Nån som vet om dom börjat leverera denna uppgradering på befintliga p85d nånstans i Europa?
Fick höra från någon dom pratat med en dansk som bokat tid för uppgradering.
Kan det stämma?
Jag har inte ens fått svar från service vad priset ska bli i Sverige.
Jag är lekman på detta, men jag förstår att det är avgiven i effekt i motorn, med de komponenter som också typas med fordonet. Effekten används bl.a. för att beräkna beskattningsunderlaget. (Lite annorlunda för elbilar förstås, men lagen gör ingen skillnad på el och fossila bränslen när det gäller själva typgodkännadet)
På en bil med förbränningsmotor borde det innebära att "effekten" i regbeviset gäller för kombinationen av motor och hjälpsystem, t.ex. insprutningssystem och avgasrör. Om man sätter en turbo eller kompressor på "motorn" ändras effekten. Inte på motorn i sig, men för hela systemet. En sådan ändring kräver omtypning, om jag har förstått det rätt. T.o.m. chipstrimning kräver omtypning.
Med Ludicrous har vi samma motor men en komponent ändras som påverkar den totala effekten, oavsett vad som som står idag i beviset. Det är detta som gör att jag misstänker omtypning.
Jag är lekman på detta, men jag förstår att det är avgiven i effekt i motorn, med de komponenter som också typas med fordonet. Effekten används bl.a. för att beräkna beskattningsunderlaget. (Lite annorlunda för elbilar förstås, men lagen gör ingen skillnad på el och fossila bränslen när det gäller själva typgodkännadet)
På en bil med förbränningsmotor borde det innebära att "effekten" i regbeviset gäller för kombinationen av motor och hjälpsystem, t.ex. insprutningssystem och avgasrör. Om man sätter en turbo eller kompressor på "motorn" ändras effekten. Inte på motorn i sig, men för hela systemet. En sådan ändring kräver omtypning, om jag har förstått det rätt. T.o.m. chipstrimning kräver omtypning.
Med Ludicrous har vi samma motor men en komponent ändras som påverkar den totala effekten, oavsett vad som som står idag i beviset. Det är detta som gör att jag misstänker omtypning.
Fattar inte var effekterna på registreringsbevisen kommer ifrån. Det känns som dom kört med tärning, och det verkar som om många har olika siffror jämfört med andra som har samma modell.
Lämnade in bilen på service idag, och kollade då läget gällande Ludicrous Mode, samt uppdatering till 4G.
Svaret var att dom inte hört något angående leveranstid av detta överhuvudtaget
Klart de gör. De har ju just börjat leverera nya bilar med L mode. Timing med model X lansering kanske skjuter fram det till efter jul... För belastningen på servicecenters vore det smartast att trycka ut det ASAP. Model X leveranserna lär ju inte rampa upp innan 2016.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag har kollat på trafikverkets sidor om uppgifterna för min nya S85D.
Där står 386 kW och det är ju hela 524 hk!!
Det är ju 102 mer än Tesla uppger på beställningssidorna??
Låter som det är mer i stil med vad de anger för motor effekt. 262+262=524. Vilket var vad de angav förut. Eller så är bara så attTesla tänker släppa lös alla hästarna i 85D snart (hoppas kan man ju)
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Oj! Det är ju nästan bisarrt. Vilka krav har trafikverket på noggrannheten i dem siffrorna? Krävs det testprotokoll eller är det upp till tillverkaren att lämna in vad dem vill?
Trafikverkets data är helt galen ibland. Det finns bilar av både märket Mazda och Masda, bilar som fått tillverkningsår efter det att bilarna slutade tillverkas etc. Vin-koderna verkar ibland som att någon matat in dem för hand och sluntit på tangenterna. Det är dessutom svårt att få det hela ändrat i efterhand. Alla Sveriges personbilar (5 miljoner) + bussar/lastbilar etc. bekostas med 60 kr per år för detta sunkiga register.
En fördel med en för hög effekt är väl att man inte behöver oroa sig så mycket ifall en mjukvaruuppdatering lösgör lite fler hästkrafter eller varför inte att man kanske kan plocka ut lite till ur ett framtida batteri som man valt att byta/uppgradera till. Nackdelen kan nog vara att försäkringspremierna kan bli onödigt höga i en del bolag.
Börjar undra om Ludacrious mode överhuvudtaget kommer att komma som uppgradering till P85D. Nu har det gått ca 2 månader sedan nyheten kom, men ännu verkar Tesla själva inte veta något om detta. Minns löftena om självkörande bil och parkeringshjälpen etc. som skulle komma till sommaren, men som verkar ha fallit i träda.
Börjar undra om Ludacrious mode överhuvudtaget kommer att komma som uppgradering till P85D. Nu har det gått ca 2 månader sedan nyheten kom, men ännu verkar Tesla själva inte veta något om detta.
Existerande P85D-ägare skulle ju få lov att uppgradera under 6 månader. Nu har det redan gått två. Om fyra månader är det slut på uppgraderandet!
Jag tror det är nån som sitter med tärningar när dom anger effekterna till trafikverket.
Idag påverkar väl inte försäkringen av effektvärdet förrutom om det är nån obskyr bil som man importerat själv.
2 olika p85d är får väl samma premie oavsett vad det står hos trafikverket.
Börjar undra om Ludacrious mode överhuvudtaget kommer att komma som uppgradering till P85D. Nu har det gått ca 2 månader sedan nyheten kom, men ännu verkar Tesla själva inte veta något om detta.
Existerande P85D-ägare skulle ju få lov att uppgradera under 6 månader. Nu har det redan gått två. Om fyra månader är det slut på uppgraderandet!
Jag misstänker att ägarna har 6 månader på sig att anmäla intresse för uppgraderingen och sedan planneras uppgraderingarna efter att dessa 6 månader har gått. Dels för att Tesla vill ha levererat nyproducerade bilar med Ludicrous före uppgraderade kommer och dels för att kunna utbilda mekaniker och effektivt sköta uppgraderingen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hahahaha.. Måste erkänna att jag skulle bli lite förvånad över att se en sån vinna vid rödljusen.
Var det inte nån annan elbil som blev byggd av några studenter för några månader sedan som gjorde 0-100 på 1.8 sek eller nåt sånt? Dom ville bara visa att den gick att göra snabb. Hade väl typ 6 kWh batteri eller nåt, så väldigt långt kom den väl inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
7500 dollar nu kommer väl snart danskarna igång igen. 2500 dollar för arbetet måste betyda att det tar lång tid att eftermontera, typ 1 veckas arbetstid.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.