Det är väl lugnt. Du har väl bara ett par mil hem...Tars skrev:
What the fuck!!!
Jävla taxijävlar!!!!

Moderator: Redaktion
Det är väl lugnt. Du har väl bara ett par mil hem...Tars skrev:
What the fuck!!!
Jävla taxijävlar!!!!
Har problem med elen hemma.lator skrev:Det är väl lugnt. Du har väl bara ett par mil hem...Tars skrev:
What the fuck!!!
Jävla taxijävlar!!!!
Tars skrev:Eller rättare sagt jag måste ha värme på i nya delen av huset med ordentlig fläkt så inte golvvärmen fryser, och jag ska till Norrköping imorgon tidigt.
Hmm, långresa?Tars skrev:Har problem med elen hemma.lator skrev:Det är väl lugnt. Du har väl bara ett par mil hem...Tars skrev:
What the fuck!!!
Jävla taxijävlar!!!!
Tjena, laddade nu på hemvägen, samma visa, proppfullt, tre-fyra på kö, åker bort till SC, två taxi där också, fick vänta i 10 min. När jag står och laddar kommer det bilar hela tiden och det står en Taxikurir med misstänkt långsam blink, så jag frågar hur länge han tänker stå det och mycket riktigt han tänker också tanka fullt, berättade för honom tydligt hur vi uppfattar taxis "överladdning".Johnalm skrev:Idag fungerade det bra, även om 4/5 taxi stod kvar och det var Blackbird här på forumet som hann börja och avsluta sin laddning innan någon av taxibilarna lämnade. De hade konferens i en av bilarna under tiden...MangeT skrev:Har bara kört supercharger fyra gånger hittills : Arboga x 2 och Karlstad x 2. Hur funkar det när 4st är på kö? Alla kan väl inte ställa sig bakom varandra. Sköter sig alla så att ingen försöker tränga sig?![]()
Även jag hann påbörja och avsluta min laddning för att lämna plats åt en trevlig tjej i en P85+ (någon här?).
Edit: både jag och Blackbird fick köa läääänge innan vi kunde ladda.
För att du inte vill köra Tesla, eller för att det är kö till laddning i Upplands Väsby, en station som lätt kan hoppas över då man utan problem kommer från Sillekrog och tillbaka till Sigtuna?leiflodde skrev:Men kan ju inte vara rimligt att dessa "pajasar" kan ockupera allt bara för att de kan och vill utan att bry sig om övriga...
Kanske en motaktion och ställa sig framför så de inte kommer ut på hela dagen och hävda "batteritorsk" och är ganska sugen på att ta mig upp för att ställa mig i vägenmen kommer iallafall att begära att inte få en Tesla då jag slutet i månaden besöker Sigtuna, alltså väljer då en fossilbil.
Bästa förslaget jag hört så här långt i denna debatt!MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Tesla's garanti för batteriet gäller inte för taxi vid frekvent nyttjande av Sc. I alla fall inte för min. Tror det är en ny ordning. Köpte min mod S nu i december.MangeT skrev:Borde ju också kunna se då att samma bil laddat flera gånger om dagen på samma SuC vecka ut och vecka in och då borde de vara betydligt hårdare med att verkligen ta betalt så att de skärper sig.
ALDA skrev:OK, tack för svar och tips om Servicecenter, då ska det nog lösa sig!Leo skrev:Utifrån det som skrivits och de gånger jag själv passerat där. Så JA ofta taxibilar där men NEJ sällan någon längre kö/kötid.
Dvs oftast så funkar det bra att få ladda direkt där. (Nästan alltid med sällskap av 1-3 taxibilar dock)
Servicecentret ligger ju 500m därifrån. Deras SuC är oftast upptagna av olika bilar men kan ju vara värt att kolla om det är kö. Däremot har jag för mig att jag läst att de är bortplockade från bilens navigator som "publika SuC".
Tars skrev:Eller rättare sagt jag måste ha värme på i nya delen med ordentlig fläkt så inte golvvärmen fryser, och jag ska till Norrköping imorgon.
Det är ju för jävligt att de står och laddar upp till 100% bara för att de "kan" eller för att "ingen annan flyttar på sig när de måste ladda". De verkar inte vilja förstå att de förmodligen tjänar tid på att ladda mindre men vid fler tillfällen...SR-71-BlackBird skrev:Tjena, laddade nu på hemvägen, samma visa, proppfullt, tre-fyra på kö, åker bort till SC, två taxi där också, fick vänta i 10 min. När jag står och laddar kommer det bilar hela tiden och det står en Taxikurir med misstänkt långsam blink, så jag frågar hur länge han tänker stå det och mycket riktigt han tänker också tanka fullt, berättade för honom tydligt hur vi uppfattar taxis "överladdning".Johnalm skrev:Idag fungerade det bra, även om 4/5 taxi stod kvar och det var Blackbird här på forumet som hann börja och avsluta sin laddning innan någon av taxibilarna lämnade. De hade konferens i en av bilarna under tiden...MangeT skrev:Har bara kört supercharger fyra gånger hittills : Arboga x 2 och Karlstad x 2. Hur funkar det när 4st är på kö? Alla kan väl inte ställa sig bakom varandra. Sköter sig alla så att ingen försöker tränga sig?![]()
Även jag hann påbörja och avsluta min laddning för att lämna plats åt en trevlig tjej i en P85+ (någon här?).
Edit: både jag och Blackbird fick köa läääänge innan vi kunde ladda.
Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Sista killen jag pratade med idag nämnde att dom fått laddkurs av Tesla, dom VET hur det fungerar, dom bryr sig bara inte.Lucidor skrev:Vore det inte bättre med en positiv aktion hellre än att starta krig med taxi? Ett litet TCS-stånd i Upplands Väsby en helg för att informera om SuC vett och etikett, dela ut flygblad, etablera kontakter och skapa ömsesidig förståelse?
Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.danni skrev:Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Eller begränsa laddning på "B" stolparna till 80% soc.LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.danni skrev:Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.danni skrev:Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Taxibilarna står inte där tills de når 100%, de står där tills de får en körning vilket betyder att de skulle inte få fler körningar om de körde iväg tidigare.lator skrev:Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.danni skrev:Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Det handlar ju mest om att få alla att förstå vad som är bäst, både för bilen och dess förare. Att taxi vill ha bilen välladdad så att de kan ta ett uppdrag som innebär en längre resa är ju självklart men att stå och ladda till 100% tar ju bara arbetstid som ska generera pengar. Om de kör en 90D så innebär de sista 10% bara ca 3-4 mil och hur ofta behövs de, ens för taxi. Kanske det handlar mera om rädsla för att köra nära noll...
Det är EXAKT det som är problemet!vigge50 skrev:Taxibilarna står inte där tills de når 100%, de står där tills de får en körning vilket betyder att de skulle inte få fler körningar om de körde iväg tidigare.lator skrev:Funkar tyvärr inte heller så bra då vissa (60 batteri) behöver ladda fullt för att ta sig till nästa SuC...LarsL skrev:Bättre att sänka ideal-avgiften till att aktiveras vid 85, 90 eller 95%. Det är ju den sista biten som tar tid så kan man få bort bilar då så är mycket vunnet.danni skrev:Den här är vansklig. Hur sätter man den gränsen så att den är effektiv men inte drabbar någon? Säg t.ex. att jag ska till Stockholm och tillbaks över dagen av någon outgrundlig anledning. Jag vill såklart inte äta på Daisys, så med andra ord så kommer jag ladda nästan fullt i Ödeshög två gånger den dagen. Då är jag nog ändå över vad de flesta taxibilar hinner ladda på en och samma SuC under en dag.MangeT skrev:Borde sätta maxgräns per dag för en viss SuC per bil eller liknande eller avgift efter första 100 kwh för samma SuC samma dag. Skulle sätta stopp för taxi / minska deras möjligheter.
Det handlar ju mest om att få alla att förstå vad som är bäst, både för bilen och dess förare. Att taxi vill ha bilen välladdad så att de kan ta ett uppdrag som innebär en längre resa är ju självklart men att stå och ladda till 100% tar ju bara arbetstid som ska generera pengar. Om de kör en 90D så innebär de sista 10% bara ca 3-4 mil och hur ofta behövs de, ens för taxi. Kanske det handlar mera om rädsla för att köra nära noll...