Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 19 aug 2020 11:01
https://insideevs.com/news/439601/water ... ownership/
Verkar till någon har fått en måndags version...
Verkar till någon har fått en måndags version...
är det skillnad på en robot som lackerar i Tyskland vs USA? Det är väl inga människor som lackerar i volymtillverkning längre?Mickep skrev:Jag tror de kommer höja kvaliteten när tyska erfarna bilbyggare skall lära sig bygga bilen. Likt i Shanghai så kommer det troligtvis bli förbättrigsförslag. Tesla kommer inte att ha några problem att hitta yrkeskunniga lackerare så lacken i Europa kommer vara pricken över i et.
Räknar med att de första månaderna kommer det finnas barnsjukdomar.
Hoppas att jag vinner på lotto. Vill ha en y så mycket.
Är likadant på Model 3 efter man kört i ösregn. Likaså andra problem som finns på båda modellerna är godtycklig karossinpassning och saknade clips lite här och var.Credde skrev:https://insideevs.com/news/439601/water ... ownership/
Verkar till någon har fått en måndags version...
Det som påstås är väl att Kalifornien har hårdare miljölagar kring detta än vad som finns i Europa och därför blir lacken inte lika bra. Om det stämmer eller ej vet jag inte men det skulle kunna vara en förklaring till varför Berlinfabriken skulle leverera bilar med bättre lack än vad vi får ifrån Freemont.HelectriC skrev:är det skillnad på en robot som lackerar i Tyskland vs USA? Det är väl inga människor som lackerar i volymtillverkning längre?Mickep skrev:Jag tror de kommer höja kvaliteten när tyska erfarna bilbyggare skall lära sig bygga bilen. Likt i Shanghai så kommer det troligtvis bli förbättrigsförslag. Tesla kommer inte att ha några problem att hitta yrkeskunniga lackerare så lacken i Europa kommer vara pricken över i et.
Räknar med att de första månaderna kommer det finnas barnsjukdomar.
Hoppas att jag vinner på lotto. Vill ha en y så mycket.
Jo vet det, men det stod yrkeskunniga lackerare som anledning till varför det ville bli bättre i Europa.kangru skrev:Det som påstås är väl att Kalifornien har hårdare miljölagar kring detta än vad som finns i Europa och därför blir lacken inte lika bra. Om det stämmer eller ej vet jag inte men det skulle kunna vara en förklaring till varför Berlinfabriken skulle leverera bilar med bättre lack än vad vi får ifrån Freemont.HelectriC skrev:är det skillnad på en robot som lackerar i Tyskland vs USA? Det är väl inga människor som lackerar i volymtillverkning längre?Mickep skrev:Jag tror de kommer höja kvaliteten när tyska erfarna bilbyggare skall lära sig bygga bilen. Likt i Shanghai så kommer det troligtvis bli förbättrigsförslag. Tesla kommer inte att ha några problem att hitta yrkeskunniga lackerare så lacken i Europa kommer vara pricken över i et.
Räknar med att de första månaderna kommer det finnas barnsjukdomar.
Hoppas att jag vinner på lotto. Vill ha en y så mycket.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -strommen/
Accelerationstest i Model Y. Kanske inte lika snabb som Tesla lovar men kompaktsuven blåser ändå samtliga konkurrenter tillbaka till ritbordet.
Dessutom har elbilar en större skillnadmellan det lång- och kortfristiga effektuttaget. Just Teslor tros ha ett väldigt högt korttidseffektuttag så att mer än 450 hk inte alls låter otroligt. Troligtvis har den främre asynkronmotorn en effekt på 147 kW medan den bakre synkronpermanentmagnetmotorn har 211 kW vilket tillsammans ger en systemeffekt på ungefär 487 hk.
Det fantastiska fästet garanteras av breda Pirellidäck, den höga vikten och det snabba antispinnsystemet. Men hur bra fungerar det egentligen?
Det enkla svaret: För j**la bra! Välkomna till det teslatypiska accelerationsspektaklet komplett med andnöd, lyckovrål och förskjutna ryggkotor!
Utan nämnvärd fördröjning mellan gaspedal och framdrivning formligen skjuter Model Y från startlinjen och pulveriserar elsuvkonkurrensen i ett slag till ett gäng performancenybörjare som gärna vill mäta sig med proffsen men som skämmer ut sig hela tiden.
Y är ju grymt snygg, även på den bilden. Vit ska den vara så det bryter av bättre mot den svarta plasten och det mörka glastaket.dd88 skrev:XC40 är kanske inte Volvos snyggaste modell, och man kan diskutera tycke och smak i timmar, men det finns vinklar som milt sagt inte är så vackra att titta på. Finns inte en linje eller proportion som är rätt.
Jag håller med, av Teslas modeller så tycker jag S har en särställning, det är något med dess linjer och proportioner som gör att den ligger en division över X/3/Y, men alla står sig mycket bra mot dom flesta andra tillverkare.kikat skrev:Y är ju grymt snygg, även på den bilden. Vit ska den vara så det bryter av bättre mot den svarta plasten och det mörka glastaket.dd88 skrev:XC40 är kanske inte Volvos snyggaste modell, och man kan diskutera tycke och smak i timmar, men det finns vinklar som milt sagt inte är så vackra att titta på. Finns inte en linje eller proportion som är rätt.
Valfri volvo ser ut som någon gammal fossilare från 2000-talet.
Beklagar min udda smak.
Det var inte så lite elakt!dd88 skrev:Är ju iaf lätt att se vart dom hämtat inspirationen ifrån
För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.Tomas L skrev:Det var inte så lite elakt!dd88 skrev:Är ju iaf lätt att se vart dom hämtat inspirationen ifrån
Men jag ser mer av BMW X4/X6 i Model Y, modeller som jag personligen tycker de snyggaste av alla BMW:s modeller.
kikat skrev:Riktigt dålig artikel men är det någon som vill läsa som inte har premium så tog jag en skärmdump här nedan.
Hur XC40 kan få dubbelt så högt designbetyg mot Y är en gåta. Kanske har de råkat vända på siffrorna.
Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.Fredrik j skrev:För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Pre-Raven Model X Performance ligger säkert på 3,50 kWh/mil i den hastigheten... Jag har visserligen fått ner min snittförbrukning på Model X P90D till ca 2,65 kWh/mil mot mitt vanliga snitt på 3,00 kWh/mil sommar som vinter. Denna lägre förbrukning beror dock på att jag inte alls ligger på motorväg lika mycket nu sedan mars/april.Laban skrev:Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.Fredrik j skrev:För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Med 20” slipstream har jag c:a 230Wh/km förbrukning i 120km/h på min pre-raven X.Svenssons skrev:Pre-Raven Model X Performance ligger säkert på 3,50 kWh/mil i den hastigheten... Jag har visserligen fått ner min snittförbrukning på Model X P90D till ca 2,65 kWh/mil mot mitt vanliga snitt på 3,00 kWh/mil sommar som vinter. Denna lägre förbrukning beror dock på att jag inte alls ligger på motorväg lika mycket nu sedan mars/april.Laban skrev:Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.Fredrik j skrev:För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Jag fattar inte SUV trenden heller....Laban skrev:Tycker det är väldigt lätt att begripa sig på den trenden när det gäller elbilar. Model Y har extremt låg förbrukning i höga hastigheter jämfört med e-Tron, EQC osv. Enligt NextMove förbrukade den 1.99 kWh/mil i 130 km/h maxhastighet, 120 km/h medelhastighet. e-Tron 3.06 kWh/mil i samma hastighet. Det är en enorm skillnad.Fredrik j skrev:För mig är det där den minst begripliga av alla biltrender. En tillplattad SUV. Rutorna är ju verkligen inte i proportion till dörrsidornas storlek för att ta ett exempel.
Själv är jag svag för låga bilar med svepande taklinje. Som Model S t.ex.
Jag har 22" och dessa är en stor orsak till skillnaden. Det är därför jag kan ha samma förbrukning på vintern när jag kör på 19". Den stora Performance-motorn bak är nästa större orsak till den högre förbrukningen, särskilt i högre fart. Vet inte vad för batteripack du har men om det inte är 90 kWh så är det nästa orsak. Även nyare 100D-bilar är effektivare än 90D.fth skrev:Med 20” slipstream har jag c:a 230Wh/km förbrukning i 120km/h på min pre-raven X.Svenssons skrev:Pre-Raven Model X Performance ligger säkert på 3,50 kWh/mil i den hastigheten... Jag har visserligen fått ner min snittförbrukning på Model X P90D till ca 2,65 kWh/mil mot mitt vanliga snitt på 3,00 kWh/mil sommar som vinter. Denna lägre förbrukning beror dock på att jag inte alls ligger på motorväg lika mycket nu sedan mars/april.
Jag har mycket svårt att tro att P skulle dra mer än 50% mer, inte ens med 22”, kör du med handbromsen i eller![]()
/fth
Jag har 90-batteriet, snittförbrukning totalt efter >11000 mil ligger på 240Wh/km, då kör jag sommar som vinter, mest motorväg 110+km/h.Svenssons skrev:Jag har 22" och dessa är en stor orsak till skillnaden. Det är därför jag kan ha samma förbrukning på vintern när jag kör på 19". Den stora Performance-motorn bak är nästa större orsak till den högre förbrukningen, särskilt i högre fart. Vet inte vad för batteripack du har men om det inte är 90 kWh så är det nästa orsak. Även nyare 100D-bilar är effektivare än 90D.fth skrev:Med 20” slipstream har jag c:a 230Wh/km förbrukning i 120km/h på min pre-raven X.Svenssons skrev:Pre-Raven Model X Performance ligger säkert på 3,50 kWh/mil i den hastigheten... Jag har visserligen fått ner min snittförbrukning på Model X P90D till ca 2,65 kWh/mil mot mitt vanliga snitt på 3,00 kWh/mil sommar som vinter. Denna lägre förbrukning beror dock på att jag inte alls ligger på motorväg lika mycket nu sedan mars/april.
Jag har mycket svårt att tro att P skulle dra mer än 50% mer, inte ens med 22”, kör du med handbromsen i eller![]()
/fth
Jag ligger på 296 Wh/km på 88 326 km. Ser att senaste turen på 2,2 km skulle tagit 23 minuter vilket inte stämmer egentligen. Den tog kanske 5 minuter fram och tillbaka men ventilationen i bilen var på i kanske 23 minuter vilket förklara det hela.fth skrev:Jag har 90-batteriet, snittförbrukning totalt efter >11000 mil ligger på 240Wh/km, då kör jag sommar som vinter, mest motorväg 110+km/h.
/fth