Re: Polestar 2
Postat: 27 feb 2019 14:25
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.Herr X skrev:Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000
€39 900 är ungefär $45 500.
Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.Herr X skrev:Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000
€39 900 är ungefär $45 500.
Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller.Ric skrev:Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.Herr X skrev:Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000
€39 900 är ungefär $45 500.
Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
OfarligTesla skrev:Blandade känslor om bilen, häftig var den och jag var förvånad över priset. Häftigt att den körde Android som system också, kommer nog innebära mycket bra och det känns modernt. Verkar som mycket rolig utrustning kommer också.
Däremot vet jag inte hur den kommer kännas när man väl sitter där, verkade inte vara platt golv där bak och upplägget av interiören var väldigt mycket vanlig bil. En av sakerna jag gillar med Teslan är just att när man sitter där sitter man som i en fotölj hemma, det är inte trångt och man slår inte i ben och armar i massa saker som i en vanlig bil. Sen kanske jag missade det men kändes det inte riktigt som att de pratade speciellt mycket om uppvärmning av batteripaket och sådana saker som vi vet kan bli problem. Inte heller nämndes väl garantier på batteri och drivlina?
Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.Henrik Torphammar skrev:Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Det ser bra ut.Herr X skrev:Väldigt väldigt likt Teslas arkitektur. Samma USP:er som Tesla har också. Men det är coolt och smart att de bygger på Teslas framgångar! Detta ser ut som den första riktiga Tesla-utmanaren?
För en sådan som mig som typ ligger ned i stolen/fåtöljen/soffan när jag skall sitta bekvämt gör det tyvärr att det inte känns som att sitta hemma i soffan. Bland annat det jag kommit på är bekvämt i en S, man har plats för samma sätt att sitta. Visste inte att det var den vägen Porsche tagit med Taycan, då får jag kanske stryka en till bil från listan.Verdi skrev:Polestar har gjort som Porsche ryktas ha gjort med Taycan och inte lagt batterierna som en platta i golvet utan de har lagt batterierna där de fått plats under sätena och i mitten. Detta skapar då bättre höjd invändigt i bilen och man sitter inte lika nära golvet. Finns både plus och minus med det såklart.
Blev fel, ta bort. Jag läste fel först.joel80 skrev:Mmm.. men Tesla har inte klarat att nå Teslas $35 000 heller.Ric skrev:Vi får nog utgå ifrån att europriset är med tysk moms.Herr X skrev:Från €39 900 - de klarade inte att nå Teslas $35 000
€39 900 är ungefär $45 500.
Ser oroväckande tomt ut för norra halvan av Norden.Verdi skrev:Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Tja, så är det ju. Men sen kan man fundera på om pumpa motorväg i Norrland på vintern är kärnkunden. Tom Teslafolketm ed sina fina SuC gnäller ju på sportlovsresan, så det är inte helt lätt att fånga in de sista procenten hur snabbt eller tätt laddarna än står.juristen skrev:Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.Henrik Torphammar skrev:Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
På vintern i Norrland kan de där 50 milen innebära 25 mil i praktiken och i kyla brukar det generellt ladda långsammare. Inte alltid så kul att köra 20 mil, sedan ladda en timme på en 50 kW-laddare, köra 15-20 mil, ladda en timme osv vid långkörningar. Dessutom, kan man ladda snabbt kan man också hålla högre tempo i körningen, laglig 110 km/h istället för att fisa fram i 90, utan att det straffar sig tidsmässigt för att man behöver ladda mer. Snabbare laddning innebär också mindre risk för köbildning vid laddstationerna och kortare tid att vänta på att få ladda.
Generellt är snabbare laddning bättre helt enkelt. Ensamma 50kW-laddare kommer snabbt innebära problem om inte laddmöjligheterna utökas i takt med att elbilarna rullar in.
Ric skrev:Ser oroväckande tomt ut för norra halvan av Norden.Verdi skrev:Ska bli riktigt spännande att se hur det här ser ut om ett drygt år.juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
Skulle bli förvånad om det är något dom kommunicerar utåt, vet inte om dom släppt vikten för Polestar 1 än och det var länge sen den presenterades.Ric skrev:Någon som vet tjänstevikten?
Precis som för SuC så varierar det för Ionity från plats till plats om det är drive through eller inte. Den i Stenungsund ser ut att vara drive through.Henrik Torphammar skrev:Tja, så är det ju. Men sen kan man fundera på om pumpa motorväg i Norrland på vintern är kärnkunden. Tom Teslafolketm ed sina fina SuC gnäller ju på sportlovsresan, så det är inte helt lätt att fånga in de sista procenten hur snabbt eller tätt laddarna än står.juristen skrev:Det beror på körmönster och omständigheterna. Generellt inget problem dag, visst. Men snabbare laddning är generellt bättre än långsam laddning.Henrik Torphammar skrev:Med 50mil räckvidd är väl laddningen generellt ett litet problem?juristen skrev:Verkligen. Att majoriteten av alla dagens CCS-laddare i Sverige är 1. ensamma och 2. bara klarar 50kW är en stor begränsning för alla elbilar utom Tesla.Klintan skrev:Sätter lite press på Tesla, i alla fall i Sverige. Bra ljus, hatchback och dragkrok. Vad mer behövs? Laddnätverk?
På vintern i Norrland kan de där 50 milen innebära 25 mil i praktiken och i kyla brukar det generellt ladda långsammare. Inte alltid så kul att köra 20 mil, sedan ladda en timme på en 50 kW-laddare, köra 15-20 mil, ladda en timme osv vid långkörningar. Dessutom, kan man ladda snabbt kan man också hålla högre tempo i körningen, laglig 110 km/h istället för att fisa fram i 90, utan att det straffar sig tidsmässigt för att man behöver ladda mer. Snabbare laddning innebär också mindre risk för köbildning vid laddstationerna och kortare tid att vänta på att få ladda.
Generellt är snabbare laddning bättre helt enkelt. Ensamma 50kW-laddare kommer snabbt innebära problem om inte laddmöjligheterna utökas i takt med att elbilarna rullar in.
Sen glömde du nämna husvagn också. Alltså, så vi kan stryka hela Ionity också eftersom de inte har drive through stall...![]()
Äh.. Om jag har att välja på att behöva hyra fossil eller kunna ta min framtida Polestar 2 på husvagnssemesterna kan jag stå up med de 2 minuter det tar mig att koppla loss vagnen vid laddaren.Henrik Torphammar skrev:
Sen glömde du nämna husvagn också. Alltså, så vi kan stryka hela Ionity också eftersom de inte har drive through stall...![]()
Med tanke på att flera elbilar man idag beställer verkar ha 12 månaders leveranstid är det inte så himla illa! Även om jag hade hoppas på årsskiftet 2019/2020 då min leasing går ut. :/Tars skrev:Maj 2020......
Fin bil annars!
Sant.joel80 skrev:Med tanke på att flera elbilar man idag beställer verkar ha 12 månaders leveranstid är det inte så himla illa! Även om jag hade hoppas på årsskiftet 2019/2020 då min leasing går ut. :/Tars skrev:Maj 2020......
Fin bil annars!
Beigler skrev:Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.
Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.
Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.
Vad skulle de ha gjort då? Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.Beigler skrev:Jag tycker hela grejen känns riktigt pinsam. De säljer saker som att det är revolutionerande trots att tesla mfl gjort alla dessa saker i flera år. Om den inte finns förän tidigast om ett år och då med förhoppningsvis 50 Mils räckvidd och förhoppningsvis 4,7 på 0-100 osv så vill jag nog påstå att de är kraftigt på efterkälken.
Lägg på lite förseningar och låg leveranskapacitet i början så kommer det att finnas tio ggr fler Model Y på vägarna innan man får tillgång till denna. Så dragkrok som enda unika pitch från en chatt känns som extremt vagt.
Sorry att jag är neggo, men det är lite pinsamt att vara Svensk ingenjör idag. Känns som att vi har tagit över den Kinesiska kopieringen.