VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Kul med en uppdatering som gör att bilen blir långsammare, akta er för Danmark i så fall ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hade jag fått min VW återkallad i den här härvan så hade jag bänkat den före/efter för att kolla effekten...

Oh wait! *doh*
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

"Motorn som berörs kallas EA189 och det handlar om 104 227 Volkswagen, 57 367 Audi, 28 430 Skoda, 2 162 SEAT och 32 560 Volkswagen transportbilar."
"Totalt ska uppåt 12 miljoner bilar byggas om. Det lär inte bli gratis för Volkswagen, speciellt inte med tanke på hur trångt med utrymme det är under dagens motorhuvar."

Källa: Cornucopia

Ingen arbetsbrist hos VW på ett tag iallafall...
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Besiktningen testar väl inte för nox? I Sverige finns det ju inget "test" som det fuskats med av vad jag förstått. Däremot finns fuskprogramvaran i bilar sålda i Sverige.. Därav återkallelsen. Inga VW med den här programvaran har sålts här på senare år också om jag fattat rätt. Den motorn och programvaran det gäller satt i bilar från 09-11 eller nått sånt.

Pinsamt och dåligt hur som.. Men ska man gå ut och förbjuda VW från att sälja så har det mer med förtroende än att stoppa utsläpp att göra.. Ska man gå ut och förbjuda nått kanske det är försäljning av dieselbilar över huvud taget.
/dieselbilsägaren
(Dock en Volvo som inte verkar fuskat... så mycket. .)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

joel80 skrev:
Besiktningen testar väl inte för nox?
Jag frågade min besiktarkompis. Han sa "inte ännu", men att han länge misstänkt att något inte står rätt till (gällande VW-dieslar).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Enligt en lista från VW som aftonbladet publicerat är det bilar ända fram till 2015:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21503201.ab
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Werzion skrev:
"Motorn som berörs kallas EA189 och det handlar om 104 227 Volkswagen, 57 367 Audi, 28 430 Skoda, 2 162 SEAT och 32 560 Volkswagen transportbilar."
"Totalt ska uppåt 12 miljoner bilar byggas om. Det lär inte bli gratis för Volkswagen, speciellt inte med tanke på hur trångt med utrymme det är under dagens motorhuvar."

Byggas om? Jag trodde det var ett mjukvaruproblem och att lösningen var att antingen upp- eller nedgradera?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:

Byggas om? Jag trodde det var ett mjukvaruproblem och att lösningen var att antingen upp- eller nedgradera?
Problemet är hårdvarurelaterat (eller egentligen snålhet) som doldes med hjälp av programvara under tester.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

ovelundkvist skrev:
Enligt en lista från VW som aftonbladet publicerat är det bilar ända fram till 2015:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21503201.ab
Ja men se där!

Det verkar vara väldigt mycket rykten och "tyckande" som blir fakta i den här härvan.. Ursäkta om jag bidrog till ytterligare förvirring.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Vår favoritjournalist Robert Collin har bråda dagar nu under Volkswagen-skandalen. I dagens Aftonbladet chattade han med läsarna och fick då den berättigade frågan: "Varför regleras inte NOx i Sverige?"

Collin svarade inte på frågan, däremot berättade han, med USA-imperialist-hatar-hatten tydligt på, att amerikanerna inte tror på klimatförändringar och att bensinen är nästan gratis där (de har ju såklart samma obefintliga bensinpris i NY som i TX). Enligt Collin är amerikanarna så dumma att de bara bryr sig om sin närmiljö, medan vi i Europa är så begåvade att vi bryr oss om CO2-utsläpp även om vi inte märker dem i vår närmiljö.

Bra och viktigt att vi har Collin - hur skulle vi annars kunna veta att amerikanarna är så dumma, elaka och egoistiska?

Bild

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21502491.ab
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jo, jänkarna som kört blyfritt sen tidigt 70-tal bryr sig inte...

Han framstår som rätt obegåvad.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

HelectriC skrev:
Werzion skrev:

Mitt inlägg jag skrev igår verkar ha försvunnit.

I korthet håller jag med dig. Cornucopia verkar inte så kunnig/påläst om det hela. Troligen handlar det "bara" om att komma åt ECU-boxen som sitter framför fötterna på främre passagerarplats och ladda i ny mjukvara.
Gamla bilindustrin lär ju se det arbetet som snabbt, smidigt och billigt - medan Tesla Motors undrar varför de har utsläppsproblem istället för OTA-uppdateringar :D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Herr X skrev:
Vår favoritjournalist Robert Collin har bråda dagar nu under Volkswagen-skandalen. I dagens Aftonbladet chattade han med läsarna och fick då den berättigade frågan: "Varför regleras inte NOx i Sverige?"

Collin svarade inte på frågan, däremot berättade han, med USA-imperialist-hatar-hatten tydligt på, att amerikanerna inte tror på klimatförändringar och att bensinen är nästan gratis där (de har ju såklart samma obefintliga bensinpris i NY som i TX). Enligt Collin är amerikanarna så dumma att de bara bryr sig om sin närmiljö, medan vi i Europa är så begåvade att vi bryr oss om CO2-utsläpp även om vi inte märker dem i vår närmiljö.

Bra och viktigt att vi har Collin - hur skulle vi annars kunna veta att amerikanarna är så dumma, elaka och egoistiska?

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21502491.ab
Nu vill jag inte ge Robert några pluspoäng men min uppfattning är att han verkar vilja ge en känga åt den europeiska lagstiftningen för att vara för CO2-fokuserad. Men de kan väl få bråka om pest eller kolera är bäst medan vi kör i våra Teslor och slipper båda valen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Pratade med en bilhandlare jag känner nu på morgonen. De trodde absolut att han skulle få lite fler kunder som inte vill ha VW nu. De såg också ett problem i byta in VW innan man vet vad som händer med kostnader och retroaktiva skatter.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, just andrahandsvärde precis just nu innan vi vet hur saken är utredd kan ju vara lite skakigt. Om det var en dieselfolka jag skulle sälja av i veckan så hade jag varit riktigt jäkla putt. Som det är nu så lär det här väl bara gynna värdet på min laddhybrid :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

dstr skrev:
Jo, jänkarna som kört blyfritt sen tidigt 70-tal bryr sig inte...

Han framstår som rätt obegåvad.
Det är för att han förmodligen är det också.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
Ja, just andrahandsvärde precis just nu innan vi vet hur saken är utredd kan ju vara lite skakigt. Om det var en dieselfolka jag skulle sälja av i veckan så hade jag varit riktigt jäkla putt. Som det är nu så lär det här väl bara gynna värdet på min laddhybrid :)
Vad kränger du den för? Eller är det en lease du avslutar tidigt?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

chpaulin skrev:
danni skrev:
Vad kränger du den för? Eller är det en lease du avslutar tidigt?
Det är en finansiell leasing som jag avslutar i förtid, och jag låter KVD sälja den åt mig, så priset är inte bestämt förrän den är såld :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Ah sweet. Skönt att slippa driva det själv :) Njut av bilen nu :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Bild

Koldioxideffekten :?:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

http://teknikensvarld.se/volvo-dieselmo ... st-196393/

Kommentar
Observera att samtliga 24 bilar ligger väldigt mycket över EU-körcykelns angivna förbrukningssiffra, många med omkring dubbelt så hög förbrukning, exempelvis Volvo V60, Mazda 6, Volkswagen Passat, Peugeot 508, Skoda Octavia, Toyota Auris, Ford Mondeo, Renault Clio med flera. Så det är inte bara Passat du ska hänga ut från det testet.
http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar ... en-180315/

Några ex:

Ford Mondeo TDCi 150 0,78 0,50 0,28 56,0 (56% mer)
Toyota Rav-4 2,2D-4D 0,74 0,53 0,21 39,6 (39.6% mer)

Eftersom de finns de som klarar sig på angivna förbrukningen eller åtminstone i närheten så anser jag att detta bör klassas som fusk. I USA har ex Hyundai fått betala böter för att man hade angivit en förbrukning på 0.87l mil, efter tester fick man ändra det till 0.9 l/mil samt betala böter.

Det är för 3-4% skillnad !!!! Här har vi ex på 56% och där väldigt många ligger 30% över.

Är NOX endast ett problem i stora (utländska) städer ?

http://miljobarometern.stockholm.se/key ... &dm=1&nt=1
Halterna av kvävedioxid i luft, 98-percentil av dygnsmedelvärden. Dygnsnormen innebär att medelvärdet under årets åttonde värsta dygn inte får vara högre än 60 µg/m3 (mikrogram per kubikmeter luft). På Hornsgatan och Sveavägen görs mätningar på bägge sidorna av gatan, värdena i diagrammet är de högsta av dessa. Miljökvalitetsnormen överskreds på alla gatustationer i staden under 2013.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Tankegangen din er helt riktig, spesielt ettersom man innen vitenskapen jobber med 95% respektive 99% confidensintervall som betyr at 99 resp 95% av bilene skal ligge innenfor de planlagte og oppmålte verdier. Er ikke dette tilfelle så må bilen til korreksjon.

Nå kan man si at dette kanskje er overdrevet. Men jeg mener at alle biler med utslipp bør kunne tas inn på stikkprøvekontroller, uten større varsel, og at det så måles utslipp under faktiske forhold, ikke teoretiske forhold. En bil som ikke holder seg innenfor 95% confidensintervall må ut av drift frem til den er korrigert. Og denne korreksjonen bør bilindustrien dekke selv såfremt eier ikke har tuklet med bilen selv (chiptuning mm).
Bilindustrien har i alle år følt seg veldig sikker på sitt. Ellers ville de aldri gjort det tullet som VW kom med. Nå må de vite at det tas stikkprøver hele tiden, og ingen skal føle seg sikker mer.

Tenk dere at en fabrikk har fått tillatelse å drifte forutsatt at utslippene i vann og luft er innafor fastsatte verdier, og så viser det seg at man bypasser filteranlegg for å spare penger. Ingen hadde vært i tvil om konsekvensene. Og per i dag er det faktisk slik at utslipp mm fra diverse fabrikker kontrollmåles om og om igjen. Så hvorfor ikke gjøre det i bredere skala med biler som produserer minst like mye som en stasjonær fabrikk?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Så vad gör man när verkligheten kommer inpå. Jo man skyller på att kraven är för hårda.
Höj gränsvärdena för NOx med 70%, pretty please.

http://www.greencarreports.com/news/110 ... ions-tests
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

gas.png
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

I Danmark diskuterar politikerna om bilköparna ska styras mot elbilar eller inte. Ska man även ha en debatt om dricksvattnet, ska det vara rent eller inte? :shock:

http://jyllands-posten.dk/debat/tegning ... s-tegning/
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Läste just att Danmark inför 180% skatt på elbilar 2020. Vi får väl hoppas att det blir ny regering i Danmark som tänker lite mer långsiktigt. Men det gör de nog redan för de vill ju ha in pengarna :roll:
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Skriv svar