Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mercedes EQC

Inlägg av fth »

Stevvee skrev:
HenrikM76 skrev:
fth skrev:
Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?

Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?

Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?

Vad är det jag missar?

/fth
Smaken är ju som bekant som baken.....kan ju vara så att man tycker e-tron är sjukt ful men anser att EQC är riktigt snygg, särskilt i AMG-utförande. Jag hade aldrig i livet köpt en e-tron, maken till ful bil får man leta efter, men en EQC AMG, ja tack!
Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.
Jo, så är det förstås, vi prioriterar olika saker när vi väljer bil, och smaken är olika.

För mig är basfunktionaliteten, drivlina, räckvidd, laddning, laddnätverk etc centralt, och för mina behov finns det ju idag endast ett märke som fungerar hyfsat smärtfritt både för daglig användning och för långresor.

Det som gör mig extra skeptisk till EQC är att den i princip inte kryssar i någon av dessa boxar. På varje punkt är dom något sämre än konkurrenterna exklusive Tesla (främst Audi), och mycket sämre än Tesla.

Mercedes själva verkar ju inte ens vilja stå för produkten, än mindre sälja den, basdesignen är ju nästan en retrofit av en eldrivlina på en fossilbil, och vi minns väl alla deras fiasko till lansering då inte ens centrala marknadsavdelningen kunde svara på i princip någon av de centrala frågorna som alla ställer om en elbil :roll:

Detta gör sammantaget att jag inte ens har med EQC på listan över tänkbara bilar vid nästa byte, jag får erkänna att jag faktiskt nästan hade glömt bort att den existerade (vilket den ju som det verkar knappt gör) :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Visst, Norden är inte så stor andel av världens bilmarknad.
Pratade med en tysk bilförsäljare, han sa att det tyska förmånsvärdet på en fossilbil kommer att bli ca dubbelt så högt som för en laddbar bil.

Det kommer att få konsekvenser på riktigt!
Eller är laddbar hälften så lågt? Tyskarnas förmånsvärden är väll låga överlag om jag ej minns fel.
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Jo, så är det förstås, vi prioriterar olika saker när vi väljer bil, och smaken är olika.

För mig är basfunktionaliteten, drivlina, räckvidd, laddning, laddnätverk etc centralt, och för mina behov finns det ju idag endast ett märke som fungerar hyfsat smärtfritt både för daglig användning och för långresor.

Det som gör mig extra skeptisk till EQC är att den i princip inte kryssar i någon av dessa boxar. På varje punkt är dom något sämre än konkurrenterna exklusive Tesla (främst Audi), och mycket sämre än Tesla.

Mercedes själva verkar ju inte ens vilja stå för produkten, än mindre sälja den, basdesignen är ju nästan en retrofit av en eldrivlina på en fossilbil, och vi minns väl alla deras fiasko till lansering då inte ens centrala marknadsavdelningen kunde svara på i princip någon av de centrala frågorna som alla ställer om en elbil :roll:

Detta gör sammantaget att jag inte ens har med EQC på listan över tänkbara bilar vid nästa byte, jag får erkänna att jag faktiskt nästan hade glömt bort att den existerade (vilket den ju som det verkar knappt gör) :D

/fth
Så himla dålig tycker jag inte den är. https://ev-database.uk/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC

Den laddar max 112 kW. Visst, det är sämre än E-Tron men fullt i klass med Model S (och Model 3 på SuC). Följer den i Audis fotspår vad gäller laddkurvan så laddar den antagligen snabbare 10-80% än en Tesla på dagens SuC.

Den ska dra ca 223 Wh/km vid verklig körning och har ett batteri på 80 kWh. Verklig räckvidd på ca 35 mil. På motorväg får man ladda var 20-25 mil. Det är klart att det är sämre än en Model S Long Range. Men så stor skillnad mot en Model X är det väl inte? Då ska en del av er säga att "Jaja, men Model X är myyyyycket större". Javisst, men jag har då inte hört att folk gnällt på att det inte fungerar. Folk åker till södra Europa i Model X med 22" fälgar också. Och har man inte behovet av storleken så lär det ju fungera bra med en EQC också. Så länge det finns bra och smidig snabbladdning. Vilket det antagligen kommer att göra. Det är liksom förutsättningen för alla icke-Teslor.

Åker man inte på bilsemester så funkar ju EQC riktigt bra även utan snabbladdning. Då ska ni säga "ja men det finns ju billigare elbilar för vardagspendling". Men då är det ju kanske inte jättesmidigt att få in ridsadlar, hockeytrunkar osv osv i en Zoe. Bara för att man åker korta sträckor så behöver det inte räcka med en pyttebil.

Just jag kommer antagligen inte köpa en EQC men jag förstår om folk gör det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mercedes EQC

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Så himla dålig tycker jag inte den är. https://ev-database.uk/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC
[...]
Just jag kommer antagligen inte köpa en EQC men jag förstår om folk gör det.
Nej, den är ju inte alls dålig, men den är ju heller inte särskilt bra på någon punkt, det är precis min poäng, vad är USP:en liksom?

Det undermåliga stödet för vardagsladdning, i praktiken max 3.7kW, är t.ex. helt oacceptabelt för mig, den går ju bort bara pga detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Så himla dålig tycker jag inte den är. https://ev-database.uk/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC
[...]
Just jag kommer antagligen inte köpa en EQC men jag förstår om folk gör det.
Nej, den är ju inte alls dålig, men den är ju heller inte särskilt bra på någon punkt, det är precis min poäng, vad är USP:en liksom?

Det undermåliga stödet för vardagsladdning, i praktiken max 3.7kW, är t.ex. helt oacceptabelt för mig, den går ju bort bara pga detta.

/fth

Har den inte stöd för trefas alltså? Ja, det är illa.

USP är väl att det är en Mercedes. Audi är ju som alla vet ingen riktig premiumtillverkare. :lol: Nån kanske gillar designen? Nån annan hur den ligger på vägen. En tredje kanske gillar att den rullar tyst? En fjärde gillar utrustningsmöjligheterna?

Vi kan ju vända på det. Det finns hundratals fossilmodeller som jag aldrig nånsin skulle överväga. Vem köper egentligen franska bilar med robotlåda? Vem köper en BMW X4 och BMW X6 när det finns X3 och X5?

Folk köper bilar som tilltalar dem. Det behöver inte vara den objektivt sett bästa bilen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Verdi skrev:
Så himla dålig tycker jag inte den är. https://ev-database.uk/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC
[...]
Just jag kommer antagligen inte köpa en EQC men jag förstår om folk gör det.
Nej, den är ju inte alls dålig, men den är ju heller inte särskilt bra på någon punkt, det är precis min poäng, vad är USP:en liksom?

Det undermåliga stödet för vardagsladdning, i praktiken max 3.7kW, är t.ex. helt oacceptabelt för mig, den går ju bort bara pga detta.

/fth
Jag håller helt med, men tycker samma gäller för e-Tron och i-Pace. Personligen förstår jag inte hur man kan tänka sig att offra prestanda, laddning, räckvidd, AP och åtminstone i viss mån OTA och storlek utan att få något för mig relevant extra överhuvudtaget. Jag tycker alla känns som helt OK första försök till en "riktig" elbil, men inte i närheten av Tesla (ens innan Tesla sänkte priserna och släppte Raven...).

Jag tycker dock inte det är så konstigt. Bilen får inte ha för bra prestanda, då tar man AMG/RS-kunder och vinsterna dyker.

Man "känner på vattnet" lite med relativt små volymer som man utan problem bör kunna sälja till märkes/"premium"-trogna köpare. Jag hoppas och tror att det finns ett uppdämt behov av elbilar bland alla dessa som aldrig skulle röra/provköra en Tesla men som ändå fattat att eldrift är framtiden/överlägset.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar.
Kraftig förenkling. Model 3 kan nog sägas ha rätt stor påverkan i den klass den befinner sig i om man ser till den amerikanska samt europeiska marknaden. Gör inte Mercedes, Audi osv motsvarande bilar i de klasser de säljer bilar i kommer någon annan att göra det. Om inte annat Tesla. Vad kommer att hända med GLC försäljningen när Model Y når marknaden ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar.
Kraftig förenkling. Model 3 kan nog sägas ha rätt stor påverkan i den klass den befinner sig i om man ser till den amerikanska samt europeiska marknaden. Gör inte Mercedes, Audi osv motsvarande bilar i de klasser de säljer bilar i kommer någon annan att göra det. Om inte annat Tesla. Vad kommer att hända med GLC försäljningen när Model Y når marknaden ?
Om tesla börjar med bekvämligheter som dynamiska strålkastare, head-up display, 360 kameror, bra ljudsystem, sensorstyrd baklucka och en jäkla massa andra saker kan det bli farligt. Men innan det så kommer dom inte döda markanden helt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar.
Kraftig förenkling. Model 3 kan nog sägas ha rätt stor påverkan i den klass den befinner sig i om man ser till den amerikanska samt europeiska marknaden. Gör inte Mercedes, Audi osv motsvarande bilar i de klasser de säljer bilar i kommer någon annan att göra det. Om inte annat Tesla. Vad kommer att hända med GLC försäljningen när Model Y når marknaden ?
Det påverkar givetvis jättemycket. För börsbolag/aktieägare är det allt annat än bra när tillväxten försvinner. Även om elbilar står för en liten del av totalmarknaden så räcker de redan för att spola bort den lilla tillväxt som tidigare fanns i bilbranschen. Om bara några år blir det ännu mer signifikant än så...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar.
Kraftig förenkling. Model 3 kan nog sägas ha rätt stor påverkan i den klass den befinner sig i om man ser till den amerikanska samt europeiska marknaden. Gör inte Mercedes, Audi osv motsvarande bilar i de klasser de säljer bilar i kommer någon annan att göra det. Om inte annat Tesla. Vad kommer att hända med GLC försäljningen när Model Y når marknaden ?
Om tesla börjar med bekvämligheter som dynamiska strålkastare, head-up display, 360 kameror, bra ljudsystem, sensorstyrd baklucka och en jäkla massa andra saker kan det bli farligt. Men innan det så kommer dom inte döda markanden helt.
Javisst, det och mycket annat. Som möjligheten att skräddarsy just sin egen bil. Eller bra ljudisolering.

Man kommer ju inte ifrån att en Tesla är en ganska "rå" produkt som handlar om drivlinan och bränslet till absolut största delen. Och så AP/autonomi förstås. Men där är jag mer skeptisk.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Legato »

Stevvee skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar.
Kraftig förenkling. Model 3 kan nog sägas ha rätt stor påverkan i den klass den befinner sig i om man ser till den amerikanska samt europeiska marknaden. Gör inte Mercedes, Audi osv motsvarande bilar i de klasser de säljer bilar i kommer någon annan att göra det. Om inte annat Tesla. Vad kommer att hända med GLC försäljningen när Model Y når marknaden ?
Om tesla börjar med bekvämligheter som dynamiska strålkastare, head-up display, 360 kameror, bra ljudsystem, sensorstyrd baklucka och en jäkla massa andra saker kan det bli farligt. Men innan det så kommer dom inte döda markanden helt.
Det övriga du nämner saknas absolut och om man tycker det är viktigare än prestanda, räckvidd, laddnätverk osv så absolut. Men bra ljudsystem? Har du testat Model 3s ljud verkligen? Det är det överlägset bästa ljudsystem jag haft i någon bil. Då har jag bla haft "Individual HiFi" i en X6a för runt 40.000:-.

Sen är det iofs synd och skam att Model 3 är så pass bullrig. Med den ljudanläggningen skulle det vara en dröm att ha en riktigt tyst kupé!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Det är väl ingen här som sagt att det inte finns någon efterfrågan på ICE? Marknaden för avgasbilar är dock en krympande marknad och elbilar en kraftigt växande. Globalt växte elbilar med 169% det senaste halvåret (första sex månaderna i 2018 jämfört med första sex 2019). Detta samtidigt som totala bilförsäljningen krympte.

Hur kommer det gå för företag som försöker fokusera på den krympande delen av bilmarknaden där konkurrensen är stenhård sedan länge mot den kraftigt växande delen av bilmarknaden där konkurrensen idag inte är särskilt stor? Bara för att Mercedes har 7% av bilmarknaden idag betyder inte det att de kommer att ha 7% av elbilsmarknaden när de börjar leverera bilar bara för att de är Mercedes.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Legato skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar.
Kraftig förenkling. Model 3 kan nog sägas ha rätt stor påverkan i den klass den befinner sig i om man ser till den amerikanska samt europeiska marknaden. Gör inte Mercedes, Audi osv motsvarande bilar i de klasser de säljer bilar i kommer någon annan att göra det. Om inte annat Tesla. Vad kommer att hända med GLC försäljningen när Model Y når marknaden ?
Om tesla börjar med bekvämligheter som dynamiska strålkastare, head-up display, 360 kameror, bra ljudsystem, sensorstyrd baklucka och en jäkla massa andra saker kan det bli farligt. Men innan det så kommer dom inte döda markanden helt.
Det övriga du nämner saknas absolut och om man tycker det är viktigare än prestanda, laddning, laddnätverk osv så absolut. Men bra ljudsystem? Har du testat Model 3s ljud verkligen? Det är det överlägset bästa ljudsystem jag haft i någon bil. Då har jag bla haft "Individual HiFi" i en X6a för runt 40.000:-.

Sen är det iofs synd och skam att Model 3 är så pass bullrig. Med den ljudanläggningen skulle det vara en dröm att ha en riktigt tyst kupé!
Vad jag vet så är det få som väljer ex en Bmw M5, Audi Rs6 eller någon annan prestandabil över en lite lugnare bil och mer utrustning. Laddnätverk m.m används ju inte jätteofta enligt tesla ägare själva och nyblivna elbilsköpare tänker nog inte så mycket på detta. Laddningen på ex EQC är ju som tidigare nämnts likvärdig med model S så ser inte problemet.

Yes jag har lyssnat men iofs inte ställt in det och visst låter det bra men sen slutar det där.
Ljudanläggningen i X6an kräver dels en bra inspelning och sen att man använder Spotify eller internetradio och hög inställning för att få ut sin rätt. Allt annat gör det inte rätt.

Jag har själv försökt först motivera ett köp utav Ms och sedan Mx men dom saknar det jag använder mest i en bil så dom faller bort hela tiden.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Det är väl ingen här som sagt att det inte finns någon efterfrågan på ICE? Marknaden för avgasbilar är dock en krympande marknad och elbilar en kraftigt växande. Globalt växte elbilar med 169% det senaste halvåret (första sex månaderna i 2018 jämfört med första sex 2019). Detta samtidigt som totala bilförsäljningen krympte.

Hur kommer det gå för företag som försöker fokusera på den krympande delen av bilmarknaden där konkurrensen är stenhård sedan länge mot den kraftigt växande delen av bilmarknaden där konkurrensen idag inte är särskilt stor? Bara för att Mercedes har 7% av bilmarknaden idag betyder inte det att de kommer att ha 7% av elbilsmarknaden när de börjar leverera bilar bara för att de är Mercedes.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Det övriga du nämner saknas absolut och om man tycker det är viktigare än prestanda, räckvidd, laddnätverk osv så absolut. Men bra ljudsystem? Har du testat Model 3s ljud verkligen? Det är det överlägset bästa ljudsystem jag haft i någon bil. Då har jag bla haft "Individual HiFi" i en X6a för runt 40.000:-.

Sen är det iofs synd och skam att Model 3 är så pass bullrig. Med den ljudanläggningen skulle det vara en dröm att ha en riktigt tyst kupé!

Folk köper Model X trots sämre räckvidd och prestanda än Model S och Model 3. Alla har inte fjorton ungar heller utan gillar bakdörrarna, framrutan, att man sitter högre osv... Det som Audi och Mercedes erbjuder är andra saker som också kan uppskattas på liknande sätt trots att man inte får den absolut snabbaste accelerationen eller den lägsta förbrukningen.

Det som talar absolut starkast till Teslas fördel för min del är SuC-nätet. Det är fortfarande helt avgörande så som vi vill använda bilen.
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Det är väl ingen här som sagt att det inte finns någon efterfrågan på ICE? Marknaden för avgasbilar är dock en krympande marknad och elbilar en kraftigt växande. Globalt växte elbilar med 169% det senaste halvåret (första sex månaderna i 2018 jämfört med första sex 2019). Detta samtidigt som totala bilförsäljningen krympte.

Hur kommer det gå för företag som försöker fokusera på den krympande delen av bilmarknaden där konkurrensen är stenhård sedan länge mot den kraftigt växande delen av bilmarknaden där konkurrensen idag inte är särskilt stor? Bara för att Mercedes har 7% av bilmarknaden idag betyder inte det att de kommer att ha 7% av elbilsmarknaden när de börjar leverera bilar bara för att de är Mercedes.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Det är inte så intressant. Det intressanta är att det är en växande marknad och ICE en krympande. Att öka eller bibehålla sin försäljning på en krympande marknad är jättesvårt.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Verdi skrev:
Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Det är väl ingen här som sagt att det inte finns någon efterfrågan på ICE? Marknaden för avgasbilar är dock en krympande marknad och elbilar en kraftigt växande. Globalt växte elbilar med 169% det senaste halvåret (första sex månaderna i 2018 jämfört med första sex 2019). Detta samtidigt som totala bilförsäljningen krympte.

Hur kommer det gå för företag som försöker fokusera på den krympande delen av bilmarknaden där konkurrensen är stenhård sedan länge mot den kraftigt växande delen av bilmarknaden där konkurrensen idag inte är särskilt stor? Bara för att Mercedes har 7% av bilmarknaden idag betyder inte det att de kommer att ha 7% av elbilsmarknaden när de börjar leverera bilar bara för att de är Mercedes.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Det är inte så intressant. Det intressanta är att det är en växande marknad och ICE en krympande. Att öka eller bibehålla sin försäljning på en krympande marknad är jättesvårt.
Fast det är väll intressant? Om marknaden just nu är under 10% så betyder det att fortsätta rulla ut bilar för resterande 90-98% gör att man tjänar pengar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Man vet att man är i en fanboy-högborg när ”i stort sett” alla andra elbilar dissas och man enbart menar att Tesla är den enda användbara elbilen haha. Tesla är ju ruskigt dåliga på kvalitet, bara det får många att välja bort Tesla! Snälla, försök ha lite distans till egna tankar. Går ni runt och tror att enbart egna preferenser gäller alla, så måste det vara svårt att acceptera hur världen ser ut?
Jag tycker EQC verkar vara en trevlig bil, på samma linje som eGolf är trevlig och mycket populär i tex Norge. Spelar väl ingen roll om den i grunden är en fossilbil, den funkar! Och det är det som räknas hos många kunder. Inte megastor skärm eller snabb acceleration. Folk är olika!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Det är väl ingen här som sagt att det inte finns någon efterfrågan på ICE? Marknaden för avgasbilar är dock en krympande marknad och elbilar en kraftigt växande. Globalt växte elbilar med 169% det senaste halvåret (första sex månaderna i 2018 jämfört med första sex 2019). Detta samtidigt som totala bilförsäljningen krympte.

Hur kommer det gå för företag som försöker fokusera på den krympande delen av bilmarknaden där konkurrensen är stenhård sedan länge mot den kraftigt växande delen av bilmarknaden där konkurrensen idag inte är särskilt stor? Bara för att Mercedes har 7% av bilmarknaden idag betyder inte det att de kommer att ha 7% av elbilsmarknaden när de börjar leverera bilar bara för att de är Mercedes.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Det är inte så intressant. Det intressanta är att det är en växande marknad och ICE en krympande. Att öka eller bibehålla sin försäljning på en krympande marknad är jättesvårt.
Fast det är väll intressant? Om marknaden just nu är under 10% så betyder det att fortsätta rulla ut bilar för resterande 90-98% gör att man tjänar pengar.
Beror på hur mycket priserna måste pressas för att kunna hålla uppe volymerna. Dessutom tenderar ekonomer vara lite mer långsiktiga än så.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Tror inte att företag eller aktieägare skiter i hur mycket det växer, det är bara de som inte vill ta åt sig av informationen som skiter i hur mycket det växer. Världsmarknaden för laddbara elbilar växte alltså med 169% senaste halvåret. Från knappa 750k till dryga 2 miljoner. Det är en ökning på mer än 1,25 miljoner bilar på ett halvår där ett fåtal märken stod för huvuddelen av tillväxten. Detta samtidigt som marknaden för avgasbilar krympte med 3 procent eller mer. Är det samma utveckling om ett år, dvs första 6 månaderna för 2020 så står laddbara elbilar för ca 14% av världens totala försäljning mot dagens ca 5%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Mercedes EQC

Inlägg av hooked »

Usch vad det är polariserade diskussioner i var och varannan tråd på det här forumet nuförtiden. Läst här rätt länge och verkligen uppskattat den trevliga, vänliga och förstående tonen. Nu på senare tid verkar det vara många nya som slår sig in i diskussionerna och kriget mellan Tesla och övriga bilvärlden svärtar ner varenda tråd.

Nä, det här forumet blir tyvärr mindre och mindre intressant att besöka för varje vecka som går. Trist utveckling!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »

Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Den som tror att det inte finns någon efterfrågan av ICE har inte följt med. Globalt är elektrisk en liten nischprodukt, som knappt påverkar. På längre sikt är det självklart viktigt för de stora drakarna att hängas med, men just nu spelar det ingen roll vad för elbilar eller om de överhuvudtaget erbjuder elbilar. Vi är så pyttesmå här i Norden att det inte spelar någon som helst roll om vi går över till 100% elektrisk över natten! Och då menar jag både för miljön och de stora drakarnas bankkonton.
Det är väl ingen här som sagt att det inte finns någon efterfrågan på ICE? Marknaden för avgasbilar är dock en krympande marknad och elbilar en kraftigt växande. Globalt växte elbilar med 169% det senaste halvåret (första sex månaderna i 2018 jämfört med första sex 2019). Detta samtidigt som totala bilförsäljningen krympte.

Hur kommer det gå för företag som försöker fokusera på den krympande delen av bilmarknaden där konkurrensen är stenhård sedan länge mot den kraftigt växande delen av bilmarknaden där konkurrensen idag inte är särskilt stor? Bara för att Mercedes har 7% av bilmarknaden idag betyder inte det att de kommer att ha 7% av elbilsmarknaden när de börjar leverera bilar bara för att de är Mercedes.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Det är inte så intressant. Det intressanta är att det är en växande marknad och ICE en krympande. Att öka eller bibehålla sin försäljning på en krympande marknad är jättesvårt.
Fast det är väll intressant? Om marknaden just nu är under 10% så betyder det att fortsätta rulla ut bilar för resterande 90-98% gör att man tjänar pengar.
Även fast det säljs mest fossilbilar i Sverige idag.
Så ser man paniken i blicken hos fossilbilsförsäljarna.
De ger galna rabatter idag. Känns som de ger bort en fossilbil bara för att hålla serviceavdelningen under armarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:
Usch vad det är polariserade diskussioner i var och varannan tråd på det här forumet nuförtiden. Läst här rätt länge och verkligen uppskattat den trevliga, vänliga och förstående tonen. Nu på senare tid verkar det vara många nya som slår sig in i diskussionerna och kriget mellan Tesla och övriga bilvärlden svärtar ner varenda tråd.

Nä, det här forumet blir tyvärr mindre och mindre intressant att besöka för varje vecka som går. Trist utveckling!

Det är väl när det blir diskussioner som det är intressant? ;) Tycker det inte varit några personangrepp utan saklig debatt. Då är det ok tycker jag.
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Man vet att man är i en fanboy-högborg när ”i stort sett” alla andra elbilar dissas och man enbart menar att Tesla är den enda användbara elbilen haha. Tesla är ju ruskigt dåliga på kvalitet, bara det får många att välja bort Tesla! Snälla, försök ha lite distans till egna tankar. Går ni runt och tror att enbart egna preferenser gäller alla, så måste det vara svårt att acceptera hur världen ser ut?
Jag tycker EQC verkar vara en trevlig bil, på samma linje som eGolf är trevlig och mycket populär i tex Norge. Spelar väl ingen roll om den i grunden är en fossilbil, den funkar! Och det är det som räknas hos många kunder. Inte megastor skärm eller snabb acceleration. Folk är olika!
Det som talar mot Tesla är ju kvalitetsbristerna, den dåliga servicen med enbart ett fåtal SC i hela vårt stora land, den dåliga ljudisoleringen och bristen på tillval/individualisering/förfining eller vad man nu ska kalla det.

Vi får se vad som händer. Men jag tror Tesla måste skärpa sig på en del punkter om det ska fungera i längden. Folk vill inte behöva ta ledigt två dagar för att åka till ett SC 50 mil bort. Det måste finnas en bättre lokal närvaro. Samt färre skitfel och konstruktionsmissar.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
Det är väl ingen här som sagt att det inte finns någon efterfrågan på ICE? Marknaden för avgasbilar är dock en krympande marknad och elbilar en kraftigt växande. Globalt växte elbilar med 169% det senaste halvåret (första sex månaderna i 2018 jämfört med första sex 2019). Detta samtidigt som totala bilförsäljningen krympte.

Hur kommer det gå för företag som försöker fokusera på den krympande delen av bilmarknaden där konkurrensen är stenhård sedan länge mot den kraftigt växande delen av bilmarknaden där konkurrensen idag inte är särskilt stor? Bara för att Mercedes har 7% av bilmarknaden idag betyder inte det att de kommer att ha 7% av elbilsmarknaden när de börjar leverera bilar bara för att de är Mercedes.
Varför undviker du att svara. Skit i hur mycket det växte och säg hur mycket andelar nybilar som säljs som är elektriska. 2-3 % utav totala försäljningen va ?
Det är inte så intressant. Det intressanta är att det är en växande marknad och ICE en krympande. Att öka eller bibehålla sin försäljning på en krympande marknad är jättesvårt.
Fast det är väll intressant? Om marknaden just nu är under 10% så betyder det att fortsätta rulla ut bilar för resterande 90-98% gör att man tjänar pengar.
Även fast det säljs mest fossilbilar i Sverige idag.
Så ser man paniken i blicken hos fossilbilsförsäljarna.
De ger galna rabatter idag. Känns som de ger bort en fossilbil bara för att hålla serviceavdelningen under armarna.
Sverige är fortfarande en liten marknad. Ex när jag jobbade på en bilfirma som sålde ett tyskt märke och det var problematik med kablage i bakluckan så pratade vi med huvudkontoret i Tyskland om att dom skulle byta till silikonkablage istället. Vi fick till svar att det tänker man inte göra för marknaden i norden utan vi skall vara glada att vi får
Sälja bilarna. Det gör varken till eller från om det säljs bilar här eller ej.

Tycker inte alls det är galna rabatter, det ligger i nivå med hur det varit tidigare med. Du chansar bara hej vilt va ?
Skriv svar