Fullutrustad P90D kostar nu 1 595 600 kr plus dokumentation... Inget för en fattiglapp precis.
Billigaste S70 kostar 775 000 kr. Alltså lite mindre än hälften. (Fast det är utan vinterdäck som finns med i min P90D, (21"))...
Ja lite orättvist att ta med vinterhjulen, kan nog komma upp i fyra gånger priser om du specialbeställer egna vinterhjul...
Men det är nära hälft för 70 mot P90D med L, 679 tkr mot 1276 tkr utan några extra utrustningar.
En S70 kostar väl ändå 778950 kr?
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 18 jul 2015 19:52
av Pontus
matbl skrev:
Pontus skrev:
lator skrev:
Fullutrustad P90D kostar nu 1 595 600 kr plus dokumentation... Inget för en fattiglapp precis.
Billigaste S70 kostar 775 000 kr. Alltså lite mindre än hälften. (Fast det är utan vinterdäck som finns med i min P90D, (21"))...
Ja lite orättvist att ta med vinterhjulen, kan nog komma upp i fyra gånger priser om du specialbeställer egna vinterhjul...
Men det är nära hälft för 70 mot P90D med L, 679 tkr mot 1276 tkr utan några extra utrustningar.
En S70 kostar väl ändå 778950 kr?
Stämmer, jag var inte på alerten och gick på Teslas prisfusk.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 18 jul 2015 21:10
av hybris
Spridningen i pris är nog välplanerat... Nu kan de peta in model X mer logiskt... Ser detta som förberedelser för lanseringen av model X!
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 18 jul 2015 21:12
av hybris
Och jag är inte sur nu när jag kan uppgradera bilen. Iofs har de specat 700hk occh inte levererat det som någon påpekade. Dvs de borde kanske bjuda på uppgraderingen? Lär inte hända men men...
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 18 jul 2015 22:55
av Granathen
hybris skrev:
Och jag är inte sur nu när jag kan uppgradera bilen. Iofs har de specat 700hk occh inte levererat det som någon påpekade. Dvs de borde kanske bjuda på uppgraderingen? Lär inte hända men men...
Precis vad dom borde göra men med all säkerhet inte kommer att göra, rätt sjukt faktiskt sälja något med utlovat hk och sedan komma med en uppdatering som kostar för att nå upp till det, unikt för Tesla.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 18 jul 2015 23:17
av hybris
Skumt att de inte åkt på någon gruppstämning i USA...
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 18 jul 2015 23:20
av Granathen
hybris skrev:
Skumt att de inte åkt på någon gruppstämning i USA...
Kommer nog
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 18 jul 2015 23:49
av dstr
Granathen skrev:
hybris skrev:
Skumt att de inte åkt på någon gruppstämning i USA...
Kommer nog
Nu har dom hårdvaran för att leverera de 700hk de sållt på oss. Vi borde börja fila på en gruppstämning här i Sverige om dom inte levererar.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 19 jul 2015 19:34
av vigge50
Finns det någon länk till var man kan höra det igen?
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 19 jul 2015 19:42
av Svenssons
vigge50 skrev:
Finns det någon länk till var man kan höra det igen?
Finns nog på deras hemsida men annars finns även en hel del Youtube-klipp som detta tex.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 19 jul 2015 20:04
av +46
Pontus skrev:
+46 skrev:
Jag trodde först att det var en miss när de uppdaterade Designstudion i Sverige (428 hp/Europa - 422 hp/USA). Men det verkar vara en ren sänkning för nu står det 417 hp/USA.
Helt ok om det samtidigt förbättrar prestandan med 0,2 sekunder 0-100
På amerikanska forumet så säger man att justeringen på 85D bara är för att komma närmare verkligheten, dvs bilen är redan så snabb bara det att man inte tidigare justerat det i design studion.
Ja, det kan säkert stämma. Jämför man den med P85+ så är uppgifterna nu närmast identiska; 417 hp vs 416 hp och 0-60 mph 4,2 sek för båda.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 19 jul 2015 22:31
av Niclas
+46 skrev:
Pontus skrev:
+46 skrev:
Jag trodde först att det var en miss när de uppdaterade Designstudion i Sverige (428 hp/Europa - 422 hp/USA). Men det verkar vara en ren sänkning för nu står det 417 hp/USA.
Helt ok om det samtidigt förbättrar prestandan med 0,2 sekunder 0-100
På amerikanska forumet så säger man att justeringen på 85D bara är för att komma närmare verkligheten, dvs bilen är redan så snabb bara det att man inte tidigare justerat det i design studion.
Ja, det kan säkert stämma. Jämför man den med P85+ så är uppgifterna nu närmast identiska; 417 hp vs 416 hp och 0-60 mph 4,2 sek för båda.
Med den skillnaden att tiden för 85D är med rollout (dvs 0,3 s snabbare än från stillastående), vilket inte tiden för P85 var (Tesla började med 1foot rollout vid D-lanseringen).
Den rätta jämförelsen ska vara
P85: 470 hk 0-60 mph 3,9s (med rollout)
85D: 417 hk 0-60 mph 4,2s (med rollout)
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 19 jul 2015 22:43
av Niclas
Granathen skrev:
hybris skrev:
Och jag är inte sur nu när jag kan uppgradera bilen. Iofs har de specat 700hk occh inte levererat det som någon påpekade. Dvs de borde kanske bjuda på uppgraderingen? Lär inte hända men men...
Precis vad dom borde göra men med all säkerhet inte kommer att göra, rätt sjukt faktiskt sälja något med utlovat hk och sedan komma med en uppdatering som kostar för att nå upp till det, unikt för Tesla.
erera mer än 550 hk
Anmärkningsvärt är att 85D fick en gratis uppdatering med 50 hk, och nu när P85D inte verkar leverera mer än 550 hk mot utlovade 700, så är Teslas beteende mycket konstigt. Nu kan man plötsligt få de utlovade 700 hk men det kostar 131000kr!
Kan tänka mig att P85D-köpare känner sig rejält besvikna, också med tanke på att performance plus-fjädringen har försvunnit sedan maj. P85D som levereras nu får samma mjuka fjädring som 85D och 70D. Jag hade en beställning på P85D som jag avbokade. Är mycket glad för det nu, hade jag fått 550 hästar, mjuk fjädring med square hjulsetup med continental veckan efter en ny större lansering av ny modell hade jag varit mycket sur!
Kan också tänka mig att de som valde S85 ist för 85D vid D-lanseringen också är rejält besvikna, då de hade ungefär samma prestanda vid lanseringen. Men helt plötsligt får 85D 50 hk mer, och inte S85.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 19 jul 2015 23:35
av Martinen
Niclas skrev:
Granathen skrev:
hybris skrev:
Och jag är inte sur nu när jag kan uppgradera bilen. Iofs har de specat 700hk occh inte levererat det som någon påpekade. Dvs de borde kanske bjuda på uppgraderingen? Lär inte hända men men...
Precis vad dom borde göra men med all säkerhet inte kommer att göra, rätt sjukt faktiskt sälja något med utlovat hk och sedan komma med en uppdatering som kostar för att nå upp till det, unikt för Tesla.
erera mer än 550 hk
Anmärkningsvärt är att 85D fick en gratis uppdatering med 50 hk, och nu när P85D inte verkar leverera mer än 550 hk mot utlovade 700, så är Teslas beteende mycket konstigt. Nu kan man plötsligt få de utlovade 700 hk men det kostar 131000kr!
Kan tänka mig att P85D-köpare känner sig rejält besvikna, också med tanke på att performance plus-fjädringen har försvunnit sedan maj. P85D som levereras nu får samma mjuka fjädring som 85D och 70D. Jag hade en beställning på P85D som jag avbokade. Är mycket glad för det nu, hade jag fått 550 hästar, mjuk fjädring med square hjulsetup med continental veckan efter en ny större lansering av ny modell hade jag varit mycket sur!
Kan också tänka mig att de som valde S85 ist för 85D vid D-lanseringen också är rejält besvikna, då de hade ungefär samma prestanda vid lanseringen. Men helt plötsligt får 85D 50 hk mer, och inte S85.
Jag förstår inte hur man kan bli besviken för att Tesla vidareutvecklar och förbättrar modellerna. Utvecklingen av elbilar går väldigt fort framåt och kan inte jämföras med andra typer av bilar. Vi som väljer att vara early adopters, får acceptera att man inte har det senaste och bästa speciellt länge. Tycker ändå att Tesla gör va dom kan för sina befintliga kunder genom att erbjuda uppgradering när det är möjligt. Det har jag aldrig hört talas om att någon annan biltillverkare gör.
Performance plus-fjädring har jag nog missat helt. Jag kan dock inte påstå att fjädringen är speciellt mjuk på min bil. Jag föredrar komfort.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 20 jul 2015 00:10
av Segelflygaren
Jag är väldigt glad att man erbjuder Ludicrous mode till befintliga ägare för ett reducerat pris jämfört med om man köper en ny bil.
När jag sedan tänker på vad bilen kostade, och att jag har staggered setup, sportfjädring samt NG säten även bak så känner jag mig ännu nöjdare.
Samma bil förutom ovanstående (som försämrats) kostar idag ca 290 000 kr mer (dock med 5 kWh större batteri).
Jag hoppas att uppdateringen kommer snart!
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 20 jul 2015 01:17
av Pontus
Vad händer om man beställer en P85D idag utan uppgradering, det står fortfarande 762 hk på beställningssidan?
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 20 jul 2015 10:43
av +46
Ja, det kan säkert stämma. Jämför man den med P85+ så är uppgifterna nu närmast identiska; 417 hp vs 416 hp och 0-60 mph 4,2 sek för båda.[/quote]
Med den skillnaden att tiden för 85D är med rollout (dvs 0,3 s snabbare än från stillastående), vilket inte tiden för P85 var (Tesla började med 1foot rollout vid D-lanseringen).
Den rätta jämförelsen ska vara
P85: 470 hk 0-60 mph 3,9s (med rollout)
85D: 417 hk 0-60 mph 4,2s (med rollout)[/quote]
Ok, det är kanske jag som är ute och cyklar, men Tesla uppgav 310 kW (415.54959786 hp) på P85:an vilket avrundat blir 416 hp
Om man vill jämföra motorerna så ska väl 470 hp motoreffekt ställas mot 524 hp (2 x 262 hp)?
Med eller utan rollout låter jag vara osagt. Vet dock att man i Norge har klockat 85D för 0-60 mph på 3,9 sek med rollout.
Det var mot den bakgrunden som jag drog slutsatsen att P85 och 85D numera är mer eller mindre identiska vad avser prestanda om nu någon bryr sig....
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 20 jul 2015 11:43
av danni
+46 skrev:
Ja, det kan säkert stämma. Jämför man den med P85+ så är uppgifterna nu närmast identiska; 417 hp vs 416 hp och 0-60 mph 4,2 sek för båda.
Med den skillnaden att tiden för 85D är med rollout (dvs 0,3 s snabbare än från stillastående), vilket inte tiden för P85 var (Tesla började med 1foot rollout vid D-lanseringen).
Den rätta jämförelsen ska vara
P85: 470 hk 0-60 mph 3,9s (med rollout)
85D: 417 hk 0-60 mph 4,2s (med rollout)[/quote]
Ok, det är kanske jag som är ute och cyklar, men Tesla uppgav 310 kW (415.54959786 hp) på P85:an vilket avrundat blir 416 hp
Om man vill jämföra motorerna så ska väl 470 hp motoreffekt ställas mot 524 hp (2 x 262 hp)?
Med eller utan rollout låter jag vara osagt. Vet dock att man i Norge har klockat 85D för 0-60 mph på 3,9 sek med rollout.
Det var mot den bakgrunden som jag drog slutsatsen att P85 och 85D numera är mer eller mindre identiska vad avser prestanda om nu någon bryr sig....[/quote]
Jag bryr mig! Jag betalar ju P85-pengar för en 85D :p
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 27 jul 2015 22:10
av Reddy
Elon fick en fråga om hur det går med arbetet att reducera vikten på Model S, framförallt när det gäller batteripaketet. Detta är vad Elon svarade:
"It's coming. In an average Model S week, we make 20 engienering changes... Interior trim, weight savings... Little improvements all over the car. For example, rear nodes went from standing casting process to high-pressure die-casting to improve durablitiy and reduce mass by about 5kg each."
Är det någon som vet vad "rear nodes" kallas på svenska? Kan det vara drivaxlar?
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 27 jul 2015 22:41
av Lessmog
Reddy skrev:
Elon fick en fråga om hur det går med arbetet att reducera vikten på Model S, framförallt när det gäller batteripaketet. Detta är vad Elon svarade:
"It's coming. In an average Model S week, we make 20 engienering changes... Interior trim, weight savings... Little improvements all over the car. For example, rear nodes went from standing casting process to high-pressure die-casting to improve durablitiy and reduce mass by about 5kg each."
Är det någon som vet vad "rear nodes" kallas på svenska? Kan det vara drivaxlar?
Drivaxlar ska nog vara av hårdare virke än gjutet. Node är väl typ mötespunkt - där flera bärande delar sitter ihop, som just bakom bakdörren?
//Ej expert
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 28 jul 2015 08:08
av Stefan T
En gissing är spindlen bak (bärarmar, lager och bromsar är fästa i)
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 28 jul 2015 11:12
av Reddy
Stefan T skrev:
En gissing är spindlen bak (bärarmar, lager och bromsar är fästa i)
Låter som en bra gissning. I så fall är ju 5 kg/sida en otrolig viktbesparing! Eftersom spindeln är en del av den o-fjädrade vikten så påverkar ju detta både komfort och vägegenskaper i positiv riktning.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Postat: 28 jul 2015 11:15
av Leo
Skulle snarare tro infästningspunkter/hjälpram för hjulupphängningen dvs inte fjädrande komponenter men man kan hoppas att det är fjädrade komponenter i alla fall!