Jo, så är det förstås, vi prioriterar olika saker när vi väljer bil, och smaken är olika.Stevvee skrev:Henrik har så rätt. EQC har många köpare. Sen är det ju vad du prioriterar också, både E-tron och EQC har ju massor med saker i utrustningsväg som tesla inte kan erbjuda, så då blir det svårare att välja teslan med.HenrikM76 skrev:Smaken är ju som bekant som baken.....kan ju vara så att man tycker e-tron är sjukt ful men anser att EQC är riktigt snygg, särskilt i AMG-utförande. Jag hade aldrig i livet köpt en e-tron, maken till ful bil får man leta efter, men en EQC AMG, ja tack!fth skrev:Jag har uppriktigt svårt att förstå hur någon kan överväga en EQC öht, av alla ”Tesla-dödare” så är den väl den överlägset minst trovärdiga?
Är MB-ägare verkligen så märkestrogna, eller vilka är köparna till den här bilen egentligen?
Vill man absolut inte ha en Tesla och prompt måste ha en tysk så är väl e-tron överlägsen på alla punkter?
Vad är det jag missar?
/fth
För mig är basfunktionaliteten, drivlina, räckvidd, laddning, laddnätverk etc centralt, och för mina behov finns det ju idag endast ett märke som fungerar hyfsat smärtfritt både för daglig användning och för långresor.
Det som gör mig extra skeptisk till EQC är att den i princip inte kryssar i någon av dessa boxar. På varje punkt är dom något sämre än konkurrenterna exklusive Tesla (främst Audi), och mycket sämre än Tesla.
Mercedes själva verkar ju inte ens vilja stå för produkten, än mindre sälja den, basdesignen är ju nästan en retrofit av en eldrivlina på en fossilbil, och vi minns väl alla deras fiasko till lansering då inte ens centrala marknadsavdelningen kunde svara på i princip någon av de centrala frågorna som alla ställer om en elbil

Detta gör sammantaget att jag inte ens har med EQC på listan över tänkbara bilar vid nästa byte, jag får erkänna att jag faktiskt nästan hade glömt bort att den existerade (vilket den ju som det verkar knappt gör)

/fth