Sida 6 av 35
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 15:47
av MWall
Ljuddämpning väger inte så mycket som man kan tro.
Frågan är vad som väger så mycket mer även om det nu är ett "fossilchassi"? Vad är det som man kan ta bort om det är en "elbil från grunden"? Dvs, vad spelar det för roll för vikten vad chassit är tänkt för att ha för drivlina?
På Model 3 är väl en del saker i aluminium för att spara vikt? Vad är det mer?
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 15:53
av Fredrik j
martinot skrev:MWall skrev:OfarligTesla skrev:MWall skrev:
Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.
Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.
Har inget specifikt med Tesla att göra. Många andra (de flesta) moderna rena BEV saknar det. Nästan alla rena BEV (de arkitekturer/plattformar som är byggd för att endast vara BEV) har inga kardantunnlar. Detta är en
märkesoberoende sak, även om du försöker "hetsa" det till att vara något annat.
SuC är däremot märkesunikt (bara Tesla), och att ha nedladdbara appar är märkesunikt (bara Polestar).
Det har ju blivit så att avsaknaden av "kardantunnel" har blivit en markör att bilen är utvecklad som BEV som enda alternativet. Har bilen kardantunnel tyder det på att bilen är utvecklad att även acceptera ICE-bilar.
Den tillverkare som nu ska utveckla en elbil aktar sig noga för att ha något som ens påminner om en kardantunnel trots eventuella fördelar som kan finnas.
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 16:40
av martinot
Fredrik j skrev:
Det har ju blivit så att avsaknaden av "kardantunnel" har blivit en markör att bilen är utvecklad som BEV som enda alternativet. Har bilen kardantunnel tyder det på att bilen är utvecklad att även acceptera ICE-bilar.
Den tillverkare som nu ska utveckla en elbil aktar sig noga för att ha något som ens påminner om en kardantunnel trots eventuella fördelar som kan finnas.
Du tänker liknande som avsaknad av grill?
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 16:42
av heldiggrisen
Fredrik j skrev:martinot skrev:MWall skrev:OfarligTesla skrev:MWall skrev:
Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.
Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.
Har inget specifikt med Tesla att göra. Många andra (de flesta) moderna rena BEV saknar det. Nästan alla rena BEV (de arkitekturer/plattformar som är byggd för att endast vara BEV) har inga kardantunnlar. Detta är en
märkesoberoende sak, även om du försöker "hetsa" det till att vara något annat.
SuC är däremot märkesunikt (bara Tesla), och att ha nedladdbara appar är märkesunikt (bara Polestar).
Det har ju blivit så att avsaknaden av "kardantunnel" har blivit en markör att bilen är utvecklad som BEV som enda alternativet. Har bilen kardantunnel tyder det på att bilen är utvecklad att även acceptera ICE-bilar.
Den tillverkare som nu ska utveckla en elbil aktar sig noga för att ha något som ens påminner om en kardantunnel trots eventuella fördelar som kan finnas.
Frågar för att jag inte vet, vad är fördelen av en kardantunnel i en EV?
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 16:57
av martinot
heldiggrisen skrev:
Frågar för att jag inte vet, vad är fördelen av en kardantunnel i en EV?
Nu kanske du frågar främst andra som fredrik, wall, mflr. Så kan givetvis inte svara för de eller andra.
För mig personligen så ser jag bara nackdelar med det. Blir osmidigare utrymmen och tar upp onödigt med plats.
En fördel kan ju dock vara att mer konservativt lagda bilister känner igen sig, och då kanske blir mindre oroliga och rädda att byta till en sådan BEV?
En sk. "switcher car".
Precis som en del sådana BEV har tändnings/start-knappar, stora motorgrillar, "tank"-mätare, konstgjorda motorljud, "växelspak", mm.
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 17:21
av ObscureEconomist
taliz skrev:ObscureEconomist skrev:pefreli skrev:ObscureEconomist skrev:På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?
Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.
Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.
Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
Bara gissningar, ingen vet varför dom väger mer egentligen.
Taycan är ju baserad på en elbilsplatta men väger 2,3 ton. Lite längre och bredare men klart lägre.
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 17:28
av taliz
ObscureEconomist skrev:taliz skrev:ObscureEconomist skrev:pefreli skrev:ObscureEconomist skrev:På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?
Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.
Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.
Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
Bara gissningar, ingen vet varför dom väger mer egentligen.
Taycan är ju baserad på en elbilsplatta men väger 2,3 ton. Lite längre och bredare men klart lägre.
Det är inte raketkirurgi.
Är bilen byggd som avgasbil så är det mkt stål "på fel plats".
Om du tittar under motorhuven i tex en BMW iX3 så blir det väldigt tydligt.
Byggs en bil som elbil från grunden kan man optimera betydligt mer och få bort väldigt mkt supportstrukturer som är där främst för avgasmotor, växellåda, krockskydd så motorn inte flyger in i kupén etc etc.
Att Taycan är tung är mkt för att det är en väldigt stor bil. Den är ju stor som en Model S, på utsidan åtminstone, som inte heller är särskilt lätt.
Re: BMW i4
Postat: 17 jun 2021 17:46
av HelectriC
taliz skrev:ObscureEconomist skrev:pefreli skrev:ObscureEconomist skrev:På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?
Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.
Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.
Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
Luftfjädring på bakaxeln, vanliga fjädrar fram.
Re: BMW i4
Postat: 14 jul 2021 17:45
av dd88
Nu ligger bilen i konfiguratorn, plockade ihop en M50 för cirka 800kkr och väntar på offert.
Re: BMW i4
Postat: 14 jul 2021 18:40
av taliz
Är lite sugen faktiskt, trots den fula nosen.
Lär vara bra mkt roligare att köra än ID4an.
Men lite rädd att den kommer kännas gammal rätt snabbt.
Re: BMW i4
Postat: 15 jul 2021 07:34
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:
Det har ju blivit så att avsaknaden av "kardantunnel" har blivit en markör att bilen är utvecklad som BEV som enda alternativet. Har bilen kardantunnel tyder det på att bilen är utvecklad att även acceptera ICE-bilar.
Den tillverkare som nu ska utveckla en elbil aktar sig noga för att ha något som ens påminner om en kardantunnel trots eventuella fördelar som kan finnas.
Du tänker liknande som avsaknad av grill?
Nej inte riktigt. Även batteribil behöver kylning även om inte i samma omfattning som ICE-bilar. Det är en designgrej. Allt gammalt är inte fult. Allt nytt är inte snyggt.
Re: BMW i4
Postat: 15 jul 2021 07:38
av Fredrik j
martinot skrev:heldiggrisen skrev:
Frågar för att jag inte vet, vad är fördelen av en kardantunnel i en EV?
Nu kanske du frågar främst andra som fredrik, wall, mflr. Så kan givetvis inte svara för de eller andra.
För mig personligen så ser jag bara nackdelar med det. Blir osmidigare utrymmen och tar upp onödigt med plats.
En fördel kan ju dock vara att mer konservativt lagda bilister känner igen sig, och då kanske blir mindre oroliga och rädda att byta till en sådan BEV?
En sk. "switcher car".
Precis som en del sådana BEV har tändnings/start-knappar, stora motorgrillar, "tank"-mätare, konstgjorda motorljud, "växelspak", mm.
Utrymmet kan användas för att omfördela batterier och skapa en grop för baksätespassagerarnas fötter. Men jag tror som sagt att tillverkarna avstår från kardantunnel helt oavsett eventuella fördelar. Det har blivit ett stigma.
Personligen bryr jag mig inte. Om min elbil kommer ha kardantunnel eller inte spelar ingen roll. Den får gärna ha grill och tankmätare men bil med konstgjort motorljud kommer jag inte köra.
Re: BMW i4
Postat: 16 jul 2021 00:12
av martinot
Fredrik j skrev:
Utrymmet kan användas för att omfördela batterier och skapa en grop för baksätespassagerarnas fötter. Men jag tror som sagt att tillverkarna avstår från kardantunnel helt oavsett eventuella fördelar. Det har blivit ett stigma.
"Stigma"?
Du är för kul du, Fredrik!

Re: BMW i4
Postat: 18 jul 2021 08:37
av dd88
Fick offert i fredags, 12% på bilens totalpris i rabatt vid en första förfrågan. Vet att många andra bilar ligger runt 20% just nu så lär finnas mer att ta även om det är en ny modell.
Kommer vänta in provkörning och tester innan eventuellt köp. Behöver bilen till våren så ingen stress.
Re: BMW i4
Postat: 18 jul 2021 08:51
av pefreli
dd88 skrev:Fick offert i fredags, 12% på bilens totalpris i rabatt vid en första förfrågan. Vet att många andra bilar ligger runt 20% just nu så lär finnas mer att ta även om det är en ny modell.
Kommer vänta in provkörning och tester innan eventuellt köp. Behöver bilen till våren så ingen stress.
En rabatt på 100-150 tkr gör bilen mer korrekt prissatt som jag ser det.
Får du rabatten i egenskap av privatperson eller som företag?
Re: BMW i4
Postat: 18 jul 2021 09:55
av dd88
Privatperson, allt var inte helt klart gällande företagsleasing om jag förstod honom rätt, så det lär komma i veckan som kommer.
Re: BMW i4
Postat: 30 aug 2021 07:54
av Lystico
Vilka ÅF har ni kontaktat? Jag kollade med Bilia och de var extremt snåla med den rabatt som de gav och skyllde på "stor efterfrågan"
Re: BMW i4
Postat: 31 aug 2021 23:53
av kenell
dd88 skrev:
Kommer vänta in provkörning och tester innan eventuellt köp. Behöver bilen till våren så ingen stress.
Enligt min ÅF så kommer leveranserna inte ske förrän framåt sommaren 2022 på beställningar som läggs nu...

Världsläget med Covid och allehanda leveransproblem av komponenter och delar medför stora förseningar i leveranserna, men jag behöver inte ny ersättare till min Model 3 förrän i augusti 2022, så jag hoppas fortfarande på att affärsförslaget från företagets leasingbolag ser bra ut så det kan bli en M50 om ett år...
Efter att ha sett jämförelsen med Model 3 angående storleken tidigare i tråden så är jag säker på att den blir en bra efterföljare. Den är inte mindre än 3an i alla fall, och med lite tur har Elon hunnit öppna SuC-nätet till nästa sommar. OKQ8 är på gång med sin satsning, och Ionity Plus abonnemang ingick väl i minst ett år vid köp av ny BMW så det går nog bra. Har laddat ca 15 timmar på SuC med min Model 3, och 1 månad och två veckor totalt på andra laddare (främste hemma) under mina dryga år som Teslaförare så jag är inte så orolig för snabbladdningen för egen del.
Min tidiga 2019 Model 3 har inte riktig haft den finish och kvalitet man skulle önska. Har haft elektronikproblem, skrammel och annat, men mitt leasingavtal är ruskigt bra så jag klagar inte ändå. Kör trevlig bil till låg månadskostnad, så då kan jag med gott samvete ta den dyrare BMW i4 M50 nästa leasingperiod

Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 13:32
av OfarligTesla
Såg att i4an får första riktigt användbara Apple Carplay jag sett där man kan få navigationen från Carplay i instrumentbrädan också, riktigt coolt faktiskt att det börjar bli vettig integration nu.
Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 13:57
av HelectriC
OfarligTesla skrev:Såg att i4an får första riktigt användbara Apple Carplay jag sett där man kan få navigationen från Carplay i instrumentbrädan också, riktigt coolt faktiskt att det börjar bli vettig integration nu.
Carplay/AA visas även i HUD något jag nog inte sett hos någon annan tillverkare.
Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 14:43
av dd88
Finns hos några av de nuvarande modellerna, hoppas även att nyckellösningen är klar till lansering
Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 14:49
av Fredrik j
martinot skrev:Fredrik j skrev:
Utrymmet kan användas för att omfördela batterier och skapa en grop för baksätespassagerarnas fötter. Men jag tror som sagt att tillverkarna avstår från kardantunnel helt oavsett eventuella fördelar. Det har blivit ett stigma.
"Stigma"?
Du är för kul du, Fredrik!

Precis. Tror biltillverkarna är rädda att elbilsentusiasterna ska slänga en snabb blick på nya elbilar, se tunneln och direkt slänga igen dörren samtidigt som dom skriker ”omodern, konverterad ICE”.
Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 14:57
av martinot
dd88 skrev:Finns hos några av de nuvarande modellerna, hoppas även att nyckellösningen är klar till lansering
Blir det automatisk nyckellösning med mobilen liknande den hos M3/MY?
Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 14:59
av martinot
Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:
Utrymmet kan användas för att omfördela batterier och skapa en grop för baksätespassagerarnas fötter. Men jag tror som sagt att tillverkarna avstår från kardantunnel helt oavsett eventuella fördelar. Det har blivit ett stigma.
"Stigma"?
Du är för kul du, Fredrik!

Precis. Tror biltillverkarna är rädda att elbilsentusiasterna ska slänga en snabb blick på nya elbilar, se tunneln och direkt slänga igen dörren samtidigt som dom skriker ”omodern, konverterad ICE”.
Japp. Vi är ett krävande släkte!

Re: BMW i4
Postat: 04 sep 2021 15:19
av dd88
martinot skrev:dd88 skrev:Finns hos några av de nuvarande modellerna, hoppas även att nyckellösningen är klar till lansering
Blir det automatisk nyckellösning med mobilen liknande den hos M3/MY?
Ja typ, men med mer funktionalitet, man kommer tex även kunna dela nyckel med alla som kör iOS.