Re: Model X event den 29:e september
Postat: 01 okt 2015 07:32
Pratade med Tesla igår. Efter nyår nångång går det att konfigurera Model X på hemsidan.
Här:18650 skrev:Suck, apa för all del men ta upp din fina iPhone och visa oss när du böjer ditt knä framåt.
Va?18650 skrev:Suck, apa för all del men ta upp din fina iPhone och visa oss när du böjer ditt knä framåt.
Precis och som jag sa tidigare så är inte det här det största problemet för att nå självkörande bilar.danni skrev:Jag tycker att han absolut har en poäng. De här funktionerna är otroligt vettiga ur perspektivet självkörande bilar. Det finns bara ett krux. Hur många här tror att Model X har den övriga hårdvaran som krävs för att vara helt självkörande? Inte jag, i alla fall. Så varför då bemöda sig med att få med dörrar som passar för självkörande bilar, om den inte kommer kunna bli självkörande ändå?
Låt säga att det behövs ytterligare en kamera fram och två på sidorna för att bilen ska kunna fungera 100 % autonomt. Tesla vet naturligtvis detta och kan redan ha förutsett att man kommer vilja uppdatera bilarnas hårdvara i framtiden. De kan exempelvis redan ha dragit nödvändigt kablage till sidorna så att man på 10 minuter kan snäppa fast ytterligare kameror när man kommit så långt i mjukvaruutvecklingen, och lagstiftarna har uppdaterat lagarna.danni skrev:Jag tycker att han absolut har en poäng. De här funktionerna är otroligt vettiga ur perspektivet självkörande bilar. Det finns bara ett krux. Hur många här tror att Model X har den övriga hårdvaran som krävs för att vara helt självkörande? Inte jag, i alla fall. Så varför då bemöda sig med att få med dörrar som passar för självkörande bilar, om den inte kommer kunna bli självkörande ändå?
Tror du verkligen det? Jag tror inte det. Alla andra tillverkare som utvecklar autonoma bilar använder LIDAR och andra avancerade sensorer för att bygga 3D-modeller av omgivningen. Bara de sensorerna kostar i dagsläget mycket mer än en Model X gör. Om Tesla hinner först ut på marknaden med något och dessutom lyckas med bara kameror, frontradar och sonars så vore det häpnadsväckande. Fantastiskt och positivt, men häpnadsväckande.Herr X skrev:Låt säga att det behövs ytterligare en kamera fram och två på sidorna för att bilen ska kunna fungera 100 % autonomt. Tesla vet naturligtvis detta och kan redan ha förutsett att man kommer vilja uppdatera bilarnas hårdvara i framtiden. De kan exempelvis redan ha dragit nödvändigt kablage till sidorna så att man på 10 minuter kan snäppa fast ytterligare kameror när man kommit så långt i mjukvaruutvecklingen, och lagstiftarna har uppdaterat lagarna.danni skrev:Jag tycker att han absolut har en poäng. De här funktionerna är otroligt vettiga ur perspektivet självkörande bilar. Det finns bara ett krux. Hur många här tror att Model X har den övriga hårdvaran som krävs för att vara helt självkörande? Inte jag, i alla fall. Så varför då bemöda sig med att få med dörrar som passar för självkörande bilar, om den inte kommer kunna bli självkörande ändå?
Kameramodulen som redan sitter fram kan de ersätta med en modul i samma fysiska dimension som innehåller två CCD-chip och dubbel uppsättning optik.
För 19 000kr kan man då om fyra år uppdatera vilken som helst Model X från autopilot till 100 % autonom - ett jobb som tar en halvtimma på närmaste Tesla-verkstad.
Herr X skrev:Låt säga att det behövs ytterligare en kamera fram och två på sidorna för att bilen ska kunna fungera 100 % autonomt. Tesla vet naturligtvis detta och kan redan ha förutsett att man kommer vilja uppdatera bilarnas hårdvara i framtiden. De kan exempelvis redan ha dragit nödvändigt kablage till sidorna så att man på 10 minuter kan snäppa fast ytterligare kameror när man kommit så långt i mjukvaruutvecklingen, och lagstiftarna har uppdaterat lagarna.danni skrev:Jag tycker att han absolut har en poäng. De här funktionerna är otroligt vettiga ur perspektivet självkörande bilar. Det finns bara ett krux. Hur många här tror att Model X har den övriga hårdvaran som krävs för att vara helt självkörande? Inte jag, i alla fall. Så varför då bemöda sig med att få med dörrar som passar för självkörande bilar, om den inte kommer kunna bli självkörande ändå?
Kameramodulen som redan sitter fram kan de ersätta med en modul i samma fysiska dimension som innehåller två CCD-chip och dubbel uppsättning optik.
För 19 000kr kan man då om fyra år uppdatera vilken som helst Model X från autopilot till 100 % autonom - ett jobb som tar en halvtimma på närmaste Tesla-verkstad.
Elon har tidigare sagt att han inte tror på lidar när det gäller autonoma bilar, utan tror att framtiden ligger i kameror (ska se om jag kan uppdatera med källan senare). Det tyder ju på att det ändå är så de tänker iallafall. Teslas ingenjörer bör ha ganska bra koll på vilken hårdvara som krävs för att få bilen helt autonom, och det är väl inte helt orimligt att de förberett bilen för att kunna uppdateras med nödvändig hårdvara längre fram? Tesla har ju tidigare överraskat med att tänka utanför boxen..Martinen skrev:Tycker det känns tveksamt att detta kommer räcka med det.
Det tror jag att de planerar. Har inte sett något som tyder på att de ska släppa en autonom bil innan de släpper autopiloten.LarsL skrev:De kan ju börja med att släppa autopilot och att få den att fungera utan ingrepp från föraren.
Jag ser inte riktigt skillnaden mellan "autonom bil" och "autopilot utan ingrepp från föraren". Grejen med autopilot är ju att föraren måste vara beredd att ta över, till skillnad från autonomt körande bilar.Herr X skrev:Det tror jag att de planerar. Har inte sett något som tyder på att de ska släppa en autonom bil innan de släpper autopiloten.LarsL skrev:De kan ju börja med att släppa autopilot och att få den att fungera utan ingrepp från föraren.
Kamerorna ersätter dina ögon. Om dina ögon blir utsatta för kondens på rutan som hindrar dig att se ut, vad gör du då? Bilen kan programmeras till att bete sig på exakt samma sätt. Bilen har dessutom radar framtill som kan detektera grejer, vilket människokroppen saknar.Martinen skrev:Tveksam till att man kanske lita på en kamera i detta läget.
Det räcker att man kör i in i tjock dimma idag så slutar farthållaren att fungera. Tror inte det är pga dimman utan det var för att det blev kondens framför kameran.
Och i natt fick vi detta bekräftat från Elon: ... det är samma hårdvara i både S och XNicklas skrev:Jag tror fortfarande inte det kommer någon ny hårdvara för autopiloten än på några år... De har det som krävs i befintlig hårdvara och att nu skaffa sig två olika plattformar att utveckla för vore knasigt...Svenssons skrev:Det är ju fullt möjligt de har ny hårdvara för autopiloten, ny typ av lampor, uppdatering av mjukvaran som vi inte känner till och så vidare och mycket lär nog komma till Model S inom kort också.kangru skrev:Den var cool men jag gissar att det finns mer som döljs innanför skalet som vi får se senare, men det återstår väl att se.