Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 07 mar 2020 16:27
Så tråkigt om detta är resultatet utav denna bil....
Jag hoppar precis fram och tillbaka mellan de här bilderna och den första bilden som visar den gula konceptbilen. Finn fem fel är nog inte rätt uttryck. Är det verkligen samma bil?Stevvee skrev:Så tråkigt om detta är resultatet utav denna bil....
Ja det undrar jag med. Men samtidigt skulle den komma både som ”coupe” och ”kombi” så det kan ju vara kombi varianten men det är ljusår mellan bilarna ja!mati skrev:Jag hoppar precis fram och tillbaka mellan de här bilderna och den första bilden so visar den gula konceptbilen. Finn fem fel är nog inte rätt utryck. Är det verkligen samma bil?Stevvee skrev:Så tråkigt om detta är resultatet utav denna bil....
...jo. Golf och Octavia är ju tvillinglika?taliz skrev:Är väl ganska logiskt om den ser ut som ID4 fast med andra lysen.
Är ju så det brukar bli när de gör en Skoda, eller Seat, av en VW.
Fruktansvärt tråkig. Men samtidigt antagligen en väldigt praktisk bil. Borde bli väldigt rymlig invändig med den korta fronten , kantiga formerna. Speciellt om den får en stor frunk också, men det är kanske inte givet med tanke på att ID.3 inte har en frunk.Front242 skrev:Jisses vad tråkig den ser ut.
Shit vad ball! Synd man inte vågar ta visionen till verklighet. Personer som jag tex som verkligen skulle lockas till köp måste vara väldigt få. Sanningen är nog att majoriteten vill ha tråkiga, intetsägande bilar. Det är ju bara att titta på vilka ”färger” man kan välja på till nya bilar, en orgie i grå-toner...[JM] skrev:Fast så blir det ju alltid med dessa konceptbilar.
Kolla merca EQS koncept tex
https://nyheter.mercedes-benz.se/2019/0 ... elektrisk/
Snygg och ball design.
Ska vi slå vad om att den kommer se svintråkig ut i verkligheten. Nån som vågar satsa emot?
Och jag har inte hört ett pip, eller sett n å g o n som helst information om bilen jag förhandsbokat och förväntas beställa om några veckor.Marsa skrev:Fick info från Skoda idag att Enyaq preliminärt kommer ha två olika batteristorlekar, 60 samt 80 kWh, med räckvidd på 38 respektive 50 mil.
Dessutom kommer varianten med stora batteriet ha fyrhjulsdrift, och 125KW snabbladdning.
Inte jag heller. Jag hade faktiskt glömt bort denna bilen, fram tills nu när jag såg tråden igen.Walker skrev:Och jag har inte hört ett pip, eller sett n å g o n som helst information om bilen jag förhandsbokat och förväntas beställa om några veckor.Marsa skrev:Fick info från Skoda idag att Enyaq preliminärt kommer ha två olika batteristorlekar, 60 samt 80 kWh, med räckvidd på 38 respektive 50 mil.
Dessutom kommer varianten med stora batteriet ha fyrhjulsdrift, och 125KW snabbladdning.
...undrar om Jultomten kanske finns i alla fall.
Fick du ett mejl?Marsa skrev:Fick info från Skoda idag att Enyaq preliminärt kommer ha två olika batteristorlekar, 60 samt 80 kWh, med räckvidd på 38 respektive 50 mil.
Dessutom kommer varianten med stora batteriet ha fyrhjulsdrift, och 125KW snabbladdning.
Yes. Fick mail från "min" Skoda säljare med lite uppdatering om Enyaq.Zalman3 skrev:Fick du ett mejl?Marsa skrev:Fick info från Skoda idag att Enyaq preliminärt kommer ha två olika batteristorlekar, 60 samt 80 kWh, med räckvidd på 38 respektive 50 mil.
Dessutom kommer varianten med stora batteriet ha fyrhjulsdrift, och 125KW snabbladdning.
...
Vi väntar allihop på att få se bilder av den bil som kommer gå i produktion och det klassiska ordspråket ”den som väntar på något gott väntar aldrig för länge” känns passande.
Däremot har vi fått preliminär information om att de batteri storlekar som ska komma till den svenska marknaden är 60kWh samt 80 kWh med en uppskattad räckvidd mellan 38 och 50mil (beroende på batteristorlek).
80kWh varianten skall även kunna fås med 4x4 och ha möjlighet till snabbladdning om 125KW. Det innebär att laddning om 80% skall kunna uppnås på bara 30 min.
...
Jag får massvis med "erbjudanden" från VW på nya/gamla/utgående/whatever fossilbilar. Och jag tänker samma sak varje gång, hur f*n tänker de...? Men det är naturligtvis så att de inte gör någon som helst skillnad mellan drivlinorna. En bil är en bil. Har man en diesel så får man ju såklart även reklam för bensinbilar och tvärtom. Att vi elbilister oftast drar en okrossbar skiljelinje mellan eldrift och alla andra drivlinor har fossiltillverkarna inte förstått ännu.EnTraktor skrev:Hur f*n kommer man på idén att skicka erbjudande på en fosilbil till nån som förhandsbokat en elbil?!
Kanske säger något om när Enyaq kommer vara tillgänglig.EnTraktor skrev:Jag fick samma mail men med detta stycke på slutet.
Hur f*n kommer man på idén att skicka erbjudande på en fosilbil till nån som förhandsbokat en elbil?!
FACEPALM.gif
Goda nyheter är att vi tömmer vårt lager av Octavia Combi (”gamla” modellen), därför har vi just nu ett av marknadens vassaste konsumentleasing erbjudanden med ett pris från 2449:-/månad inkl serviceavtal (begränsat antal). Vill du veta mer, hör av dig till mig!
Man kanske skulle bli lika upprörd varje gång man får reklam om att köpa en Samsung produkt.mati skrev:Jag får massvis med "erbjudanden" från VW på nya/gamla/utgående/whatever fossilbilar. Och jag tänker samma sak varje gång, hur f*n tänker de...? Men det är naturligtvis så att de inte gör någon som helst skillnad mellan drivlinorna. En bil är en bil. Har man en diesel så får man ju såklart även reklam för bensinbilar och tvärtom. Att vi elbilister oftast drar en okrossbar skiljelinje mellan eldrift och alla andra drivlinor har fossiltillverkarna inte förstått ännu.EnTraktor skrev:Hur f*n kommer man på idén att skicka erbjudande på en fosilbil till nån som förhandsbokat en elbil?!
Och det finns nog många som vacklar mellan elbil och fossilbil, främst de som inte har elbil idag. Då funkar det kanske att locka med sådana erbjudanden.
Men även bland elbilister kan det ju finnas en eller annan som går att få tillbaka till den mörka sidan. Alla är ju inte lika religiösa som vi här på forumet. Min sambo t.ex. skulle utan problem skaffa en fossilbil igen, trots att vi har haft elbil i fyra år och hon har kört egen elbil i två år. Hon struntar i drivlinan. Bara bilen är "fin" så är hon nöjd. Det finns säkert fler sådana kunder.
Om den produktionsklara modellen kommer att se ut ungefär så här tillsammans med ett acceptabelt pris så tror jag de kommer att sälja allt de klarar av att tillverka. Länk nedan:Stevvee skrev:Man kanske skulle bli lika upprörd varje gång man får reklam om att köpa en Samsung produkt.mati skrev:Jag får massvis med "erbjudanden" från VW på nya/gamla/utgående/whatever fossilbilar. Och jag tänker samma sak varje gång, hur f*n tänker de...? Men det är naturligtvis så att de inte gör någon som helst skillnad mellan drivlinorna. En bil är en bil. Har man en diesel så får man ju såklart även reklam för bensinbilar och tvärtom. Att vi elbilister oftast drar en okrossbar skiljelinje mellan eldrift och alla andra drivlinor har fossiltillverkarna inte förstått ännu.EnTraktor skrev:Hur f*n kommer man på idén att skicka erbjudande på en fosilbil till nån som förhandsbokat en elbil?!
Och det finns nog många som vacklar mellan elbil och fossilbil, främst de som inte har elbil idag. Då funkar det kanske att locka med sådana erbjudanden.
Men även bland elbilister kan det ju finnas en eller annan som går att få tillbaka till den mörka sidan. Alla är ju inte lika religiösa som vi här på forumet. Min sambo t.ex. skulle utan problem skaffa en fossilbil igen, trots att vi har haft elbil i fyra år och hon har kört egen elbil i två år. Hon struntar i drivlinan. Bara bilen är "fin" så är hon nöjd. Det finns säkert fler sådana kunder.
https://www.ludego.com/skoda-vision-iv/Prestandadata
Utgivningsdatum: hösten 2020
Pris: under 40 000 €
effekt:
150 kW (204 hk) RWD / bakhjulsdrift
225 kW (306 hk) AWD / hjul
Batterikapacitet (netto): 65 (58) / 83 (77) kWh
Område (min / genomsnitt / NEDC / WLTP):
65 (58) kWh: 300 km / 350 km / 420 km / 370 km
83 (77) kWh: 400 km / 450 km / 550 km / 500 km
Toppfart: 180 km / h
Acceleration (0-100 km / h): 5,9 (8) s
max. Moment: -
Sits: 4 i konceptet, senare 5
Boot space: 550 / - L
Vikt (kg) -
Nyttolast (kg) -
L / B / H (mm) 4665/1926 / 1613
Hjulbas (mm) 2765
Däck: R22
Laddningsalternativ:
Standardanslutningar: Typ 2 3-fas 11 kW, CCS 150 kW,
Anslutningar valfritt:
Faser: 3
Laddningstider i timmar vid 83 kWh:
Schuko 2,3kw: 35 timmar
Vägglåda 3,7kw: 22 timmar
Laddstation 11kW: 8 timmar
22 kW laddstation: 8 timmar
Snabbladdare möjligt: Ja
Snabbladdning vid 50 kW (80%): 90 min
Snabbladdning vid 150 kW (80%): 30 min