Sida 6 av 8

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 08:12
av slugger75
Någon här med en M3 som planerar ett besök här under helgen?

Lägg gärna upp lite info i så fall typ vilken laddhastighet ni får vid olika SoC.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 08:26
av Garak
slugger75 skrev:
Någon här med en M3 som planerar ett besök här under helgen?

Lägg gärna upp lite info i så fall typ vilken laddhastighet ni får vid olika SoC.
Elbilen.org åkte ju dit med en M3 LR och laddade:
https://www.elbilen.org/forsta-tesla-v3 ... h-laddade/

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 08:31
av PhR34k
Garak skrev:
slugger75 skrev:
Någon här med en M3 som planerar ett besök här under helgen?

Lägg gärna upp lite info i så fall typ vilken laddhastighet ni får vid olika SoC.
Elbilen.org åkte ju dit med en M3 LR och laddade:
https://www.elbilen.org/forsta-tesla-v3 ... h-laddade/
"När vi ändå var på plats testade vi vår långtestbil, en Model 3 LR. Den hade åtta procent när vi drog igång. Ganska snabbt laddade vi med 230 kW, med tämligen nedkylda batterier. Vi hade en imponerande effekt ända fram till 50 procent, där den låg på 136 kW. Sedan droppade effekten, men vi nådde 90 procent på en halvtimme och fem minuter. Men för att nå 50 procent tog det endast 11 minuter från 8 procent."

För dem som inte orkar klicka sig vidare.

PS. Vem skriver halvtimme och fem minuter istället för trettiofem minuter? Bild

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 08:53
av erkap
LarsL skrev:
erkap skrev:
Har inte CCS-adaptern en begränsning på 140 kW? Dvs även på Raven som kan ta emot högre i US på v3 så kan man bara få ut 140 kW i Sverige (och EU) på v3, korrekt?
Adaptern kanske klarar högre ström men den modifierade Typ2 kontakten kanske är begränsande. Lite konstigt att Tesla inte gör en facelift på X och S och ger dem CCS.
Har för mig att Tesla-Björn körde en raven och påstod att adaptern inte klarade mer även på en raven-bil. Hoppas så klart att det inte stämmer för då kommer ju v3 inte nya S eller X till gagns.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 09:18
av PhR34k
erkap skrev:
LarsL skrev:
erkap skrev:
Har inte CCS-adaptern en begränsning på 140 kW? Dvs även på Raven som kan ta emot högre i US på v3 så kan man bara få ut 140 kW i Sverige (och EU) på v3, korrekt?
Adaptern kanske klarar högre ström men den modifierade Typ2 kontakten kanske är begränsande. Lite konstigt att Tesla inte gör en facelift på X och S och ger dem CCS.
Har för mig att Tesla-Björn körde en raven och påstod att adaptern inte klarade mer även på en raven-bil. Hoppas så klart att det inte stämmer för då kommer ju v3 inte nya S eller X till gagns.
Jag har läst om folk med pre raven som kommer upp i över 180kW

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 09:49
av Pontus
Är dessa V3 kopplade i grupper om 4 stolpar per skåp där varje skåp har 380-400 kW?
I så fall lär det ju vara sällsynt att man får 250 kW om detta blir en populär station. Det räcker ju att det finns 2 andra bilar som laddar med 90 kW var så är det "bara" 200-220 kW kvar. Står det tre bilar som laddar med 90 kW så blir det bara 110-130 kW kvar.
Är det 800 kW som kan fördelas hur som helst över de 8 stolparna så kanske chans är bättre att någon gång kunna komma upp i 250 kW.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 09:55
av Legato
Pontus skrev:
Är dessa V3 kopplade i grupper om 4 stolpar per skåp där varje skåp har 380-400 kW?
I så fall lär det ju vara sällsynt att man får 250 kW om detta blir en populär station. Det räcker ju att det finns 2 andra bilar som laddar med 90 kW var så är det "bara" 200-220 kW kvar. Står det tre bilar som laddar med 90 kW så blir det bara 110-130 kW kvar.
Är det 800 kW som kan fördelas hur som helst över de 8 stolparna så kanske chans är bättre att någon gång kunna komma upp i 250 kW.
Tyckte jag läste om 1 MW per skåp?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 10:08
av Jonathanerik_77
Legato skrev:
Pontus skrev:
Är dessa V3 kopplade i grupper om 4 stolpar per skåp där varje skåp har 380-400 kW?
I så fall lär det ju vara sällsynt att man får 250 kW om detta blir en populär station. Det räcker ju att det finns 2 andra bilar som laddar med 90 kW var så är det "bara" 200-220 kW kvar. Står det tre bilar som laddar med 90 kW så blir det bara 110-130 kW kvar.
Är det 800 kW som kan fördelas hur som helst över de 8 stolparna så kanske chans är bättre att någon gång kunna komma upp i 250 kW.
Tyckte jag läste om 1 MW per skåp?
Tyvärr inte på denna stationen, max för alla åtta stolparna är 760 kW (380kW per 4 stolpar) då de inte kunde ta ut mer effekt från elnätet (eller ville dem inte betala för högre nätavgift) :) .

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 10:12
av slugger75
Detta blir ju en intressant diskussion. Vad menas med V3?

Tesla skriver själva:

"V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car."

Det står ju inte uttryckligen att 250kW ska vara tillgängligt jämt för varje bil. Men det står ju att det ska vara 1MW power cabinet.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... ercharging

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 10:24
av PhR34k
Jonathanerik_77 skrev:
Legato skrev:
Pontus skrev:
Är dessa V3 kopplade i grupper om 4 stolpar per skåp där varje skåp har 380-400 kW?
I så fall lär det ju vara sällsynt att man får 250 kW om detta blir en populär station. Det räcker ju att det finns 2 andra bilar som laddar med 90 kW var så är det "bara" 200-220 kW kvar. Står det tre bilar som laddar med 90 kW så blir det bara 110-130 kW kvar.
Är det 800 kW som kan fördelas hur som helst över de 8 stolparna så kanske chans är bättre att någon gång kunna komma upp i 250 kW.
Tyckte jag läste om 1 MW per skåp?
Tyvärr inte på denna stationen, max för alla åtta stolparna är 760 kW (380kW per 4 stolpar) då de inte kunde ta ut mer effekt från elnätet (eller ville dem inte betala för högre nätavgift) :) .
Det är brist på ström i Stockholm så jag kan tro att Tesla talar sanning.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 12:05
av Svenssons
PhR34k skrev:
Det är brist på ström i Stockholm så jag kan tro att Tesla talar sanning.
När Tesla installerade Superchargern i Kalmar så var det också effektbrist till en början och detta gällde 6 stycken V2 stolpar. Detta enligt uppgift från projektansvarig på Kalmar Energi som levererar effekten.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 12:52
av metchristian
Borde inte bredden superchargern komma upp i superchargerlistan i bilen?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 13:10
av John Galt
metchristian skrev:
Borde inte bredden superchargern komma upp i superchargerlistan i bilen?
Här. Bild

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 13:19
av metchristian
John Galt skrev:
metchristian skrev:
Borde inte bredden superchargern komma upp i superchargerlistan i bilen?
Här. Bild
Va skumt... syns inte för mig...

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 13:22
av John Galt
metchristian skrev:
John Galt skrev:
metchristian skrev:
Borde inte bredden superchargern komma upp i superchargerlistan i bilen?
Här. Bild
Va skumt... syns inte för mig...
Har du M3?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 14:43
av metchristian
John Galt skrev:
metchristian skrev:
John Galt skrev:
metchristian skrev:
Borde inte bredden superchargern komma upp i superchargerlistan i bilen?
Här. Bild
Va skumt... syns inte för mig...
Har du M3?
Ja. Men v3 ska ju funka för model 3 så borde rimligtvis det komma upp för oss.. men vet att ”gamla ” inte kommer upp då model 3 inte kan ladda där.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 15:08
av TiborBlomhall
Hörde nån från Tesla säga igår att ny mjukvara krävs i bilarna för att stationen ska dyka upp i M3? Fast kunde varit att bilarna måste hämta ny karta också...

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 15:44
av lawgiver
Är appen (Android) också beroende av någon uppdatering? Visar fortfarande bara 6 platser i Sollentuna dvs Bredden.
(ett tag under byggtiden visade den 7 st i appen vilket är ännu konstigare...)

uppdatering: 3/10 började även appen visa korrekt 14 st. :)

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 16:00
av K_North
Curik skrev:
bylund skrev:
Du bokar tid för service, och begär uppgradering till CCS. Eller menar du att du har stöd för det i bilen, men saknar själva adaptern?
Ja precis, det är adaptern jag är ute efter. Trodde den skulle finnas i shoppen men icke. :(
Jag gick in på service center i Bredden och sade att jag ville köpa en adapter. Då gick dom helt enkelt och hämtade en till mig.
Har en tidig MX raven som levererades med CCS-modifieringen men utan adapter.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 16:04
av Elmil
Min trea visar nu korrekt 8 st 250kW i Bredden, dessutom har Enköping rättat till sig efter att hela sommaren visat 17 laddpunkter varav en alltid upptagen.. :lol:

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 19:29
av metchristian
Elmil skrev:
Min trea visar nu korrekt 8 st 250kW i Bredden, dessutom har Enköping rättat till sig efter att hela sommaren visat 17 laddpunkter varav en alltid upptagen.. :lol:
Hm min trea visar fortfarande inte...jaja ingen fara.. kommer väl sen...

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 02 okt 2020 23:19
av Gustafsson
Vad får ni för effekt på V3? Ange gärna bil å årsmodell...

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 03 okt 2020 18:10
av Pontus
Nu kunde jag inte hålla mig längre när bilen äntligen var nere på 110 km innan vi skulle åka hem från Bromma. Det märkliga var att den började förvärra batteriet först 1,6 km innan vi var framme. När vi började ladda stod bilen på 91 km. Som mest kom vi upp i 192 kW. Startade säkert med för hög SoC. Bilen är ju bara ett halvår gammal med ca 1000 mil på mätaren. 3 andra bilar som laddade varav 1 som var precis klar så det borde inte varit någon brist på ström heller. Men fort går det ändå efter att ha hämtat lite mat att ta med hem så hade vi fått 182 km till i batteriet :D

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 03 okt 2020 20:15
av apkungen
Åkte dit idag. Körde en liten omväg för att få ned laddnivån men sambon var med så ville inte att det skulle ta allt för lång tid. Kom fram med 10 procent. Hade behövt typ 6 procent för att få 170 tror jag. Resultatet med min tesla model 3 sr+ juni 2018

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 05 okt 2020 12:50
av OfarligTesla
Jag var där igår men kom som mest upp i 140 kW en kort stund för att närma sig 100 kW rätt snabbt, kom in med 36% så borde ju kunnat kräma på mer om man jämför med laddkurvorna. Hade ju bara parkerat ute i ca en timme efter en timmes körning och sen förvärmde den i 20 minuter innan jag kom fram så borde ju varit relativt varm ändå. Får hoppas de kan brassa på med mer värme av batteriet inför vintern annars lär man inte ladda fort på väg till fjällen.