Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?
Postat: 24 aug 2020 11:02
Electrek skriver idag att "spärren" som även funnits i övriga Europa under sommaren nu är borta.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Jag (med strypt laddeffekt i bil) tyckte det var bra...EnTraktor skrev:Synd att vi fick strypt hastighet under SECC, tappade säkert 15-20 min på det.
Var det inte så att det inte är officiellt klarlagt?Shven skrev:Helt rätt att nu levererar Supercharger för fullt igen. Körde upp till sälen med min X LOng range och noterade att laddning på max 145 kW på Supercharger i Torsby. Det gör en viss skillnad i laddtid med nära 30 kW skillnad från i somras.
Är det någon som har en aning om varför laddningen strypts?
3 mil är inte alls tillräckligt för att förvärma batterierna. En timmes körning i 90+ så blir det bättre resultat.Curik skrev:Ni får det att låta som det är över. Kan säkert vara relaterat till en mjukvaruuppdatering men för mig är det ingen skillnad än.
Idag i Norrköping, 20-35% SoC. Förvalt SuC i navigatorn sedan 3 mil bort ifall det har någon betydelse.
Som Svenssons skriver ovan räcker inte 3 mil. 105kw är rätt bra med tanke på det. Om det vore vinter skulle du nog knappt få hälften.Curik skrev:Ni får det att låta som det är över. Kan säkert vara relaterat till en mjukvaruuppdatering men för mig är det ingen skillnad än.
Idag i Norrköping, 20-35% SoC. Förvalt SuC i navigatorn sedan 3 mil bort ifall det har någon betydelse.
Finns mängder med inlägg om detta på detta forum bland annat. Det tar rätt lång tid att värma upp runt 400 kg battericeller till rätt temperatur. När var det du laddade på Sillekrog senast?Curik skrev:Så vadå, måste jag köra 10 mil i 90km/h för att batteriet ska vara fullvarmt en varm sommardag? Jag hade därtill stått på superchargern från 20-35% SoC och det var ingen skillnad.
När jag åker Norrköping -> Stockholm så brukar jag stanna till på Sillekrog men det har ändå inte blivit mer än 116kW, så jag är ju som ni kanske förstår inte helt övertygad. Men kanske finns detta dokumenterat någonstans?Eller är det som det brukar vara?
Okej, jag letade väl då mest efter riktig dokumentation från Tesla eller åtminstone samlad sådan via Teslafi o.s.v..Svenssons skrev:Finns mängder med inlägg om detta på detta forum bland annat. Det tar rätt lång tid att värma upp runt 400 kg battericeller till rätt temperatur. När var det du laddade på Sillekrog senast?Curik skrev:Så vadå, måste jag köra 10 mil i 90km/h för att batteriet ska vara fullvarmt en varm sommardag? Jag hade därtill stått på superchargern från 20-35% SoC och det var ingen skillnad.
När jag åker Norrköping -> Stockholm så brukar jag stanna till på Sillekrog men det har ändå inte blivit mer än 116kW, så jag är ju som ni kanske förstår inte helt övertygad. Men kanske finns detta dokumenterat någonstans?Eller är det som det brukar vara?
Det var en updatering i SuC som gick fel. Tyvärr var det inte möjligt att åtgärda OTA utan tekniker fick göra det manuellt.Shven skrev:Helt rätt att nu levererar Supercharger för fullt igen. Körde upp till sälen med min X LOng range och noterade att laddning på max 145 kW på Supercharger i Torsby. Det gör en viss skillnad i laddtid med nära 30 kW skillnad från i somras.
Är det någon som har en aning om varför laddningen strypts?
Skönt att det inte bara är jag. Jag kör samma version som du, kanske blir det ändring med 2020.32.mattiaswij skrev:Alla verkar inte vara uppgraderade. Mellbystrand i måndags, jag och en spanjor ensamma på alla laddarna. Kört från Lund ca 12 mil med navigering till SuC påslagen hela vägen. 2020.28.6