Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Tomas L

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Ronny Svensson menar att bonusen för laddhybrider har spelat ut sin roll. Förändringen har redan skett – alla biltillverkare håller på att ta fram laddhybrider.
– Staten kastar pengar i sjön för något som löser sig av sig självt. Det viktiga för försäljningen är ett lågt förmånsvärde.
Jag håller med. Förmånsvärdet väger tungt när vi väljer bil. Däremot så spelar miljöbonusen mindre roll för ett företag, visst den sänker priset med 60.000 (Snart 70.000) kronor, men sannolikt så sänker den andrahandsvärdet lika mycket.

Jag hade hellre sett att miljöbonusen bara gällde privatpersoner och var noll kronor för företag (och därmed det 5-åriga ansvaret för att bilen inte exporteras) och att de istället helt slopade förmånsvärdet på elbilar.
M3 LR AWD EAP 2021
backe

Inlägg av backe »

Tomas L skrev:
Ronny Svensson menar att bonusen för laddhybrider har spelat ut sin roll. Förändringen har redan skett – alla biltillverkare håller på att ta fram laddhybrider.
– Staten kastar pengar i sjön för något som löser sig av sig självt. Det viktiga för försäljningen är ett lågt förmånsvärde.
Jag håller med. Förmånsvärdet väger tungt när vi väljer bil. Däremot så spelar miljöbonusen mindre roll för ett företag, visst den sänker priset med 60.000 (Snart 70.000) kronor, men sannolikt så sänker den andrahandsvärdet lika mycket.

Jag hade hellre sett att miljöbonusen bara gällde privatpersoner och var noll kronor för företag (och därmed det 5-åriga ansvaret för att bilen inte exporteras) och att de istället helt slopade förmånsvärdet på elbilar.

Varför ska man slopa det helt, jag förstår att du vill det men vad är anledningen till det?
Menar du att det inte är en förmån att köra en Porsche Taycan som köpts in av företaget?

Man kanske kan sluta betala inkomstskatt, fastighetsskatt o.s.v. om man kör elbil också?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

backe skrev:
Varför ska man slopa det helt, jag förstår att du vill det men vad är anledningen till det?
Menar du att det inte är en förmån att köra en Porsche Taycan som köpts in av företaget?

Man kanske kan sluta betala inkomstskatt, fastighetsskatt o.s.v. om man kör elbil också?
Gärna för mig!!!!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
backe

Inlägg av backe »

MangeT skrev:
backe skrev:

Gärna för mig!!!!

Gärna för mig också om jag tänker kortsiktigt, men jag trivs rätt bra i ett land där alla har möjlighet att få hjälp om man blir sjuk o.s.v. och då måste vi betala in pengarna också tyvärr...
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Trist att "laddbara" är nyspråk för diverse hybrider
Bilar borde delas upp i otankbara och otänkbara
ms 76132 "Eleamore"
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

backe skrev:

Varför inte en eldriven Learjet? :D Självklart inom rimliga gränser, man kan t ex öka nedsättningen av förmånsvärdet så att den är 70.000 kr över tre år, d v s samma belopp som miljöbonusen skulle vara för privatpersoner. Att sänka förmånsvärdet är ett kraftfullt styrmedel och har stor påverkan på nybilsförsäljningen, samt gör elbilar mer attraktiva för företag och tjänstebilsförare än en miljöbonus och femårigt ansvar för export.

För övrigt så hoppas jag att du inte betalar fastighesskatt fortfarande, det har jag inte gjort sedan 2007. Med eller utan elbil.
M3 LR AWD EAP 2021
backe

Inlägg av backe »

Tomas L skrev:
backe skrev:

Varför inte en eldriven Learjet? :D Självklart inom rimliga gränser, man kan t ex öka nedsättningen av förmånsvärdet så att den är 70.000 kr över tre år, d v s samma belopp som miljöbonusen skulle vara för privatpersoner. Att sänka förmånsvärdet är ett kraftfullt styrmedel och har stor påverkan på nybilsförsäljningen, samt gör elbilar mer attraktiva för företag och tjänstebilsförare än en miljöbonus och femårigt ansvar för export.

För övrigt så hoppas jag att du inte betalar fastighesskatt fortfarande, det har jag inte gjort sedan 2007. Med eller utan elbil.
Ok, fastighetsavgift heter det nu även om dom hotar med att återinföra fastighetsskatt igen :)

Jag tolkade inte att slopa den helt var en nedsättning, men isåfall kan jag hålla med dig där. Dock är jag personligen för att man ska ha en maxgräns vad bilen får kosta för att man ska få såna lättnader, tror det är ett bra styrmedel för att få biltillverkarna att ta fram bilar i "rätt" prisklass på samma sätt som 7,5-8 basbelopp fungerat tidigare. Sen kanske gränsen ska vara 12 basbelopp eller något liknande?
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Så här står det i denna artikel på Teslaclubsweden:

Mycket tyder dock på att höjda bonuset på elbilar kan ätas upp av att förmånsvärdet höjs också. De flesta nya bilar i Sverige köps som förmånsbilar. Elbilar har hittills fått 40% rabatt på förmånsvärdet men det verkar försvinna till nästa år.

– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger BilSwedens VD Mattias Bergman till SvD.
Vi har funderat på att byta våra nuvarande V90 mot Model 3 eller Model Y. Jag kan bara tala för oss och för vårt företag, men skulle de helt ta bort nedsättningen av förmånsvärdet...så vete sjutton om det blir någon Tesla. Med dagens nedsättning så skulle en Model 3 hamna på ungefär samma förmånsvärde som våra nuvarande bilar. Miljöbonusen är bra, men likväl som den sänker inköpspriset, så sänker den även andrahandsvärdet. Den verkliga kostnaden för att köpa en bil är ju skillnaden mellan dessa värden. Så miljöbonusen har inte så stor betydelse.

Men vi har nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet, så varje krona som förmånsvärdet höjs är en krona mindre i plånboken för mig. Försvinner nedsättningen så kostar det mig 10.000 kr per år, netto. V90 ligger på lite drygt 4.000 i förmånsvärde, Model 3 kommer att hamna på runt 5.000 kr. Egentligen vill jag ha en Model Y, men den lär gissningsvis ha ännu högre förmånsvärde, kanske 6.000 kr. Det är 24.000 kr mer än nuvarande V90 för mig. 72.000 kr netto på 36 månader. Vi måste räkna lite mer på olika parametrar (skatter, bränslekostnader, andrahandsvärden, räntekostnader mm) och vad de kostar för oss personligen och för företaget, men nu lutar det åt att behålla nuvarande bil minst ett år till. Minst. Trist.

EDIT: Jag har nu läst igenom artikeln på SVD och jag ser inte grund, i alla fall i den artikeln, att dra slutsatsen att nedsättningen av förmånsvärdet "verkar försvinna". Men det kanske kommer från en annan källa?
Frågan om förmånsskatten har stor betydelse för efterfrågan på de laddbara fordonen, enligt Bergman. Nästan två tredjedelar av alla laddbara bilar köps i dag som tjänstebilar av företag.

– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger Bergman.

– Men ligger nedsättningen av förmånsvärdet kvar efter årsskiftet då får den här höjningen en positiv effekt, tillägger han.
M3 LR AWD EAP 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:

Mycket tyder dock på att höjda bonuset på elbilar kan ätas upp av att förmånsvärdet höjs också. De flesta nya bilar i Sverige köps som förmånsbilar. Elbilar har hittills fått 40% rabatt på förmånsvärdet men det verkar försvinna till nästa år.

– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger BilSwedens VD Mattias Bergman till SvD.
Vi har funderat på att byta våra nuvarande V90 mot Model 3 eller Model Y. Jag kan bara tala för oss och för vårt företag, men skulle de helt ta bort nedsättningen av förmånsvärdet...så vete sjutton om det blir någon Tesla. Med dagens nedsättning så skulle en Model 3 hamna på ungefär samma förmånsvärde som våra nuvarande bilar. Miljöbonusen är bra, men likväl som den sänker inköpspriset, så sänker den även andrahandsvärdet. Den verkliga kostnaden för att köpa en bil är ju skillnaden mellan dessa värden. Så miljöbonusen har inte så stor betydelse.

Men vi har nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet, så varje krona som förmånsvärdet höjs är en krona mindre i plånboken för mig. Försvinner nedsättningen så kostar det mig 10.000 kr per år, netto. V90 ligger på lite drygt 4.000 i förmånsvärde, Model 3 kommer att hamna på runt 5.000 kr. Egentligen vill jag ha en Model Y, men den lär gissningsvis ha ännu högre förmånsvärde, kanske 6.000 kr. Det är 24.000 kr mer än nuvarande V90 för mig. 72.000 kr netto på 36 månader. Vi måste räkna lite mer på olika parametrar (skatter, bränslekostnader, andrahandsvärden, räntekostnader mm) och vad de kostar för oss personligen och för företaget, men nu lutar det åt att behålla nuvarande bil minst ett år till. Minst. Trist.

Har en V90 bara 4000:- i förmånsvärde? Måste vara en riktigt snikutrustad variant?

Tas nedsättningen bort även för äldre bilar? Dvs kommer det påverka bilar som tagits ut innan årsskiftet?

Edit: Var kommer 18 tusen ifrån? Är ju max 10 tusen per år så det blir väl 30 tusen mer brutto. Vilket för mig som egenföretagare är 30 tusen netto (i princip).
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:

Har en V90 bara 4000:- i förmånsvärde? Måste vara en riktigt snikutrustad variant?

Tas nedsättningen bort även för äldre bilar? Dvs kommer det påverka bilar som tagits ut innan årsskiftet?

Edit: Var kommer 18 tusen ifrån? Är ju max 10 tusen per år så det blir väl 30 tusen mer brutto. Vilket för mig som egenföretagare är 30 tusen netto (i princip).
V90 CC Business MY17 har ett förmånsvärde på 4245 kr. Tesla M3 LR AWD MY20 har ett förmånsvärde på 4285 kr, efter nedsättning på 833 kr.

Nedsättningen på (max) 10.000 kr/år av förmånsvärdet för elbilar, hybridbilar och gasbilar är tidbegränsad t o m 2020, så förlängs den inte så försvinner den vid nyår, för alla. Mellan 2013-2016 så var nedsättningen 16.000/år, men sänktes till nuvarande nivå när den förlängdes för att gälla mellan 2017-2020 . Jag skulle bli förvånad om den tas bort helt, men det är inte omöjligt att beloppet sänks och/eller tas bort för vissa typer av bilar.

Jag gissar att de "nästan 18.000" de pratar om är effekten av nedsättningen efter skatt för dem som får förmånsvärdet lagt på lönen?
M3 LR AWD EAP 2021
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

För de med ”personalbil” e.dyl där förmånsvärdet blir ett nettolöneavdrag så minskar väl bruttolöneavdraget före avdragen arbetsgivaravgift med samma belopp som nettolöneavdraget ökar, eller har jag missat nåt?
Dvs, ökar förmånsvärdet=nettolöneavdraget med 10000:-/år så minskar samtidigt bruttolöneavdraget efter avdragen arbetsgivaravgift med 7609:-/år. Med 50% marginalskatt ökar isåfall kostnaden med 6195:-/år.
Dvs totalt 18585:- för 3 års leasing.
Verdi

Inlägg av Verdi »

https://www.dn.se/ekonomi/regeringens-f ... ormansbil/

Låst artikel. Men kontentan:
Regeringen vill minska skattesubventionen av förmånsbilar. Därför föreslår regeringen nu att värdet av att ha förmånsbil ska vara detsamma som en privatägd bil.
Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) berättar att schablonräkningen av förmånsbilar kommer att justeras för att nu spegla kostnaden av privatägda bilar. Att som arbetsgivare erbjuda bil i stället för lön kommer alltså inte längre vara lönsamt.

Känns som att det börjar bli dags att dumpa firmabilarna. i3:an köper jag ut nu i slutet av månaden. Tyvärr är Teslan för dyr att äga privat. Högt pris, hög försäkringskostnad, osäkert värde med alla superbatterier och billiga modeller som presenteras...
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

BEV[e-Rage] skrev:
För de med ”personalbil” e.dyl där förmånsvärdet blir ett nettolöneavdrag så minskar väl bruttolöneavdraget före avdragen arbetsgivaravgift med samma belopp som nettolöneavdraget ökar, eller har jag missat nåt?
Dvs, ökar förmånsvärdet=nettolöneavdraget med 10000:-/år så minskar samtidigt bruttolöneavdraget efter avdragen arbetsgivaravgift med 7609:-/år. Med 50% marginalskatt ökar isåfall kostnaden med 6195:-/år.
Dvs totalt 18585:- för 3 års leasing.

Jag tror att jag hänger med! :oops: :D Det finns två sätt:
Exempel: Nettolöneavdrag istället för bilförmån
Vi kommer nedan redogöra skillnaden av förmån och nettolöneavdrag genom ett exempel. I exemplet är bruttolönen 35 000 kr och det finns en skattepliktig bilförmån på 4000 kr. Då förmånen är skattepliktig blir den anställde beskattad på förmånen och bolaget betalar sociala avgifter på förmånen. Vi börjar med att beräkna på förmån.

Vid beräkning av förmån:
Lön: 35 000 kr
Bilförmån: 4000 kr
Skatt 30 %: (35 000 + 4000) x 0,3 = 11 700 kr
Nettolön: 35 000 – 11 700 = 23 300 kr
Arbetsgivaravgift 31,42%: (35 000 + 4000) x 0,3142 = 12 254 kr

Så här kan du bokföra bilförmån:

Konto-----Debet -------Kredit
7220 --35 000
7385 --4 000
7388 ---------------4 000
2710 ---------------11 700
1930 ---------------23 300
2731 ---------------12 254
7510 --12 254

Vid beräkning av nettolöneavdrag:
Lönen höjs med bilförmånen: 35 000 + 4000 = 39 000 kr
Skatt 30 %: 39 000 x 0,3 = 11 700 kr
Nettolöneavdrag för bilen: 4000 kr
Nettolön: 35 000 + 4000 – 11 700 – 4000 = 23 300 kr
Arbetsgivaravgift 31,42%: (35 000 + 4000) x 0,3142 = 12 254 kr

Så här kan du bokföra nettolöneavdrag:

Konto-----Debet -------Kredit
7220 --39 000
2710 ---------------11 700
7388 ---------------4 000
1930 ---------------23 300
7510 --12 254
2731 ---------------12 254

Summering

Som du kan se i de båda uträkningarna ovan blir det ingen skillnad på den anställdas nettolön eller skatt samt på de sociala avgifter som bolaget betalar utan enbart en bokföringsmässig justering. Då det inte blir någon skillnad är det mer fördelaktigt att använda sig utav nettolöneavdrag vid en skattepliktig bilförmån.
Vi, som så många andra, använde oss tidigare av den första metoden, d v s förmånsvärdet lades på bruttolönen vid skatteberäkning. Men det gjorde att vi av rättviseskäl kände att vi var tvungna att välja samma bil, med samma utrustning så att bl a sociala avgifter (-->pensionsinbetalningar) skulle bli lika. Den som ville välja mer utrustning får ju ett högre förmånsvärde, men kostar också mer för företaget och får en högre pension.

Dessutom fanns risken att någon skulle hamna över brytpunkten och "riskera" att få betala en högre skatt. Så vi gjorde som i exemplet med nettolöneavdrag, vi lade på ett fast belopp på lönen och drar sedan av förmånsvärdet på nettolönen. Vi tycker att detta känns mer rättvist och ger större valfrihet och mindre risk att någon känner att det blir "orättvist": De som vill ha mer utrustning får räkna med en lägre lön, men kostnaden för förmånen påverkar inte företagets kostnader eller pensionsinbetalningar. Den som vill kan välja en lite enklare bil och få högre lön. Varje krona som förmånsvärdet höjs/sänks är en krona mer/mindre i plånboken.

Sedan finns det andra fördelar för småföretag med nettolöneavdrag med avseende på utdelningsutrymme och 3:12 regler eftersom löneunderlaget blir större. Men det är en diskussion för en annan tråd... 8-)
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nu kommer förmånsvärdeavdraget tas bort i juli(?) är det bra/dåligt? vad finns det för åsikter på formuet, kommer de få konsekvenser? (orkar inte läsa om det diskuteras)
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/regeringens-f ... ormansbil/

Låst artikel. Men kontentan:
Regeringen vill minska skattesubventionen av förmånsbilar. Därför föreslår regeringen nu att värdet av att ha förmånsbil ska vara detsamma som en privatägd bil.
Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) berättar att schablonräkningen av förmånsbilar kommer att justeras för att nu spegla kostnaden av privatägda bilar. Att som arbetsgivare erbjuda bil i stället för lön kommer alltså inte längre vara lönsamt.

Känns som att det börjar bli dags att dumpa firmabilarna. i3:an köper jag ut nu i slutet av månaden. Tyvärr är Teslan för dyr att äga privat. Högt pris, hög försäkringskostnad, osäkert värde med alla superbatterier och billiga modeller som presenteras...
Jag såg det där, men jag kan inte se att de förklarar exakt HUR de har tänkt göra denna ändring? Skulle man vara vara tvungen att betala fullt förmånsvärde för en ny Tesla så är risken liten att vi kommer att välja elbilar. Då är det mycket billigare att fortsätta köra nuvarande dieselbil, kanske lösa den och köra privat.

Jag tror att många hellre kommer att välja en ett par år äldre privat bil är en ny förmånsbil om en ny förmånsbil är lika dyr som en ny privat bil.

Det som kan rädda kalkylen är att man betalar laddning själv och börjar ta betalt av firman för varje mil man kör i firmans tjänst, kostnaden för laddning är ju ca: 1-2 kr/kwh men man kan ta ut runt 8 kr skattefritt. Det skulle ge ca: 6 kr/mil netto i "inkomst" som kan motverka en höjning av förmånsvärde. Men jag gissar att många med elbil redan gör så, så för deras del så blir kalkylen ändå sämre med höjt förmånsvärde.

Jag är glad att vi inte lade en beställning på nya bilar i början av Augusti, vi var väldigt nära att göra det... :|
M3 LR AWD EAP 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:

Jag såg det där, men jag kan inte se att de förklarar exakt HUR de har tänkt göra denna ändring? Skulle man vara vara tvungen att betala fullt förmånsvärde för en ny Tesla så är risken liten att vi kommer att välja elbilar. Då är det mycket billigare att fortsätta köra nuvarande dieselbil, kanske lösa den och köra privat.

Det som kan rädda kalkylen är att man laddning själv börjar ta betalt av firman för varje mil man kör i firmans tjänst, kostnaden för laddning är ju ca: 1-2 kr/kwh men man kan ta ut runt 8 kr skattefritt. Det skulle ge ca: 6 kr/mil netto i "inkomst" som kan motverka en höjning av förmånsvärde. Men jag gissar att många med elbil redan gör så, så för deraas del så blir kalkylen ändå sämre med höjt förmånsvärde.

Jag är glad att vi inte lade en beställning på nya bilar i början av Augusti, vi var väldigt nära att göra det... :|

Höstbudgeten ska presenteras idag. Antar att alla kort läggs på bordet då?
vktrbjlga

Inlägg av vktrbjlga »

Det finns mer att läsa om de föreslagna förändringarna kring bilförmån i ett pressmeddelande på regeringen.se
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... bilforman/
Den schablon som används i dag för att beräkna värdet av bilförmån bör justeras för att bättre spegla kostnaden av att ha en privatägd bil. Förslaget, som är en del av den gröna skatteväxlingen, aviseras i den kommande höstbudgeten och är en del av samarbetet mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

Förmån av fri eller delvis fri bil beräknas på ett visst schabloniserat sätt. Avsikten är att förmånsvärdet i princip ska motsvara kostnaderna för en motsvarande privatägd bil, exklusive drivmedel. I dag resulterar dock schablonberäkningen för bilförmån i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Detta innebär att skattesystemet premierar fossildrivna bilar i förhållande till andra varor och tjänster. Det innebär likaså ett skattemässigt gynnande av bilförmån i förhållande till kontant lön. Schablonberäkningen för bilförmån bör därför justeras.

Förslaget innebär att två delbelopp i beräkningsschablonen – det ränterelaterade beloppet och det prisrelaterade beloppet – ändras. Däremot föreslås inte någon ändring i den nedsättning som innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar vid beräkningen ska sättas ned till nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil. Den exakta utformningen av förslaget presenteras senare under hösten 2020, då Finansdepartementet kommer remittera en promemoria.
Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... bilforman/
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Vad handlar det här om?

– Det är för det första större än man kan tro. Runt 300.000 förmånsförare i Sverige berörs när de ska hämta ut ny tjänstebil – eller förmånsbil som det heter. Det som bestämmer hur dyrt det är med tjänstebil kallas förmånsvärde, en summa som bestäms av Skatteverket beroende vilken bil du har och läggs på inkomsten och beskattas. Det är detta förmånsvärde som partierna bakom januariöverenskommelsen ska höja med 25 procent från den 1 juli 2021 – för alla nya bilar. De som tas ut innan den 1 juli berörs inte.
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... trycks-at/

Ska vi gissa att försäljningen av förmånsbilar till företag kommer att slå rekord under första halvåret 2021? För att sedan slå rekord även på hösten, men då ett bottenrekord. Gissar även att många kommer att vilja lösa sina tjänstebilar i förtid och att utbudet av begagnade bilar kan vara högre än normalt före 1 juli 2021.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Från samma artikel:
Men elbilar och laddhybrider då – ska inte de fortsätta att vara billiga?

– Nja, i dag har vi ett system där renodlade elbilar, laddhybrider (som laddas med sladd och går runt 5 mil på el) och gasbilar får 40 procents nedsatt förmånsvärde. Vi visste redan att denna subvention skulle försvinna vid årsskiftet – och den ersätts inte.

När det gäller generella 25-procentshöjningen av förmånsvärdet berörs både elbilar och laddhybrider på samma sätt som alla andra bilar. Men – och här är det intressanta – deras förmånsvärde sätts genom att ta en fossil motsvarande bil med samma utrustningsnivå. Eftersom elbilar är dyra och laddhybrider nästan lika dyra innebär det att de subventioneras (men det har de gjort de senaste åren också). Ett exempel är Volvos nya elbil XC40 Recharge: Den kostar 699.000 kronor. En jämförbar fossil XC40 är heter B5 och kostar med samma utrustningsnivå 466.000 kronor – som då elbilens förmånsvärde sätts efter.

Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla. Och det är stora pengar. Första året tar staten in 150 miljoner kronor mer, men på sikt när alla bilar bytts ut handlar det om 3,2 miljarder kronor per år i ökade skatteintäkter.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

...samt:
Går ökningen av förmånskostnaderna med 25 procent igenom då?

– Ja tillbaka till huvudfrågan: Sannolikheten är hög. L, C, S och MP står bakom förslaget. Det är svårt att se att SD, KD, V och M går ihop med ett annat förslag. De står rätt långt ifrån varandra. Framförallt torde inte Vänsterpartiet vilja sänka förslaget som kan tolkas som utjämnande.

Men allt är på ett tidigt stadium: Det ska nu tas fram en promemoria, som ska remitteras till olika organisationer, en lagrådsremiss ska sedan skrivas och därefter en proposition.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag har inte riktigt fattat (eller kanske ingen som vet) om ändringen av förmånsvärdet även ska gälla retroaktivt, dvs för våra bilar. I så fall skulle ju min redan dyra Audi bli ännu dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jag har inte riktigt fattat (eller kanske ingen som vet) om ändringen av förmånsvärdet även ska gälla retroaktivt, dvs för våra bilar. I så fall skulle ju min redan dyra Audi bli ännu dyrare.
Undrar ungefär samma..
Framgår det om den föreslagna 25% höjningen av förmånsvärdet även kommer gälla bilar registrerade före 2021?
Dvs ökar förmånsvärdet med mer än det redan kända 10-tusen per år för bilar registrerade innan årsskiftet?
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Tomas L skrev:

EDIT: Jag har nu läst igenom artikeln på SVD och jag ser inte grund, i alla fall i den artikeln, att dra slutsatsen att nedsättningen av förmånsvärdet "verkar försvinna". Men det kanske kommer från en annan källa?
Frågan om förmånsskatten har stor betydelse för efterfrågan på de laddbara fordonen, enligt Bergman. Nästan två tredjedelar av alla laddbara bilar köps i dag som tjänstebilar av företag.

– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger Bergman.

– Men ligger nedsättningen av förmånsvärdet kvar efter årsskiftet då får den här höjningen en positiv effekt, tillägger han.
Sedan 1a juli 2018 så räknas skatten in i förmånsvärdet.
För alla bilar registerade efter detta datum.

En V90 D4 CC kostar nu i skatt 10 049 som du måste lägga på förmånsvärdet.
https://bilskatt.nu/volvo-v90-cross-country-2020-mcc31a

Skatten kommer gå upp ännu mer.
Tyvärr fanns inte D4 på denna lista, men det är ju en fingervisning vad de kommer bli
https://carup.se/lista-sa-mycket-hojs-s ... lda-bilar/

Så elbil kommer va mycket, mycket förmånligare.

Jag tror Skoda och VW kommer sälja många Elbilar till tjänstebilsförare.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Vad handlar det här om?

– Det är för det första större än man kan tro. Runt 300.000 förmånsförare i Sverige berörs när de ska hämta ut ny tjänstebil – eller förmånsbil som det heter. Det som bestämmer hur dyrt det är med tjänstebil kallas förmånsvärde, en summa som bestäms av Skatteverket beroende vilken bil du har och läggs på inkomsten och beskattas. Det är detta förmånsvärde som partierna bakom januariöverenskommelsen ska höja med 25 procent från den 1 juli 2021 – för alla nya bilar. De som tas ut innan den 1 juli berörs inte.
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... trycks-at/

Ska vi gissa att försäljningen av förmånsbilar till företag kommer att slå rekord under första halvåret 2021? För att sedan slå rekord även på hösten, men då ett bottenrekord. Gissar även att många kommer att vilja lösa sina tjänstebilar i förtid och att utbudet av begagnade bilar kan vara högre än normalt före 1 juli 2021.

Ok, så det är först från halvårsskiftet som det ändras? Och inte för äldre bilar?

Borde bli rejält mycket dyrare med elbil sen. Dels tas sänkningen på max 10 tusen per år bort och dels så kommer motsvarande fossilbil få ett betydligt högre förmånsvärde i och med ändringarna. Indirekt borde det alltså slå även på elbilarna?
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Force-Walker skrev:

Sedan 1a juli 2018 så räknas skatten in i förmånsvärdet.
För alla bilar registerade efter detta datum.

En V90 D4 CC kostar nu i skatt 10 049 som du måste lägga på förmånsvärdet.
https://bilskatt.nu/volvo-v90-cross-country-2020-mcc31a

Skatten kommer gå upp ännu mer.
Tyvärr fanns inte D4 på denna lista, men det är ju en fingervisning vad de kommer bli
https://carup.se/lista-sa-mycket-hojs-s ... lda-bilar/

Så elbil kommer va mycket, mycket förmånligare.

Jag tror Skoda och VW kommer sälja många Elbilar till tjänstebilsförare.
Ja, för nya V90. Men vi har en V90 MY18 som är uttagen 2017 och som är "lågskattad". Det märks på andrahandsvärdet som är det högsta jag sett under de 20 år jag haft tjänstebil. Övervärdet betalar utan problem den första förhöjda hyran även på en Tesla.
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar