Re: Tesla Roadster 2.0
Postat: 19 nov 2017 09:16
Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs
Skönt! Går ju inte köra runt med en bil som behöver hela 1.9 sekunder för att accelera upp till 100.MaLund13 skrev:Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs
Precis. Att ha en bil som går att köra utan g-dräkt är ju sååå pinsamt.EnTraktor skrev:Skönt! Går ju inte köra runt med en bil som behöver hela 1.9 sekunder för att accelera upp till 100.MaLund13 skrev:Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs
mati skrev:Precis. Att ha en bil som går att köra utan g-dräkt är ju sååå pinsamt.EnTraktor skrev:Skönt! Går ju inte köra runt med en bil som behöver hela 1.9 sekunder för att accelera upp till 100.MaLund13 skrev:Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs
Det är nog 7-96 km / h, 0-96 km / h med one foot rollout.Niklas Z skrev:Undrar hur Musk mäter accelerationen. 0-100 km/h på 1,9 s innebär en medelacceleration på 14,6 m/s2. För att nå det krävs däck med ett friktionstal på ungefär 1,5 (eller också något sätt att skapa rejäl downforce redan i låga farter). Inga gatdäck är i närheten av det.
Säkerligen kan han uppnå det med racingdäck, men det är en annan sak. Och då blir värdet av ännu bättre officiella tider än mer tveksamt för oss som vill köra på vanliga vägar.
Det där "initiala" var nog hela vägen upp till 100. Bara att det går så jäkla fort att man inte hänger med riktigt. Det skriker om däcken och så är det redan över.Jerker skrev:En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt.
Då har de nog varit på en dragracingbana där asfalten har bättre grepp än den asfalt som vi vanliga bilister nöter.vigge50 skrev:Har också tänkt på det men i detta testet från Motortrend så uppmäter de 1,4 g som max.
http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
Ja, skulle man som passagerare få betala för däckslitaget blir det en dyr timavgift...mati skrev:Det där "initiala" var nog hela vägen upp till 100. Bara att det går så jäkla fort att man inte hänger med riktigt. Det skriker om däcken och så är det redan över.Jerker skrev:En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt.
De sa ju flera gånger i att de gör dessa vansinnesaccelerationer hela kvällen, om och om igen. Hur i guds namn kan däcken överleva denna tortyr?
Jag har för mig att en Bugatti Veyron nöter ner en uppsättning däck vid en enda fullgasacceleration från noll till max. Men det är kanske en skröna.
Jerker skrev:En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt. Det har jag aldrig hört från en Tesla tidigare. Så det blir nog problem att få däcken att greppa.
Är det följande du tänker på? Jag tolkar det som att det är i 400 km/h dessa siffror gäller, inte för accelerationen dit.mati skrev:Jag har för mig att en Bugatti Veyron nöter ner en uppsättning däck vid en enda fullgasacceleration från noll till max. Men det är kanske en skröna.
James May skrev:Getting close to the maximum which means the tires will only last for about 15 minues, but it's okay because the fuel runs out in 12 minutes
Ja, och dåligt Cd-värde har dom också. Till och med sämre än en lastbil.Tars skrev:Bugatti gör så sjukt fula bilar.
Tars skrev:Bugatti gör så sjukt fula bilar.
Sen att de går utan bara satan är en annan sak.
Meeen så fel det blev men ändan på bilen är iaf finWalker skrev:Ända?Kulingen skrev:Tars skrev:Bugatti gör så sjukt fula bilar.
Sen att de går utan bara satan är en annan sak.
Världens snabbaste bil är ju en Svensk bil (Den ända svenska som finns)
https://www.aftonbladet.se/bil/a/VW0z4/ ... bbaste-bil
Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.kangru skrev:Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.Tars skrev:Trist att höra.mati skrev:90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.Tars skrev:Hehe. Det var en bra benämning.mati skrev:@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Det är helt klart ett problem som gör det omöjligt att se hur degraderingen har påverkats, Tesla ändrar sättet att beräkna räckvidden med sina uppdateringar.Pontus skrev:Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.kangru skrev:Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.Tars skrev:Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Vi hade en städare på ett gammalt jobb som körde en Ferrari men det förklarade han med en lotto vinst, sen var alla bara glada för hans skull. Kanske blir svårt om någon kollar upp regnumret och ser att det är en tjänstebil?Walker skrev:Tror du det blir lättare att komma till kunderna i en R än i en X?Tars skrev:Måste ju kunna försvara att jag ska kunna ha den i arbetet. Express service! Nästan helt ljudlöst.Svenssons skrev:Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?Tars skrev:Går det att ha takräcke?
Det kommer vara mitt motto skriver i bak på bilen.![]()
![]()
Även om typical ändras borde inte rated göra det.vigge50 skrev:Det är helt klart ett problem som gör det omöjligt att se hur degraderingen har påverkats, Tesla ändrar sättet att beräkna räckvidden med sina uppdateringar.Pontus skrev:Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.