Sida 6 av 7
Re: Lackbehandlingar
Postat: 20 feb 2020 17:48
av heldiggrisen
Senox skrev:Hej,
Jag hade en P85D som jag körde 7000 mil med innan jag sålde den. Jag körde Ceramic Pro största paketet med flest lager. Jag har aldrig haft ett lackskydd som har varit i närheten av det resultat som jag fick med Ceramic Pro.
Därefter har jag haft en SQ7 som jag inte ville kosta på samma slant utan nöjde mig med Ditechs keramiska. Nu senast så har jag lagt på Ditechs keramiska på en Porsche Panamera.
Det är en klasskillnad på Ceramic Pro som heter duga. Priset är tyvärr också stor skillnad.
Teslan hade dålig finish på lacken från fabrik så skillnaden är oerhörd och därmed lättare att motivera de extra pengarna.
Parkerade jag på en SC jämte en annan Tesla med samma kulör så kunde man tro att det vore en helt olika färger på bilarna...
Hoppas detta hjälpte någon

Tusen tack Senox
Jag ska köpa bil till nästan 800 papp och behålla den i många år. Vill gärna kosta på ett lackskydd som duger.
Står mellan Ceramic Pro på Autopartner i Lund, eller PAS på Vonne i Vellinge.
Någon som har testat?
Re: Lackbehandlingar
Postat: 20 feb 2020 17:57
av ChristerSjo
Jag har behandlat min hos WellKept med ProCeramic.
Helnöjd med servicen och produkten. Bilen är väldigt lätttvättad. Jag har ju inte haft den så länge så faktisk hållbarhet har jag svårt att utala mig om.
Tesla erbjudande hos WellKept:
http://wellkept.se/tesla-club-sweden/
Lite långt från dig dock

Re: Lackbehandlingar
Postat: 20 feb 2020 18:01
av Front242
Vilken tillfällighet att det finns en konkurrerande produkt till Ceramic PRO som heter ProCeramic

Re: Lackbehandlingar
Postat: 20 feb 2020 18:10
av ChristerSjo
Där ser man, trodde det var samma produkt och bara en felskrivning

Re: Lackbehandlingar
Postat: 24 nov 2020 13:49
av apkungen
Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 24 nov 2020 13:59
av HelectriC
då har du nog fått en behandling som inte är så väldigt bra. Båda mina Teslor var nästan lika lätta att tvätta och nästan lika fina i lacken 2 år efter behandling som när de precis blivit behandlade.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 24 nov 2020 14:02
av apkungen
Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 24 nov 2020 15:46
av Elof
apkungen skrev:Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Exakt samma upplevelse som jag har. Solidsvart, Ditec Ceramic Ultra (den dyraste Ditec har). Det känns som att keramisk lackbehandling ger precis samma resultat som en klassisk vaxning, men tål avfettning och håller lite längre. Det verkar som att man måste lackbehandla var sjätte månad om man ska hålla lacken hal.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 24 nov 2020 15:51
av bonath
Re: Lackbehandlingar
Postat: 24 nov 2020 16:17
av Elof
Kul att du är nöjd!
Det står på deras hemsida att de inte polerar lacken innan kemikalierna läggs på.
https://restorfx.se/center/nykoping/restorfx/
Det låter helt otroligt. Är det verkligen så? Smetar de bara på lackskyddet över småreporna och bilen blir så fin?
Re: Lackbehandlingar
Postat: 24 nov 2020 16:31
av Klintan
Ser inte ut som att referensbilderna är tagna i Sverige? "Klicka på knappen för att se ett urval av våra jobb" visar 4x4-bilar i USA.
http://restorfx.se/resultat/
Re: Lackbehandlingar
Postat: 25 nov 2020 00:29
av bonath
Jodå, första gången så polerade han väldigt mycket.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 25 nov 2020 07:42
av HelectriC
Elof skrev:apkungen skrev:Jag lämnade in min bil med svart solidlack på en lackförsegling för 10 kkr för ett knappt år sedan. Bilen var jättefin när den var nyfixad men något vidare värstingskydd är inget jag har märkt av. Jag har säkert haft alldeles för höga förhoppningar. Så lite av mina erfarenheter kommer här för att inte andra ska ha för högt ställda förväntningar.
* Bilen blir marginellt lättare att tvätta. Precis i början var det lättare att tvätta men ganska snabbt så slutade sidorna och det som är långt ned på bilen slutade vara lättvättat efter bara nån månad. Uppe på huven är det fortfarande lite lättare och har en bättre avrinning. Jag har kört kontaktlösa tvättar hela tiden utom en gång själv och en gång när jag lämnade in den.
* Bilen skyddas inte mot tvättrepor. Trotts att jag gick på med avfettning och foamlance och avsköljning och foamlance igen innan jag gick på med en microfibersvamp så blev det några få repor. Och nu efter att jag hade den inlämnad så blev det många smårepor.
* Fläckar som förut inte gick bort med bara tvätt (utan kräver polering/vax) går fortfarande inte bort med bara tvätt. Vattenfläckar t.ex. går fortfarande inte bort.
* Fönsterrutan fick en vattenavvisande behandling och det var bra i början men även där så var det så att funktionen försvann efter någon månad eller två.
Exakt samma upplevelse som jag har. Solidsvart, Ditec Ceramic Ultra (den dyraste Ditec har). Det känns som att keramisk lackbehandling ger precis samma resultat som en klassisk vaxning, men tål avfettning och håller lite längre. Det verkar som att man måste lackbehandla var sjätte månad om man ska hålla lacken hal.
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 25 nov 2020 09:44
av Elof
HelectriC skrev:
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 25 nov 2020 10:22
av JoeMad
Elof skrev:HelectriC skrev:
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Tycker inte att du ska hänga dig i läppen
Jag har Ditec ceramic light på min Audi och efter tre år så är den fortfarande som ny (nåja, nästan)
Har kört återbehandlingen varje år och måste säga att jag tycker att den är riktigt bra.
Både jag och min kollega (som har samma på sin Audi) är väldigt petiga.
Det finns säkert bättre, men det är inget skräp om du frågar mig.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 25 nov 2020 12:27
av HelectriC
Elof skrev:HelectriC skrev:
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Jag tror inte det är enbart själva kemikalien som har gett upphov till Ditecs lite sargade omdöme. Det viktigaste när det gäller lackbehandlingar är förarbetet, poleringen, lackrens etc. En duktig detailer gör detta över lång tid, i flera steg samt låter själva kemikalien härda iaf över natten innan bilen lämnas till kund. Det intrycket jag fått av Ditec är att de kanske är lite snabba i vändningarna och inte har samma detaljfokus som de mindre firmorna som ofta är mer entusiaster som brinner för detailing. Ditec är större och har säkert större krav från ägare på vinstmarginaler.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 25 nov 2020 13:59
av JoeMad
HelectriC skrev:Elof skrev:HelectriC skrev:
Ditec är ju känt för att inte vara någon topprodukt/behandling. Har inte hört om någon duktig detailer som rekommenderar Ditec, tyvärr! Ditec driver ju mer med massproduktion och då blir det inte så bra.
Jaha, då är jag väl lurad då. Trist.
Dock undrar man ju varför det skulle vara sämre att massproducera kemikalier än att småskaligt blanda ihop dem i ett garage.
Det är ju oerhört mycket mumbo jumbo och hittepåvetenskap i produktbeskrivningarna av olika lackbehandlingar. Skulle vara intressant att se ett riktigt test och ett utlåtande från en riktig kemist som analyserar innehållet i brukarna.
Jag tror inte det är enbart själva kemikalien som har gett upphov till Ditecs lite sargade omdöme. Det viktigaste när det gäller lackbehandlingar är förarbetet, poleringen, lackrens etc. En duktig detailer gör detta över lång tid, i flera steg samt låter själva kemikalien härda iaf över natten innan bilen lämnas till kund. Det intrycket jag fått av Ditec är att de kanske är lite snabba i vändningarna och inte har samma detaljfokus som de mindre firmorna som ofta är mer entusiaster som brinner för detailing. Ditec är större och har säkert större krav från ägare på vinstmarginaler.
Absolut, det är nog som du säger att de kanske inte är lika detaljfokuserade, men för en tjänstebil som det var i mitt fall duger det bra tycker jag.
Lämnade in bilen när den var två dagar gammal och de körde claybar och polering ändå.
Bilen fick stå hos dem i två dagar för att härda innan jag kunde hämta den.
Jag tror att det mer beror på de firmor som är Ditec certifierade.
Min lokala är rätt kass i kundhantering medan kollegans i Malmö är mycket bra.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 18 dec 2020 08:26
av arena999
Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
Re: Lackbehandlingar
Postat: 18 dec 2020 20:46
av HelectriC
arena999 skrev:Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
En seriös detailer rengör, clayar och polerar lacken, så att ev gammal behandling försvinner. Iaf så jag har uppfattat det.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 18 dec 2020 21:06
av pejvic
arena999 skrev:Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
precis som helectric säger, ingen ide att göra det nu. Allt gammalt måste bort.
som ett tips kolla in tex på autodude, finns mkt du kan göra själv om du tycker det är kul att putsa.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 19 dec 2020 10:00
av Legato
HelectriC skrev:arena999 skrev:Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
En seriös detailer rengör, clayar och polerar lacken, så att ev gammal behandling försvinner. Iaf så jag har uppfattat det.
Ja, behöver nog knappt vara seriös ens, ovanstående är självklart imo. Om det är en bil med befintligt keramiskt skydd så är ju poleringsarbetet flera gånger mer tidskrävande än att lägga på det keramiska skyddet.
Att lägga på keramiskt skydd är väldigt enkelt och går snabbt, clay går också snabbt. Polering tar tid, särskilt om det ska göras i X antal omgångar för att först få bort ett bra/hårt keramiskt skydd och sedan finpolera efter.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 19 dec 2020 10:02
av HelectriC
pejvic skrev:arena999 skrev:Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
precis som helectric säger, ingen ide att göra det nu. Allt gammalt måste bort.
som ett tips kolla in tex på autodude, finns mkt du kan göra själv om du tycker det är kul att putsa.
Nu vet jag inte om jag skrev att man ska vänta, det går nog lika bra nu som senare. Det jag skrev var att det nog inte spelar någon roll att det ligger en tidigare behandling på bilen eftersom detailer med största sannolikhet kommer ta bort den när den egna behandlingen blir gjord. Seriösa detailers har uppvärmt utrymme att jobba i, så om det är kallt ute spelar ingen roll.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 19 dec 2020 10:40
av Bjelke
HelectriC skrev:pejvic skrev:arena999 skrev:Funderar på någon typ att lackbehandling till min 3:a.
Saken är att det är en demobil från Tesla och de sa vid avhämtning att den var lackbehandlad.
Om den nu är det, är det dumt att göra en ny behandling direkt? Kanske tom skadligt?
Om jag ska göra en behandling. Är det någon skillnad att göra det nu på vintern eller ska man vänta till våren?
precis som helectric säger, ingen ide att göra det nu. Allt gammalt måste bort.
som ett tips kolla in tex på autodude, finns mkt du kan göra själv om du tycker det är kul att putsa.
Nu vet jag inte om jag skrev att man ska vänta, det går nog lika bra nu som senare. Det jag skrev var att det nog inte spelar någon roll att det ligger en tidigare behandling på bilen eftersom detailer med största sannolikhet kommer ta bort den när den egna behandlingen blir gjord. Seriösa detailers har uppvärmt utrymme att jobba i, så om det är kallt ute spelar ingen roll.
Det enda ”undantaget” jag kommer på är när lackskyddet är en två-lager-variant där man först har en bas (typ
vanligt lackskydd) och en topp på (en ”halare” och inte lika beständig typ), då polerar man bara bort
topp-produkten och lägger på en ny (efter några gånger beroende på hur skiktet mår så polerar man bort allt såklart).
Jag har en sån produkt på ena bilen, vet inte om/hur dom kan se på en okänd bil om det är denna typ av produkt på men
gissar att man även då polerar bort allt och börjar om från början så att säga...
Re: Lackbehandlingar
Postat: 19 dec 2020 12:30
av HelectriC
Jag fick som en liten servicebok efter senaste lackbehandlingen. I den fyller firman i varje år om man varit på återbehandling (första året är gratis, därefter 500kr per år). Om man har komplett ifylld bok, så ger dom 6års garanti på behandlingen. Det tycker jag är mycket bra.
Re: Lackbehandlingar
Postat: 18 mar 2021 11:18
av apkungen
apkungen skrev:Jag vill inte hänga ut företaget här innan jag fått svar från dem på det mail jag skickat men jag hörde väldigt mycket bra om företaget här på TCS innan jag beställde tid.
Jag är nu nöjd igen

. Jag hörde av mig till Rosenbergs Inpol som gjorde behandlingen. Vi kom fram till att det blivit en miss i kommunikationen. Om man vill försäkra sig om att det inte blir några kalkfläckar så måste man torka bilen med handduk varje gång. De tog på sig att polera upp bilen och göra om hela behandlingen som goodwill! Nu har jag en närmast ny bil ser det ut som. Riktigt förstående och bra mottagande. Kan inte annat än att rekommendera dem!