Provperiod EAP
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Provperiod EAP
Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Provperiod EAP
Nej man måste bara blinka, vrida på ratten behövs bara om den inte känner av att du håller i den.Curik skrev:Fast det kan den ju inte. Du måste blinka och du måste vrida lite på ratten?
Re: Provperiod EAP
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervalletOfarligTesla skrev:Nej man måste bara blinka, vrida på ratten behövs bara om den inte känner av att du håller i den.Curik skrev:Fast det kan den ju inte. Du måste blinka och du måste vrida lite på ratten?
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Provperiod EAP
Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
Re: Provperiod EAP
Hittade precis att jag fått funktionerna tack vare den här tråden, inget mail och inget i inkorgen i appen.
Testade en summon ut ur garaget men den fastnade vid tröskeln, efter det kom den varken framåt eller bakåt..
Testade en summon ut ur garaget men den fastnade vid tröskeln, efter det kom den varken framåt eller bakåt..
Senast redigerad av PontusT, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance.
Re: Provperiod EAP
Funkar utmärkt.mikebike skrev:Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Re: Provperiod EAP
Verkar ha ungefär samma upplevelse som alla andra.
Filbyte i princip värdelöst. Istället för att i lugn o ro byta fil manuellt när man känner för det, måste man sitta beredd och timea perfekt, annars avbryter den mitt i filbytet med pip och ryckig manöver. Direkt trafikfarligt.
Efter en veckas körning upptäckte jag att autopark var aktiverat, problemet var bara att jag var långt uppe i fjällen på en smal grusväg med snöiga "ängar" bredvid. Här hittade den inte mindre än 4 parkeringsplatsermedan jag körde långsamt över gropar i vägen.
kan inte tänka mig sämre reklam för en produkt som kostar 40tkr, och känner mig inte direkt överlycklig över att äga teslaaktier (hade det varit någon form av betydande belopp hade jag nog sålt).
Filbyte i princip värdelöst. Istället för att i lugn o ro byta fil manuellt när man känner för det, måste man sitta beredd och timea perfekt, annars avbryter den mitt i filbytet med pip och ryckig manöver. Direkt trafikfarligt.
Efter en veckas körning upptäckte jag att autopark var aktiverat, problemet var bara att jag var långt uppe i fjällen på en smal grusväg med snöiga "ängar" bredvid. Här hittade den inte mindre än 4 parkeringsplatsermedan jag körde långsamt över gropar i vägen.
kan inte tänka mig sämre reklam för en produkt som kostar 40tkr, och känner mig inte direkt överlycklig över att äga teslaaktier (hade det varit någon form av betydande belopp hade jag nog sålt).
Re: Provperiod EAP
Jag är heller inte imponerad.
Man får hoppas att när nya fsd-koden är ute så gör de en trial-period på fsd istället. Det tror jag är smartare
Man får hoppas att när nya fsd-koden är ute så gör de en trial-period på fsd istället. Det tror jag är smartare
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Provperiod EAP
Håller med. Nya FSD-kodbasen som skrivs "native" för HW3/4 tror jag är den som kommer tar ett bra rejält steg framåt.MarcusC skrev:Jag är heller inte imponerad.
Man får hoppas att när nya fsd-koden är ute så gör de en trial-period på fsd istället. Det tror jag är smartare
Nuvarande FSD och EAP känns rätt ointressant i jämförelse (och inte värt mycket tycker jag).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Provperiod EAP
Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.John Galt skrev:Funkar utmärkt.mikebike skrev:Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Provperiod EAP
Någon särskild? Har sett flera som använt en handledsvikt längst ner på ratten istället.mikebike skrev:Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Provperiod EAP
Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:OfarligTesla skrev:Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."
För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt

Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Provperiod EAP
Jag har sett dessa på Wish och Aliexpress.DanneLKPG skrev:Någon särskild? Har sett flera som använt en handledsvikt längst ner på ratten istället.mikebike skrev:Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Provperiod EAP
Har tidigare provat att såga till en hockeypuck på bandsågen som sedan kläms fast på ratten i klykan klockan tre. Det behövs två puckar för rätt tyngd, en som skruvas fast i den som är figursågad. När jag först provade detta så höll jag självklart ändå handen på ratten för att ta över när det krävdes. Det är inte helt optimalt att börja mixtra själv med att få FSD'n att fungera som den är tänkt. Ibland går det med FSD'n exempelvis onödigt fort förbi bilar som stannat på vägrenen och där behöver man vara med. Har även tappat pucken mellan benen vid något tillfälle vilket jag helst inte gör om. Och så blir bilen extremt arg, den har en förmåga att räkna ut när man försöker fuska, så man kan få riktigt feta tillsägelser av AI-morsan som sedan stänger av alla bekväma funktioner resten av resan, inklusive farthållaren.
Men när man väl lär sig att ge rätt sorts tyngd med ena handen på ratten så blir körningen väldigt vilsam. Efter att jag lärt mig hur det fungerar för mig så kör jag inte med den puckade lösningen längre.
Men när man väl lär sig att ge rätt sorts tyngd med ena handen på ratten så blir körningen väldigt vilsam. Efter att jag lärt mig hur det fungerar för mig så kör jag inte med den puckade lösningen längre.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Provperiod EAP
I praktiken så innebär det att man "håller emot" när ratten rör på sig. Vikten du hänger på ratten för att "lura" AP (den du lurar är ju egentligen dig själv när du stänger av en säkerhetsspärr, ungefär lika smart som att "lura" bilen att du satt på dig säkerhetsbältet "haha dumma bil!") simulerar samma motstånd.ErikHallq skrev:Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:OfarligTesla skrev:Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."
För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt
"vrid på ratten" betyder alltså bara "håll emot när ratten rör sig" i praktiken.
Man kan ju såklart ha åsikter om hur bra funktionaliteten är, men det är bevisligen många som får den att fungera alldeles utmärkt. Så länge du har rätt teknik i handen så behöver du inte vrida på ratten för att bekräfta att du är med, och du behöver inte vrida på ratten för filbyte.
Re: Provperiod EAP
Är det inte lättare med en sån här?

https://www.traningsgrossisten.se/styrk ... jkQAvD_BwE
Då får man även kardborre att sätta fast den med så den inte ramlar av.
Själv använder jag min hand som vikt. Kan ha armen bekvämt vilande i stödet på dörren.

https://www.traningsgrossisten.se/styrk ... jkQAvD_BwE
Då får man även kardborre att sätta fast den med så den inte ramlar av.
Själv använder jag min hand som vikt. Kan ha armen bekvämt vilande i stödet på dörren.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Provperiod EAP
Den ser rätt klumpig ut.MWall skrev:Är det inte lättare med en sån här?
https://www.traningsgrossisten.se/styrk ... jkQAvD_BwE
Då får man även kardborre att sätta fast den med så den inte ramlar av.
Själv använder jag min hand som vikt. Kan ha armen bekvämt vilande i stödet på dörren.
Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.
Det är alltså något i denna stil jag menar:
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Provperiod EAP
Nu pratar jag specifik om filbyte, inte om att lura systemet.McFace skrev:I praktiken så innebär det att man "håller emot" när ratten rör på sig. Vikten du hänger på ratten för att "lura" AP (den du lurar är ju egentligen dig själv när du stänger av en säkerhetsspärr, ungefär lika smart som att "lura" bilen att du satt på dig säkerhetsbältet "haha dumma bil!") simulerar samma motstånd.ErikHallq skrev:Det är en tolkningsfråga. Alla upplever inte att "hålla i ratten" är samma som att vrida ratten. Att teslan tycker det är en sak, att föraren upplever det så är en tolkningsfråga. Det du säger ju själv att man måste vrida ratten för att den ska göra filbyte:OfarligTesla skrev:Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.ErikHallq skrev:Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.
"Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka" och innan säger du "den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten."
För att ge ett vridmoment via ratten så måste du vrida på ratten. Att du upplever det som att bara hålla ratten är din upplevelse, men det du gör att är att du konstant vrider på ratten.
Säger inte att du har fel, säger bara att alla inte upplever funktionen på samma sätt
"vrid på ratten" betyder alltså bara "håll emot när ratten rör sig" i praktiken.
Man kan ju såklart ha åsikter om hur bra funktionaliteten är, men det är bevisligen många som får den att fungera alldeles utmärkt. Så länge du har rätt teknik i handen så behöver du inte vrida på ratten för att bekräfta att du är med, och du behöver inte vrida på ratten för filbyte.
"vrid på ratten" betyder alltså bara "håll emot när ratten rör sig" i praktiken. Nej det är inte samma sak

Enkelt förklarat. Tesla kräver att ett vridmoment appliceras på ratten under dessa situationer:
- Var 15:e sekund (vet inte om det är exakta tiden)
- Direkt efter du slagit på blinkers för att initiera ett filbyte med EAP
Om det är så att du har ett konstant vridmoment, med en hand eller en vikt, så kommer du uppfylla kraven i båda dessa situationer och bilen kommer inte säga åt dig. Att hålla ett kontant vridmoment är att konstant vrida på ratten. Dvs det krävs alltid att man vrider på ratten vid filbyte, dock inte i syfte för att ändra kurs, det sköter bilen själv
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Provperiod EAP
mikebike skrev:Den ser rätt klumpig ut.
Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.
Det är alltså något i denna stil jag menar:
Jag skojar bara. Tror inte nån är så dum att de gör sånt här på riktigt.
Re: Provperiod EAP
Om man ser förbi det tveksamma i att lura systemet över huvud taget, så är en vikt det farligaste sättet jag kan komma på att göra detta på. Om bilen gör en hastig korrigering så kan viktens tröghetsmoment gör att AP deaktiveras för att den tror att du höll emot, och sedan drar bilen iväg i tangentens riktning rakt av vägen eller in i mötande körfält. Eller räcke om man har tur.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Provperiod EAP
Köpte från Wish för under 1000:-.mikebike skrev:Då skall jag skaffa en sån, jag får nästan kramp av att "vrida på ratten" hela tiden.John Galt skrev:Funkar utmärkt.mikebike skrev:Apropå....
Funkar de här vikterna man kan köpa och montera på ena rattekern?
Kör en del Sthlm-Gbg. Rör bara ratten när jag vill köra om (har inte EAP).

Senast redigerad av John Galt, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Provperiod EAP
Att man får meddelandet "vrid på ratten" när man blinkar för automatiskt filbyte har jag identifierat som följande:
Vid vanlig AP-körning så är det nån slags time-out för att bilen känner ett motstånd i ratten. Så jag vet att jag kan släppa den helt för en kortare stund och inget händer. Sen när jag tagit i ratten så den blir nöjd så har jag en stunds tidsfrist innan bilen kräver det igen.
Men när jag blinkar för filbyte så är det ett annat kontrollsystem, nämligen att den kollar i den stunden att det finns ett motstånd. Gör det inte det så kommer uppmaningen. Den kollar alltså inte om man har hållit i ratten den senaste stunden och tillräckligt nyss för att vara inom den tidsgräns som annars gäller utan den kollar om det finns ett motstånd i samma stund som man aktiverar blinkersen.
Jag brukar ha vänsterhand vilande på ratten under AP-körning och ger den ett konstant motstånd. Då slipper jag påminnelser. Men att det är just vänsterhanden gör att det blir ett problem vid automatiskt filbyte eftersom jag använder just vänsterhanden till att aktivera blinkersen och då måste jag släppa mitt "vilande" grepp om ratten för att nå blinkersspaken. Därför finns inget motstånd i ratten när bilen kontrollerar detta. Jag har testat att istället hålla med höger hand i ratten och aktivera blinkersen och då får jag ingen uppmaning om att vrida på ratten.
Vid vanlig AP-körning så är det nån slags time-out för att bilen känner ett motstånd i ratten. Så jag vet att jag kan släppa den helt för en kortare stund och inget händer. Sen när jag tagit i ratten så den blir nöjd så har jag en stunds tidsfrist innan bilen kräver det igen.
Men när jag blinkar för filbyte så är det ett annat kontrollsystem, nämligen att den kollar i den stunden att det finns ett motstånd. Gör det inte det så kommer uppmaningen. Den kollar alltså inte om man har hållit i ratten den senaste stunden och tillräckligt nyss för att vara inom den tidsgräns som annars gäller utan den kollar om det finns ett motstånd i samma stund som man aktiverar blinkersen.
Jag brukar ha vänsterhand vilande på ratten under AP-körning och ger den ett konstant motstånd. Då slipper jag påminnelser. Men att det är just vänsterhanden gör att det blir ett problem vid automatiskt filbyte eftersom jag använder just vänsterhanden till att aktivera blinkersen och då måste jag släppa mitt "vilande" grepp om ratten för att nå blinkersspaken. Därför finns inget motstånd i ratten när bilen kontrollerar detta. Jag har testat att istället hålla med höger hand i ratten och aktivera blinkersen och då får jag ingen uppmaning om att vrida på ratten.
Re: Provperiod EAP
Exakt så är det. Jag har för vana att ha högerarmen vilandesJerker skrev:Att man får meddelandet "vrid på ratten" när man blinkar för automatiskt filbyte har jag identifierat som följande:
Vid vanlig AP-körning så är det nån slags time-out för att bilen känner ett motstånd i ratten. Så jag vet att jag kan släppa den helt för en kortare stund och inget händer. Sen när jag tagit i ratten så den blir nöjd så har jag en stunds tidsfrist innan bilen kräver det igen.
Men när jag blinkar för filbyte så är det ett annat kontrollsystem, nämligen att den kollar i den stunden att det finns ett motstånd. Gör det inte det så kommer uppmaningen. Den kollar alltså inte om man har hållit i ratten den senaste stunden och tillräckligt nyss för att vara inom den tidsgräns som annars gäller utan den kollar om det finns ett motstånd i samma stund som man aktiverar blinkersen.
Jag brukar ha vänsterhand vilande på ratten under AP-körning och ger den ett konstant motstånd. Då slipper jag påminnelser. Men att det är just vänsterhanden gör att det blir ett problem vid automatiskt filbyte eftersom jag använder just vänsterhanden till att aktivera blinkersen och då måste jag släppa mitt "vilande" grepp om ratten för att nå blinkersspaken. Därför finns inget motstånd i ratten när bilen kontrollerar detta. Jag har testat att istället hålla med höger hand i ratten och aktivera blinkersen och då får jag ingen uppmaning om att vrida på ratten.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Provperiod EAP
Nja, det säkraste är givetvis att krampaktigt hålla i ratten som om AP inte var aktiverat men det är ju sällan alternativet. Alternativet brukar ju vara att nonchalant vila handen på ratten för att skapa lite tyngd. Och då ser jag ingen större skillnad.tor-ake skrev:Om man ser förbi det tveksamma i att lura systemet över huvud taget, så är en vikt det farligaste sättet jag kan komma på att göra detta på. Om bilen gör en hastig korrigering så kan viktens tröghetsmoment gör att AP deaktiveras för att den tror att du höll emot, och sedan drar bilen iväg i tangentens riktning rakt av vägen eller in i mötande körfält. Eller räcke om man har tur.
Sedan ska man ju övervaka trafiken i alla fall och vara beredd att ta över snabbt. Som vanligt med AP.
PS, jag lurar inte bilen, jag lurar EU.

Re: Provperiod EAP
https://electrek.co/2019/09/19/tesla-au ... ervention/MWall skrev:Jag skojar bara. Tror inte nån är så dum att de gör sånt här på riktigt.mikebike skrev:Den ser rätt klumpig ut.
Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.
Det är alltså något i denna stil jag menar:

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19