Hur sjutton kan Porsche ta extra betalt för den tjänsten att få rutten planerad med laddstopp. Det är ju nästan som Tesla och att ta med betalt för FSD, som är lika ofärdig och värdelös som Porsche charging service.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 09:47
av Zalman3
Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 09:51
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Alla Porschevisningar är inställda. Åk inte.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 09:56
av Zalman3
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Alla Porschevisningar är inställda. Åk inte.
Inte den i Umeå.
Fick ett mejl igår att jag skulle sprita händerna innan jag kommer på visningen.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 09:57
av mans71
Zalman3 skrev:
Åker till Porsche visningen nu.
Vad ska jag fråga om?
Förmånsbils-optimerad version för Sverige-marknaden. Är ju väldigt förmånligt med en Tesla eftersom all utrustning man vill ha ingår. På en Porsche blir ju bara tillvalen långt mycket dyrare än bilen vilket iaf för mig gör den helt ointressant.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 09:58
av RagWal
taliz skrev:
Går fortsatt obra.
Entusiastbil...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 13:38
av Zalman3
Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
"Battery-eater" för att den slösar så mycket energi?
/Bylund, jourhavande ordmärkare
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 13:43
av hooked
Zalman3 skrev:
Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 13:49
av Zalman3
bylund skrev:
"Battery-eater" för att den slösar så mycket energi?
/Bylund, jourhavande ordmärkare
Jag tycker också att alla Tesla modeller borde ha batteri tempmätare.
Och möjlighet att manuellt slå på batteri värmare.
Jag som inte kan ladda hemma och som till 95% laddar på SuC.
Vill ju givetvis ha varmt batteri när jag kommer till SuC.
Visst slår jag på i Navigator att jag ska åka till SuC, och visst tokgasar jag lite extra för att få varmt batteri, men det hade känts bättre om jag fått styra detta själv.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 13:51
av Zalman3
hooked skrev:
Zalman3 skrev:
Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Är det "fingeröppningen" av laddluckan som är tillbehör?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 13:53
av hooked
Zalman3 skrev:
hooked skrev:
Zalman3 skrev:
Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Är det "fingeröppningen" av laddluckan som är tillbehör?
Ja, det stämmer. Elektrisk öppningsbar laddport kostar 6600kr extra.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 13:58
av Zalman3
Givetvis är Taycan kaffe ett måste!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 14:06
av Zalman3
Skulle gärna testa Tesla S, Taycan och Porsche Turbo på en sjö.
Taycan ska ju göra 0-100 på 2,8s.
Porsche Turbo på 2,7s.
Tesla S, 2,6s.
Men i verkligheten slår Taycan Tesla S, och jag gissar att den även slår Porsche Turbo.
För eldrivlinan får ner nästan alla hästkrafter i backen, vilket inte alltid en fossilbil gör.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 14:51
av Off Grid Byggaren
Vad kostar tillbehöret transformator (DC/DC omvandlare) för att kunna ladda med effekten 150 kW DC på en 400 volts CCS laddare?
Som jag förstår finns endast stöd för 50 kW max DC effekt på 400 volts CCS laddare med från början.
Har alla Ionity laddarna möjlighet för 800 volt DC?
Isåfall är det ju inte så många ställen där det tillbehöret kommer till användning.
Finns det någon App där det går att visa endast 800 volt CCS-laddare?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 17:04
av tobiaslej
Såg min första Taycan i det fria idag .
Sen såg jag en till, o sen ännu en...och dagen är inte ens slut.
Verkar bli populär
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 17:11
av Off Grid Byggaren
hooked skrev:
Zalman3 skrev:
Var på invigningen av Porsche Taycan i Umeå.
Ska provköra på tisdag.
Fick ingen uppgift på förmånsvärde.
Det kommer inte något företagspaket, där viss extra utrustning ingår, för lägre förmånsvärde.
2 bilar levererades till kund idag.
11kW AC, standard, 22kW tillbehör.
AC laddning på både vänster och höger skärm finns som tillbehör.
DC laddning på höger skärm.
Batteritempmätare finns, optimal temp är 30-35 C.
"Battery-eater" kommer vara standard på bilar som levereras i Umeå, man kan alltså slå på batteri värmare manuellt.
50kW DC laddare finns för Porschekunder i Umeå redan idag.
11kW är standard och 22kW finns INTE som tillval (än)
AC laddning på två sidor är standard och INTE tillval.
Priset på Ionity ÄR fastställt. 3.45kr/kWh i Sverige.
Vad var det för säljare du pratade med, de verkade ha noll koll? Intryck av bilen i övrigt?
Var sitter nu laddporten för CCS?
Är det framför förardörren vänster sida i färdriktningen?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 17:18
av HelectriC
Nej, på höger sida vid passagerardörrens framkant
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 14 mar 2020 18:28
av Elof
Förmånsvärde 9973 kr för den ”billigaste”.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 15 mar 2020 21:57
av tobiaslej
jag önskar tesla kunde ha samma snygga färger som taycan att välja på. såg en pastellgrå som var sååå snygg. den blåa på bilden ovan var väldigt snygg den med.
tesla har ju riktigt trista färger.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 15 mar 2020 22:20
av Zalman3
Den ljusblåa var inte snygg i verkligheten...den svarta däremot.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 mar 2020 10:23
av Legato
NK har en Pop Up 16-22/3 där de visar Taycan.
Man kan beställa på plats om man vill och får då 1 miljon nyckel-poäng på köpet. Ingen aning om vad det är värt, handlar typ aldrig i fysiska butiker längre
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 17 mar 2020 10:32
av Becada
1 000 000 poäng är lika med 20 000 kr. Poängen kan dock bara användas på NK
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 21 mar 2020 00:19
av Fredrik j
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 24 mar 2020 17:52
av HelectriC
Ladda fort kan man iaf med Taycan, 3-50% på 11min och 3-80% på 21minuter