Sida 6 av 18
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 11:46
av martinot
HelectriC skrev:det är väldigt oturligt att man inte kan ha nåt på taket. Jag var ganska intresserad av Mustang GT, men utan att kunna ha skidorna på taket, så är det en show stopper. Det funkar bara inte. Att ha nån slags låda på kroken bak ser inte klokt ut, dessutom så verkar Mustangen ha så pass låg kulvikt att jag är skeptisk till att det funkar med skidor, pjäxor och allt möjligt där bak. Typ alla bilar (utom ett fåtal undantag typ Model X) kan ju ha taklast, VARFÖR struntade Ford i det

Håller med dig HC; är ju kass att inte ens ha möjlighet till tackräcke på MMe och MX.
Sådant är inte OK på någon bil. Oavsett om SUV, kombi eller sedan. Men på en SUV blir det ju nästan löjligt att inte ha det, eller ens kunna erbjuda det.
Minns på den tiden som bilarna (ivf. våra tidigare kombi från Volvo och Mercedes) kommer med rails från fabrik som standard...
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 12:04
av mikebike
martinot skrev:HelectriC skrev:det är väldigt oturligt att man inte kan ha nåt på taket. Jag var ganska intresserad av Mustang GT, men utan att kunna ha skidorna på taket, så är det en show stopper. Det funkar bara inte. Att ha nån slags låda på kroken bak ser inte klokt ut, dessutom så verkar Mustangen ha så pass låg kulvikt att jag är skeptisk till att det funkar med skidor, pjäxor och allt möjligt där bak. Typ alla bilar (utom ett fåtal undantag typ Model X) kan ju ha taklast, VARFÖR struntade Ford i det

Håller med dig HC; är ju kass att inte ens ha möjlighet till tackräcke på MMe och MX.
Sådant är inte OK på någon bil. Oavsett om SUV, kombi eller sedan. Men på en SUV blir det ju nästan löjligt att inte ha det, eller ens kunna erbjuda det.
Minns på den tiden som bilarna (ivf. våra tidigare kombi från Volvo och Mercedes) kommer med rails från fabrik som standard...
Ja, rails ger ju mycket större flexibilitet än fasta infästningspunkter.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 12:30
av M3apan
martinot skrev:HelectriC skrev:det är väldigt oturligt att man inte kan ha nåt på taket. Jag var ganska intresserad av Mustang GT, men utan att kunna ha skidorna på taket, så är det en show stopper. Det funkar bara inte. Att ha nån slags låda på kroken bak ser inte klokt ut, dessutom så verkar Mustangen ha så pass låg kulvikt att jag är skeptisk till att det funkar med skidor, pjäxor och allt möjligt där bak. Typ alla bilar (utom ett fåtal undantag typ Model X) kan ju ha taklast, VARFÖR struntade Ford i det

Håller med dig HC; är ju kass att inte ens ha möjlighet till tackräcke på MMe och MX.
Sådant är inte OK på någon bil. Oavsett om SUV, kombi eller sedan. Men på en SUV blir det ju nästan löjligt att inte ha det, eller ens kunna erbjuda det.
Minns på den tiden som bilarna (ivf. våra tidigare kombi från Volvo och Mercedes) kommer med rails från fabrik som standard...
Jag vet att jag förmodligen tillhör en försvinnande liten minoritet, men är en av dom som verkligen inte efterfrågar dragkrok, rails eller möjlighet till takbox. Minns en skodasäljare som ville "slänga på" rails som bonus en gång i tiden och hur han blev förvånad när jag tackade nej till gratisgrejer. Kan dra det såpass långt att jag tom tycker att det är skönt när dessa attiraljer inte ens går att välja till.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 12:49
av HelectriC
M3apan skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:det är väldigt oturligt att man inte kan ha nåt på taket. Jag var ganska intresserad av Mustang GT, men utan att kunna ha skidorna på taket, så är det en show stopper. Det funkar bara inte. Att ha nån slags låda på kroken bak ser inte klokt ut, dessutom så verkar Mustangen ha så pass låg kulvikt att jag är skeptisk till att det funkar med skidor, pjäxor och allt möjligt där bak. Typ alla bilar (utom ett fåtal undantag typ Model X) kan ju ha taklast, VARFÖR struntade Ford i det

Håller med dig HC; är ju kass att inte ens ha möjlighet till tackräcke på MMe och MX.
Sådant är inte OK på någon bil. Oavsett om SUV, kombi eller sedan. Men på en SUV blir det ju nästan löjligt att inte ha det, eller ens kunna erbjuda det.
Minns på den tiden som bilarna (ivf. våra tidigare kombi från Volvo och Mercedes) kommer med rails från fabrik som standard...
Jag vet att jag förmodligen tillhör en försvinnande liten minoritet, men är en av dom som verkligen inte efterfrågar dragkrok, rails eller möjlighet till takbox. Minns en skodasäljare som ville "slänga på" rails som bonus en gång i tiden och hur han blev förvånad när jag tackade nej till gratisgrejer. Kan dra det såpass långt att jag tom tycker att det är skönt när dessa attiraljer inte ens går att välja till.
Jag antar att du varken har med cyklar, skidor, kajak eller annat när du är på bilsemester? Det har vi och det hade varit tråkigt att ändra på bara för att man köper en speciell bil.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 14:30
av mikebike
HelectriC skrev:M3apan skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:det är väldigt oturligt att man inte kan ha nåt på taket. Jag var ganska intresserad av Mustang GT, men utan att kunna ha skidorna på taket, så är det en show stopper. Det funkar bara inte. Att ha nån slags låda på kroken bak ser inte klokt ut, dessutom så verkar Mustangen ha så pass låg kulvikt att jag är skeptisk till att det funkar med skidor, pjäxor och allt möjligt där bak. Typ alla bilar (utom ett fåtal undantag typ Model X) kan ju ha taklast, VARFÖR struntade Ford i det

Håller med dig HC; är ju kass att inte ens ha möjlighet till tackräcke på MMe och MX.
Sådant är inte OK på någon bil. Oavsett om SUV, kombi eller sedan. Men på en SUV blir det ju nästan löjligt att inte ha det, eller ens kunna erbjuda det.
Minns på den tiden som bilarna (ivf. våra tidigare kombi från Volvo och Mercedes) kommer med rails från fabrik som standard...
Jag vet att jag förmodligen tillhör en försvinnande liten minoritet, men är en av dom som verkligen inte efterfrågar dragkrok, rails eller möjlighet till takbox. Minns en skodasäljare som ville "slänga på" rails som bonus en gång i tiden och hur han blev förvånad när jag tackade nej till gratisgrejer. Kan dra det såpass långt att jag tom tycker att det är skönt när dessa attiraljer inte ens går att välja till.
Jag antar att du varken har med cyklar, skidor, kajak eller annat när du är på bilsemester? Det har vi och det hade varit tråkigt att ändra på bara för att man köper en speciell bil.
Han lever troligen inget "aktivt liv".
Jag har haft 4 cykelhållare på mina bilar de senaste 30 åren och nu oroar jag mig över att det bara får plats 3 cykelhållare på Tesla. Fast jag kan alltid ha (minst) en cykel på dragkroken.

Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 15:11
av Bruno
OT
Han kanske inte är "prylaktiv"?

Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 15:37
av M3apan
mikebike skrev:HelectriC skrev:M3apan skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:det är väldigt oturligt att man inte kan ha nåt på taket. Jag var ganska intresserad av Mustang GT, men utan att kunna ha skidorna på taket, så är det en show stopper. Det funkar bara inte. Att ha nån slags låda på kroken bak ser inte klokt ut, dessutom så verkar Mustangen ha så pass låg kulvikt att jag är skeptisk till att det funkar med skidor, pjäxor och allt möjligt där bak. Typ alla bilar (utom ett fåtal undantag typ Model X) kan ju ha taklast, VARFÖR struntade Ford i det

Håller med dig HC; är ju kass att inte ens ha möjlighet till tackräcke på MMe och MX.
Sådant är inte OK på någon bil. Oavsett om SUV, kombi eller sedan. Men på en SUV blir det ju nästan löjligt att inte ha det, eller ens kunna erbjuda det.
Minns på den tiden som bilarna (ivf. våra tidigare kombi från Volvo och Mercedes) kommer med rails från fabrik som standard...
Jag vet att jag förmodligen tillhör en försvinnande liten minoritet, men är en av dom som verkligen inte efterfrågar dragkrok, rails eller möjlighet till takbox. Minns en skodasäljare som ville "slänga på" rails som bonus en gång i tiden och hur han blev förvånad när jag tackade nej till gratisgrejer. Kan dra det såpass långt att jag tom tycker att det är skönt när dessa attiraljer inte ens går att välja till.
Jag antar att du varken har med cyklar, skidor, kajak eller annat när du är på bilsemester? Det har vi och det hade varit tråkigt att ändra på bara för att man köper en speciell bil.
Han lever troligen inget "aktivt liv".
Jag har haft 4 cykelhållare på mina bilar de senaste 30 åren och nu oroar jag mig över att det bara får plats 3 cykelhållare på Tesla. Fast jag kan alltid ha (minst) en cykel på dragkroken.

Vi har alltid en fotboll med oss i bilen som alltid kommer fram vid laddning, eller om vi passerar lämplig idrottsplats! Aktivt nog så det räcker för mig
Sedan hyr vi allt ifrån skidor, cyklar, skoter eller vad det nu kan vara på plats vid destinationen, hellre än att äga egna. Men som sagt, det var ingen kritik gentemot er som gillar att lasta mycket. Alla är vi olika!!
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 17 dec 2020 16:30
av mikebike
Hyra cykel är mig helt främmande. Att jag skulle hitta ett par cyklar i rätt storlek och med rätt utrustning på resmålet är ytterst osannolikt.
Jag brukar säga att det är med cyklar som med fruar, trots att man kan hitta betydligt nyare så vill man helst ha sin egen.

Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 18 dec 2020 11:02
av Franz
Första Mach E i Sverige verkar det som:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CBM25N
Blev reggad igår
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 18 dec 2020 12:59
av Zalman3
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 18 dec 2020 15:42
av Bruno
Här har PS Motor samlat länkar till tester i en artikel
https://www.dagensps.se/motor/biltester ... WlN3SyWTsM
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 18 dec 2020 18:17
av Bjelke
Jag väntar fortfarande på att Ford ska lansera en eldriven version av den riktiga Mustangen
DET vore tamejf..n episkt
Tyvärr vill dom inte förstöra auran kring den (den ska tydligen vara ett vrålande monster, vilket
förvisso är ballt men...) vad det verkar, utan vågar tydligen bara släppa den här blöj-versionen som
dom halvt fräckt har mage att kalla för Mustang (ja jag är kanske pyttelite bitter för jag tror verkligen
att den riktiga skulle kunna sälja sjukt bra, bättre än den fossila varianten)...
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 18 dec 2020 18:43
av sven-labil
Det vore ännu farligare för folkmassor med en tyst riktig Mustang...
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 05 jan 2021 22:17
av M3apan
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 06 jan 2021 00:17
av NiklasTesla
Finns det erbjudande om billig/smidig Europatäckande snabbladdning om man köper nya Mustang?
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 06 jan 2021 00:25
av Anonymous FTW
Bjelke skrev:Jag väntar fortfarande på att Ford ska lansera en eldriven version av den riktiga Mustangen
DET vore tamejf..n episkt
Tyvärr vill dom inte förstöra auran kring den (den ska tydligen vara ett vrålande monster, vilket
förvisso är ballt men...) vad det verkar, utan vågar tydligen bara släppa den här blöj-versionen som
dom halvt fräckt har mage att kalla för Mustang (ja jag är kanske pyttelite bitter för jag tror verkligen
att den riktiga skulle kunna sälja sjukt bra, bättre än den fossila varianten)...
Du får hålla tummarna för att Aviar R67 kommer i produktion.
https://www.bytbil.com/nyheter/aviar-r6 ... 1967-29621
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 06 jan 2021 09:59
av HelectriC
NiklasTesla skrev:Finns det erbjudande om billig/smidig Europatäckande snabbladdning om man köper nya Mustang?
Ford är med i Ionity, så det blir väl nåt slags rabatterat pris

Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 06 jan 2021 11:38
av Bjelke
Anonymous FTW skrev:Bjelke skrev:Jag väntar fortfarande på att Ford ska lansera en eldriven version av den riktiga Mustangen
DET vore tamejf..n episkt
Tyvärr vill dom inte förstöra auran kring den (den ska tydligen vara ett vrålande monster, vilket
förvisso är ballt men...) vad det verkar, utan vågar tydligen bara släppa den här blöj-versionen som
dom halvt fräckt har mage att kalla för Mustang (ja jag är kanske pyttelite bitter för jag tror verkligen
att den riktiga skulle kunna sälja sjukt bra, bättre än den fossila varianten)...
Du får hålla tummarna för att Aviar R67 kommer i produktion.
https://www.bytbil.com/nyheter/aviar-r6 ... 1967-29621
Ja den är ju lite cool men jag tänkte mest på den nya aktuella Mustangen (som är helt brutal)

Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 02 feb 2021 21:25
av Legato
Har "nästan" missat Mach-E som potentiellt köp för oss, men är faktiskt intresserad. Har insett att vi måste ha en större andrabil än vår Honda E när vi till hösten måste skjutsa tre barn till skola/dagis.
Model X är enda alternativet som förstabil eftersom vi är sex i familjen, men för andrabil finns många alternativ. Vill inte ha en till ren SUV, utan vill ha lite mer körglädje iaf. Räckvidd ej viktigt alls.
Trattat ner följande alternativ:
ID3 - Prisvärd men för slö.
PS2 - Verkar trevlig och gillar verkligen inredningen. Troligen bättre kvalitetskänsla än 3/Y men känns sämre på typ allt annat. Fortfarande ingen app är total showstopper.
I-Pace - Riktigt trevlig men för dyr i relation till vad man får.
Mach-E - Rimligt pris, rimlig prestanda, rimlig räckvidd... Hyfsat snygg utvändigt (bortsett från nose-conen), hyfsat snygg interiör.
Model 3 - Känns fortfarande som bästa alternativet. Största nackdelen är faktiskt "det vore kul att prova något annat".
Model Y - Känns också intressant, men har för mig inga direkta fördelar mot Model 3 annat än att den är något annat...
E-tron GT / Taycan / Model S Plaid- Alla är lockande men blir kanske för dyra som andrabilar trots allt.
Lite rörigt inlägg kanske, men så är det just nu i mitt huvud också
Har jag glömt någon (el)bil som uppfyller:
* OK körglädje.
* Medelstor.
* OK utseende.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 02 feb 2021 22:53
av Maw
Legato skrev:
Har jag glömt någon (el)bil som uppfyller:
* OK körglädje.
* Medelstor.
* OK utseende.
Kanske Ioniq 5 i den vassare version? Eller ID4 GTX om det är OK med en CUV, Mach-E är väl ifs också en CUV.
Håller med om att Mach-E verkar bli intressant.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 02 feb 2021 23:02
av Legato
Maw skrev:Legato skrev:
Har jag glömt någon (el)bil som uppfyller:
* OK körglädje.
* Medelstor.
* OK utseende.
Kanske Ioniq 5 i den vassare version? Eller ID4 GTX om det är OK med en CUV, Mach-E är väl ifs också en CUV.
Håller med om att Mach-E verkar bli intressant.
Mmm inte omöjligt! Utifrån bilderna tycker jag båda verkar bli mer åt SUV-hållet än Mach-E... Hyundaien verkar bli riktigt snygg men förväntar mig inte samma körglädje i den. GTXen kan nog bli helt ok! Får nog bli att provköra ett gäng bilar helt enkelt!
Imponerande att Mach-E har upp till 610 km wltp för övrigt, även om det inte spelar så stor roll för min del.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 03 feb 2021 08:01
av jbark
Legato skrev:Maw skrev:Legato skrev:
Har jag glömt någon (el)bil som uppfyller:
* OK körglädje.
* Medelstor.
* OK utseende.
Kanske Ioniq 5 i den vassare version? Eller ID4 GTX om det är OK med en CUV, Mach-E är väl ifs också en CUV.
Håller med om att Mach-E verkar bli intressant.
Mmm inte omöjligt! Utifrån bilderna tycker jag båda verkar bli mer åt SUV-hållet än Mach-E... Hyundaien verkar bli riktigt snygg men förväntar mig inte samma körglädje i den. GTXen kan nog bli helt ok! Får nog bli att provköra ett gäng bilar helt enkelt!
Imponerande att Mach-E har upp till 610 km wltp för övrigt, även om det inte spelar så stor roll för min del.
Ja bra prestanda med. LR har väll drygt 95 kwh batteri om jag inte minns fel så den är ju lite ineffektivare än tesla.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 03 feb 2021 08:34
av Legato
jbark skrev:Legato skrev:Maw skrev:Legato skrev:
Har jag glömt någon (el)bil som uppfyller:
* OK körglädje.
* Medelstor.
* OK utseende.
Kanske Ioniq 5 i den vassare version? Eller ID4 GTX om det är OK med en CUV, Mach-E är väl ifs också en CUV.
Håller med om att Mach-E verkar bli intressant.
Mmm inte omöjligt! Utifrån bilderna tycker jag båda verkar bli mer åt SUV-hållet än Mach-E... Hyundaien verkar bli riktigt snygg men förväntar mig inte samma körglädje i den. GTXen kan nog bli helt ok! Får nog bli att provköra ett gäng bilar helt enkelt!
Imponerande att Mach-E har upp till 610 km wltp för övrigt, även om det inte spelar så stor roll för min del.
Ja bra prestanda med. LR har väll drygt 95 kwh batteri om jag inte minns fel så den är ju lite ineffektivare än tesla.
Förvånansvärt liten skillnad i effektivitet vs Tesla, men sen får man ju se hur det blir i praktiken... Men batteriet är på hela 99 kWh men med en massiv buffert på 11 kWh. Så de har fått ut 610 km ur 88 kWh.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 03 feb 2021 08:57
av MWall
Legato skrev:jbark skrev:Legato skrev:Maw skrev:Legato skrev:
Har jag glömt någon (el)bil som uppfyller:
* OK körglädje.
* Medelstor.
* OK utseende.
Kanske Ioniq 5 i den vassare version? Eller ID4 GTX om det är OK med en CUV, Mach-E är väl ifs också en CUV.
Håller med om att Mach-E verkar bli intressant.
Mmm inte omöjligt! Utifrån bilderna tycker jag båda verkar bli mer åt SUV-hållet än Mach-E... Hyundaien verkar bli riktigt snygg men förväntar mig inte samma körglädje i den. GTXen kan nog bli helt ok! Får nog bli att provköra ett gäng bilar helt enkelt!
Imponerande att Mach-E har upp till 610 km wltp för övrigt, även om det inte spelar så stor roll för min del.
Ja bra prestanda med. LR har väll drygt 95 kwh batteri om jag inte minns fel så den är ju lite ineffektivare än tesla.
Förvånansvärt liten skillnad i effektivitet vs Tesla, men sen får man ju se hur det blir i praktiken... Men batteriet är på hela 99 kWh men med en massiv buffert på 11 kWh. Så de har fått ut 610 km ur 88 kWh.
Det är den bakhjulsdrivna som har 610 km. AWD har "bara" 540 km. Beror antagligen på den högre vikten och de större fälgarna som ingår.
Billigaste versionen drar iväg till 630 tusen och förmånsvärde på 5300 nånting om man väljer Teknikpaket+ samt den grå färgen. Då är vi uppe i Polestar 2-pengar. Iofs en mindre bil men med (något) längre räckvidd, bättre prestanda, lägre förmånsvärde, "europeisk" byggkvalitet och utrustningsstandard (t ex matrix), fyrhjulsdrift osv.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 03 feb 2021 10:10
av Legato
MWall skrev:Legato skrev:jbark skrev:Legato skrev:Maw skrev:
Kanske Ioniq 5 i den vassare version? Eller ID4 GTX om det är OK med en CUV, Mach-E är väl ifs också en CUV.
Håller med om att Mach-E verkar bli intressant.
Mmm inte omöjligt! Utifrån bilderna tycker jag båda verkar bli mer åt SUV-hållet än Mach-E... Hyundaien verkar bli riktigt snygg men förväntar mig inte samma körglädje i den. GTXen kan nog bli helt ok! Får nog bli att provköra ett gäng bilar helt enkelt!
Imponerande att Mach-E har upp till 610 km wltp för övrigt, även om det inte spelar så stor roll för min del.
Ja bra prestanda med. LR har väll drygt 95 kwh batteri om jag inte minns fel så den är ju lite ineffektivare än tesla.
Förvånansvärt liten skillnad i effektivitet vs Tesla, men sen får man ju se hur det blir i praktiken... Men batteriet är på hela 99 kWh men med en massiv buffert på 11 kWh. Så de har fått ut 610 km ur 88 kWh.
Det är den bakhjulsdrivna som har 610 km. AWD har "bara" 540 km. Beror antagligen på den högre vikten och de större fälgarna som ingår.
Billigaste versionen drar iväg till 630 tusen och förmånsvärde på 5300 nånting om man väljer Teknikpaket+ samt den grå färgen. Då är vi uppe i Polestar 2-pengar. Iofs en mindre bil men med (något) längre räckvidd, bättre prestanda, lägre förmånsvärde, "europeisk" byggkvalitet och utrustningsstandard (t ex matrix), fyrhjulsdrift osv.
Att välja annan lack än svart kostar samma pengar på Polestar, så det är för mig en jättekonstig jämförelse. Skulle jag köpa en SR så skulle den landa på 595k (endast teknikpaketet som tillval). Då har PS2 högre förmånsvärde, räckvidden tror jag är ganska identisk i praktiken (PS2 verkar underleverera vs WLTP). Med det sagt så tycker jag som sagt PS2 är ett intressant alternativ det också, men så länge den inte har en fungerande app så går den helt bort för mig.
Tycker dock även LR Dual är intressant, känns väldigt lik YLR både till storlek, prestanda och pris.
Men som sagt, totalt sett känns ändå 3/Y klart bäst imo. Särskilt nu med 3s uppdatering. Det som för mig talar mest emot är faktiskt bara att det vore kul att testa något annat än en sjätte Tesla...