1600kg står det på beställningssidan.Fredrik j skrev:Det kommer elbilar med användningsbar släpvikt även i den riktiga världen. Skulle inte Model Y få dra 1900 tror jag att jag läst. Det är mer än godkänt.LarsL skrev:Fast i den fiktiva världen hade det varit 2190kg... vilket enligt dig vore riktigt bra.Fredrik j skrev:Precis. I den fiktiva världen där model3 får dra tyngre släp hade 1440 varit underkänt, 1600 godkänt och 2000 riktigt bra.
På grund av dom allt tyngre bilarna är det färre och färre som drar husvagn på bara b-kort. Utbudet på bilar blir för litet och ganska gamla nu.
Har man väl tagit steget upp på BE-kort vill men ha 1600 för att slippa trolla med lastvikter.
Model 3 vs Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Polestar 2
Godkänt ändå.LarsL skrev:1600kg står det på beställningssidan.Fredrik j skrev:Det kommer elbilar med användningsbar släpvikt även i den riktiga världen. Skulle inte Model Y få dra 1900 tror jag att jag läst. Det är mer än godkänt.LarsL skrev:Fast i den fiktiva världen hade det varit 2190kg... vilket enligt dig vore riktigt bra.Fredrik j skrev:Precis. I den fiktiva världen där model3 får dra tyngre släp hade 1440 varit underkänt, 1600 godkänt och 2000 riktigt bra.
På grund av dom allt tyngre bilarna är det färre och färre som drar husvagn på bara b-kort. Utbudet på bilar blir för litet och ganska gamla nu.
Har man väl tagit steget upp på BE-kort vill men ha 1600 för att slippa trolla med lastvikter.
Bra genomgång!pefreli skrev:Test av Top Gear.
Deras resonemang stämmer väl överens med mitt. Dock har jag inte testat PS2 så jag får väl vara försiktig med att uttala mig...![]()
https://www.topgear.com/car-news/electr ... odel-3?amp
Edit: fel länk, nu tillrättad...
Känns som de varit väldigt objektiva, och mycket balanserat subjektiva, gällande respektive bils styrkor.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Var i Götet idag och passade på att besöka Polestar för att känna och klämma lite på P2. Provkörde dock aldrig.
Jag gillar utseendet på bilen. Snyggare i verkligheten än på bild och den känns välbyggd med bra panelpassning osv.
Däremot blev jag väldigt förvånad över hur LITEN bilen kändes. Att den väger 300 kg MER än Model 3 är ju ett tecken på att den lider av ICE-sjuka...
Den är helt klart en storlek mindre än Model 3. Kardantunneln bak gör baksätet ännu trängre. Detta måste de lösa i kommande modeller.
Jag var inte heller så förtjust i framstolarna som jag upplevda som platta och hårda. Jag hade ganska höga förväntningar och trodde att den skulle slå 3:an på denna front men jag föredrar helt klart stolarna i Model 3. Även om de på inget sätt är klassledande.
Jag var inte heller förtjust i den breda mittkonsolen som dels upplevdes lite plastig och dels inskränkte på benutrymmet för föraren på tok för mycket.
Nu har jag inte kört bilen och den har ju fått bra betyg i den grenen men har svårt att tänka mig att den skulle vara så mkt bättre än 3:an.
Summasummarum är jag mkt nöjd med att jag har en Model 3 och kommer direkt stryka ev. tankar på att byta till Polestar.
Men jag är glad att den tillslut börjar rulla på våra vägar. Den näst bästa elbilen i prisklassen.

Jag gillar utseendet på bilen. Snyggare i verkligheten än på bild och den känns välbyggd med bra panelpassning osv.
Däremot blev jag väldigt förvånad över hur LITEN bilen kändes. Att den väger 300 kg MER än Model 3 är ju ett tecken på att den lider av ICE-sjuka...
Den är helt klart en storlek mindre än Model 3. Kardantunneln bak gör baksätet ännu trängre. Detta måste de lösa i kommande modeller.
Jag var inte heller så förtjust i framstolarna som jag upplevda som platta och hårda. Jag hade ganska höga förväntningar och trodde att den skulle slå 3:an på denna front men jag föredrar helt klart stolarna i Model 3. Även om de på inget sätt är klassledande.
Jag var inte heller förtjust i den breda mittkonsolen som dels upplevdes lite plastig och dels inskränkte på benutrymmet för föraren på tok för mycket.
Nu har jag inte kört bilen och den har ju fått bra betyg i den grenen men har svårt att tänka mig att den skulle vara så mkt bättre än 3:an.
Summasummarum är jag mkt nöjd med att jag har en Model 3 och kommer direkt stryka ev. tankar på att byta till Polestar.
Men jag är glad att den tillslut börjar rulla på våra vägar. Den näst bästa elbilen i prisklassen.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Bra att du är nöjd med Tesla, så kan de som är nöjda med sin Polestar vara det. Lika fjantigt som förr i tiden när man antingen var Volvo eller SAAB och om man ens funderade på det andra märket så blev man utfryst av hela släkten 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Oj, lättkränkt? Omdömet är objektivt baserat på de fakta som pefreli bedömer som viktiga för sin del. Inte ett dugg fjantigt, mer att likna vid att en del tycker om vita bilar, andra svarta......
Detta är ju dessutom en tråd som enbart handlar om att jämföra de två bilarna.ducce916 skrev:Oj, lättkränkt? Omdömet är objektivt baserat på de fakta som pefreli bedömer som viktiga för sin del. Inte ett dugg fjantigt, mer att likna vid att en del tycker om vita bilar, andra svarta......
Tycker man då jämförelser är fjantiga så bör man nog skippa tråden...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det var inte fjantigt att jämföra dock är det fjantigt att ha så tydlig bias åt endera hållet.
Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Att ta bort batterier där bakpassagererens fötter är tycker jag är en bra kompromiss. istället för att ha en kardantunnel över hela golvet som det är när man har ett plant golv.
Att jämföra med model 3 är riktigt och rättvist. Det polestar har att bygga på är att göra den effektivare.ota är utlovat och slås på senare.
Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Att ta bort batterier där bakpassagererens fötter är tycker jag är en bra kompromiss. istället för att ha en kardantunnel över hela golvet som det är när man har ett plant golv.
Att jämföra med model 3 är riktigt och rättvist. Det polestar har att bygga på är att göra den effektivare.ota är utlovat och slås på senare.
Är inte hela poängen med tråden att folk delar med sig av sina subjektiva åsikter? "Tech spec" är ju inte så intressant att diskutera (annat än avvikelser från den möjligen).Mickep skrev:Det var inte fjantigt att jämföra dock är det fjantigt att ha så tydlig bias åt endera hållet.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det lät märkligt. Hur ska elbilar vara, ha kardantunnel ?Mickep skrev:Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Kardantunneln är en kvarleva från den fossilbilsplattform PS2 är byggd på. Kompromissen är just det, en kompromiss. Bättre för en del, ex för våran familj. Sämre för andra. Få om någon kommande ren elbilsplattform kommer att ha en kardantunnel. Att ta bort batterier från bakpassagerarnas fötter är en annan femma, det ska väl ex Lucid Air göra om produktionsbilen matchar koncepet.
Betvivlar dock att Tesla kommer att göra det. Ska batteripacket bli en viktig del i chassits konstruktion/hållfasthet bör man nog undvika det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Som MickeP skriver så är det ju en avvägning mellan att ha en "kardantunnel" eller sprida ut batteriet över hela bilens bredd och på så sätt får ett högre golv.Laban skrev:Det lät märkligt. Hur ska elbilar vara, ha kardantunnel ?Mickep skrev:Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Kardantunneln är en kvarleva från den fossilbilsplattform PS2 är byggd på. Kompromissen är just det, en kompromiss. Bättre för en del, ex för våran familj. Sämre för andra. Få om någon kommande ren elbilsplattform kommer att ha en kardantunnel. Att ta bort batterier från bakpassagerarnas fötter är en annan femma, det ska väl ex Lucid Air göra om produktionsbilen matchar koncepet.
Betvivlar dock att Tesla kommer att göra det. Ska batteripacket bli en viktig del i chassits konstruktion/hållfasthet bör man nog undvika det.
Naturligtvis måste en bil som också ska kunna utrustas med ICE-motor ha en tunnel.
Dock tror jag inte det är ett fullt så hårt stigma som det ibland låter som. För somliga verkar det till och med vara direkt avgörande för bilvalet vilket jag tycker låter märkligt. Men vi har ju alla olika kriterier när vi sorterar bort bilar.
Ja, "designad som elbil" stämmer inte. https://bilarmedsladd.se/exklusiv-inter ... olestar-2/Laban skrev:Det lät märkligt. Hur ska elbilar vara, ha kardantunnel ?Mickep skrev:Håller inte med att polestar har ice sjuka. Den är designad som elbil. Det var en recenscent som tom sa att det är så elbilkar skall vara.
Tid: 01:13:20
Presics. så att säga att den har kardantunnel när de inte har kardanaxel är ju direkt missvisande, man tog bort det från passagerarnas fötter. Bättre sittkomfort med högre sittställning utan att behöva öka taket. (sedan om det behövs för att stabilisera plattan kan lösas med ingenjörer. Det går säkert att sätta packen under passagerarnas stol (extra hög där). Men det är som all design, kompromisser.
Mickep skrev:Presics. så att säga att den har kardantunnel när de inte har kardanaxel är ju direkt missvisande, man tog bort det från passagerarnas fötter. Bättre sittkomfort med högre sittställning utan att behöva öka taket. (sedan om det behövs för att stabilisera plattan kan lösas med ingenjörer. Det går säkert att sätta packen under passagerarnas stol (extra hög där). Men det är som all design, kompromisser.
Den har kardantunnel, eftersom den baserar sig på CMA-platformen. Samma som till XC40 (alltså inte Elversionen, även om den också använder CMA).
De anpassade sig genom att använda utrymmet till batterierna, dels i tunneln och dels under stolarna. Det är således en kompromiss.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Klart jag är lättkränkt, jag är ju svensk och det ingår i svenskars DNAducce916 skrev:Oj, lättkränkt? Omdömet är objektivt baserat på de fakta som pefreli bedömer som viktiga för sin del. Inte ett dugg fjantigt, mer att likna vid att en del tycker om vita bilar, andra svarta......
Model 3-24/Polestar 3-24
Var precis och provkörde en ps2. Den var helt ok, men vi fick problem med uppkopplingen så Google funkade rätt kass.... Fattar också att det var otur och att en omstart antagligen fixat till det... Men upplevelsen blev rätt kass.... Det slog mig - funkar teslan lika dåligt utan uppkoppling? Har ju NÄSTAN lagt en beställning och bara provkört tesla en gång...)
Kan bara bekräfta att googlekopplingen är fantastisk och har inte krånglat alls för mig. Du kan röststyra nästan allt och prata på olika språk utan att ändra i inställningar. En sak som jag verkligen gillar är när sms kommer på olika språk så läses de upp på rätt språk. I tesla blev det svenskt uttal på engelska sms och då blir det i stort sett obegripligt.Theodad skrev:Var precis och provkörde en ps2. Den var helt ok, men vi fick problem med uppkopplingen så Google funkade rätt kass.... Fattar också att det var otur och att en omstart antagligen fixat till det... Men upplevelsen blev rätt kass.... Det slog mig - funkar teslan lika dåligt utan uppkoppling? Har ju NÄSTAN lagt en beställning och bara provkört tesla en gång...)
Model 3-24/Polestar 3-24
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nu får man väl "fanboy"-stämpel igen, men jag måste säga att jag inte slutar imponeras av Tesla.Tellus skrev:
Dom flesta är väl överens om att P2 är en mycket bra elbil från en stor och kunnig tillverkare, dvs precis den typ av bil som alla "visste" skulle spöa sk-en ur allt vad Tesla producerar så fort dom traditionella tillverkarna väl bestämde sig för att bygga elbilar.
Ändå så får P2 så här mycket pisk vad gäller drivlinan, 30% högre förbrukning vid vått väglag...

Hur ser förbrukningen ut med "normalt" väglag, är skillnaden mot M3 lika stor där?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mod 3 är definitivt en effektivare bil, och jag vet inte om jag egentligen är så värst förtjust i Polestar 2, men hade jag behövt välja mellan dom så hade varken range eller laddnätverk vägt tyngst, utan helhetsupplevelsen och där vinner Polestar 2.
Sen säger det väl mer om Mod 3 än Polestar 2.
Ser verkligen fram emot fler rimliga alternativ på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
Vad är det som gör att du föredrar Polestar 2 över Model 3?dd88 skrev:Mod 3 är definitivt en effektivare bil, och jag vet inte om jag egentligen är så värst förtjust i Polestar 2, men hade jag behövt välja mellan dom så hade varken range eller laddnätverk vägt tyngst, utan helhetsupplevelsen och där vinner Polestar 2.
Jag har inte kört någon av dom, men suttit i och klämt på båda. Med den (mycket) begränsade erfarenheten så ser iaf jag Model som 3 betydligt mer attraktiv, jag kunde inte hitta någon enskild faktor där P2 framstod som klart bättre, och med en uppenbarligen helt överlägsen drivlina och laddnätverk så skulle valet vara mycket enkelt för mig.
Nu är ju både M3 och P2 för små för mina behov, så jag kommer att byta min "gamla" X mot en ny inom kort, men jag antar att det är ljudnivå, kvalitet i inredning etc som många tycker är överlägset i P2?
/fth
Väldigt enkelt att svara på. 2 saker: utrustning och utseende. PS2 har utrustning som man kan förvänta av en modern bil (bl.a. rattvärme, elektrisk baklucka, matrix ljus, ventilation i stolarna, skärm framför ögonen, ordentlig dragkrok som man inte behöver krypa runt under bilen för att få på plats, lättpackat bagage) och ett i mina ögon betydligt tuffare utseende.fth skrev:Vad är det som gör att du föredrar Polestar 2 över Model 3?dd88 skrev:Mod 3 är definitivt en effektivare bil, och jag vet inte om jag egentligen är så värst förtjust i Polestar 2, men hade jag behövt välja mellan dom så hade varken range eller laddnätverk vägt tyngst, utan helhetsupplevelsen och där vinner Polestar 2.
Jag har inte kört någon av dom, men suttit i och klämt på båda. Med den (mycket) begränsade erfarenheten så ser iaf jag Model som 3 betydligt mer attraktiv, jag kunde inte hitta någon enskild faktor där P2 framstod som klart bättre, och med en uppenbarligen helt överlägsen drivlina och laddnätverk så skulle valet vara mycket enkelt för mig.
Nu är ju både M3 och P2 för små för mina behov, så jag kommer att byta min "gamla" X mot en ny inom kort, men jag antar att det är ljudnivå, kvalitet i inredning etc som många tycker är överlägset i P2?
/fth
Model 3-24/Polestar 3-24
- fth
- Teslaägare
Ja, utrustning kan man ju helt klart hålla med om, valfriheten har ju t.ex. minskat drastiskt från när jag köpte min X, nu finns det ju inga val öht man kan göra map inredning förutom tre olika "färgskalor".HelectriC skrev:Väldigt enkelt att svara på. 2 saker: utrustning och utseende. PS2 har utrustning som man kan förvänta av en modern bil (bl.a. rattvärme, elektrisk baklucka, matrix ljus, ventilation i stolarna, skärm framför ögonen, ordentlig dragkrok som man inte behöver krypa runt under bilen för att få på plats, lättpackat bagage) och ett i mina ögon betydligt tuffare utseende.
Material och kvalitet är också i mina ögon tyvärr betydligt bättre i min "gamla" X än i dom nya Raven X som jag har testat, så det blir ju i många avseenden ett nedköp att byta "upp" mig

Man kan ju förstå målsättningen att strömlinjeforma produktionen genom att erbjuda få alternativ, men det kommer nog straffa sig i förlängningen.
/fth
HelectriC sammanfattar det bra.
Sen är drivlinan det enda som lockar med Mod 3, men då den i Polestar 2 är tillräckligt bra så spelar det ingen större roll.
Sen är drivlinan det enda som lockar med Mod 3, men då den i Polestar 2 är tillräckligt bra så spelar det ingen större roll.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.