Sida 6 av 15

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 20:10
av lator
Tars skrev:
BildBild
What the fuck!!!
Jävla taxijävlar!!!!
Det är väl lugnt. Du har väl bara ett par mil hem... ;)

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 20:13
av Tars
lator skrev:
Tars skrev:
BildBild
What the fuck!!!
Jävla taxijävlar!!!!
Det är väl lugnt. Du har väl bara ett par mil hem... ;)
Har problem med elen hemma. Bild

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 20:15
av Tars
Eller rättare sagt jag måste ha värme på i nya delen med ordentlig fläkt så inte golvvärmen fryser, och jag ska till Norrköping imorgon.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 20:25
av Tars
Tars skrev:
Eller rättare sagt jag måste ha värme på i nya delen av huset med ordentlig fläkt så inte golvvärmen fryser, och jag ska till Norrköping imorgon tidigt.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 20:44
av eric
Om det finns sex platser och alla laddar länge, säg 40 min, så borde det ändå bli en plats ledig inom 6-7 minuter i genomsnitt kan man tycka. Men så jobbar inte taxi-bilar alls eller?

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 20:46
av lator
Tars skrev:
lator skrev:
Tars skrev:
BildBild
What the fuck!!!
Jävla taxijävlar!!!!
Det är väl lugnt. Du har väl bara ett par mil hem... ;)
Har problem med elen hemma. Bild
Hmm, långresa?

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 20:57
av leiflodde
Men kan ju inte vara rimligt att dessa "pajasar" kan ockupera allt bara för att de kan och vill utan att bry sig om övriga...

Kanske en motaktion och ställa sig framför så de inte kommer ut på hela dagen och hävda "batteritorsk" och är ganska sugen på att ta mig upp för att ställa mig i vägen :oops: men kommer iallafall att begära att inte få en Tesla då jag slutet i månaden besöker Sigtuna, alltså väljer då en fossilbil.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 21:02
av SR-71-BlackBird
Johnalm skrev:
MangeT skrev:
Har bara kört supercharger fyra gånger hittills : Arboga x 2 och Karlstad x 2. Hur funkar det när 4st är på kö? Alla kan väl inte ställa sig bakom varandra. Sköter sig alla så att ingen försöker tränga sig?
Idag fungerade det bra, även om 4/5 taxi stod kvar och det var Blackbird här på forumet som hann börja och avsluta sin laddning innan någon av taxibilarna lämnade. De hade konferens i en av bilarna under tiden... :evil:
Även jag hann påbörja och avsluta min laddning för att lämna plats åt en trevlig tjej i en P85+ (någon här?).

Edit: både jag och Blackbird fick köa läääänge innan vi kunde ladda.
Tjena, laddade nu på hemvägen, samma visa, proppfullt, tre-fyra på kö, åker bort till SC, två taxi där också, fick vänta i 10 min. När jag står och laddar kommer det bilar hela tiden och det står en Taxikurir med misstänkt långsam blink, så jag frågar hur länge han tänker stå det och mycket riktigt han tänker också tanka fullt, berättade för honom tydligt hur vi uppfattar taxis "överladdning".

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 21:17
av bylund
leiflodde skrev:
Men kan ju inte vara rimligt att dessa "pajasar" kan ockupera allt bara för att de kan och vill utan att bry sig om övriga...

Kanske en motaktion och ställa sig framför så de inte kommer ut på hela dagen och hävda "batteritorsk" och är ganska sugen på att ta mig upp för att ställa mig i vägen :oops: men kommer iallafall att begära att inte få en Tesla då jag slutet i månaden besöker Sigtuna, alltså väljer då en fossilbil.
För att du inte vill köra Tesla, eller för att det är kö till laddning i Upplands Väsby, en station som lätt kan hoppas över då man utan problem kommer från Sillekrog och tillbaka till Sigtuna?

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 21:18
av MangeT
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 21:21
av bylund
Jag undrar om några står så länge att de drar på sig parkeringsavgifter. Jag hoppas att Tesla verkligen driver in dessa också i så fall.

Det borde ju fatta att det ligger i eget intresse att odla en kultur där man flyttar sig om man har mer än 80 % och inte genast behöver mer, om det är kö.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 21:22
av mans71
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Bästa förslaget jag hört så här långt i denna debatt!

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 21:23
av MangeT
Borde ju också kunna se då att samma bil laddat flera gånger om dagen på samma SuC vecka ut och vecka in och då borde de vara betydligt hårdare med att verkligen ta betalt så att de skärper sig.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 21:39
av Bertil
MangeT skrev:
Borde ju också kunna se då att samma bil laddat flera gånger om dagen på samma SuC vecka ut och vecka in och då borde de vara betydligt hårdare med att verkligen ta betalt så att de skärper sig.
Tesla's garanti för batteriet gäller inte för taxi vid frekvent nyttjande av Sc. I alla fall inte för min. Tror det är en ny ordning. Köpte min mod S nu i december.
ALDA skrev:
Leo skrev:
Utifrån det som skrivits och de gånger jag själv passerat där. Så JA ofta taxibilar där men NEJ sällan någon längre kö/kötid.

Dvs oftast så funkar det bra att få ladda direkt där. (Nästan alltid med sällskap av 1-3 taxibilar dock)

Servicecentret ligger ju 500m därifrån. Deras SuC är oftast upptagna av olika bilar men kan ju vara värt att kolla om det är kö. Däremot har jag för mig att jag läst att de är bortplockade från bilens navigator som "publika SuC".
OK, tack för svar och tips om Servicecenter, då ska det nog lösa sig!
Tars skrev:
Eller rättare sagt jag måste ha värme på i nya delen med ordentlig fläkt så inte golvvärmen fryser, och jag ska till Norrköping imorgon.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 22:34
av Johnalm
SR-71-BlackBird skrev:
Johnalm skrev:
MangeT skrev:
Har bara kört supercharger fyra gånger hittills : Arboga x 2 och Karlstad x 2. Hur funkar det när 4st är på kö? Alla kan väl inte ställa sig bakom varandra. Sköter sig alla så att ingen försöker tränga sig?
Idag fungerade det bra, även om 4/5 taxi stod kvar och det var Blackbird här på forumet som hann börja och avsluta sin laddning innan någon av taxibilarna lämnade. De hade konferens i en av bilarna under tiden... :evil:
Även jag hann påbörja och avsluta min laddning för att lämna plats åt en trevlig tjej i en P85+ (någon här?).

Edit: både jag och Blackbird fick köa läääänge innan vi kunde ladda.
Tjena, laddade nu på hemvägen, samma visa, proppfullt, tre-fyra på kö, åker bort till SC, två taxi där också, fick vänta i 10 min. När jag står och laddar kommer det bilar hela tiden och det står en Taxikurir med misstänkt långsam blink, så jag frågar hur länge han tänker stå det och mycket riktigt han tänker också tanka fullt, berättade för honom tydligt hur vi uppfattar taxis "överladdning".
Det är ju för jävligt att de står och laddar upp till 100% bara för att de "kan" eller för att "ingen annan flyttar på sig när de måste ladda". De verkar inte vilja förstå att de förmodligen tjänar tid på att ladda mindre men vid fler tillfällen...

Jag är med på en aktion, säg en lördag när inga vanliga bilar måste ladda :twisted:

Håller med om att begränsa mängden laddning på en och samma SuC vore ett bra första steg.

Btw, trevligt att råkas idag Blackbird :D

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 22:41
av danni
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 22:45
av Johnalm
Det går ju att ladda på olika destination chargers i "värsta fall".
Jag hoppas på snabbladdare på Arlanda inom kort, ffa för taxibilar. De stora bolagen borde ju kunna finansiera en SC tillsammans om inte annat.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 22:50
av Lucidor
Vore det inte bättre med en positiv aktion hellre än att starta krig med taxi? Ett litet TCS-stånd i Upplands Väsby en helg för att informera om SuC vett och etikett, dela ut flygblad, etablera kontakter och skapa ömsesidig förståelse?

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 22:53
av SR-71-BlackBird
Lucidor skrev:
Vore det inte bättre med en positiv aktion hellre än att starta krig med taxi? Ett litet TCS-stånd i Upplands Väsby en helg för att informera om SuC vett och etikett, dela ut flygblad, etablera kontakter och skapa ömsesidig förståelse?
Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 22:57
av LarsL
danni skrev:
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 23:50
av MangeT
Trixigt att få till en bra lösning.
Nu har jag fri SuC till min bil men jag kan tänka mig att offra det och få betala bara jag kan vara säker på att få laddning utan kö när jag väl behöver.
Bästa vore kraftig utbyggnad av SuC, framförallt till Model 3 kommer.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 23:55
av Hammar
LarsL skrev:
danni skrev:
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 17 jan 2017 23:58
av lator
LarsL skrev:
danni skrev:
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...

Det handlar ju mest om att få alla att förstå vad som är bäst, både för bilen och dess förare. Att taxi vill ha bilen välladdad så att de kan ta ett uppdrag som innebär en längre resa är ju självklart men att stå och ladda till 100% tar ju bara arbetstid som ska generera pengar. Om de kör en 90D så innebär de sista 10% bara ca 3-4 mil och hur ofta behövs de, ens för taxi. Kanske det handlar mera om rädsla för att köra nära noll... :o

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 04:47
av vigge50
lator skrev:
LarsL skrev:
danni skrev:
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...

Det handlar ju mest om att få alla att förstå vad som är bäst, både för bilen och dess förare. Att taxi vill ha bilen välladdad så att de kan ta ett uppdrag som innebär en längre resa är ju självklart men att stå och ladda till 100% tar ju bara arbetstid som ska generera pengar. Om de kör en 90D så innebär de sista 10% bara ca 3-4 mil och hur ofta behövs de, ens för taxi. Kanske det handlar mera om rädsla för att köra nära noll... :o
Taxibilarna står inte där tills de når 100%, de står där tills de får en körning vilket betyder att de skulle inte få fler körningar om de körde iväg tidigare.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 18 jan 2017 06:18
av Bjelke
vigge50 skrev:
lator skrev:
LarsL skrev:
danni skrev:
MangeT skrev:
Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.
Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...

Det handlar ju mest om att få alla att förstå vad som är bäst, både för bilen och dess förare. Att taxi vill ha bilen välladdad så att de kan ta ett uppdrag som innebär en längre resa är ju självklart men att stå och ladda till 100% tar ju bara arbetstid som ska generera pengar. Om de kör en 90D så innebär de sista 10% bara ca 3-4 mil och hur ofta behövs de, ens för taxi. Kanske det handlar mera om rädsla för att köra nära noll... :o
Taxibilarna står inte där tills de når 100%, de står där tills de får en körning vilket betyder att de skulle inte få fler körningar om de körde iväg tidigare.
Det är EXAKT det som är problemet!
Dom står där för att dom inte har ngt annat för sig helt enkelt, flera av dom är helt sjuka i huvudet, klart som fan att man flyttar sig (om man kan) om andra kommer som verkligen behöver ladda, men
det skiter dom högaktningsfullt i (utom ett fåtal och då efter en konfrontation som många undviker då vi är så snälla i Sverige).

Jag försöker stå där så sjukt länge jag kan så länge det bara drabbar Taxin men tyvärr blir det inte så ofta :evil: