Provkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

sinvida

Re: Provkörning

Inlägg av sinvida »

dbar skrev:
HRidge skrev:
ippii skrev:
Är det bara jag som inte vill provköra? Bryr mig inte om 3 månaders SuC eller att kunna lämna tillbaka bilen. Mer att eftersom jag beställt en instegs LR AWD, så vill jag inte ens veta hur Performance känns. :x
Jag tänker precis som du. Vill inte ta mig råd att äga en Performance så då vill jag helst leva i okunskap!
Dels det, men känner även att, har jag väntat i nästan tre år på bilen. Lånat ut 10kkr helt utan ränta, till ett företag som inte hade varit nära svarta siffror. Sedan beställt bilrn för över 700kkr, trots att jag inte ens sett den i verkligheten. Då får jag fan stå mitt kasst. Ser det som lite prestige att den första teslan jag kör blir min egna. (Har aldrig ens åkt i en tesla tidigare, så blir första gången det också.)
Exakt samma gör/tänker jag förutom att jag har en P som är på ingång, man vill ju spara provkörskänslan tills man får den :p

Har åtminstone provsuttit den i ett service center då jag är lång och åtminstone ville veta om jag fick plats :p
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Fin och tight bil, men inte i närheten av lika lyxig som S, dörrhandtagen kändes B likaså laddluckan, tur det kommer värme i den för i 17 blåa idag på Lillestrøm var det inte mycket som fungerade. Mycket ha begär som sportig elbil, men ser mig inte byta ut S mot 3, köper isåfall 3an för skoj skull :mrgreen:

F542BBA2-0232-4E41-8E90-4609517CA173.jpeg
34A8CCE8-6A0E-47CF-A330-648FDE7B246B.jpeg
F1A21673-6ECE-4D42-9459-79810BB99EC5.jpeg
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

dbar skrev:
HRidge skrev:
ippii skrev:
Är det bara jag som inte vill provköra? Bryr mig inte om 3 månaders SuC eller att kunna lämna tillbaka bilen. Mer att eftersom jag beställt en instegs LR AWD, så vill jag inte ens veta hur Performance känns. :x
Jag tänker precis som du. Vill inte ta mig råd att äga en Performance så då vill jag helst leva i okunskap!
Dels det, men känner även att, har jag väntat i nästan tre år på bilen. Lånat ut 10kkr helt utan ränta, till ett företag som inte hade varit nära svarta siffror. Sedan beställt bilrn för över 700kkr, trots att jag inte ens sett den i verkligheten. Då får jag fan stå mitt kasst. Ser det som lite prestige att den första teslan jag kör blir min egna. (Har aldrig ens åkt i en tesla tidigare, så blir första gången det också.)
Haha! Samma för mig, har tidigare avstått att provköra trots åtminstone två bekanta med Model S. Det har känt alltför avlägset med en egen och som att det skulle vara olidligt att köra min egen bil efteråt.

Bor 5min från SuC och kommer inte kunna installera egen laddbox förräns våren kommit.
Så även om den är på plats långt innan 6mån passerat känns det inte fel med ytterligare 3mån. Bild
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Provkörning

Inlägg av ippodrome »

MDurante skrev:
F1A21673-6ECE-4D42-9459-79810BB99EC5.jpeg
Är den här laddkabeln för Norge? Bild

Edit. Syftade på bilden där det står 32A på baksidan av laddaren, det är ju en 1-fas kontakt som är fast monterad vad det ser ut.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Stämmer den är heller inte utbytbar som S, den är också bara 230V 16A CEE inte 32A så osäker på hur det ska på en övergång 16-32? Den som är på sitter fast.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Märkligt om det sitter på en 16A 1-fas kontakt när det står 32A på baksidan...

Nyfiken på hur man tänker här, om nån vet så berätta gärna.

Kan inte se hur en adapter från 32A till laddarens 16A skulle kunna vara godkänd.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

ippodrome skrev:
Märkligt om det sitter på en 16A 1-fas kontakt när det står 32A på baksidan...

Nyfiken på hur man tänker här, om nån vet så berätta gärna.

Kan inte se hur en adapter från 32A till laddarens 16A skulle kunna vara godkänd.
Det står även 100-240v.
Kan det vara så att den drar 32A vid 100volt, dvs 3,2kW
Och kanske max 13A eller 16A vid 240volt ?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
wikzor
Teslaägare

Inlägg av wikzor »

Ni som provkört och har en model S idag, hur upplevde ni kupeljudet jämfört med S:en?
För mig var det väldigt högt, men efter provkörningen så upptäckte vi att passagerarfönstret fram inte gick hela vägen upp så det gjorde nog en ordentlig skillnad...
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Fick provsitta idag när jag var på SC. Är det någon mer som tycker det är dåligt med huvud-utrymme bak? Jag är "bara" 182cm, men hjärnprotesen låg emot taket.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

evilirish skrev:
Fick provsitta idag när jag var på SC. Är det någon mer som tycker det är dåligt med huvud-utrymme bak? Jag är "bara" 182cm, men hjärnprotesen låg emot taket.
Intressant. Jag är 183cm och hade en knytnäve i mellanrum. Model 3 har mer takutrymme än MS

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ll-people/

Jävulskt irriterande intro, den där kanalen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Jeppe_E skrev:
evilirish skrev:
Intressant. Jag är 183cm och hade en knytnäve i mellanrum. Model 3 har mer takutrymme än MS

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ll-people/

Jävulskt irriterande intro, den där kanalen
Kan det ha varit en förserie jag provsatt i? Detta var den röda på Malmö SC, inte den holländskregistrerade demobilen man får provköra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

evilirish skrev:
Nja. Jag är 181. Om jag sträcker ryggen så når jag precis taket. Min kompis som är 184 tyckte det var precis på gränsen. Sitter han avslappnat "nuddar" han taket.

Sen kan man såklart ha olika disposition mellan ben och överkropp. Tjejer lär väl i allmänhet kunna vara ännu längre utan problem (pga längre ben).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
vthorsell
Teslaägare

Inlägg av vthorsell »

Legato skrev:
evilirish skrev:
Nja. Jag är 181. Om jag sträcker ryggen så når jag precis taket. Min kompis som är 184 tyckte det var precis på gränsen. Sitter han avslappnat "nuddar" han taket.

Sen kan man såklart ha olika disposition mellan ben och överkropp. Tjejer lär väl i allmänhet kunna vara ännu längre utan problem (pga längre ben).
Men mina 203cm så var det framåtlutat huvud som gällde i baksätet ;) Tur man ska sitta fram :)
Tesla Model 3 P3D (Solid Black)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

vthorsell skrev:
Legato skrev:
evilirish skrev:

Men mina 203cm så var det framåtlutat huvud som gällde i baksätet ;) Tur man ska sitta fram :)
Får du ens plats där fram? ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
vthorsell
Teslaägare

Inlägg av vthorsell »

Legato skrev:
vthorsell skrev:
Legato skrev:
evilirish skrev:

Får du ens plats där fram? ;)
Var inga som helst problem :) Hade mer utrymme där än tex BMW 3-serie eller liknande bil i samma storleks-klass :)
Tesla Model 3 P3D (Solid Black)
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Jag är 187 och kan sitta bak utan att ta i taket.
Tur man inte har kort ben och lång överkropp!
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Legato skrev:
evilirish skrev:

Ah såklart! Jo undertecknad lutar mer mot taxben än stork.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

ippodrome skrev:
Tur man inte har kort ben och lång överkropp! Bild

190 cm och kan sitta utan att ta i taket /Långben
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare

Inlägg av Zindar »

Laban skrev:
ippodrome skrev:
Tur man inte har kort ben och lång överkropp! Bild

190 cm och kan sitta utan att ta i taket /Långben
187 slår i taket om jag sitter helt tillbakalutad. I verkligheten sitter jag nog mer nedsjunken så det är okej
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Tyckte att det var svårt att sitt nedsjunken ”bakom sig själv”. Är 184 men har troligtvis långa ben då jag tyckte att bristen på stöd för låren var ett större problem än plats för huvudet. Kändes lite som att sitta i möblerna ungarna har på förskolan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Fick ni som beställde provkörning något mail eller övrig bekräftse på var och vem ni skulle möta?
Jag va i MoS och bokade provkörning nu till hälgen men har inte hört ett pip sedan dess, är det infra citty de utgår ifrån?
Dyker man bara upp där?

Och vart ringer man och frågar?
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare

Inlägg av Zindar »

Kalle skrev:
Fick ni som beställde provkörning något mail eller övrig bekräftse på var och vem ni skulle möta?
Jag va i MoS och bokade provkörning nu till hälgen men har inte hört ett pip sedan dess, är det infra citty de utgår ifrån?
Dyker man bara upp där?

I mitt bekräftelsemail står det

Tesla Mall of Scandinavia
Stjärntorget 2
Solna, Sverige
169 79
Få vägbeskrivning
09/02/2019
11:00
För att boka om din tid, ring +46 10 138 8910

Få vägbeskrivning är en länk dit. Så gissar att detta gäller även dig.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Kalle skrev:
Dyker man bara upp där?

Jag har fått mail som hamnat i skräpkorgen? Kolla att det inte landat där?

Var likadant för första visningen MoS. Hittade mailet en vecka senare gömt i skräpkorgen. Mac OS. :lol:
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Nepp, inget i skräpkorgen heller. Ja får ringa och höra med dom
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

jag ringde o pratade med dom, så nu vet ja när och hur och så :)
Skriv svar