Sida 6 av 7
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 10:42
av jpetters
grenhall skrev:M3apan skrev:TiborBlomhall skrev:Ja jag var på plats. Och nej den får inte plats varken i min carport eller garage. Men vafan jag får väl köra in genom allmänningen på baksidan
Alltså när man ser den vita X´en som som figurerar i någon av filmerna från provkörningen och den plötsligt ser ut som en fiat panda i storlek... då förstår man...
Denna bilden är bättre då.
IMG_1367.JPG
OMG. Får nog gå ner och mäta upp garaget.

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 10:51
av Elof
Alltså den är ju ball och man vill ha den, men allvarligt talat: Det är inte sunt att den typen av fordon blir det nya normala. Byter rednecksen ut sina bensintrucks mot lika stora eltrucks är det väl något vunnet, men byter vi ut våra Treor mot Cybertrucks blir det trångt och ett enormt energislöseri.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 10:53
av LarsL
jpetters skrev:
OMG. Får nog gå ner och mäta upp garaget.

Äh, garaget anpassar sig nog efter att du kört in några gånger.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 11:36
av Frippanecci
Får ändra lite i bilbytarstrategin:
Model S mot Roadster
Model X mot Model X mot Cybertruck.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 12:06
av Gustafsson
Med lite lack på kan den nog i bästa fall gå att titta på kort stund.
Som nyttofordon i terräng och för yrkesfolk är den säkert bra, men som bil ??? Inte min tekopp iaf...
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 12:14
av LarsL
Den får de andra bilarna att se lite mesiga ut, lite som något för posörer i stan liksom. Jag vill kunna köra ut med min pickup i skogen och inte vara rädd för att gå i ett träd. Jag vill kunna slå med bilen med en slägga utan att det händer något med bilen. Framför allt vill jag ha samma bil som de kommer köra omkring på månen och på Mars.

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 12:32
av C3-Tesla
PhR34k skrev:bylund skrev:3500 kg är inte magisk i USA. Man får köra många ton på bilkörkort bara fordonet är tvåaxlat.
Har dom inte gränser på släpvikt? Tror inte det gynnas av en tung bil.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Lite olika i olika stater, men typiskt, med vanligt körkort:
Total vikt med släp 26.000 lb (11.8 ton); släpet max 10.000 lb (4.5 ton).
Så mycket generöst, och tydligen får de också köra ganska fort.
Sen finns det en fordonsklassning med Truck class 2a och 2b,
2a max totalvikt utan släp på 8500 lb (3.9 ton) typ en ford f-150.
En ford f-250 är en 2b , vikt (GWVR) över 8500 lb.
Så frågan är vad Tesla har siktat på, en class 2a troligen. Men har de vägt in EU max total vikt på 3.5 ton?
En ford f-150 crewcab väger tom ( US curb weight) 2.05 - 2.4 ton, kan lasta 0.67 - 1.05 ton, så de normalt är under totalvikt 3.5 ton.
Men CT skall kunna lasta 3500 lb, dvs 1.58 ton.
Att CT skulle väga mindre än en f-150 verkar inte troligt, i annat fall kan de troligen reducera last kapaciteten så de kommer under de 3.5 ton.
Anta att en CT väger som en f-150 crewcab med 6.5 bed, dvs 4627-5157 lb beroende på motor (2.1 - 2.3 ton), anta medel 2.2 ton. I så fall får de reducera last kapacitet ned till 1.3 ton. Dock är den stora frågan vad väger CT tom? Speciellt med dess stora batteriet, kan den verkligen väga mindre än en modell X? En modell X 100D curb weigth 2.46 ton.
Lägg till 100 kWh mer batteri, minst 400-500 kg. En 70D till 100D skiljer 159 kg, dvs 530 kg / 100 kWh. Det skulle ge en curb weight av cirka 2.9-3.0 ton. Då skulle max last gå ned till 500-600 kg.
Däremot ifall man utgår från gränsen class 2a, 3.9 ton - 1.58 last = 2.32 ton curb weight.
Ser lågt ut jämfört med en modell X, men kanske ny teknologi kan fixa detta.
Blir intressant att se de riktiga talen. Men det blir en tung bil!
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 13:10
av jpetters
C3-Tesla skrev:PhR34k skrev:bylund skrev:3500 kg är inte magisk i USA. Man får köra många ton på bilkörkort bara fordonet är tvåaxlat.
Har dom inte gränser på släpvikt? Tror inte det gynnas av en tung bil.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Lite olika i olika stater, men typiskt, med vanligt körkort:
Total vikt med släp 26.000 lb (11.8 ton); släpet max 10.000 lb (4.5 ton).
Så mycket generöst, och tydligen får de också köra ganska fort.
Sen finns det en fordonsklassning med Truck class 2a och 2b,
2a max totalvikt utan släp på 8500 lb (3.9 ton) typ en ford f-150.
En ford f-250 är en 2b , vikt (GWVR) över 8500 lb.
Så frågan är vad Tesla har siktat på, en class 2a troligen. Men har de vägt in EU max total vikt på 3.5 ton?
En ford f-150 crewcab väger tom ( US curb weight) 2.05 - 2.4 ton, kan lasta 0.67 - 1.05 ton, så de normalt är under totalvikt 3.5 ton.
Men CT skall kunna lasta 3500 lb, dvs 1.58 ton.
Att CT skulle väga mindre än en f-150 verkar inte troligt, i annat fall kan de troligen reducera last kapaciteten så de kommer under de 3.5 ton.
Anta att en CT väger som en f-150 crewcab med 6.5 bed, dvs 4627-5157 lb beroende på motor (2.1 - 2.3 ton), anta medel 2.2 ton. I så fall får de reducera last kapacitet ned till 1.3 ton. Dock är den stora frågan vad väger CT tom? Speciellt med dess stora batteriet, kan den verkligen väga mindre än en modell X? En modell X 100D curb weigth 2.46 ton.
Lägg till 100 kWh mer batteri, minst 400-500 kg. En 70D till 100D skiljer 159 kg, dvs 530 kg / 100 kWh. Det skulle ge en curb weight av cirka 2.9-3.0 ton. Då skulle max last gå ned till 500-600 kg.
Däremot ifall man utgår från gränsen class 2a, 3.9 ton - 1.58 last = 2.32 ton curb weight.
Ser lågt ut jämfört med en modell X, men kanske ny teknologi kan fixa detta.
Blir intressant att se de riktiga talen. Men det blir en tung bil!
Samma vikt som F-150 sa Elon vill jag minnas. Sen är det ju en stor range på det.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 13:50
av LarsL
Inte alls omöjligt attCT väger mindre än F150. Tänk på att Tesla tar bort ramen och använder ett bärande chassi. Utöver det kommer de kunna slänga bort förbränningsmotornoch kardanaxlarna. Allt tillsammans kommer förmodligen innebära ungefär 1/1 gentemot vanliga pickuper.
Att Model X och andra familje SUVar väger så mycket som de gör beror på allt lull-lull de stoppar in.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 13:52
av calle_kjellberg
Snabb mockup - Stationwagon version

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 13:53
av jpetters
Man kan ju också spekulera i klart bättre energikapacitet/vikt i batteriet när det är dags för leverans.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 14:06
av Leo
Skulle själv "estetiskt" föredra att taket drogs ner i bakkant direkt rakt ner mot flaket som på de flesta vanliga Pick-up:s.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 14:16
av Laban
Leo skrev:Skulle själv "estetiskt" föredra att taket drogs ner i bakkant direkt rakt ner mot flaket som på de flesta vanliga Pick-up:s.
Kör en enkel wrap bara

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 15:13
av LarsL
Jag gillar inte det utseendet men de som gör det kan ju lätt fixa det med lite wraping.
Tycker det där flak eller säkerhetsutrymmet som Tesla tydligen kallar det är riktigt bra. Hoppas det är vattentätt så att man kan ha sadlar och andra rid grejer där.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 15:46
av Laban
LarsL skrev:Jag gillar inte det utseendet men de som gör det kan ju lätt fixa det med lite wraping.
Precis. CT borde bli moddarens dröm rent allmänt och lär få wraps i alla former. Jag gillar detta utseende men kommer sannolikt inte göra något som kostar extra eller kräver mer underhåll. Det ska vara en bruksbil så det blir rostfritt.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 16:32
av BrooklynS
Takdesignen är för styrka, inte för design. Man kan inte ändra taklinjen, då tappar konstruktionen sin styvhet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 16:52
av granlundii
Elof skrev:Alltså den är ju ball och man vill ha den, men allvarligt talat: Det är inte sunt att den typen av fordon blir det nya normala. Byter rednecksen ut sina bensintrucks mot lika stora eltrucks är det väl något vunnet, men byter vi ut våra Treor mot Cybertrucks blir det trångt och ett enormt energislöseri.
Precis. Själv tänkter jag på hur obehagligt det skulle vara att möta nån som leker med en sån här körglad pansarvagn på en smal krokig väg. Trafiksäkerheten blir ju inte bättre om man släpper ut dessa på vägarna. Nåja, får se om den blir verklighet. Är ännu inte säker på att den är på riktigt.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 17:10
av LarsL
granlundii skrev:Elof skrev:Alltså den är ju ball och man vill ha den, men allvarligt talat: Det är inte sunt att den typen av fordon blir det nya normala. Byter rednecksen ut sina bensintrucks mot lika stora eltrucks är det väl något vunnet, men byter vi ut våra Treor mot Cybertrucks blir det trångt och ett enormt energislöseri.
Precis. Själv tänkter jag på hur obehagligt det skulle vara att möta nån som leker med en sån här körglad pansarvagn på en smal krokig väg. Trafiksäkerheten blir ju inte bättre om man släpper ut dessa på vägarna. Nåja, får se om den blir verklighet. Är ännu inte säker på att den är på riktigt.
Den är ungefär lika stor som en Ford Pickup och de är stora men finns på riktigt.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 19:48
av boz
Igår var det 146k förhandsbeställda!
Lär öka markant när folk hinner smälta designen och inser vad de faktiskt får för pengarna
Kanske min nästa personalbil

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 20:02
av Laban
granlundii skrev:
Precis. Själv tänkter jag på hur obehagligt det skulle vara att möta nån som leker med en sån här körglad pansarvagn på en smal krokig väg.
Den ska väga ungefär lika mycket som en Model X så jag ser inte riktigt problemet. Möjligt att den är lite stadigare men krockar en Golf med en X så lär resultatet bli ganska förödande. Sen kan man förstås tycka att det är onödigt att köpa så stora bilar om man inte har någon nytta av dem. Men det gäller väl inte bara Cybertruck då.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 20:24
av Snubblaren
Vad tror ni förbrukningen landar på vid motorvägsåka? 300wh/km

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 20:43
av fth
Snubblaren skrev:Vad tror ni förbrukningen landar på vid motorvägsåka? 300wh/km

Enligt Elon under presentationen väger den som en F-150, dvs ungefär som en X, drivlinan är sannolikt minst lika effektiv som Model 3, aerodynamiken förstås sämre.
Jag gissar på c:a 250Wh/km
/fth
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 24 nov 2019 21:09
av Beigler
Visade den för frugan. Hennes kommentar; ”varför köper vi inte en sån istället för Xen, det är ju så vi använder Xen och den där var snygg”
Jag höll på att tappa hakan, men älskar henne ännu mer nu.
Har en ny X på ingående. Blir bra timat att byta den till en CS när leasingen går ut om tre år.

Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 25 nov 2019 03:51
av Svenssons
Snubblaren skrev:Vad tror ni förbrukningen landar på vid motorvägsåka? 300wh/km

Min Model X med 22" och gamla Performance ligger på över 300 på motorväg. Cybertrucken tror jag är effektivare med nya drivlinan.
Re: Tesla Cybertruck - bryr du dig nu då?
Postat: 25 nov 2019 08:16
av Snubblaren
Svenssons skrev:Snubblaren skrev:Vad tror ni förbrukningen landar på vid motorvägsåka? 300wh/km

Min Model X med 22" och gamla Performance ligger på över 300 på motorväg. Cybertrucken tror jag är effektivare med nya drivlinan.
Då borde väl nästan den med bakhjulsdrift ha 85kwh och värstingen 150kwh.