen längre.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 10:45
av McFace
ErikHallq skrev:
OfarligTesla skrev:
ErikHallq skrev:
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.

Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:

"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."

För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt :)
I praktiken så innebär det att man "håller emot" när ratten rör på sig. Vikten du hänger på ratten för att "lura" AP (den du lurar är ju egentligen dig själv när du stänger av en säkerhetsspärr, ungefär lika smart som att "lura" bilen att du satt på dig säkerhetsbältet "haha dumma bil!") simulerar samma motstånd.

"vrid på ratten" betyder alltså bara "håll emot när ratten rör sig" i praktiken.

Man kan ju såklart ha åsikter om hur bra funktionaliteten är, men det är bevisligen många som får den att fungera alldeles utmärkt. Så länge du har rätt teknik i handen så behöver du inte vrida på ratten för att bekräfta att du är med, och du behöver inte vrida på ratten för filbyte.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 10:47
av MWall
Är det inte lättare med en sån här?

Bild

https://www.traningsgrossisten.se/styrk ... jkQAvD_BwE

Då får man även kardborre att sätta fast den med så den inte ramlar av.

Själv använder jag min hand som vikt. Kan ha armen bekvämt vilande i stödet på dörren.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 10:57
av mikebike
MWall skrev:
Är det inte lättare med en sån här?

Bild

https://www.traningsgrossisten.se/styrk ... jkQAvD_BwE

Då får man även kardborre att sätta fast den med så den inte ramlar av.

Själv använder jag min hand som vikt. Kan ha armen bekvämt vilande i stödet på dörren.
Den ser rätt klumpig ut.

Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.

Det är alltså något i denna stil jag menar:
Screenshot_20210331-105544_Wish.jpg

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 11:03
av ErikHallq
McFace skrev:
ErikHallq skrev:
OfarligTesla skrev:
ErikHallq skrev:
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.

Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:

"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."

För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt :)
I praktiken så innebär det att man "håller emot" när ratten rör på sig. Vikten du hänger på ratten för att "lura" AP (den du lurar är ju egentligen dig själv när du stänger av en säkerhetsspärr, ungefär lika smart som att "lura" bilen att du satt på dig säkerhetsbältet "haha dumma bil!") simulerar samma motstånd.

"vrid på ratten" betyder alltså bara "håll emot när ratten rör sig" i praktiken.

Man kan ju såklart ha åsikter om hur bra funktionaliteten är, men det är bevisligen många som får den att fungera alldeles utmärkt. Så länge du har rätt teknik i handen så behöver du inte vrida på ratten för att bekräfta att du är med, och du behöver inte vrida på ratten för filbyte.
Nu pratar jag specifik om filbyte, inte om att lura systemet.

"vrid på ratten" betyder alltså bara "håll emot när ratten rör sig" i praktiken. Nej det är inte samma sak :P Du måste ha konstant tryck/vrid på ratten för att filbyte ska fungera, alternativt vrida efter du slagit på blinkers (spelar ingen roll vilket håll du vrider åt dock). Om du inte håller ett konstant tryck på ratten och bilen kör rakt under en längre period så kommer den säga till dig. Att endast hålla emot om ratten rör sig fungerar inte på raksträckor, och fungerar definitivt inte vid filbyte (om inte filbytet sker i en kurva).

Enkelt förklarat. Tesla kräver att ett vridmoment appliceras på ratten under dessa situationer:

- Var 15:e sekund (vet inte om det är exakta tiden)
- Direkt efter du slagit på blinkers för att initiera ett filbyte med EAP

Om det är så att du har ett konstant vridmoment, med en hand eller en vikt, så kommer du uppfylla kraven i båda dessa situationer och bilen kommer inte säga åt dig. Att hålla ett kontant vridmoment är att konstant vrida på ratten. Dvs det krävs alltid att man vrider på ratten vid filbyte, dock inte i syfte för att ändra kurs, det sköter bilen själv

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 11:19
av MWall
mikebike skrev:
Den ser rätt klumpig ut.

Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.

Det är alltså något i denna stil jag menar:

Jag skojar bara. Tror inte nån är så dum att de gör sånt här på riktigt.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 11:32
av tor-ake
Om man ser förbi det tveksamma i att lura systemet över huvud taget, så är en vikt det farligaste sättet jag kan komma på att göra detta på. Om bilen gör en hastig korrigering så kan viktens tröghetsmoment gör att AP deaktiveras för att den tror att du höll emot, och sedan drar bilen iväg i tangentens riktning rakt av vägen eller in i mötande körfält. Eller räcke om man har tur.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 12:05
av John Galt
mikebike skrev:
John Galt skrev:
mikebike skrev:
Apropå....

Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Funkar utmärkt.
Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.
Köpte från Wish för under 1000:-.

Kör en del Sthlm-Gbg. Rör bara ratten när jag vill köra om (har inte EAP). Bild

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 12:18
av Jerker
Att man får meddelandet "vrid på ratten" när man blinkar för automatiskt filbyte har jag identifierat som följande:

Vid vanlig AP-körning så är det nån slags time-out för att bilen känner ett motstånd i ratten. Så jag vet att jag kan släppa den helt för en kortare stund och inget händer. Sen när jag tagit i ratten så den blir nöjd så har jag en stunds tidsfrist innan bilen kräver det igen.

Men när jag blinkar för filbyte så är det ett annat kontrollsystem, nämligen att den kollar i den stunden att det finns ett motstånd. Gör det inte det så kommer uppmaningen. Den kollar alltså inte om man har hållit i ratten den senaste stunden och tillräckligt nyss för att vara inom den tidsgräns som annars gäller utan den kollar om det finns ett motstånd i samma stund som man aktiverar blinkersen.

Jag brukar ha vänsterhand vilande på ratten under AP-körning och ger den ett konstant motstånd. Då slipper jag påminnelser. Men att det är just vänsterhanden gör att det blir ett problem vid automatiskt filbyte eftersom jag använder just vänsterhanden till att aktivera blinkersen och då måste jag släppa mitt "vilande" grepp om ratten för att nå blinkersspaken. Därför finns inget motstånd i ratten när bilen kontrollerar detta. Jag har testat att istället hålla med höger hand i ratten och aktivera blinkersen och då får jag ingen uppmaning om att vrida på ratten.

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 12:28
av ErikHallq
Jerker skrev:
Att man får meddelandet "vrid på ratten" när man blinkar för automatiskt filbyte har jag identifierat som följande:

Vid vanlig AP-körning så är det nån slags time-out för att bilen känner ett motstånd i ratten. Så jag vet att jag kan släppa den helt för en kortare stund och inget händer. Sen när jag tagit i ratten så den blir nöjd så har jag en stunds tidsfrist innan bilen kräver det igen.

Men när jag blinkar för filbyte så är det ett annat kontrollsystem, nämligen att den kollar i den stunden att det finns ett motstånd. Gör det inte det så kommer uppmaningen. Den kollar alltså inte om man har hållit i ratten den senaste stunden och tillräckligt nyss för att vara inom den tidsgräns som annars gäller utan den kollar om det finns ett motstånd i samma stund som man aktiverar blinkersen.

Jag brukar ha vänsterhand vilande på ratten under AP-körning och ger den ett konstant motstånd. Då slipper jag påminnelser. Men att det är just vänsterhanden gör att det blir ett problem vid automatiskt filbyte eftersom jag använder just vänsterhanden till att aktivera blinkersen och då måste jag släppa mitt "vilande" grepp om ratten för att nå blinkersspaken. Därför finns inget motstånd i ratten när bilen kontrollerar detta. Jag har testat att istället hålla med höger hand i ratten och aktivera blinkersen och då får jag ingen uppmaning om att vrida på ratten.
Exakt så är det. Jag har för vana att ha högerarmen vilandes

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 13:17
av John Galt
tor-ake skrev:
Om man ser förbi det tveksamma i att lura systemet över huvud taget, så är en vikt det farligaste sättet jag kan komma på att göra detta på. Om bilen gör en hastig korrigering så kan viktens tröghetsmoment gör att AP deaktiveras för att den tror att du höll emot, och sedan drar bilen iväg i tangentens riktning rakt av vägen eller in i mötande körfält. Eller räcke om man har tur.
Nja, det säkraste är givetvis att krampaktigt hålla i ratten som om AP inte var aktiverat men det är ju sällan alternativet. Alternativet brukar ju vara att nonchalant vila handen på ratten för att skapa lite tyngd. Och då ser jag ingen större skillnad.

Sedan ska man ju övervaka trafiken i alla fall och vara beredd att ta över snabbt. Som vanligt med AP.

PS, jag lurar inte bilen, jag lurar EU. Bild

Re: Provperiod EAP

Postat: 31 mar 2021 14:16
av DanneLKPG
MWall skrev:
mikebike skrev:
Den ser rätt klumpig ut.

Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.

Det är alltså något i denna stil jag menar:
Jag skojar bara. Tror inte nån är så dum att de gör sånt här på riktigt.
https://electrek.co/2019/09/19/tesla-au ... ervention/
:lol: