McMagnus skrev:Aha, ok, det börjar klarna tror jag.
Teslas API är ju inte officiellt, eller hur? Utan det handlar om att folk har "bakåt-ingenjörat" API:t genom att analysera trafik från Tesla-appen. Jag har sett lite såna halvseriösa specar på nätet.
Tesla har alltså inte godkänt att andra använder deras API för att styra bilarna, men folk har gjort det ändå. Så när du och andra användare anger sitt Tesla-inlogg till dessa appar så anförtror ni alltså bilen till dem. Det handlar INTE om att 3e-parts-appar inte FÅR starta bilen, det handlar enbart om att de inte lyckats bakåtingenjöra de API-anropen än, eller att de helt enkelt valt att inte implementera dem i deras appar.
Jag skulle aldrig skriva in mitt Tesla-konto till en annan app, som dessutom säkert friskriver sig allt ansvar, eller?
Vad det *kan* handla om är alltså en 3e-parts-app som sen säljer inlogg, eller använder dem internt för att stjäla bilar. Det behöver inte vara nån av de kända apparna.
Nej, nu blandar du och ger. Tredjepart kan starta bilen med lösenordet. Det ingår i API. Det är framtaget genom att man ställer frågor till API. Inte någon bakåtingenjörning(!) med spårning. Du får svar på vilka funktioner som finns från API. Därav att det är så väl dokumenterat. Inget konstigt med det.
Det apparna gör är att de begär en access token som de använder för att styra och läsa av bilen. Men, och det här är ett viktigt men, du kan inte starta bilen mha token. Då krävs lösenord.
Jag har inte sett någon app som friskriver sig från ansvar. Detta eftersom de inte sparar lösenordet, eftersom de inte behöver det. Den enda appen som sparar lösenord vad jag vet är Remote Tesla, fd Remote S, och det är valfritt och en funktion för att du ska kunna starta bilen från Apple Watch.