Sida 6 av 6

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 19 jan 2021 15:35
av Jontez
Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Jag tror inte att det finns några ännu, de första kommer nu i slutet på februari

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 19 jan 2021 17:42
av vibrationsfri
Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Finns några lagerbilar från usa inne 2021 modell.Hugg en snabbt

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 19 jan 2021 18:04
av vibrationsfri
Holve skrev:
Finns det någon med en 2021 SR+ här?
Hur upplever ni laddhastigheten?

LFP batterierna verkar inte få så hög laddhastighet.
Har ni liknande problem.

Sitter med fingret på köp knappen men blev lite osäker nu.
Jag har en 2019 . Men laddhastigheterna verkar vara lite slöare från 0-80%. 70-100 kWh På typ 2 supercharger. 0-100% verkar de vara jämna då lfp har mindre motstånd och är snabbare vid högre laddningsnivå. LFP kan också ladda till 100 vardagligen.

Gäller det Europa resor så har usa Sr+ fördel då man kan göra korta snabba laddstop.
En sträcka som Stockholm-Göteborg om man ändå pausar/äter halvvägs kommer inte spela roll vilken tesla man än har.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 23 apr 2021 08:40
av iAkita
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Typ såhär?
Screenshot_20210423-083745_Chrome.jpg

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 23 apr 2021 14:06
av taliz
iAkita skrev:
Arn skrev:
Det är synd. LR blir long range på riktigt med 82kw batteriet.

Återigen en lurig detalj med att beställa Tesla om man nu får en 74kw och det visar sig att bilen får en 82kw månaden efter och 580km på hemsidan ökar till 600+
Typ såhär?
Screenshot_20210423-083745_Chrome.jpg
Rent förskräckligt att bilarna blir bättre och bättre. :lol:

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 23 apr 2021 14:10
av Tellus
Priserna höjda i US igen, så kanske bäst att passa på ;)

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 26 jul 2023 00:02
av apkungen
Skakar liv lite i denna tråd.. Hur ser det ut idag? Nån som har koll? Rwd, AWD lr och P på 3 och Y. Vad sitter det för batterier i bilarna? Nån som fortfarande är Panasonic i Sverige?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 26 jul 2023 00:28
av AAKEE
apkungen skrev: 26 jul 2023 00:02
Skakar liv lite i denna tråd.. Hur ser det ut idag? Nån som har koll? Rwd, AWD lr och P på 3 och Y. Vad sitter det för batterier i bilarna? Nån som fortfarande är Panasonic i Sverige?
Det är bara S/X som har Panasonic än i Sverige.

Y och 3 både LR och P, samt den nya 3 LR RWD har LG M50 NMC på 78.8kWh.

RWD har överlag CATL LFP på 60kWh, men Y RWD har börjat byggas i Tyskland med ett 62kWh Byd-batteri:

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 26 jul 2023 14:47
av taliz
Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 26 jul 2023 16:36
av AAKEE
taliz skrev: 26 jul 2023 14:47
Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
Jag tror (ganska säker) att LG M50 är NMC, ”bara”.
Det har funnits LG M50 ganska länge innan och som det ser ut är inte batterikapaciteten högre eller strömmuttag/laddning bättre än att det passar precis på M50.

Skulle man använt NCMA som ska öka kapaciteten med 5% så borde batterikapaciteten ha ökat.

Det finns nästaningen information om NCMA men allt tyder på att det introduceras inom ngt år bland NMC-celler.
Det var sannolikt en EV-nätsite som deog igång hela historien med NCMA.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 26 jul 2023 17:14
av taliz
AAKEE skrev: 26 jul 2023 16:36
taliz skrev: 26 jul 2023 14:47
Är ju stora förändringar på gång också iom Highland.
Ryktas om 66kwh CATL till M3 RWD. Dvs 10% större än idag, bör ge räckvidd en bra bit över 500km.
Blir intressant att se om LR får något nytt också. LG M50 är väl aka "NCMA"(och GM kallar dem "ultium"), vet inte om det kommit något nytt där. De har ju några år på nacken nu.
Jag tror (ganska säker) att LG M50 är NMC, ”bara”.
Det har funnits LG M50 ganska länge innan och som det ser ut är inte batterikapaciteten högre eller strömmuttag/laddning bättre än att det passar precis på M50.

Skulle man använt NCMA som ska öka kapaciteten med 5% så borde batterikapaciteten ha ökat.

Det finns nästaningen information om NCMA men allt tyder på att det introduceras inom ngt år bland NMC-celler.
Det var sannolikt en EV-nätsite som deog igång hela historien med NCMA.
Nja, det är ju mer kapacitet i M50 än i den tidigare(M48?).
Som sagt samma i ”Ultium”(där står tex på Wikipedia att det är NCMA).
Finns även en hel del artiklar om att Tesla var först med LGs NCMA celler 2021(då M50 lanserades).
Även att de skulle byggas i LGs fabrik i Polen(vilket förstås passar bra med gigafactory Berlin).
Jag är alltså rätt säker på att M50 är just NCMA.