Re: VW ID.4
Postat: 08 nov 2021 22:00
Avsaknaden av one-pedal driving har varit en deal-breaker för VWs bilar för min del, så det faktum att de frågar om det i undersökningen är ju lovande!Kubi skrev:
Avsaknaden av one-pedal driving har varit en deal-breaker för VWs bilar för min del, så det faktum att de frågar om det i undersökningen är ju lovande!Kubi skrev:
Gärna för oss som inte har ett konto.ObscureEconomist skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Skall bli otroligt spännande och se hur laddkurvan med 3.0 blir.ObscureEconomist skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Det finns ju ingen fördel med det?R_Edvinsson skrev:väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Om man litar på bilens beräkning, att laddstationen funkar och finns så är det inget problem att köra lågt så blir det dessvärre tråkigt ospännande och inte så YOLO.Mickep skrev:Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Enligt testet fick dom samma resultat flera gånger.Kubi skrev:Gärna för oss som inte har ett konto.ObscureEconomist skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.Mickep skrev:Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Fin jämförelse. Spännande att se hur Id.4 står sig efter kommande uppdatering av laddningen.ObscureEconomist skrev:Enligt testet fick dom samma resultat flera gånger.Kubi skrev:Gärna för oss som inte har ett konto.ObscureEconomist skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
Jo, rent allmänt så är det ju bättre att kunna ladda snabbt i början med hög effekt när man har slut, och när man som mest är i behov av snabb påfyllning.taliz skrev:Det finns ju ingen fördel med det?R_Edvinsson skrev:väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Dels kan man då välja att köra vid lägre SOC och därmed resa snabbare.
Eller, om man vill ta ett längre stopp, så kan man vänta till högre SOC och köra en längre sträcka nästa gång. Det finns liksom ingen nackdel med det(såvida det inte tar mkt längre att uppnå den högre SOCn vs den med ”platt” laddkurva förstås).
Exakt. Kombinerar man Teslas laddkurvor med Teslas tillgång på SuC så blir det en grymt bra och effektiv kombination.RagWal skrev:Om man litar på bilens beräkning, att laddstationen funkar och finns så är det inget problem att köra lågt så blir det dessvärre tråkigt ospännande och inte så YOLO.Mickep skrev:Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:27 + 19:40 = 39:07
3. iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:26 + 21:06 = 42:32
5. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:40 + 21:10 = 42:50
6. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 + 22:13 = 44:51
Utan tillgång till V3 SuC så är det en utopi att få snabb laddning i sverige med så täta mellanrum att det lönar sig med en hög peak.taliz skrev:Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.Mickep skrev:Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Som sagt, så länge det inte tar längre att nå hög SOC än den med ”platt” laddkurva så är det ju ingen nackdel.
Kan bara tala för mig själv, men ibland så tycker jag det är skönt att inte alltid behöva äta på trista sunkiga hamburgerhak. Då är det rätt perfekt att snabbt kunna stanna och ladda upp tillräckligt med el på 10 min för att kunna nå sitt mål.R_Edvinsson skrev:
Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Är en ”matnörd” så kan jag slippa snabbmat tar jag varje alternativ.martinot skrev:Kan bara tala för mig själv, men ibland så tycker jag det är skönt att inte alltid behöva äta på trista sunkiga hamburgerhak. Då är det rätt perfekt att snabbt kunna stanna och ladda upp tillräckligt med el på 10 min för att kunna nå sitt mål.R_Edvinsson skrev:
Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Håller med. Skulle helst gärna se 50 kW-laddare inne i städerna så kan man ladda medans man käkar någon timmes lunch eller middag. Det hade varit optimalt.R_Edvinsson skrev:Är en ”matnörd” så kan jag slippa snabbmat tar jag varje alternativ.martinot skrev:Kan bara tala för mig själv, men ibland så tycker jag det är skönt att inte alltid behöva äta på trista sunkiga hamburgerhak. Då är det rätt perfekt att snabbt kunna stanna och ladda upp tillräckligt med el på 10 min för att kunna nå sitt mål.R_Edvinsson skrev:
Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Så problemet är inte att laddningen är för snabb utan mer att det ALDRIG finns laddning där man faktiskt vill äta.
Det är redan verklighet på E4 mellan Sthlm och Malmö.R_Edvinsson skrev:Utan tillgång till V3 SuC så är det en utopi att få snabb laddning i sverige med så täta mellanrum att det lönar sig med en hög peak.taliz skrev:Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.Mickep skrev:Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Som sagt, så länge det inte tar längre att nå hög SOC än den med ”platt” laddkurva så är det ju ingen nackdel.
Och ärligt är de inte heller så täta med effekt som överstigen 150kW.
Skulle det dessutom betyda att man vara får 90-75kw om man behöver ladda från 15-30% för att sen nå fram, ja då Är det ju värdelöst med en peak.
Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Samma här. GTX är trevlig, men på tok för dyr. Framförallt när man bockar i all utrustning man villhöver. Vanliga ID4 RWD är på gränsen, men priset är ändå hanterbart. Men då räcker inte dragvikten för mig. ID3 tycker jag är också för dyr med tanke på hur lite man får jämfört med ID4.Mickep skrev:Kris rifa hade samma resultat (laddning per km och id4 stod sig bra mot y). I Björn Nylands 1000 km tester är model y överlägsen, pga effektiviteten. (tycker mig minnas att jag var lite besviken på laddhastigheten, men det kan säkert ändras).
Om de kan få ned laddtiden med 9 minuter på id4 är det bra. (men det är ingen stress när man skall äta)
kollade på en id4 gtx, men när jag spec gick det äver 640 000. (brukar man få rabatt av handlare?) (en id3 har räckt för mig om det inte vore för dragkroken)
Jag skulle alla dagar i veckan välja en KIA EV6, Ioniq 5 eller Tesla MY före en ID4.
Skulle vara mer intressant med en diskussion om hur VW på ett år redan är ikapp tesla på många fronter och hur det kommer se ut om VW uppdaterar id4 till 170 kW laddning. En model y skulle ju bli sprungen åttor runtom då.
Ska bli intressant att se om Berlin tillverkade bilarna presterar bättre.
Det är riktigt att detta förutsätter ett bra tätt (hyfsat kort mellan olika laddstationer), inga köer (många laddpunkter), hög peakeffekt (gärna V3 med 250 kW peak, som är viktig precis i början av laddkurvan) och ett tillförlitligt laddnät. Som Tesla SuC.Dafro skrev:Beror väl på om man tycker det är kul att stanna ofta och sedan får man betänka att om man inte har SuC så är risken för kö större och då vill man hellre stanna färre antal gånger för kötiden ökar restiden mer, så tänker jag. Därav mitt val av bil.martinot skrev:
När vi nu återigen talar om laddkurvor, istället för att ondgöra sig över hemska Teslaägare, fördelen med att ha en kraftigare laddning i början (sne kruva) är att även om snitteffekten är exakt den samma som för en rak laddkurva, så kan man ändå får fler körmil/laddminut när man som bäst behöver det. Det kommer då att totalt sett ge en kortare och effektivare resa.