Sida 6 av 18

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 19:58
av [JM]
Verdi skrev:
dd88 skrev:
[
Sen undrar jag när Tesla ska kunna stå på egna ben. Hade det inte varit grymt om Tesla kunde sätta lite tider med en produktionsbil och visa hur grymma dom är snarare än att behöva peka på någon annan och säga ”men dom då”.
Tesla står väl på egna ben om några? Tesla agerar benchmark för ALLA elbilar.

Den där jävla Nürburgring är jag egentligen sjukt trött på. Är med James May på den. Vad fan spelar det för roll? Egentligen? Det har ju dock blivit nån slags modern 0-100 siffra...
Varning för grov generalisering nedan:
Det hela kommer sig väl av att de amerikanska bilfanboysen hela tiden pratar 0-60mph eller tiden på 402m medan de europeiska bilfanboysen kontar med att vilken noob som helst kan köra fort rakt fram i 10sekunder. Men det kräver en riktig "bil" och förare att köra fort på en krävande bana som ringen.

Sen att båda mätetalen är totalt irrelevanta när man ska åka till IKEA och handla är en annan sak.
Det gäller ju att vinna på internet eller vid fikabordet på jobbet. :twisted:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:06
av mans71
[JM] skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
[
Sen undrar jag när Tesla ska kunna stå på egna ben. Hade det inte varit grymt om Tesla kunde sätta lite tider med en produktionsbil och visa hur grymma dom är snarare än att behöva peka på någon annan och säga ”men dom då”.
Tesla står väl på egna ben om några? Tesla agerar benchmark för ALLA elbilar.

Den där jävla Nürburgring är jag egentligen sjukt trött på. Är med James May på den. Vad fan spelar det för roll? Egentligen? Det har ju dock blivit nån slags modern 0-100 siffra...
Varning för grov generalisering nedan:
Det hela kommer sig väl av att de amerikanska bilfanboysen hela tiden pratar 0-60mph eller tiden på 402m medan de europeiska bilfanboysen kontar med att vilken noob som helst kan köra fort rakt fram i 10sekunder. Men det kräver en riktig "bil" och förare att köra fort på en krävande bana som ringen.

Sen att båda mätetalen är totalt irrelevanta när man ska åka till IKEA och handla är en annan sak.
Det gäller ju att vinna på internet eller vid fikabordet på jobbet. :twisted:
Föredrar 0-100 - det kan jag fixa, och gör varje dag utan att riskera mig eller någon annan. Ringen kräver "no-fear för döden" och en massa mer än det - skulle aldrig komma på tanken att prova. Tyvärr har inte alla den spärren och det slutar illa på allmän väg.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:28
av TeslaTissel
Verdi skrev:
dd88 skrev:
[
Sen undrar jag när Tesla ska kunna stå på egna ben. Hade det inte varit grymt om Tesla kunde sätta lite tider med en produktionsbil och visa hur grymma dom är snarare än att behöva peka på någon annan och säga ”men dom då”.
Tesla står väl på egna ben om några? Tesla agerar benchmark för ALLA elbilar.

Den där jävla Nürburgring är jag egentligen sjukt trött på. Är med James May på den. Vad fan spelar det för roll? Egentligen? Det har ju dock blivit nån slags modern 0-100 siffra...


Den typen av utbrott gör att jag ibland tröttnar på JUST TCS - tråkigt ni inte kan hålla er med generella utfall mot både enskilda och olika intressen.

:(

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:30
av TeslaTissel
Tars skrev:
dd88 skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
Dd88 har väl hela tiden varit öppen med att han är lite för fin för Tesla...
Typ det jag menade :lol:
Lustigt att han har så mycket tid att slösa på ett så ointressant forum. ;)
Forumet i sig är ju det bästa elbilsforumet i Sverige, sen finns det en bubbla som få märkesforum kan mäta sig med. Är väl uppenbart att det sticker i ögonen när någon utanför sticker hål på den.

Hade ju hellre sett ett märkesoberoende forum men det kommer väl tids nog, förväntar mig inte några tårfyllda adjö.
Håller med om forumet.
Trevligt gäng med många egna och bra åsikter.
Du, som många andra, gör detta forum till en mer balansera diskussion på forumet.

Instämmer HELT på den raden!!

;)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:41
av Verdi
TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
[
Sen undrar jag när Tesla ska kunna stå på egna ben. Hade det inte varit grymt om Tesla kunde sätta lite tider med en produktionsbil och visa hur grymma dom är snarare än att behöva peka på någon annan och säga ”men dom då”.
Tesla står väl på egna ben om några? Tesla agerar benchmark för ALLA elbilar.

Den där jävla Nürburgring är jag egentligen sjukt trött på. Är med James May på den. Vad fan spelar det för roll? Egentligen? Det har ju dock blivit nån slags modern 0-100 siffra...


Den typen av utbrott gör att jag ibland tröttnar på JUST TCS - tråkigt ni inte kan hålla er med generella utfall mot både enskilda och olika intressen.

:(
Generellt utfall? Det var en personlig reflektion. Ursäkta mig så mycket. :roll:

Även om man är intresserad av bankörning och Nürburgring så spelar det ju ingen roll i praktiken. Väldigt få vågar köra så fort som bilen tillåter där och på våra svenska banor så är det en annan sak. Det är 99% bragging rights. Kommer ihåg hur sura och kränkta alla BMW M3-ägare blev när Alfa Quadrifoglio kom och slaktade M3:an på ringen. Fast sen visade det sig att det var nästan enbart däcken som gjorde skillnaden. Runt Laguna Seca såg jag att Quadrifoglio och M4 var nästan exakt lika snabba.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:42
av Verdi
TeslaTissel skrev:
Tars skrev:
dd88 skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
Dd88 har väl hela tiden varit öppen med att han är lite för fin för Tesla...
Typ det jag menade :lol:
Lustigt att han har så mycket tid att slösa på ett så ointressant forum. ;)
Forumet i sig är ju det bästa elbilsforumet i Sverige, sen finns det en bubbla som få märkesforum kan mäta sig med. Är väl uppenbart att det sticker i ögonen när någon utanför sticker hål på den.

Hade ju hellre sett ett märkesoberoende forum men det kommer väl tids nog, förväntar mig inte några tårfyllda adjö.
Håller med om forumet.
Trevligt gäng med många egna och bra åsikter.
Du, som många andra, gör detta forum till en mer balansera diskussion på forumet.

Instämmer HELT på den raden!!

;)
Ja, jag är verkligen känd för att vara en Tesla fanboy.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:45
av NEO
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Instämmer HELT på den raden!!

;)
Ja, jag är verkligen känd för att vara en Tesla fanboy.
Så arg med dina utfall.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:55
av Verdi
MDurante skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Instämmer HELT på den raden!!

;)
Ja, jag är verkligen känd för att vara en Tesla fanboy.
Så arg med dina utfall.

Ja det kommer ju från rätt käft. :lol:

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 20:57
av NEO
Verdi skrev:
MDurante skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Instämmer HELT på den raden!!

;)
Ja, jag är verkligen känd för att vara en Tesla fanboy.
Så arg med dina utfall.

Ja det kommer ju från rätt käft. :lol:
Ändra inte fokus till mig nu, nu är det dina ordval och dina utfall som kritiserats :lol:

Stå ditt kast, och be om ursäkt (utan att himla med ögongen) till TeslaTissel, hen känns rejält påverkad av ditt inlägg.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 21:02
av Verdi
MDurante skrev:
Ändra inte fokus till mig nu, nu är det dina ordval och dina utfall som kritiserats :lol:

Stå ditt kast, och be om ursäkt (utan att himla med ögongen) till TeslaTissel, hen känns rejält påverkad av ditt inlägg.
Kanske använde lite för grovt språk för herr Tissel. Men det må vara hänt.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 22:09
av Icemachineboss
Är det ingen som reflekterat över vem som kör bilarna ? 21km perfekt körning är det få som besitter

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 13 sep 2019 23:30
av Legato
Icemachineboss skrev:
Är det ingen som reflekterat över vem som kör bilarna ? 21km perfekt körning är det få som besitter
Inte riktigt säker på vad du menar. Vem som körde Porschen är ju officiellt. Vem som kommer köra Teslan återstår att se (men det blir givetvis viktigt!).

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 14 sep 2019 07:23
av Kilowatt
Legato skrev:
Icemachineboss skrev:
Är det ingen som reflekterat över vem som kör bilarna ? 21km perfekt körning är det få som besitter
Inte riktigt säker på vad du menar. Vem som körde Porschen är ju officiellt. Vem som kommer köra Teslan återstår att se (men det blir givetvis viktigt!).
Nico Rosberg har ju räckt upp handen redan...

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 14 sep 2019 08:00
av Svenssons
dd88 skrev:
Priset skiter jag i, men man måste förstå att det är skillnad på en förproduktionsbil och en prototyp. Hade Teslan sagt att bilen dom kör med är en förproduktionsbil så hade det varit en annan sak, men då hade även förväntan varit att den mer eller mindre är produktionsklar med samma prestanda.

Med tanke på att Tesla säger att det är en prototyp så sätter det en rimlig förväntan, den kan både vara mycket långsammare eller mycket snabbare när den väl går i produktion, om den går i produktion.

Fick iaf mig att tappa intresset.
Taycan var ju en rätt ombyggd förproduktionsbil, Tesla ska inte sätta några rekord nu utan senare, antagligen närmare försäljning av den.

Jag tycker som sagt var det är märkligt när man sätter olika krav på bilmärkena för att det ska gå att jämföra dem. Teslas måste vara en billig, beställbar bil i standardutförande för leverans snart och tiden måste vara officiell för banan. Porsches kan vara i en ombyggd förproduktionsbil som inte kan fås i utförandet som den var ombyggd med och tiden är inte officiell.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 14 sep 2019 08:09
av Svenssons
Förutsägelse:

Benchmark iår var 0-60mph eller 0-100km/h.
Benchmark idag är varvtid runt bana med en duktig förare.
Benchmark imorgon är varvtid runt bana utan förare...

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 14 sep 2019 08:52
av Henrik Torphammar
Icemachineboss skrev:
Är det ingen som reflekterat över vem som kör bilarna ? 21km perfekt körning är det få som besitter
Jo, vad säger att du behöver en duktig förare?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 14 sep 2019 09:38
av Pontus
Några nyheter om Teslas tester?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 15 sep 2019 11:02
av Jordad
Teslas förare är iaf Thomas Mutsch som ska ha slått flera rekord på ringen. Dagarna att hålla koll på är 18, 21 och 25 september för då har Tesla bokat ringen för sig själva under kortare perioder.

De klipp som finns på plaid-bilen hittills är inte imponerande med studsigt mjuk fjädring och total oförmåga att träffa apex. Men Tesla är ju på ringen för att utveckla bilen så förhoppningsvis blir det bättre. Ett exempel:

Taycan beter sig ju mer som en banbil ska bete sig där. Men det är ju inte alltid det som ser mest korrekt ut också är snabbast.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 15 sep 2019 21:21
av [JM]
Jordad skrev:
Teslas förare är iaf Thomas Mutsch som ska ha slått flera rekord på ringen. Dagarna att hålla koll på är 18, 21 och 25 september för då har Tesla bokat ringen för sig själva under kortare perioder.

De klipp som finns på plaid-bilen hittills är inte imponerande med studsigt mjuk fjädring och total oförmåga att träffa apex. Men Tesla är ju på ringen för att utveckla bilen så förhoppningsvis blir det bättre. Ett exempel:

Taycan beter sig ju mer som en banbil ska bete sig där. Men det är ju inte alltid det som ser mest korrekt ut också är snabbast.
Granskning av klippet:
Porschen är efter vid första apex. Ikapp vid andra.
När bilarna försvinner runt kurvan i slutet och där passerar den orangea skylten är Porschen klart före.
Porschen ligger närmare bankanten genom båda kurvorna.

Slutsats: Porscheföraren ligger på hårdare...

Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.

Fråga:
Hur vet du att det är en plaid Tesla som syns i klippet?
Hur vet du att föraren ligger på allt hen kan?
Vilket var syftet för respektive test team med just de varv som visas i detta klipp? Skillnad att testa att ligga på gränsen och bara göra ett shakedown varv.
Var förarna lika kompetenta eller var det en vanlig anställd i Teslan som var ute och lekte lite i pausen?

Vi vet ingenting om något ovan och kan således inte dra några slutsatser som helst gällande bilarna av det som syns.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 00:39
av Jordad
[JM] skrev:
Vi vet ingenting om något ovan och kan således inte dra några slutsatser som helst gällande bilarna av det som syns.
Det finns fler klipp än det ovan för den som vill leta och se mer. Ja, det är den röda plaid-bilen som det står p100d+ på.

Ja, självklart vet vi mycket lite om vilket syftet var. Det vi vet är att Tesla har många testdagar kvar innan de ska göra eventuella rekordförsök. De har ju bla testat olika vingar bak. Att bilen understyr en del och att dämpningen är orolig verkar dock gemensamt för de klipp jag sett hittills. Det behöver inte betyda att bilen är varken långsam eller tråkig att köra på bana. Bara en observation av mig. Du såg det annorlunda, det är bra.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 07:50
av [JM]
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 08:31
av Hertsh
[JM] skrev:
Tyvärr tror jag dock inte att en model s i närtid kommer kunna sätta ett utmanande varv på ringen.
Min TMX med luftfjädring är lika stötig som min gamla bmw e36 coupe med billiga sänkfjädrar.
(TMX har dock massa andra fina egenskaper som väger upp)

Tesla har långt kvar att gå när det gäller fjädring och komfort. Märkligt nog envisas dom med att "göra allt själv".
Finns ju firmor som Öhlins t.ex som skulle kunnat hjälpa dom fixa adaptiva dämpare som skulle harmonisera bättre med de olika fjädringslägena
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 10:36
av Jordad
Hertsh skrev:
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Du menar att de har satt in nya plaid-drivlinan i en bil med de gamla dämparna som var innan raven-uppdateringen? Elon sa iof sig att den var sjusitsig men borde de inte ha uppdaterat dämparna samtidigt?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 10:47
av mjwahl
Jordad skrev:
Hertsh skrev:
Det är ju lite OT men de har redan gjort något åt ditt problem. Den nya adaptiva fjädringen som lanserades i Maj är på inget sätt stötig.
Du menar att de har satt in nya plaid-drivlinan i en bil med de gamla dämparna som var innan raven-uppdateringen? Elon sa iof sig att den var sjusitsig men borde de inte ha uppdaterat dämparna samtidigt?
Tesla kanske satte in plaiddrivlinan i en 7-sitsig Model S med gamla sportfjädringen som var standard under 2016 för P85D. Tror att den hette sportfjädring + och såldes bara en kortare tid. Hursomhelst sjysst fjädring och inte så svampig som dagens.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 16 sep 2019 11:02
av dstr
[JM] skrev:
Träffa apex har med föraren att göra såvida däcken inte är sopslut och bilen bara understyr rakt fram i kurvan.
Ingen av bilarna studsar omkring nervöst eller beter sig konstigt i det klippet.
Nu vet jag inte vilket klipp ni diskuterar, men i det jag såg så understyrde den "märkligt" mycket.

Med tanke på bilens fysiska viktfördelning - och möjlighet med att jobba med motorer undan kardanaxel mellan så borde man kunna få fram perfekta balansen i bilen.