Såg i den här filmen att laddningen verkar gå riktigt snabbt.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 24 maj 2021 21:12
av vibrationsfri
Sökte på några sträckor I abetterrouteplaner mellan mic lfp och us. Fick några procent längre räckvidd på Lfp trots att de står ratade med samma Wltp? Får ni samma och är det så att det skiljer lite?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 28 maj 2021 20:00
av Dinsdale
Jag har nyss hämtat ut en SR+ med LPF. Har laddat på supercharger två gånger två olika dagar, ca 25% till 100% och 39% till 80%.
När jag laddade från ca 25% så förvärmdes batteriet 1,5 tim (direkt från avresan stod det förvärmning på skärmen). Laddningen började på 84kW, sjönk ganska snabbt till 54kW där den låg stabilt tills nånstans över 90% där den bromsade in och slutade på 6kW vid 100%. Utomhustemp 10 grader.
Laddade idag igen, utomhustemp 13 grader om jag minns rätt. Även då lade den sig tämligen omedelbart på 54 kW och låg kvar där.
Har ingen aning om ifall det är snabbt eller långsamt mätt i laddhastighet, men det gick mycket fortare i tid att ladda än vad jag trodde så jag är nöjd.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 31 maj 2021 15:58
av Holve
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 01 jun 2021 07:19
av r33z
Holve skrev:
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)
350 i verkligheten, motorväg, 15 grader, torrt
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 01 jun 2021 23:49
av Duke_Wayne
Holve skrev:
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.
Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
420km
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 02 jun 2021 07:14
av Holve
Inte illa.
Vad kan man räkna med för range på vintern?
Sitter med fingret på köp knapppen men är lite rädd för att jag skall få ladda ihjäl mig när det blir kallt.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 02 jun 2021 07:33
av LarsL
Brukar ju kunna vara 10-15% kortare range på vintern men lite mindre batterikapacitet och högre luftmotstånd plus väglag. Men jag tycker att Abetterrouteplanner stämmer ganska väl så det går ju prova rutter i den. Så det är nog bäst för långresor. Korta vardags körningar kan dra upp förbrukningen rejält eftersom bilen ska värmas varje gång. Det blir svårt att säga så mycket om egentligen.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 11 jun 2021 17:51
av r33z
Laddade i värmen idag. Kom in med något högt SoC men den tuffade på mycket bra.
Faktiskt bättre än SR+ US om man jämför med
17-50% på under 8 min, de är baske mig bra
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 16 jun 2021 16:18
av Zalman3
Kina byggda Teslor är överlägsna.
1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 17 jun 2021 10:18
av r33z
Verkar som vi har en bil med bra batteri =)
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 17 jun 2021 10:43
av Holve
Det skall bli intressant att se hur den klarar kylan.
Är batteriet okej vid kyla så är ju LFP kanon!
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 17 jun 2021 13:17
av r33z
Holve skrev:
Det skall bli intressant att se hur den klarar kylan.
Är batteriet okej vid kyla så är ju LFP kanon!
Läser du tidigare i tråden så ser du att de finns mycket data om vinter.
Själv har jag kört sedan dec och alltid laddat fort. De borde finnas flera grafer i denna tråden.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 17 jun 2021 13:32
av HenrikC
Zalman3 skrev:
Kina byggda Teslor är överlägsna.
1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 19 jun 2021 09:49
av Dinsdale
r33z skrev:
Verkar som vi har en bil med bra batteri =)
Bortsett från att iaf min bil verkar gilla att lägga sig på 54 kW vid laddning på supercharger tycker jag den videon stämmer ganska väl på de sista 50% av batteriet. Den matar på i sina 54kW tills precis på slutet då den saktar in nånstans efter 90%.
Har dock aldrig lyckats komma upp i höga laddhastigheter i början. Kanske för att bilen är ny, kanske för att jag lyckats misstolka vilka stolpar som delar laddeffekt med andra och därmed fått halv effekt (150/2 är ju 75 vilket bilen maxade på trots att jag anlände till v2-laddare med under 10% laddning).
Har laddat några gånger på supercharger v3 i sollentuna men där är det nästan alltid bara en eller två laddare lediga, resten är upptagna. Iom att supercharger v3 lastbalanserar mellan samtliga laddstolpar och jag inte vet vad övriga bilar laddar med för hastighet just nu, är det svårt att säga vad som gör att det även med v3 inte går över 75. Får testa andra v3 vid tillfälle.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 19 jun 2021 17:42
av Zalman3
LFP batterier verkar vara grymma!
De 92 kilowatt som nu rapporteras med en laddning på 87 procent är till exempel mer än Tesla Model 3 Long Range med ett större batteri.
1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.
Ja, Tesla ville inte ens ha batterierna till att börja med. Planen var att importera batterier från Panasonic. Men CCP förbjöd Tesla att importera batterier till Kina (fri marknad existerar inte i Kina, vilket gör det än mer ironiskt när CPP protesterar mot att de inte kan sälja Huaweis spionteknik till västerländska länder). Därav att Tesla fick nöja sig med det bästa de kunde få tag på ifrån kinesiska leverantörer.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 27 jul 2021 21:41
av Dinsdale
Har laddat till 100% några gånger och skrivit upp laddeffekten mot slutet:
Supercharger v2 (efter att ha laddat från 40%-nånting, hade snöflingesymbol på batteriet i början av laddningen):
90%: 34 kW
...
96%: 24 kW
97%: 21 kW
98%: 17 kW
99%: 13 kW
100%: 7 kW
Lidl 50 kW (som inte verkar vilja ladda snabbare än 41):
96%: 28 kW
97%: 26 kW
98%: 21 kW
99%: 14 kW
100%: 7 kW
Det är väl ändå rätt ok
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 28 jul 2021 21:26
av Dexter86
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 28 jul 2021 22:26
av Tabster
Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Du får ställa dig frågan om du vill köra kvickt eller ladda snabbt
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 28 jul 2021 22:56
av Fluffy
Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 28 jul 2021 23:38
av Dexter86
Fluffy skrev:
Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat
Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.
Behöver inte ta det exakt ordagrant men tror du förstår principen, och givetvis är det 58kW batteriet jag syftar på.
Det viktiga var vad MiC laddar vintertid samt range vintertid på motorväg, temperatur södra Sverige
Vid 8-10% är jag/man oftast vid en laddare så behöver inte åka snabbt då, följer skyltarna på vägarna.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 29 jul 2021 19:05
av Fluffy
Id3 och model3 är 2 olika bilar. Om storleken på id3 och vad du får för pris med den utrustningsnivån som är ok för dig då är det väl bara att köpa den då den är billigare.
Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC
Postat: 29 jul 2021 19:09
av taliz
Räckvidd på en basutrustad Golf är säkert jämförbar med en fullutrustad BMW 3-serie, men ingen med något bakom pannbenet väljer den ena eller andra pga det.