INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Rejält höjda priser?
Moderator: Redaktion
Re: Rejält höjda priser?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rejält höjda priser?
SR+ klår väl S85 i det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rejält höjda priser?
I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
Driften blir ju inte dyr. Själv har jag nu kört över 2000 mil sedan jag snabbladdade sist. Tror det är så för väldigt många. Man snabbladdar någon/några enstaka ggr om året. Dvs även med ionitys priser blir det låg TCO.point1 skrev:Ja och vad kommer hända när priserna går upp, tror du folk kommer köpa det rakt av? Det tror inte jag. Inte om man ser hur många som tycker det är dyrt att köpa en elbil idag, de kommer nog inte välja en elbil om även driften blir dyr.Svenssons skrev:Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Med priser under 5kr/kWh blir det billigare även om man skulle köra 100% SUC. Dvs även i värsta extremfallet blir det billigare än med avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Tesla har höjt priset på en station under vissa timmar och det är antagligen bara för höstlovets skull.
Ionity har fina abonnemang för sina kunder. Jag betalar hellre 1000-2000 spänn per år och ha en ganska hög tillgänglighet än behöva trängas och vänta. Tycker helt klart Ionity gör precis rätt saker. Har man inget abonnemang får man fortfarande utnyttja deras stationer som nödladdning om inte annat. Helt ok för mig.
Vi lever i en marknadsekonomi. Tar aktörerna överpris så kommer någon att utnyttja det. Det är så fri konkurrens fungerar. Finns där inget utrymme till lägre priser så är det så det ser ut. Då får man betala vad det kostar. Vem skulle annars betala för era bilresor?
Re: Rejält höjda priser?
Förstår inte hur du lyckades ta dig fram med S85 om du har så extremt hög förbrukning med en M3. S85 drar ju betydligt mer + laddar mkt långsammare.point1 skrev:Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
5kr/kWh är fortfarande okej, ja. Men har man en gång öppnat pandoras ask så vet jag inte varför detta inte skulle fortsätta. Ionity har ju visat hur man gör. Och som du säger så är SuC fortfarande billigt i jämförelse. Men det börjar bli jobbigt när snabbladdning kostar mer än diesel.Svenssons skrev:Teslas dyrare pris på Ödeshög är fortfarande billigare än vad Clever (numera Bee) tog för 50 kW-laddning. Själv påpekade jag då att 5:-/kWh inte var något hutlöst dyrt utan något man skulle vänja sig vid men många var vana vid att ladda gratis då, på både Tesla SuC och andra nybyggda stationer. Jag står kvar vid att jag tycker att 5:- per kWh inte är något överpris men är glad att Tesla inte tar ut så mycket ens i deras dyraste taxa i Sverige.mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rejält höjda priser?
Så du tror inte att bensin och dieselpriserna kommer gå upp?point1 skrev:Ja och vad kommer hända när priserna går upp, tror du folk kommer köpa det rakt av? Det tror inte jag. Inte om man ser hur många som tycker det är dyrt att köpa en elbil idag, de kommer nog inte välja en elbil om även driften blir dyr.
Själv tror jag att Teslas prissättning är en konsekvens av kraftigt höjda effektpriser på vissa platser. Lösningen långsiktigt för Tesla är Powerpacks och solceller vid stationerna tillsammans med registrering av att vara elleverantör. De kommer då kunna kapa effekttopparna samtidigt som de kommer kunna tjäna pengar på elleveranser.
Vad är lösningen för avgasbilsindustrin? Fler oljeplattformar? Skulle inte bli förvånad om dieselpriset är det dubbla mot dagens om 10 år pga skatter och minskad produktion. Hur kommer andrahandsvärdet för avgasbilar se ut när bränslepriset stiger?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rejält höjda priser?
Jag tror inte S85 var WLTP-klassad alls och definitivt inte till 502 km. Det var nog NEDC.point1 skrev:Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Tror du får lämna cyklarna hemma. Så gör jag. Då kommer du nog 10 mil längre med din LR.
Re: Rejält höjda priser?
point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Jag är inte det minsta sugen på att sponsra dina cykelresor. Blir det för dyrt, välj flyg eller fossilbil. Jaha, det blev ännu dyrare sett över helåret? Tough luck. Åk inte på resor du inte har råd med. Antingen betalar man för sina egna nöjen eller så får man låta bli. Enkelt.
Re: Rejält höjda priser?
Du är ingen normalbilist helt enkelt. Dels kör du väldigt långt och ofta, dels har du väldigt hög förbrukning.point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Hursomhelst:
9x1500 = 13500
15x1500 = 22500
Det skulle alltså kosta 9k mer, om Tesla höjde priserna med samma procentsats överallt(vilket är högst osannolikt). Är det en stor skillnad? Jag tycker nog inte det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
OT men hur utnyttjar marknaden att Google äger 99.99999% av sökmotormarknaden och vi konsumenter för sälja vår själ till dem. För att marknaden ska fungera måste det finnas en marknad, och det gör det ju knappt vare sig på elbilsladdning eller sökmotorer.Banane skrev:mati skrev:INGEN trodde för bara ett år sedan att man nu skulle sitta här och våndas över svindyr snabbladdning och att en diesel är att föredra på långfärd. Och när Ionitys prischock kom i januari så sa alla, jaaaaa, men Tesla kommer aldrig höja sina priser för de vill inte ju tjäna pengar på det. Just det. Gamla sanningar förändras jättesnabbt i dessa tider. Jag skulle inte satsa några pengar på att det inte är början av en uppåtgående prisspiral vi bara ser början av. Och att Tesla inte blir en del av detta är allt annat än säkert.Banane skrev:Det där tror du inte ens på själv.
Tesla har höjt priset på en station under vissa timmar och det är antagligen bara för höstlovets skull.
Ionity har fina abonnemang för sina kunder. Jag betalar hellre 1000-2000 spänn per år och ha en ganska hög tillgänglighet än behöva trängas och vänta. Tycker helt klart Ionity gör precis rätt saker. Har man inget abonnemang får man fortfarande utnyttja deras stationer som nödladdning om inte annat. Helt ok för mig.
Vi lever i en marknadsekonomi. Tar aktörerna överpris så kommer någon att utnyttja det. Det är så fri konkurrens fungerar. Finns där inget utrymme till lägre priser så är det så det ser ut. Då får man betala vad det kostar. Vem skulle annars betala för era bilresor?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Rejält höjda priser?
Det beror ju på att det inte går att få bensin eller diesel gratis, till låg fast kostnad eller till självkostnadspris som är fallet för det du jämför med.point1 skrev:Tror inte det kommer öka med 50% tills imorgon eller 300% efter årsskiftet som skedde med IONITY.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Rejält höjda priser?
Du kan väl inte på allvar hävda din rätt att få köra ändå ner till alperna på subventionerat bränsle? Vem ska betala om inte du? Om det inte passar så kan du köpa en dieselbil. Men med cyklar bak och lite hastighet så rör det sig om en ganska ansenlig förbrukning. 0,8-0,9 liter milen minst. Blir det så mycket billigare? Tänk även på att en dieselbil måste tankas med dyr diesel året om.point1 skrev:Driver du eller? Vad skulle det vara för kass semester? Utan cyklar? Skulle ju inte vara så kul att åka ned till alperna och rivieran om man inte kunde cykla. Vad är ditt nästa påhitt, åka till fjällen utan skidor? Det fungerar utmärkt att åka med en LR AWD på semester med cyklar. Så förstår inte varför jag skulle lämna dom hemma. Hela poängen med semestern är ju att cykla eller åka skidor.
Re: Rejält höjda priser?
point1 skrev:Du betalar inte för mina resor, jag har råd att resa, vad håller du ens på med? Är du kränkt för att jag inte håller med om IONITYs och Teslas nya prissättning?Banane skrev:point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Jag är inte det minsta sugen på att sponsra dina cykelresor. Blir det för dyrt, välj flyg eller fossilbil. Jaha, det blev ännu dyrare sett över helåret? Tough luck. Åk inte på resor du inte har råd med. Antingen betalar man för sina egna nöjen eller så får man låta bli. Enkelt.
Har du bara reggat dig här för att trolla?
Om du har råd, varför gnäller du då?
Jag förstår inte vad du menar. Jag tycker att prishöjningen i Ödeshög är högst rimlig och bra på många sätt. Jag tycker även Ionity har valt rätt väg. Jag har även framfört varför jag tycker så. Flera gånger faktiskt.
Att du går i taket för att du inte vill betala marknadspris för din el kan jag inte ta på mig.
Re: Rejält höjda priser?
Ja, eller så är den verkliga kostnaden 10:-/kWh.point1 skrev:Vem säger att mitt bränsle skulle vara subventionerat? Du har ju ingen aning om vad det verkliga priset är? Det skulle ju lika väl kunna vara 2kr/kWh.Banane skrev:Du kan väl inte på allvar hävda din rätt att få köra ändå ner till alperna på subventionerat bränsle? Vem ska betala om inte du? Om det inte passar så kan du köpa en dieselbil. Men med cyklar bak och lite hastighet så rör det sig om en ganska ansenlig förbrukning. 0,8-0,9 liter milen minst. Blir det så mycket billigare? Tänk även på att en dieselbil måste tankas med dyr diesel året om.point1 skrev:Driver du eller? Vad skulle det vara för kass semester? Utan cyklar? Skulle ju inte vara så kul att åka ned till alperna och rivieran om man inte kunde cykla. Vad är ditt nästa påhitt, åka till fjällen utan skidor? Det fungerar utmärkt att åka med en LR AWD på semester med cyklar. Så förstår inte varför jag skulle lämna dom hemma. Hela poängen med semestern är ju att cykla eller åka skidor.
Har du rätt så kommer det komma aktörer som pressar priserna. Ta det bara lugnt.
Re: Rejält höjda priser?
Kör du med 0 i lufttryck på din bil?point1 skrev:Jaså? Även med takbox eller något på dragkroken? Model S85 hade ju en WLTP på 502 men SR+ har bara 430. Det borde ju antyda att den har sämre även i verkligheten. Hursomhelst hade en Sr+ aldrig fungerat att åka på roadtrip genom Europa om man ska ha cyklar med sig. En LR AWD kommer ungefär 25 mil från 100% laddning ned till typ 1% om man snittar kring 100 på motorväg utan köer. Det skulle bli kring 18 mil för en SR+. Och med tanke på hur lång tid det tar att ladda till 100 och avstånd mellan laddare hade det aldrig fungerat att köra så. Det hade blivit för mkt laddtid.taliz skrev:I verkligheten så är väl räckvidden för S85 snarare jämförbar med just SR+.point1 skrev:Säkert, kanske inte räckvidd dock? Jag säger inte att SR+ är en kass bil. Jag säger att jag jämförbar min Model 3 LR AWD med min S85, för jag upplever att de är väldigt lika, ungefär samma räckvidd, iaf i verkligheten med takbox/cyklar på kroken.taliz skrev:SR+ klår väl S85 i det mesta.
Sedan är SR+ förstås mkt billigare att försäkra, serva, den har all den senaste HWn, laddar mkt snabbare osv osv.
Jag kommer längre med släp i samma hastighet med en SR+ än vad du beskriver att en M3 SR+ kommer med en cykel där bak.
Kanske dags att börja köra cyklarna på släp med kåpa om inte annat, med mitt släp ett obromsat EU släp (tiki cs265-r) med 70cm kåpa och friktionsdäck på drog min SR+ runt 170Wh/km i 83 km/h, vid 93 drog den runt 180Wh/km och i 100 drog den runt 200Wh/km.
Det innebär att en SR+ kommer över 25mil 100-0 vilket man dock sällan kör, men den laddar ju dessutom bra mycket snabbare än vad en S85:a gör.
Och detta är med släp, inte en cykel som rimligtvis bör ligga bättre till i förbrukning.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Rejält höjda priser?
Du kör fler mil än endast de där 1500 du lägger på långresor antar jag? De milen skulle du tvingas betala bensin för med en bensinbil. Kanske de är kortare resor? Då drar en bensinbil väldigt mkt mer bränsle. Bensinbilar kräver också regelbunden service som är långt ifrån gratis. Hur du än räknar så blir det dyrare med bensin.point1 skrev:Det skulle dock göra att milkostnaden överstiger vad många bensinbilar har. Sen om det är dyrt eller inte, ja allt är ju relativt, det är dyr milkostnad om man jämför med det pris de haft de senaste åren.taliz skrev:Du är ingen normalbilist helt enkelt. Dels kör du väldigt långt och ofta, dels har du väldigt hög förbrukning.point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Hursomhelst:
9x1500 = 13500
15x1500 = 22500
Det skulle alltså kosta 9k mer, om Tesla höjde priserna med samma procentsats överallt(vilket är högst osannolikt). Är det en stor skillnad? Jag tycker nog inte det.
Hade jag mest suttit hemma och inte rest något med bilen hade jag såklart inte brytt mig om vad det kostar att resa långt. Men då hade jag nog aldrig haft en dyr bil på grund av att det känns väldigt tveksamt både kostnadsmässigt och miljömässigt.
Sen är 9k/år en piss i havet jämfört med att tex köpa en SR+ vs en Model S. Bara där har du sparat in flera hundra tusen kr, dvs flera decenniers resekostnader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
Det enda sättet att påverka priserna är att agera som en kritiskt tänkande konsument. Att hela tiden försvara ett vinstdrivande företag som Tesla som om det vore ett favoritfotbollslag är inte bra för vare sig konsumenter eller Tesla. Hur brukar det gå för företagsledare som bara omger sig med jasägare?
Dålig kvalitet? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Dålig kundservice? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Prishöjningar för snabbladdning höjs med flera 100% över en natt? Påtala? Fixas det inte? Ladda någon annanstans.
Dålig kvalitet? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Dålig kundservice? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Prishöjningar för snabbladdning höjs med flera 100% över en natt? Påtala? Fixas det inte? Ladda någon annanstans.
Re: Rejält höjda priser?
point1 skrev:Jag skulle ha råd att köpa vatten ur kran för 20 kr/liter. Skulle jag ändå gnälla? Ja för jag kan lägga dom pengarna på annat. Fattar du inte det konceptet? Om du skulle gå ut på ett kafé och köpa en hallongrotta och när du ska betala så får du in en nota där det stod 10 000 kr och de sa ja vi har höjt priset den senaste timmen för det kom in så mycket kunder, skulle du ändå tycka det var ok? Jag menar 10 000 kr har man ju råd att betala för en hallongrotta, för man har ju pengarna. Så det är väl bara att tugga i sig i den dyrare notan?Banane skrev:point1 skrev:Du betalar inte för mina resor, jag har råd att resa, vad håller du ens på med? Är du kränkt för att jag inte håller med om IONITYs och Teslas nya prissättning?Banane skrev:point1 skrev:Det är ditt körmönster, men eftersom jag reser mycket till fjällen kanske 8 gånger per år för att åka skidor/cykel och ned till Europa på semester för att cykla varje sommar så snabbladdar jag mycket mer. Om ni ändå inte använder snabbladdare varför har ni då så starka åsikter och vet vad som räcker för andra? För dig kanske inte priset spelar roll, men om man laddar 1500 mil på SuC per år så är det en väldigt stor skillnad på att betala 9 kr/mil som jag gör nu mot att betala 15 kr eller som på IONITY 26 kr/mil.
Jag är inte det minsta sugen på att sponsra dina cykelresor. Blir det för dyrt, välj flyg eller fossilbil. Jaha, det blev ännu dyrare sett över helåret? Tough luck. Åk inte på resor du inte har råd med. Antingen betalar man för sina egna nöjen eller så får man låta bli. Enkelt.
Har du bara reggat dig här för att trolla?
Om du har råd, varför gnäller du då?
Jag förstår inte vad du menar. Jag tycker att prishöjningen i Ödeshög är högst rimlig och bra på många sätt. Jag tycker även Ionity har valt rätt väg. Jag har även framfört varför jag tycker så. Flera gånger faktiskt.
Att du går i taket för att du inte vill betala marknadspris för din el kan jag inte ta på mig.
Det är inte samma sak. Du har ingen aning om vad en snabbladdare kostar att bygga och driva men ändå tycker du att Tesla tar överpriser? Varför? Du måste ju rimligen veta något som jag inte vet. Tänk även på att Tesla ska tjäna in pengarna det kostade att bygga stationer i obygden också. Stationer som aldrig någonsin kommer gå med vinst. Bara att skicka en reparatör till Storuman lär kosta många tusen.
Är det så billigt och lätt att bygga snabbladdarnätverk som du hävdar så kommer konkurrensen givetvis att öka framöver. Jag tror inte det är så tyvärr utan man får räkna med att roadtrippen kostar lika mycket i bränsle som med bensinbilen. Minst. Huvudsaken är väl ändå den totala bränslekostnaden över helåret?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9350
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rejält höjda priser?
Det har ju alltid hetat att 10-20' av nypriset på en Tesla är för att finansiera (utbyggnaden av) SuC?
Hur mycket kostar 1 kWh att köpa in för så stor kund som Tesla?
75 öre?
Hur mycket kostar 1 kWh att köpa in för så stor kund som Tesla?
75 öre?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Rejält höjda priser?
d3marcus skrev:Det enda sättet att påverka priserna är att agera som en kritiskt tänkande konsument. Att hela tiden försvara ett vinstdrivande företag som Tesla som om det vore ett favoritfotbollslag är inte bra för vare sig konsumenter eller Tesla. Hur brukar det gå för företagsledare som bara omger sig med jasägare?
Dålig kvalitet? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Dålig kundservice? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Prishöjningar för snabbladdning höjs med flera 100% över en natt? Påtala? Fixas det inte? Ladda någon annanstans.
Visst kan man kritisera Tesla, och det bör man. Men det blir ju lite konstigt om man i inlägg efter inlägg agerar som de vore sämst i branschen, när det i verkligheten är precis tvärtom.
Tesla har enligt undersökningar högst driftsäkerhet, mest nöjda kunder för service samt de absolut lägsta priserna för snabbladdning. Det har inte ändrats bara för att man höjer priset lite en viss tidsperiod på en av flera tusen Superchargers. Även detta "worst case" innebär halva kostnaden mot närmaste konkurrent.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rejält höjda priser?
d3marcus skrev:Det enda sättet att påverka priserna är att agera som en kritiskt tänkande konsument. Att hela tiden försvara ett vinstdrivande företag som Tesla som om det vore ett favoritfotbollslag är inte bra för vare sig konsumenter eller Tesla. Hur brukar det gå för företagsledare som bara omger sig med jasägare?
Dålig kvalitet? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Dålig kundservice? Påtala. Fixas det inte? Köp annat märke nästa gång.
Prishöjningar för snabbladdning höjs med flera 100% över en natt? Påtala? Fixas det inte? Ladda någon annanstans.
Jag är verkligen ingen Tesla-fantast. Kan mycket väl tänka mig en hybrid nästa gång. Däremot är det bara tramsigt att gå i taket över höjningen i Ödeshög som antagligen är tillfällig. Ja, det är fritt fram att ladda någon annanstans. Men var hittar ni laddare som är billigare och har samma effekt?
Vet inte om jag skrev det tidigare men jag gillar inte tendensen hos många elbilsägare att inte vilja betala vad saker och ting kostar. Det ska vara bonusar, bidrag och subventioner på allt nästan. Laddbox hemma: Bidrag tack. Ny miljonbil: Bonus tack, långresa: subventionerat bränsle tack.
Jag vet inte vad det beror på. Ser man sig själv som något slags frälse för att man gjort en god gärning och skaffat elbil? Så kan det inte fungera om/när elbilar blir vanligare. Då måste brukarna bära sina egna kostnader.
Re: Rejält höjda priser?
Jag kan tycka att det är lite märkligt bara, först har vi världens dyraste Teslor i Sverige.point1 skrev:Det är inte samma sak. Du har ingen aning om vad en snabbladdare kostar att bygga och driva men ändå tycker du att Tesla tar överpriser? Varför? Du måste ju rimligen veta något som jag inte vet. Tänk även på att Tesla ska tjäna in pengarna det kostade att bygga stationer i obygden också. Stationer som aldrig någonsin kommer gå med vinst. Bara att skicka en reparatör till Storuman lär kosta många tusen.
Är det så billigt och lätt att bygga snabbladdarnätverk som du hävdar så kommer konkurrensen givetvis att öka framöver. Jag tror inte det är så tyvärr utan man får räkna med att roadtrippen kostar lika mycket i bränsle som med bensinbilen. Minst. Huvudsaken är väl ändå den totala bränslekostnaden över helåret?
Och nu har vi förmodligen Europas dyraste SUC, trots att elpriset i Sverige är relativt lågt kontra andra länder i Europa.
Man behöver inte åka långt för att få elpriser på 3:-/kWh som konsument när vi i Sverige ofta betalar under 1:-/kWh.
Nu är det ju helt andra effekt tariffer osv men elen i Sverige är nästan gratis mot många andra länder i Europa, och visst har vi dyr timpenning för arbetare osv men det är ju fortfarande billigt med arbetskraft i Sverige kontra tex Norge eller Schweiz.
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 2 gång.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket