Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 15 okt 2021 16:34
Det är över min smärtgräns.fakerlind skrev:Blev en Taycan CT. Lite synd ändå. Detta lär kosta en del i tappade intäkter.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det är över min smärtgräns.fakerlind skrev:Blev en Taycan CT. Lite synd ändå. Detta lär kosta en del i tappade intäkter.
E-tron GT?termosen skrev:Om det stämmer, kommer jag kliva av.OscarA skrev:Tjo, då kanske de har bytt förmånsvärde 3 gånger till innan det blir lev då.fakerlind skrev:Från en kille i Frankrike;
”Just talked to Tesla guy, confirming (for what it's worth) that all EU deliveries are pushed to End 2022. Does anyone know when the EQE will be available ? ”
Så, då är frågan vilket alternativ som finns till liknande kostnad?
EQE? Hinner den komma innan sommaren?
I4 för liten.
Model Y från Berlin?
Den är betydligt mindre inuti än EQE. Mindre än Model 3 tom.Fredrik j skrev:E-tron GT?termosen skrev:Om det stämmer, kommer jag kliva av.OscarA skrev:Tjo, då kanske de har bytt förmånsvärde 3 gånger till innan det blir lev då.fakerlind skrev:Från en kille i Frankrike;
”Just talked to Tesla guy, confirming (for what it's worth) that all EU deliveries are pushed to End 2022. Does anyone know when the EQE will be available ? ”
Så, då är frågan vilket alternativ som finns till liknande kostnad?
EQE? Hinner den komma innan sommaren?
I4 för liten.
Model Y från Berlin?
Som sagt... Tesla gör mycket bra, men inte fn vet de hur man levererar produkter i tid och hur man hanterar kunders förväntningar.thebishop skrev:“Den är här nu!”
Beställ din Model S
Uppsk. leverans: i mitten av 2022
Minst ett kvartal till - undrar seriöst om vi kommer se den i svedala innan q4.
Visst. Men nu var det ju halvkombi som var viktigt. Eftersom problemet med Taycan var att den var för dyr.taliz skrev:Den är betydligt mindre inuti än EQE. Mindre än Model 3 tom.Fredrik j skrev:E-tron GT?termosen skrev:Om det stämmer, kommer jag kliva av.OscarA skrev:Tjo, då kanske de har bytt förmånsvärde 3 gånger till innan det blir lev då.fakerlind skrev:Från en kille i Frankrike;
”Just talked to Tesla guy, confirming (for what it's worth) that all EU deliveries are pushed to End 2022. Does anyone know when the EQE will be available ? ”
Så, då är frågan vilket alternativ som finns till liknande kostnad?
EQE? Hinner den komma innan sommaren?
I4 för liten.
Model Y från Berlin?
Etron GT är ingen halvkombi. Inte billigare än Taycan heller(den finns ju med 2wd och mindre batteri).Fredrik j skrev:Visst. Men nu var det ju halvkombi som var viktigt. Eftersom problemet med Taycan var att den var för dyr.taliz skrev:Den är betydligt mindre inuti än EQE. Mindre än Model 3 tom.Fredrik j skrev:E-tron GT?termosen skrev:Om det stämmer, kommer jag kliva av.OscarA skrev:Tjo, då kanske de har bytt förmånsvärde 3 gånger till innan det blir lev då.
Så, då är frågan vilket alternativ som finns till liknande kostnad?
EQE? Hinner den komma innan sommaren?
I4 för liten.
Model Y från Berlin?
Du skakar min världsbild när jag inser att e-tron inte är en halvkombi. Dessa viktbesparande sedaner överallt…taliz skrev:Etron GT är ingen halvkombi. Inte billigare än Taycan heller(den finns ju med 2wd och mindre batteri).Fredrik j skrev:Visst. Men nu var det ju halvkombi som var viktigt. Eftersom problemet med Taycan var att den var för dyr.taliz skrev:Den är betydligt mindre inuti än EQE. Mindre än Model 3 tom.Fredrik j skrev:E-tron GT?termosen skrev:
Om det stämmer, kommer jag kliva av.
Så, då är frågan vilket alternativ som finns till liknande kostnad?
EQE? Hinner den komma innan sommaren?
I4 för liten.
Model Y från Berlin?
Nej. Etron gt har listpris från 1,175, taycan från 980.Fredrik j skrev:
Du skakar min världsbild när jag inser att e-tron inte är en halvkombi. Dessa viktbesparande sedaner överallt…
Men visst är e-tron gt billigare än Taycan?
Motsvarande bil (och framförallt med liknande utrustning) från Porsche blir dyrare.taliz skrev:Nej. Etron gt har listpris från 1,175, taycan från 980.Fredrik j skrev:
Du skakar min världsbild när jag inser att e-tron inte är en halvkombi. Dessa viktbesparande sedaner överallt…
Men visst är e-tron gt billigare än Taycan?
Finns ingen 2wd etron gt med mindre batteri, som matchar billigaste Taycan, som jag skrev ovan...fakerlind skrev:Motsvarande bil (och framförallt med liknande utrustning) från Porsche blir dyrare.taliz skrev:Nej. Etron gt har listpris från 1,175, taycan från 980.Fredrik j skrev:
Du skakar min världsbild när jag inser att e-tron inte är en halvkombi. Dessa viktbesparande sedaner överallt…
Men visst är e-tron gt billigare än Taycan?
Får erkänna att jag inte dykt in i utrustningslistorna där men förutsätter att det inte är likvärdiga bilar du pratar om. Då skakar ytterligare en världsbild. Porsche är ju officiella världsmästare i att ta betalt för extrautrustning och erbjuder ju basbilar som ingen normal kund ens överväger. Utgår från att den där Taycan för 980’ inte har stolsvärme…taliz skrev:Nej. Etron gt har listpris från 1,175, taycan från 980.Fredrik j skrev:
Du skakar min världsbild när jag inser att e-tron inte är en halvkombi. Dessa viktbesparande sedaner överallt…
Men visst är e-tron gt billigare än Taycan?
Nope...fakerlind skrev:Jo. Fram men inte bak.
Det vill säga nästan 2 år utan leverans av en refresh S och X i Europa. Tyvärr går det mer och mer mot min teori att man bara vill satsa på de ”billigare” modeller 3 och Y utanför USA.Asterix skrev:"Uppsk. leverans: Slutet av 2022"
Det enda positiva för min del är att jag har mer tid att spara ihop pengar, och när de väl levereras så har de mest vanliga barnsjukdomarna förhoppningsvis försvunnit.Credde skrev:Det vill säga nästan 2 år utan leverans av en refresh S och X i Europa. Tyvärr går det mer och mer mot min teori att man bara vill satsa på de ”billigare” modeller 3 och Y utanför USA.Asterix skrev:"Uppsk. leverans: Slutet av 2022"
Jag förutspår att nya model s endast kommer skeppas med 4680 till Europa. Så q1 2023 i runda slängar. Och nya barnsjukdomar.Asterix skrev:Det enda positiva för min del är att jag har mer tid att spara ihop pengar, och när de väl levereras så har de mest vanliga barnsjukdomarna förhoppningsvis försvunnit.Credde skrev:Det vill säga nästan 2 år utan leverans av en refresh S och X i Europa. Tyvärr går det mer och mer mot min teori att man bara vill satsa på de ”billigare” modeller 3 och Y utanför USA.Asterix skrev:"Uppsk. leverans: Slutet av 2022"
Man tar förmodligen det besväret för att maxa produktionslinan- men bara när inhemsk utbud/efterfrågan är i obalans (dvs de kanmproducera mer än de kan sälja lokalt). Och med teslas fokus på förenkling så väntar man nog på nya batteriet för export.taliz skrev:Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…
Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…
S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.
Finns ju t.ex pt ingen annan Tesla som det går att beställa 6 eller 7 säten till än Model X. Model Y 7 sits kommer väl samtidigt med dragkrokentaliz skrev:Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…
Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…
S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.