Sida 6 av 7
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 13:10
av Elof
Gustafsson skrev:Visst serru, det där tror jag på när jag ser det. Min uppfattning (hoppas jag har fel) är att det är mycket prat å lite verkstad. Självkörning på allmän väg tror jag inte på. Kan man inte ens fixa en fungerande regnsensor med sin AI/ neurala nätverk kan man fanken inte tolka den komplexa trafikmiljön vi färdas i.
Det där är bara luft än så länge tror jag.
Tyvärr måste jag nog hålla med. Det enda som ger mig en gnutta hopp om att det kan komma att funka inom några år är Elons snack om "exponentiell inlärningskurva".
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 13:15
av OfarligTesla
Gustafsson skrev: Kan man inte ens fixa en fungerande regnsensor med sin AI/ neurala nätverk kan man fanken inte tolka den komplexa trafikmiljön vi färdas i.
Det där är bara luft än så länge tror jag.
Det det är någon jag hör hela tiden men det visar ju mer på okunskap om hur inlärning och neurala nätverk fungerar. Inlärningen för deras neurala nätverk sker ju inte olikt hur vi själva lär oss något. Dels är det en exponentiell tillväxt och dels kan två problem ha extremt olika svårighetsgrad och kräva mycket mer data trots att det på ytan ser ut som att det svåra är enkelt.
Det du säger är ju som att säga att bara för att mina kollegor inte lyckats lära sig basala excelformler trots försök så skall jag inte lita på att de förstår pensions- och försäkringsregler.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 13:44
av kontakten2
Det slog mig häromdagen att många länder har infört Uber, lift mfl smidiga taxitjänster och förarna och kunderna är nöjda. Kostar dessutom väldigt lite.
Så landar man i Sverige och här går det inte införa. Samma sak i Norge (förutom haxi som är dålig) .
Kan vi komma förbi denna teknik och politikspärr så börjar ljuset i tunneln för FSD taxi här.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 13:45
av JonasH
De som var närvarande på The Tesla Autonomy Day fick ju åka med när bilarna körde helt själva, och de kommentarer jag sett hittills så är de otroligt imponerade av hur bra det funkade.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 13:55
av Pontus
frippan skrev:Sjukt imponerade av all info från eventet, trodde aldrig de skulle sluta, man behövde ju sova lite innan man skulle upp till jobbet
Blir mycket pengar in i teslakassan om de kan få ordning på Robotaxi.
1 000 000 bilar
300 000:- / bil i inkomst
Teslas andel 30%
blir 900 miljarder om året.
Nu kanske alla siffror är lite av en fantasi men det visar lite hur mycket pengar det kan handla om.
Men om bilen rullar 15.000 mil om året som taxi och hälften är inkomstgivande och du betalar 50kr/mil så blir det 300.000 kr + skatt. 200.000 går till dig. Elkostnad 15.000 x 2 =30.000 kr, däck lika mycket. Tvätt och andra saker 20.000kr. Då blir det 140.000 kr - arbetsgivaravgift = 104.000 kr.
Så efter skatt blir det 50.000 kr eller 3,33 kr/mil. Vad är värdeminskningen?
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 14:08
av Mosse97
Jag gillar verkligen att se att Tesla jobbar på den självkörande tekniken och att de verkar tro på att det här är framtiden.
Jag får själv inte köra bil på grund av min synskada, vilket gör att jag idag är beroende av andra som kan och får köra bil. Att så många företag arbetar med autonomi tycker jag är väldigt spännande, både för att jag ser en framtid där jag kan vara mer självständig och för att det känns sci-fi som blir verklighet.
Att Tesla (eller Elon) säger sig ha detta klart inom något/några år låter lite för bra för att vara sant, men bara det faktum att de talar om att det är det här som är deras vision känns positivt. Nu har de till och med
släppt bild på hur Model 3 kommer att se ut utan ratt.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 14:33
av Surfaren
Undrar om de kan bli av med backspeglarna också...

Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 15:02
av Gustafsson
Håller verkligen med om att tekniken är värd att satsa på. Jag tror dock att enkla åtgärder i vägnätet, t.ex. små digitala eller optiska "fyrar/markeringar" och sensorer + speciella hänsyn i planering av korsningar/påfarter och sådant kan göra den självkörande bilens uppgifter mycket lättare. Tänk datastyrda modelljärnvägar -funkar klockrent. Så fort människor är med i bilden blir situationerna oförutsägbara, dvs svåra att hantera.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 16:36
av frippan
Nvidia är imponerade av Tesla, även om de slår ett slag för sin dator.
Kod: Markera allt
There are only two places where you can get that AI computing horsepower: NVIDIA and Tesla.
And only one of these is an open platform that’s available for the industry to build on.
https://blogs.nvidia.com/blog/2019/04/2 ... f-driving/
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 17:02
av Surfaren
Gustafsson skrev:Jag tror dock att enkla åtgärder i vägnätet, t.ex. små digitala eller optiska "fyrar/markeringar" och sensorer + speciella hänsyn i planering av korsningar/påfarter och sådant kan göra den självkörande bilens uppgifter mycket lättare. Tänk datastyrda modelljärnvägar -funkar klockrent.
Det är dock ingen enkel sak att implementera detta i så stor skala att självkörande fordon skulle kunna dra full nytta av det (och kunna skippa förmågan att köra om dessa "enkla åtgärder" saknas). Datorstyrda modelljärnvägar administreras i regel av en eller ett fåtal jättar (dvs människor) som kan göra vad de vill i sin egen lilla värld som de byggt. Inget komplext regelverk att ta hänsyn till där, exempelvis.
Gustafsson skrev:Så fort människor är med i bilden blir situationerna oförutsägbara, dvs svåra att hantera.
Ja, och samhälls- och trafikplanering är komplexa saker där väldigt många människor är med i bilden.
(Jag kanske låter onödigt negativ. Men jag studerar trafikteknik och har hunnit få en liten inblick. Jag tror att vi har fullt kapabla självkörande fordon i god tid innan alla inblandade organisationer och myndigheter kan komma överens om hur vägnätet ska anpassas för att underlätta för dessa fordon.)
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 18:46
av taliz
Tesla jämförde ju med vad de hade, och den strömförbrukning de max kunde stödja.
Så jag tycker nog de gjorde rätt jämförelse.
Den GPU Nvidia förslår må leverera dubbelt så många TOPs som Teslas chip, men den drar 7(!) ggr mer ström.
Det skulle alltså inte funka för Teslas retrofits. Och det är nog inte realistiskt för så mycket annat heller egentligen. Över 500w bara för datorn är ju ca 30% av vad en Model 3 drar totalt i snitt.
Teslas dator drar mindre än 5% av en Model 3s snittförbrukning.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 18:51
av OfarligTesla
taliz skrev:
Tesla jämförde ju med vad de hade, och den strömförbrukning de max kunde stödja.
Så jag tycker nog de gjorde rätt jämförelse.
Den GPU Nvidia förslår må leverera dubbelt så många TOPs som Teslas chip, men den drar 7(!) ggr mer ström.
Det skulle alltså inte funka för Teslas retrofits. Och det är nog inte realistiskt för så mycket annat heller egentligen. Över 500w bara för datorn är ju ca 30% av vad en Model 3 drar totalt i snitt.
Teslas dator drar mindre än 5% av en Model 3s snittförbrukning.
Fast en Model 3 drar ju inte 1700W i snitt utan massvis mer, i 110 drar den väl 17,6 kW i snitt?
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 18:57
av LarsL
Mosse97 skrev:Jag gillar verkligen att se att Tesla jobbar på den självkörande tekniken och att de verkar tro på att det här är framtiden.
Jag får själv inte köra bil på grund av min synskada, vilket gör att jag idag är beroende av andra som kan och får köra bil. Att så många företag arbetar med autonomi tycker jag är väldigt spännande, både för att jag ser en framtid där jag kan vara mer självständig och för att det känns sci-fi som blir verklighet.
Att Tesla (eller Elon) säger sig ha detta klart inom något/några år låter lite för bra för att vara sant, men bara det faktum att de talar om att det är det här som är deras vision känns positivt. Nu har de till och med
släppt bild på hur Model 3 kommer att se ut utan ratt.
Jag kan knappt fatta hur fantastiskt det blir för dig den dagen du kan sätta dig i en bil och själv åka vart du vill. Hoppas och tror att det inte kommer ta särskilt lång tid innan du får uppleva detta.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 19:08
av taliz
OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Tesla jämförde ju med vad de hade, och den strömförbrukning de max kunde stödja.
Så jag tycker nog de gjorde rätt jämförelse.
Den GPU Nvidia förslår må leverera dubbelt så många TOPs som Teslas chip, men den drar 7(!) ggr mer ström.
Det skulle alltså inte funka för Teslas retrofits. Och det är nog inte realistiskt för så mycket annat heller egentligen. Över 500w bara för datorn är ju ca 30% av vad en Model 3 drar totalt i snitt.
Teslas dator drar mindre än 5% av en Model 3s snittförbrukning.
Fast en Model 3 drar ju inte 1700W i snitt utan massvis mer, i 110 drar den väl 17,6 kW i snitt?
Ja tankevurpa från mitt håll såklart. Jämförde watt med wh/km. Doh!
Typ 2,5hk räcker nog inte för så mkt fart, 25hk kan nog duga dock.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 19:16
av Teslaspolen
Det är ju bra i och för sig, men Nvidia och öppna standarder är inget som hör ihop, enligt hur Nvidia agerar själva inom datormarknaden.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 19:21
av LarsL
Tittar på slutet av presentationen nu, då jag missade den igår.
Elon svarar på frågan om varför inte Uber/Lift helt enkelt köper upp en hög med Model 3 och sedan använder dem i sitt nätverk med att Tesla bara får användas i Tesla-network. Ja, det har vi ju sett sedan AP2 att det stått på hemsidan, men vad betyder det egentligen? Elon svarade att du kan ju starta en biluthyrningsfirma om du vill... ja varför inte? Något är skumt här. Kommer inte FSD fungera om du inte använder Tesla-network? Kommer jag få betala en avgift till Tesla om jag ska låta ungarna ta Teslan till träningen?
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 19:34
av Jeppe_E
LarsL skrev:Tittar på slutet av presentationen nu, då jag missade den igår.
Elon svarar på frågan om varför inte Uber/Lift helt enkelt köper upp en hög med Model 3 och sedan använder dem i sitt nätverk med att Tesla bara får användas i Tesla-network. Ja, det har vi ju sett sedan AP2 att det stått på hemsidan, men vad betyder det egentligen? Elon svarade att du kan ju starta en biluthyrningsfirma om du vill... ja varför inte? Något är skumt här. Kommer inte FSD fungera om du inte använder Tesla-network? Kommer jag få betala en avgift till Tesla om jag ska låta ungarna ta Teslan till träningen?
Innan det blir regulatoriskt godkänt att låta personer utan körkort att framföra bilen så kommer dina barn ha körkort

Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 19:35
av LarsL
Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Tittar på slutet av presentationen nu, då jag missade den igår.
Elon svarar på frågan om varför inte Uber/Lift helt enkelt köper upp en hög med Model 3 och sedan använder dem i sitt nätverk med att Tesla bara får användas i Tesla-network. Ja, det har vi ju sett sedan AP2 att det stått på hemsidan, men vad betyder det egentligen? Elon svarade att du kan ju starta en biluthyrningsfirma om du vill... ja varför inte? Något är skumt här. Kommer inte FSD fungera om du inte använder Tesla-network? Kommer jag få betala en avgift till Tesla om jag ska låta ungarna ta Teslan till träningen?
Innan det blir regulatoriskt godkänt att låta personer utan körkort att framföra bilen så kommer dina barn ha körkort

Det var inte min fråga.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 19:52
av Henrik Torphammar
Tesla får skynda sig för det är fan i mig inte en enda Tesla ägare som har ögonen på vägen.
Helt otroligt hur djupt ner i telefonen man kan sitta!
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 20:04
av default
LarsL skrev:Tittar på slutet av presentationen nu, då jag missade den igår.
Elon svarar på frågan om varför inte Uber/Lift helt enkelt köper upp en hög med Model 3 och sedan använder dem i sitt nätverk med att Tesla bara får användas i Tesla-network. Ja, det har vi ju sett sedan AP2 att det stått på hemsidan, men vad betyder det egentligen? Elon svarade att du kan ju starta en biluthyrningsfirma om du vill... ja varför inte? Något är skumt här. Kommer inte FSD fungera om du inte använder Tesla-network? Kommer jag få betala en avgift till Tesla om jag ska låta ungarna ta Teslan till träningen?
Du rör ihop det. Om du äger din bil kan du checka in och ur den ur tesla network. Medan den är incheckad behåller du ca 66% av intäkterna den genererar. Du får inte köpa en Tesla och använda den för att köra Uber eller Lyft. Vill du köpa tre bilar som du låter rulla 100% på tesla network, go ahead. Om du lånar ut bilen behöver du självklart inte använda TN.
Observera att allt ovan förutsätter att du bor i ett land där staten låter dig ta betalt för att frakta runt människor, dvs inte Sverige. Här måste du ha taxameter
Edit: Kan Jeppe och Henrik sluta förstöra tråden
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 20:29
av LarsL
default skrev:LarsL skrev:Tittar på slutet av presentationen nu, då jag missade den igår.
Elon svarar på frågan om varför inte Uber/Lift helt enkelt köper upp en hög med Model 3 och sedan använder dem i sitt nätverk med att Tesla bara får användas i Tesla-network. Ja, det har vi ju sett sedan AP2 att det stått på hemsidan, men vad betyder det egentligen? Elon svarade att du kan ju starta en biluthyrningsfirma om du vill... ja varför inte? Något är skumt här. Kommer inte FSD fungera om du inte använder Tesla-network? Kommer jag få betala en avgift till Tesla om jag ska låta ungarna ta Teslan till träningen?
Du rör ihop det. Om du äger din bil kan du checka in och ur den ur tesla network. Medan den är incheckad behåller du ca 66% av intäkterna den genererar. Du får inte köpa en Tesla och använda den för att köra Uber eller Lyft. Vill du köpa tre bilar som du låter rulla 100% på tesla network, go ahead. Om du lånar ut bilen behöver du självklart inte använda TN.
Observera att allt ovan förutsätter att du bor i ett land där staten låter dig ta betalt för att frakta runt människor, dvs inte Sverige. Här måste du ha taxameter
Edit: Kan Jeppe och Henrik sluta förstöra tråden
Men hur vet Tesla om jag skjutsar mina barn eller grannens barn eller om bilen kör hem mig från krogen eller grannen? Om bilen är självkörande så kan jag ju låta den självköra vem som helst.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 20:37
av Elof
Allt lär väl gå genom appen, och du kan välja vilka resor som ska vara gratis. Möjligt att fuska såklart, men det lär bli krångligt i större kommersiell skala.
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 20:47
av OfarligTesla
LarsL skrev:Tittar på slutet av presentationen nu, då jag missade den igår.
Elon svarar på frågan om varför inte Uber/Lift helt enkelt köper upp en hög med Model 3 och sedan använder dem i sitt nätverk med att Tesla bara får användas i Tesla-network. Ja, det har vi ju sett sedan AP2 att det stått på hemsidan, men vad betyder det egentligen? Elon svarade att du kan ju starta en biluthyrningsfirma om du vill... ja varför inte? Något är skumt här. Kommer inte FSD fungera om du inte använder Tesla-network? Kommer jag få betala en avgift till Tesla om jag ska låta ungarna ta Teslan till träningen?
Hur skall din bil plocka upp kunder om du inte använder Teslas nätverk? Det är ju det som är hela tanken. Folk går in i Teslaappen och beställer en bil mellan där de är och någon plats och bilen kommer. Visst kan du skapa en biluthyrningsfirma men då kommer ju människorna behöva fysiskt ta sig till platsen bilen står på, alternativt får man ha någon anställd som får sitta och skicka bilar till olika platser när folk beställer en bil (låter som en taxiväxel).
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 21:54
av frippan
Såg i deras video att de hade fyra ikoner under bilen på skärmen, vi har bara tre för tillfället. Undrar vad den fjärde ikonen är?
Re: FSD möte med investerare
Postat: 23 apr 2019 23:17
av default
LarsL skrev:default skrev:LarsL skrev:Tittar på slutet av presentationen nu, då jag missade den igår.
Elon svarar på frågan om varför inte Uber/Lift helt enkelt köper upp en hög med Model 3 och sedan använder dem i sitt nätverk med att Tesla bara får användas i Tesla-network. Ja, det har vi ju sett sedan AP2 att det stått på hemsidan, men vad betyder det egentligen? Elon svarade att du kan ju starta en biluthyrningsfirma om du vill... ja varför inte? Något är skumt här. Kommer inte FSD fungera om du inte använder Tesla-network? Kommer jag få betala en avgift till Tesla om jag ska låta ungarna ta Teslan till träningen?
Du rör ihop det. Om du äger din bil kan du checka in och ur den ur tesla network. Medan den är incheckad behåller du ca 66% av intäkterna den genererar. Du får inte köpa en Tesla och använda den för att köra Uber eller Lyft. Vill du köpa tre bilar som du låter rulla 100% på tesla network, go ahead. Om du lånar ut bilen behöver du självklart inte använda TN.
Observera att allt ovan förutsätter att du bor i ett land där staten låter dig ta betalt för att frakta runt människor, dvs inte Sverige. Här måste du ha taxameter
Edit: Kan Jeppe och Henrik sluta förstöra tråden
Men hur vet Tesla om jag skjutsar mina barn eller grannens barn eller om bilen kör hem mig från krogen eller grannen? Om bilen är självkörande så kan jag ju låta den självköra vem som helst.
Men vad menar du? Om du åker FSD hem från krogen eller lånar ut den till grannen som åker FSD hem från krogen så skiter väl Tesla i det? Om du vill att bilen ska åka runt autonomt och leta kunder och tjäna pengar så skiter inte Tesla i det, då ska de ha 30%.
Antingen har du hyrt ut bilen till TN eller så har du inte det. Det scenario du beskriver låter som att du skulle hyra ut bilen till TN och sen boka en taxi med TN och råka få din egen bil. Dina egna privata resor gör du självklart inte mha TN utan då hoppar du in i bilen och slår in destinationen och låter nav on autopilot ta dig dit.