SuC öppnar för andra märken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Legato skrev:
frippe skrev:
Lagstiftning!? Nu är ni lagom snurriga.
Jag hoppas du bara är artig och tilltalar "Swede1" med "ni". ;)

Jag skrev ju nämligen att jag höll med om allt utom just lagstiftning.
Det var inte meningen att dra in dig i lagstiftningsivern som inlägget ovan dig ville se.

Ber om ursäkt för missen, borde ha citerat för att gjort det tydligt,
Ingen som helst fara, därav smileyn. :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

fth skrev:
HelectriC skrev:
Polestar
Det är en tillverkare som jag skulle betta på i det här sammanhanget, det skulle ju passa som hand i handske, och öka värdet på PS-bilarna markant över en natt.

Det kanske är en av orsakerna till att Polestar valt att stå utanför Ionity?

/fth
Inte omöjligt. Jag var själv oerhört förvånad när jag fick höra att Volvo/Polestar inte skulle gå med i Ionity.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

mati skrev:
HenrikC skrev:
Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Nja, inte riktigt. Just i Sverige är SuC totalt överlägset bäst. Framförallt norr om Stockholm är det för det mesta helt hopplöst att hitta laddning över 50kW, och de få laddarna som finns står i princip alltid ensamma. Detta ser inte ut att ändras nämnvärt heller. Det lär visserligen dyka upp fler enstaka laddare med högre effekt, staten sponsrar ju dessa laddare nu, men de kommer knappast upp i samma antal och yttäckning som SuC. Och SuC byggs ju också ut hela tiden.
Möjligt att det blir bättre över tid, men det kommer ta många år. Och ska man ha elbil idag är det ju inte intressant hur det ser ut om 15-20 år.
Verkar vara exakt samma läge i Norge. Om man åker norr om Trondheim, så har man vara kommit halvvägs i Norge, men ändå så tar de flesta 150 kW slut där. Förutom om man kör Tesla.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av M3apan »

martinot skrev:
mati skrev:
HenrikC skrev:
Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Nja, inte riktigt. Just i Sverige är SuC totalt överlägset bäst. Framförallt norr om Stockholm är det för det mesta helt hopplöst att hitta laddning över 50kW, och de få laddarna som finns står i princip alltid ensamma. Detta ser inte ut att ändras nämnvärt heller. Det lär visserligen dyka upp fler enstaka laddare med högre effekt, staten sponsrar ju dessa laddare nu, men de kommer knappast upp i samma antal och yttäckning som SuC. Och SuC byggs ju också ut hela tiden.
Möjligt att det blir bättre över tid, men det kommer ta många år. Och ska man ha elbil idag är det ju inte intressant hur det ser ut om 15-20 år.
Verkar vara exakt samma läge i Norge. Om man åker norr om Trondheim, så har man vara kommit halvvägs i Norge, men ändå så tar de flesta 150 kW slut där. Förutom om man kör Tesla.

Kan ni hålla er til ämnet?? Ni, du, jag, er, herr, etc...
Tack!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
taliz skrev:
Är det så svårt för vissa att förstå att Tesla inte är korkade? De har kommit så här långt eftersom de INTE tar ogenomtänkta beslut. Största anledningen till varför jag personligen är så fascinerad av Tesla är just deras vägval. De är inte sällan lite udda om man inte tänker igenom dem ordentligt. Men gör man det upptäcker man ofta hur genialt de navigerar sig fram. Man har verkligen tänkt igenom besluten grundligt.
Lite av Teslas (Elons) styrka är ju att de fattar lite ogenomtänkta beslut som de sedan inte är rädda för att ändra tillbaka. En del tror att de är snurriga andra att de är supertaktiska och har planerat allt i detalj, jag tror att de bara är agila (följsamma) och ändrar sig efter förutsättningar som kommer upp.
Ser också en taktik från Elon att han slänger ur sig något på Twitter får reaktioner och anpassar sig. Det är ju en taktik man kan ha men görs det hela tiden så kan det bli skadligt i form att tappat förtroende.

Elon och Tesla har ju som sagt hela tiden erbjudit andra att ladda på Supercharger men få har velat vara med på samma villkor som Tesla, bara Bollinger som har frågat offentligt tror jag. Grejen är väl att det inte är så kul för en gammal tillverkare att ha sina bilar på en station där det står Tesla över allt. Man kan ju iofs undra om de skulle resonera på samma sätt om Shell började sälja bilar? Skulle de sluta tanka oss dem då? Kanske har biltillverkarna nu insett att det är bättre att utnyttja Teslas nätverk än att motarbeta det.

Ser fortfarande väldigt liten nytta för Tesla att göra detta.
Huvudet på spiken om hemligheten bakom Tesla. De både vågar tänka nytt och chansa att gå emot strömmen, men är samtidigt väldigt agila och lättfotade, och vågar att ändra sig om de gör fel (vilket de gjort många gånger).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av iAkita »

Magnus71 skrev:
fth skrev:
HenrikC skrev:
Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Kanske, men det sades ju också för två år sedan när Ionity lanserades, och inget har ju ändrats sedan dess.

SuC är ju om något ännu mer överlägset idag när man har sett hur förhållandevis blygsamma andra aktörers ”satsningar” har visat sig vara.

Utbyggnadstakten är väl dessutom fortfarande högre i SuC än hos någon konkurrent, så försprånget ökar

snarare än minskar.

/fth
+1
Titta bara på Teslas satsning på laddstationer i norra Sverige (Skandinavien). Knappast det mest Tesla-tätaste området. Ändå här man denna satsning nu. Inte sen.
Varför? Jo för bilismen handlar om rörlighet och frihetskänsla. Precis som dieselmannen känner sig hotad av att inte kunna åka nonstop till rivieran så vill de flesta kunderna kunna ha valfriheten efter sina villkor.
Därför är fortfarande Tesla den enda elbilen som är ett reellt hot mot ICE. Övriga elbilar är fortfarande en andrabil eller för entusiaster.
Inget (inklusive Ionity) pekar på att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren. Snarare tvärt om.
Vilket trams, det fungerar alldeles utmärkt att ha andra elbilar än Tesla som första/enda bil utan att för den skull vara "entusiast". Att du inte tycker att det finns något som talar för att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren vad det gäller laddmöjligheter är nog mest ett tecken på att du inte har koll på hur snabbt det byggs ut med 150 kW+ laddare. Redan nu finns det till exempel SuC på betydligt färre ställen än vad det finns 150 kW+ laddare med andra operatörer neråt Tyskland. Även i södra sverige är täckningen av andra operatörer redan ifatt eller till och med förbi SuC. Bilden nedan är från den utmärkta siten chargefinder.com. Röda pins är SuC, övriga andra laddare med effekt på minsst 150 kW.
Screenshot_2020-12-23 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV).png
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

M3apan skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
HenrikC skrev:
Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Nja, inte riktigt. Just i Sverige är SuC totalt överlägset bäst. Framförallt norr om Stockholm är det för det mesta helt hopplöst att hitta laddning över 50kW, och de få laddarna som finns står i princip alltid ensamma. Detta ser inte ut att ändras nämnvärt heller. Det lär visserligen dyka upp fler enstaka laddare med högre effekt, staten sponsrar ju dessa laddare nu, men de kommer knappast upp i samma antal och yttäckning som SuC. Och SuC byggs ju också ut hela tiden.
Möjligt att det blir bättre över tid, men det kommer ta många år. Och ska man ha elbil idag är det ju inte intressant hur det ser ut om 15-20 år.
Verkar vara exakt samma läge i Norge. Om man åker norr om Trondheim, så har man vara kommit halvvägs i Norge, men ändå så tar de flesta 150 kW slut där. Förutom om man kör Tesla.

Kan ni hålla er til ämnet?? Ni, du, jag, er, herr, etc...
Tack!
*LOL*

:D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av kenjon »

Jag körde Nissan Leaf tidigare. Skulle åka från Karlskoga till Kalmar tur och retur. Funkade inget bra. På hemvägen fick jag köra via Jönköping och Motala pga trasig 50 kW i Vetlanda. Men min nuvarande Tesla skulle det inte varit ett problem. Mindre än 50 mils räckvidd funkar inte för mej, då jag ganska ofta åker långa sträckor över dagen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 664
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av CrazyGang »

iAkita skrev:
Magnus71 skrev:
fth skrev:
HenrikC skrev:
Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Kanske, men det sades ju också för två år sedan när Ionity lanserades, och inget har ju ändrats sedan dess.

SuC är ju om något ännu mer överlägset idag när man har sett hur förhållandevis blygsamma andra aktörers ”satsningar” har visat sig vara.

Utbyggnadstakten är väl dessutom fortfarande högre i SuC än hos någon konkurrent, så försprånget ökar

snarare än minskar.

/fth
+1
Titta bara på Teslas satsning på laddstationer i norra Sverige (Skandinavien). Knappast det mest Tesla-tätaste området. Ändå här man denna satsning nu. Inte sen.
Varför? Jo för bilismen handlar om rörlighet och frihetskänsla. Precis som dieselmannen känner sig hotad av att inte kunna åka nonstop till rivieran så vill de flesta kunderna kunna ha valfriheten efter sina villkor.
Därför är fortfarande Tesla den enda elbilen som är ett reellt hot mot ICE. Övriga elbilar är fortfarande en andrabil eller för entusiaster.
Inget (inklusive Ionity) pekar på att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren. Snarare tvärt om.
Vilket trams, det fungerar alldeles utmärkt att ha andra elbilar än Tesla som första/enda bil utan att för den skull vara "entusiast". Att du inte tycker att det finns något som talar för att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren vad det gäller laddmöjligheter är nog mest ett tecken på att du inte har koll på hur snabbt det byggs ut med 150 kW+ laddare. Redan nu finns det till exempel SuC på betydligt färre ställen än vad det finns 150 kW+ laddare med andra operatörer neråt Tyskland. Även i södra sverige är täckningen av andra operatörer redan ifatt eller till och med förbi SuC. Bilden nedan är från den utmärkta siten chargefinder.com. Röda pins är SuC, övriga andra laddare med effekt på minsst 150 kW.
Screenshot_2020-12-23 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV).png
Merparten av de andra laddarna är 1-4 stycken per station. En SuC är inte sällan uppåt 12-14 eller till och med 20 laddare på samma plats.

Rent anekdotisk åkte vi LEAF genom västra Danmark förra året. Vi kom förvisso dit vi skulle med det krövde långt mer planering, flexibilitet och kompromisser än vad de flesta människor är beredda att göra. Dessutom kostade elen på de få laddare som bjöds 5.75-11.25 dkk/kWh....
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av iAkita »

CrazyGang skrev:
iAkita skrev:
Magnus71 skrev:
fth skrev:
HenrikC skrev:
Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Kanske, men det sades ju också för två år sedan när Ionity lanserades, och inget har ju ändrats sedan dess.

SuC är ju om något ännu mer överlägset idag när man har sett hur förhållandevis blygsamma andra aktörers ”satsningar” har visat sig vara.

Utbyggnadstakten är väl dessutom fortfarande högre i SuC än hos någon konkurrent, så försprånget ökar

snarare än minskar.

/fth
+1
Titta bara på Teslas satsning på laddstationer i norra Sverige (Skandinavien). Knappast det mest Tesla-tätaste området. Ändå här man denna satsning nu. Inte sen.
Varför? Jo för bilismen handlar om rörlighet och frihetskänsla. Precis som dieselmannen känner sig hotad av att inte kunna åka nonstop till rivieran så vill de flesta kunderna kunna ha valfriheten efter sina villkor.
Därför är fortfarande Tesla den enda elbilen som är ett reellt hot mot ICE. Övriga elbilar är fortfarande en andrabil eller för entusiaster.
Inget (inklusive Ionity) pekar på att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren. Snarare tvärt om.
Vilket trams, det fungerar alldeles utmärkt att ha andra elbilar än Tesla som första/enda bil utan att för den skull vara "entusiast". Att du inte tycker att det finns något som talar för att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren vad det gäller laddmöjligheter är nog mest ett tecken på att du inte har koll på hur snabbt det byggs ut med 150 kW+ laddare. Redan nu finns det till exempel SuC på betydligt färre ställen än vad det finns 150 kW+ laddare med andra operatörer neråt Tyskland. Även i södra sverige är täckningen av andra operatörer redan ifatt eller till och med förbi SuC. Bilden nedan är från den utmärkta siten chargefinder.com. Röda pins är SuC, övriga andra laddare med effekt på minsst 150 kW.
Screenshot_2020-12-23 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV).png
Merparten av de andra laddarna är 1-4 stycken per station. En SuC är inte sällan uppåt 12-14 eller till och med 20 laddare på samma plats.

Rent anekdotisk åkte vi LEAF genom västra Danmark förra året. Vi kom förvisso dit vi skulle med det krövde långt mer planering, flexibilitet och kompromisser än vad de flesta människor är beredda att göra. Dessutom kostade elen på de få laddare som bjöds 5.75-11.25 dkk/kWh....
Jo, men just Leaf är kanske inte den bästa bil att välja om den ska användas som förstabil. Chademo och avsaknad av batterikylning underlättar inte direkt. Jag syftar på mer moderna elbilar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
CrazyGang skrev:
iAkita skrev:
Magnus71 skrev:
fth skrev:
Kanske, men det sades ju också för två år sedan när Ionity lanserades, och inget har ju ändrats sedan dess.

SuC är ju om något ännu mer överlägset idag när man har sett hur förhållandevis blygsamma andra aktörers ”satsningar” har visat sig vara.

Utbyggnadstakten är väl dessutom fortfarande högre i SuC än hos någon konkurrent, så försprånget ökar

snarare än minskar.

/fth
+1
Titta bara på Teslas satsning på laddstationer i norra Sverige (Skandinavien). Knappast det mest Tesla-tätaste området. Ändå här man denna satsning nu. Inte sen.
Varför? Jo för bilismen handlar om rörlighet och frihetskänsla. Precis som dieselmannen känner sig hotad av att inte kunna åka nonstop till rivieran så vill de flesta kunderna kunna ha valfriheten efter sina villkor.
Därför är fortfarande Tesla den enda elbilen som är ett reellt hot mot ICE. Övriga elbilar är fortfarande en andrabil eller för entusiaster.
Inget (inklusive Ionity) pekar på att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren. Snarare tvärt om.
Vilket trams, det fungerar alldeles utmärkt att ha andra elbilar än Tesla som första/enda bil utan att för den skull vara "entusiast". Att du inte tycker att det finns något som talar för att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren vad det gäller laddmöjligheter är nog mest ett tecken på att du inte har koll på hur snabbt det byggs ut med 150 kW+ laddare. Redan nu finns det till exempel SuC på betydligt färre ställen än vad det finns 150 kW+ laddare med andra operatörer neråt Tyskland. Även i södra sverige är täckningen av andra operatörer redan ifatt eller till och med förbi SuC. Bilden nedan är från den utmärkta siten chargefinder.com. Röda pins är SuC, övriga andra laddare med effekt på minsst 150 kW.
Screenshot_2020-12-23 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV).png
Merparten av de andra laddarna är 1-4 stycken per station. En SuC är inte sällan uppåt 12-14 eller till och med 20 laddare på samma plats.

Rent anekdotisk åkte vi LEAF genom västra Danmark förra året. Vi kom förvisso dit vi skulle med det krövde långt mer planering, flexibilitet och kompromisser än vad de flesta människor är beredda att göra. Dessutom kostade elen på de få laddare som bjöds 5.75-11.25 dkk/kWh....
Jo, men just Leaf är kanske inte den bästa bil att välja om den ska användas som förstabil. Chademo och avsaknad av batterikylning underlättar inte direkt. Jag syftar på mer moderna elbilar.
Fast det spelar ju ingen roll om de andra går om och förbi i antal platser eller stolpar så länge Teslaägare har tillgång till Ionity och alla andra nätverk utöver SUC.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Anonymous FTW »

Visst bra med Teslas laddnätverk men det är ju ändå bara 41 stycken stationer i Sverige. Såg att bara Circle K skulle bygga 60 stationer.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av B99 »

Anonymous FTW skrev:
Visst bra med Teslas laddnätverk men det är ju ändå bara 41 stycken stationer i Sverige. Såg att bara Circle K skulle bygga 60 stationer.
Det är ju ganska ointressant, det som betyder något är att det finns minst 4 och gärna 20 laddare på varje station så att man kan räkna med att få plats utan att köa i timmar. Att bygga 60 stationer med 1-2 laddare gör varken till eller från.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Swede1 »

Banane skrev:
kenjon skrev:
Banane skrev:
zyax skrev:
kenjon skrev:
När blev det oartigt (ovanligt har det dock blivit under senare halvan av 90-talet)? När jag växte upp sa man ofta Ni till folk man inte kände, ffa om man tilltalade någon högre upp på samhällsstegen. Kolla på gamla TVprogram/filmer i SVTs Öppet arkiv.
För äldre personer är det fruktansvärt att säga ni till folk. Innan dureformen så sade man inte ni heller, man sade titlar såsom direktör eller skomakare och om man inte hade titel sade man fröken etc. Ni är något yngre generationer har hittat på, för de som var med i du-reformen är det värre att säga ni än du, det är helt enkelt otroligt oartigt!

Hur gammal är herrn egentligen?
Menar du mej så fyller jag 70 om några månader.
Nä, zyax. Han måste vara närmare 100 om jag räknat rätt.
Haha ni är för roliga, spårar ur totalt på Ni. Jag envisades med att aäga Ni till en konsulent kanske i 70-årsåldern, han häll på att bli vansinnig på mig, han hade antagligen varit med om du reformen, jag tyckte jag var ytterst hövlig och respektfull mot honom, han krävde att jag sade ”du” till honom. Jodå, lagstifta att om de ska ha bidrag för snabbladdare så ska en del vara offentliga till rimligt laddpris. Tyskland har väl nånting sånt, Tesla behövde väl bommar där?

Mm, jag tittar avundsjukt på Teslas 16 laddplatser, behöve inte bry aig om några är trasiga eller upptagna. Fortfarande jätteskönt att ha Rex på bilen aå man inte behöver bry sig om laddaren är upptagen eller trasig. Kul att köpa en bil för 600-900 ’ (etron, polestar etc) och sen står jag där och blokerar laddaren, eller en gammal nissan leaf, grattis, din bil var värdelös när batteriet tog slut och snabbladdarna strular eller är upptagna. Exakt det hönde mig, jag kom 15 sekunder före en sprillans ny Etron för 850 ’ till ccs laddaren, han hade åkt från en trasig laddare och nu fick han vänta på mig också. (15 min bara, jag var snäll).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Jag körde Nissan Leaf tidigare. Skulle åka från Karlskoga till Kalmar tur och retur. Funkade inget bra. På hemvägen fick jag köra via Jönköping och Motala pga trasig 50 kW i Vetlanda. Men min nuvarande Tesla skulle det inte varit ett problem. Mindre än 50 mils räckvidd funkar inte för mej, då jag ganska ofta åker långa sträckor över dagen.
Glad att vår elbil är en som har tillgång till SuC, trots att jag varit en av de som var/är väldigt kritisk emot de prishöjningar som Tesla gjort i Sverige på SuC (kan ju också bero på vår allt mer problematiska elförsörjning, jämfört med tex. Norge).

Hade inte tyckt det hade varit roligt att köra några längre icke-SuC-resor, och knappt att man vågar det ibland. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
Visst bra med Teslas laddnätverk men det är ju ändå bara 41 stycken stationer i Sverige. Såg att bara Circle K skulle bygga 60 stationer.
Är det så "bara", för ett litet land som Sverige?

Jag såg planer på att Ionity skulle 400 stycken nu under 2020. I hela Europa. Även om de skulle byggt fler än så (har inte koll på det exakta antalet måste jag erkänna, även om du säkert har det) och Ionity numera har fler än 400 i Europa, så känns det ju ändå klart mindre utbyggt än Teslas SuC nät. Finns ju fler än 10 länder i Europa. Dessutom är de oftast väldigt få på varje plats (typiskt max. 4 st, och vissa av de fyra ibland trasiga). Inte så direkt gedigt...

Positiv till att CK bygger fler stationer på 150 kW (precis som jag är mycket positiv till att Ionity gör det), och har fungerat jättebra och trevligt att ladda där (testa den på Hisingen utanför Göteborg för någon månad sedan).

Fint med bra och snygga planer, men senast jag checkade i höstas så hade CK endast 3 st. stationer i Sverige. Vet inte hur långt de kommit i verkligheten idag. Men hoppas självklart på att de under nästa år, eller väldigt snart, når dessa 60 st. Ingen skulle bli gladare.

Tesla och Tesla SuC behöver mer och starkare konkurrens! Inte mindre. Det är bra för oss alla elbilister.

Men jag vill se stationer i verkligheten när jag är och reser med bilen. Inte bara som planer på pappret eller en webbsida.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
Fast det spelar ju ingen roll om de andra går om och förbi i antal platser eller stolpar så länge Teslaägare har tillgång till Ionity och alla andra nätverk utöver SUC.
Nej, självklar gynnar det även Teslaägare att det byggs HPC stationer i hög takt. Min poäng var att Tesla numera är långt ifrån ensamma om att erbjuda laddning med mer än 150 kW. Tröttsamma uttalanden om att andra elbilar än Teslor bara är för entusiaster känns därför så 2018.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Legato skrev:
Fast det spelar ju ingen roll om de andra går om och förbi i antal platser eller stolpar så länge Teslaägare har tillgång till Ionity och alla andra nätverk utöver SUC.
Nej, självklar gynnar det även Teslaägare att det byggs HPC stationer i hög takt. Min poäng var att Tesla numera är långt ifrån ensamma om att erbjuda laddning med mer än 150 kW. Tröttsamma uttalanden om att andra elbilar än Teslor bara är för entusiaster känns därför så 2018.
Nu kanske jag missförstår dig här, men har inte läst något sådant här i forumet?

Däremot så är ju allt som planeras i framtiden, som tex. de 60 st. laddare på 150 kW hos CK, inte något som hjälper oss elbilister när vi skall åka på längre resor idag.

Då är ju SuC på vissa håll ibland de ända alternativen. Speciellt för de som bor i, eller skall semestra i, de norra halvorna av Sverige eller Norge så är det ju rätt öken, och väldigt få laddare på 150 kW eller mer. Extra illa är det just om man inte kör Tesla.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Legato skrev:
Fast det spelar ju ingen roll om de andra går om och förbi i antal platser eller stolpar så länge Teslaägare har tillgång till Ionity och alla andra nätverk utöver SUC.
Nej, självklar gynnar det även Teslaägare att det byggs HPC stationer i hög takt. Min poäng var att Tesla numera är långt ifrån ensamma om att erbjuda laddning med mer än 150 kW. Tröttsamma uttalanden om att andra elbilar än Teslor bara är för entusiaster känns därför så 2018.
Nu kanske jag missförstår dig här, men har inte läst något sådant här i forumet?

Däremot så är ju allt som planeras i framtiden, som tex. de 60 st. laddare på 150 kW hos CK, inte något som hjälper oss elbilister när vi skall åka på längre resor idag.

Då är ju SuC på vissa håll ibland de ända alternativen. Speciellt för de som bor i, eller skall semestra i, de norra halvorna av Sverige eller Norge så är det ju rätt öken, och väldigt få laddare på 150 kW eller mer. Extra illa är det just om man inte kör Tesla.
Du får läsa ett par sidor bakåt i tråden verkar det som.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Haha ni är för roliga, spårar ur totalt på Ni. Jag envisades med att aäga Ni till en konsulent kanske i 70-årsåldern, han häll på att bli vansinnig på mig, han hade antagligen varit med om du reformen, jag tyckte jag var ytterst hövlig och respektfull mot honom, han krävde att jag sade ”du” till honom. Jodå, lagstifta att om de ska ha bidrag för snabbladdare så ska en del vara offentliga till rimligt laddpris. Tyskland har väl nånting sånt, Tesla behövde väl bommar där?
Som sagts tidigare, Tesla har inte fått några bidrag för sitt laddnätverk (vilket verkar vara ett aktivt val eftersom de kanske hade kunnat få det på vissa platser) och man kan väl inte lagstifta att de ska ha bidrag för detta. Bommarna i Tyskland hade inget alls med bidrag eller pris att göra utan gällde att offentliga laddstolpar krävde CCS enligt någon övernitisk tysk byråkrat för driftsättningen av en SuperCharger-station. Detta fick ingen större spridning som tur var och nu är detta ett icke-problem då alla Teslas stolpar har CCS.

Lagstiftning i detta är bara idiotiskt. Det skulle leda till färre stolpar, långsammare utbyggnad och inte vara till någon fördel för kunder eller producenter utan endast för politiker och byråkrater som vill känna sig behövda och viktiga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 664
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av CrazyGang »

iAkita skrev:

Jo, men just Leaf är kanske inte den bästa bil att välja om den ska användas som förstabil. Chademo och avsaknad av batterikylning underlättar inte direkt. Jag syftar på mer moderna elbilar.
Även om LEAF är en medioker bil förtar det inte faktumet att det saknades vettiga laddmöjligheter, gällde såväl för oss som för CCS-bilar. Hade vi fått för oss att åka söderut hade vi dessutom behövt skaffa mängder av separata laddbrickor eller behövt betala ännu mer för elen. (då var ändå milkostnaden för el redan högre jämfört med kompisen som körde bensinare).

Att åka längre resor i andra länder med icke-tesla kräver ett enormt engagemang, intresse och förberedelser i jämförelse. Fortfarande.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av HelectriC »

CrazyGang skrev:
iAkita skrev:

Jo, men just Leaf är kanske inte den bästa bil att välja om den ska användas som förstabil. Chademo och avsaknad av batterikylning underlättar inte direkt. Jag syftar på mer moderna elbilar.
Även om LEAF är en medioker bil förtar det inte faktumet att det saknades vettiga laddmöjligheter, gällde såväl för oss som för CCS-bilar. Hade vi fått för oss att åka söderut hade vi dessutom behövt skaffa mängder av separata laddbrickor eller behövt betala ännu mer för elen. (då var ändå milkostnaden för el redan högre jämfört med kompisen som körde bensinare).

Att åka längre resor i andra länder med icke-tesla kräver ett enormt engagemang, intresse och förberedelser i jämförelse. Fortfarande.
Nja, det är en sanning med modifikation, har du CCS på bilen, så går det ganska lätt att köra ner genom Europa. Kanske inte södra Spanien och Balkan, men det är kanske inte så extremt många som kör så långt ändå. Räcker egentligen med plugsurfingappen, så hittar du det som behövs. Att priserna är högre än SuC, ja, men enkelheten är det inget fel på. Jag plottade in ett exempel, gbg-barcelona och fick upp detta laddförslag.
73FB4967-5073-44A7-AC5E-36F7444762A4.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

Problemet med de flesta andra snabbladdarna förutom Tesla SuperCharger och Ionity är att det bara finns en laddstolpe per station. Är denna upptagen så får man antingen vänta uppåt kanske en halvtimme eller välja annan laddstation. Som tur är finns det numera oftast en alternativ station i närheten från någon konkurrent men det behövs helt klart fler stationer med flera laddstolpar alternativt SuperStationer där laddoperatörerna samlas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Legato skrev:
Fast det spelar ju ingen roll om de andra går om och förbi i antal platser eller stolpar så länge Teslaägare har tillgång till Ionity och alla andra nätverk utöver SUC.
Nej, självklar gynnar det även Teslaägare att det byggs HPC stationer i hög takt. Min poäng var att Tesla numera är långt ifrån ensamma om att erbjuda laddning med mer än 150 kW. Tröttsamma uttalanden om att andra elbilar än Teslor bara är för entusiaster känns därför så 2018.
Tyvärr befinner sig alle dessa laddare i landets nedersta tredjedel, geografiskt sett. Det är jättebra att jag numera kan välja mellan Ionity, e-on och CK om jag vill åka ner till Skåne eller Europa. Men tyvärr ser det inte alls lika trevligt ut när man ska norrut istället. Sista laddaren med "kräm" för min del står i Kristinehamn. Allt som kommer längre norrut är ensamma 50kW-laddare, vilket gör det svårt att ta sig norrut med en e-tron. Såvida man inte är envis entusiast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av taliz »

Problemet är inte så mkt längre att laddare inte finns.
Problemet är att man inte vet om de fungerar, är upptagna, vad de kostar, hur man får igång laddning eller vilken laddhastighet man får.
Man måste planera ordentligt i förväg, eller bara hoppas på det bästa och vara beredd på en del strul.
Med en Tesla eller avgasbil är det bara att hoppa in och köra.
För mig är det en central del av att ha en bil, att man kan köra precis var man vill, när man vill - utan att behöva planera ngt i förväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar