Sida 6 av 84
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 sep 2018 12:17
av TeslaTissel
Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:
Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/
De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken
”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.
Technologically, Porsche employs the Co ... and China.
Hepp!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 sep 2018 20:26
av Geni87
TeslaTissel skrev:Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:
Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/
De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken
”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.
Technologically, Porsche employs the Co ... and China.
Hepp!
En kopia, hur då menar du?

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 sep 2018 22:12
av TeslaTissel
Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:Och här har Porsche nu blivit klara med sina Superchargers.
Intressanta data och beskrivningar i texten:
Det blir en kopia av TESLA’s anläggningar, framgår dock inte när utbyggnaden skall påbörjas?
Det finns dock indikationer som rapporterades redan i april 2018, att det skall vara klart i USA i slutet av 2019.
https://electrek.co/2018/04/16/porsche- ... mission-e/
De kommer även erbjuda laddning för flera bilmärken
”Technologically, Porsche employs the Combined Charging System (CCS1/CCS2) as the European standard. This is adapted to the higher voltage level and higher currents of the charging park. With minor modifications to the charge control unit, however, it is also possible to implement charging standards such as CHAdeMO or GB/T, enabling service to other vehicles even in regions as far afield as Japan and China”.
Technologically, Porsche employs the Co ... and China.
Hepp!
En kopia, hur då menar du?

Bra, liknande lösning som Tesla’s Destination Chargers, skulle det nog ha stått?
(Klick-betes-rubrik)?
Tanken är att de skall ha samma typ av ladd-parkeringar. Men det framgår inte när och om det börjar utbyggnaden i Europa?
Gissar att det kommer igång nästa år?
Hepp!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 16 okt 2018 10:40
av TeslaTissel
Porsche laddar, för elbilar
Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.
“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.
Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.
Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten
Länkar i min blog nedan...
http://blog.ho-form.se/?p=6068
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 16 okt 2018 10:52
av Geni87
TeslaTissel skrev:Porsche laddar, för elbilar
Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.
“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.
Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.
Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten
Länkar i min blog nedan...
http://blog.ho-form.se/?p=6068
Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 16 okt 2018 11:31
av Bjelke
Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:Porsche laddar, för elbilar
Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.
“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.
Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.
Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten
Länkar i min blog nedan...
http://blog.ho-form.se/?p=6068
Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".
Var det inte Porsche som pratade om blandteknik med olika typer av batterier eller kondensatorer? Eller var det Audi?
Jag skulle iaf vilja gissa på att dom testar att köra med två tekniker tillsammans, varav den ena står för highperformance-komponenten och ganska vanliga batterier för resten, typ 90/10% eller nåt liknande.
Det öppnar ju isf upp för en differentierad prissättning där värstingarna kan kosta mer men delar grundbatteri med basmodellen osv...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 16 okt 2018 13:45
av Geni87
Bjelke skrev:Geni87 skrev:TeslaTissel skrev:Porsche laddar, för elbilar
Porsche börjar närma sig det ögonblick som kan vara det största skiftet någonsin i företagets 70-åriga historia.
Som nu många vet är utvecklingen av deras första eldrivna sportvagn, Taycan i full rullning och Porsche har i ett långt pressmeddelande just gått ut med mer detaljer om arbetet på projektet tidigare kallat Porsche Mission E. Det blir också en helt ny serie vagnar som kan komma att lanseras inom de närmaste åren där även Boxster, Cayenne och andra modeller kommer att förses med 100% eldrivning.
Enligt Porsche skapar transformeringen dessutom 1.200 nya arbetstillfällen.
“The Taycan is one of biggest creators of jobs in the history of Porsche,” emphasises Andreas Haffner, Member of the Executive Board responsible for HR and Social Affairs. Not all of these new employees will be producing the Taycan; they will also build two-door sports cars.
”This development will also see a large-scale training initiative take place in a specially created production hall built on the training centre premises in Zuffenhausen. A digital learning platform, which contains over 1,400 training units on issues related to digital transformation and allows users to study independently and according to their needs, will also be available for the entire workforce as they join Porsche on its journey into the electric and digital era”.
Vi får se också hur och var de första provkörningarna kommer att göras? Även det kan bli spännande då trenden verkar vara att för-seriemodeller visas upp i Norden samt USA där även Nissan, KIA och HUNDAI gärna levererat sina första bilar. Förmodligen blir det i början av 2020 som kunderna till sist får sina bilar? De officiella debuten har man planerat skall ske vid Frankfurt-mässan nästa år enligt Auto Express.
Enligt tidigare uppgifter gick Taycan/Mission E redan att reservera i april 2018 och nu via Sverige, porsche.se, också från Engelska siten
Länkar i min blog nedan...
http://blog.ho-form.se/?p=6068
Det vore väldigt intressant att ta del av hur Porsche har specat sina battericeller med tanke på de mycket höga laddningshastigheterna och även löftet om att de ska klara att leverera en hög kontinuerlig effekt, inte bara höga peakar. Cellerna bör vara av "PHEV-karaktär".
Var det inte Porsche som pratade om blandteknik med olika typer av batterier eller kondensatorer? Eller var det Audi?
Jag skulle iaf vilja gissa på att dom testar att köra med två tekniker tillsammans, varav den ena står för highperformance-komponenten och ganska vanliga batterier för resten, typ 90/10% eller nåt liknande.
Det öppnar ju isf upp för en differentierad prissättning där värstingarna kan kosta mer men delar grundbatteri med basmodellen osv...
Nja, det tror jag inte på. Det skulle inte hjälpa till vid snabbladdningen. Hur menar du att de skulle dela grundbatteri? Själva lådan då? Cellerna har lite olika sammansättning och andelar av olika material beroende på om man vill optimera mot energiinnehåll eller mot hög kontinuerlig effekt. Om man tar PHEV:s som exempel så tar de ut förhållandevis mycket effekt ur ett litet batteripack, och för att cellerna ska överleva det så krävs det (bortsett från bra kylning) att man har designat cellerna rätt. Många PHEV:s kan plocka ut ~30 kW kontinuerligt ur ett ~8 kWh-batteri, men det finns inga elbilar på marknaden idag som kan plocka ut 300 kW kontinuerligt ur ett 80 kWh-batteri. Min teori är att Porsche har använt sig av celler som liknar PHEV-celler (dyrare och mindre energi/volym) för att kunna uppnå de höga snabbladdningseffekter och kontinuerliga effektuttag de pratar om.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 16:37
av TeslaTissel
Porsche aviserar prisnivån.
Som jag anade så blir det en riktigt dyr ”
Blitz” på ett par miljoner SKR i värsting-version
October 17, 2018 06:01 CET
WEISSACH, Germany -- Porsche will position the Taycan below the brand’s Panamera sedan when the electric four-door sports car reaches markets next year, with a likely starting price above 80,000 euros (about $92,500).
“We’re expecting a price somewhere between a Cayenne and a Panamera,” said Robert Meier, the complete vehicle model line director for the Taycan.
Including taxes, that would place the vehicle between 74,828 euros and 90,655 euros for its base version of the car in Germany.
However, Porsche Chief Financial Officer Lutz Meschke told reporters that he wants to offer higher-performance versions that could be priced as much as
200,000 euros, such as a Taycan Turbo S
Fast räkna inte med en ”Taycan Turbo S”! Haha, måste vara en felskrivning, snarare GTS.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 16:39
av OfarligTesla
Är väl som förväntat? Runt vad en Model S kostar även om värstingmodellen i så fall blir något dyrare.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 16:56
av HelectriC
Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Känns lite halvkomiskt när man använder sig av invand fossilterminologi på elbilar. Men tyskarna har ju också tex ”Tankstelle für Elektrofahrzeuge“,vilken
tank är det som ska fyllas på?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 17:15
av TeslaTissel
HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Känns lite halvkomiskt när man använder sig av invand fossilterminologi på elbilar. Men tyskarna har ju också tex ”Tankstelle für Elektrofahrzeuge“,vilken
tank är det som ska fyllas på?
”Tankstelle für Elektrofahrzeuge“

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 17:21
av Ric
HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Superkondensator?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 18:41
av bullen
Ric skrev:HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Superkondensator?
Nej en fluxkondensator.

Så att dom gör en negativ tid på strippen
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 19:26
av Walker
bullen skrev:Ric skrev:HelectriC skrev:Den elektriska turbon blir intressant att se. Har dom möjligtvis smugit in en liten förbränningsmotor iaf, så att dom kan snurra upp luften med en turbo
Superkondensator?
Nej en fluxkondensator.

Så att dom gör en negativ tid på strippen
Flux.... jag blir ju nostalgisk. Doc’s fantastiska uppfinning i ”Tillbaka till framtiden” med en effekt på 1,32 gigawatt
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 19:27
av Surfaren
Jag tycker det låter billigare än jag hade väntat mig. Vill man ha bil med tajt budget kanske det inte är hos Porsche man ska handla...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 okt 2018 19:28
av Walker
Surfaren skrev:Jag tycker det låter billigare än jag hade väntat mig. Vill man ha bil med tajt budget kanske det inte är hos Porsche man ska handla...
Nä, då får man nöja sig med en Tesla.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 16:05
av TeslaTissel
Porsche Taycan Shooting Brake?! Spionbilder.
Inte en annan version av
Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en
off-road version.
- Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 16:15
av Surfaren
TeslaTissel skrev:Porsche Taycan Shooting Brake?! Spionbilder.
Inte en annan version av
Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en
off-road version.
- Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
Lustig källa. Man pratar shooting brake och har ingen bild som visar den bakre delen av bilen?!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 19:24
av TeslaTissel
Surfaren skrev:TeslaTissel skrev:Porsche Taycan Shooting Brake?! Spionbilder.
Inte en annan version av
Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en
off-road version.
- Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
Lustig källa. Man pratar shooting brake och har ingen bild som visar den bakre delen av bilen?!
Det brukar hjälpa om du hade klickat på bilderna, det finns många bilder.
Vi har lite för bråttom i olika forum ibland, tyvärr,
Skall se om jag kan lägga med en här bara för det?
- Såja!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 20:18
av Walker
TeslaTissel skrev:Surfaren skrev:TeslaTissel skrev:Porsche Taycan Shooting Brake?! Spionbilder.
Inte en annan version av
Porsche Cross Turismo konceptet. Som var tänkt som en
off-road version.
- Det här är en kombi-version? Eller en så kallad ”Shooting brake”.
http://blog.ho-form.se/?p=6110
Lustig källa. Man pratar shooting brake och har ingen bild som visar den bakre delen av bilen?!
Det brukar hjälpa om du hade klickat på bilderna, det finns många bilder.
Vi har lite för bråttom i olika forum ibland, tyvärr,
Skall se om jag kan lägga med en här bara för det?
- Såja!
F00CDCB7-FDC3-4C94-A154-43CE811B81A4.jpeg
Snygga avgasrör!

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 20:39
av Surfaren
TeslaTissel skrev:Det brukar hjälpa om du hade klickat på bilderna, det finns många bilder.
Vi har lite för bråttom i olika forum ibland, tyvärr,
Jag hade inte ett dugg bråttom. Du länkade till en sida som var ganska tom, med en enda bild. Det var den sidan jag tittade på och kommenterade. (Det fanns ingenting som antydde att man skulle klicka på den enda bilden som fanns där, så det gjorde jag aldrig.)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 20:53
av Verdi
Den kan bli riktigt intressant. Äntligen en icke-SUV. Och kostar den under miljonen som de hintar om så är ju valet ganska lätt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 21:08
av HelectriC
Verdi skrev:Den kan bli riktigt intressant. Äntligen en icke-SUV. Och kostar den under miljonen som de hintar om så är ju valet ganska lätt.
Ja, väldigt trevligt att det kommer fler icke-SUV-elbilar. Även BMW är på gång med sedan, I like

vem vill åka runt i ett högbygge, nej tack!

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 21:13
av Surfaren
HelectriC skrev:Ja, väldigt trevligt att det kommer fler icke-SUV-elbilar. Även BMW är på gång med sedan, I like

vem vill åka runt i ett högbygge, nej tack!

Ställ dig i kö på momangen och uppdatera signaturen sen. Och är inte iX3 ett högbygge?

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 18 okt 2018 21:19
av Verdi
Surfaren skrev:HelectriC skrev:Ja, väldigt trevligt att det kommer fler icke-SUV-elbilar. Även BMW är på gång med sedan, I like

vem vill åka runt i ett högbygge, nej tack!

Ställ dig i kö på momangen och uppdatera signaturen sen. Och är inte iX3 ett högbygge?

Snackas om nån i4 som ska komma 2021. Och så ryktas det om att nya trean ska komma som BEV.
Kan man köa till Taycan?