Haha jag har inte tänk på den förut. Nu är det det enda jag kan tänka på när jag ser bilen

Moderator: Redaktion
Haha jag har inte tänk på den förut. Nu är det det enda jag kan tänka på när jag ser bilen
Halva lovade produktspecen till 50% högre pris. blir säkert en succé... Tippar på att 80-90% av reservationskön är helt ointresserade om man går på vibbarna på X och Reddit.
Reuters cherrypickar som vanligt, YTD är Shanghai Kina-försäljning +30%, helår kommer landa på typ +35%.spacecoin skrev: ↑04 dec 2023 16:48Tesla Shanghai domestic+export -17.8% YoY.
Nov 2022: 62,493 sales +37,798 exports =100,291
Nov 2023: ~65,000 sales + ~17,432 exports =82,432
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-12-04/
Jag tycker inte man kan kalla det för cherry picking. Det som man kan ifrågasätta är användandet av ordet "sales" men det är ju rätt även det.. Dock säger ju dem tydligt "China made" och inte "China domestic sales".fth skrev: ↑04 dec 2023 17:26Reuters cherrypickar som vanligt, YTD är Shanghai Kina-försäljning +30%, helår kommer landa på typ +35%.spacecoin skrev: ↑04 dec 2023 16:48Tesla Shanghai domestic+export -17.8% YoY.
Nov 2022: 62,493 sales +37,798 exports =100,291
Nov 2023: ~65,000 sales + ~17,432 exports =82,432
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-12-04/
Skillnaden består i huvudsak av jämnare fördelning export/lokal försäljning.
Siffrorna inkluderar både inhemsk försäljning och export och YTD är det alltså +30% jämfört med 2022.spacecoin skrev: ↑04 dec 2023 17:46Jag tycker inte man kan kalla det för cherry picking. Det som man kan ifrågasätta är användandet av ordet "sales". Dock säger ju dem tydligt EV "China made" och inte "China domestic sales".
Det är ju platt output/sales senaste året mer eller mindre. Återstår att se om Q4 kan hålla farten uppe med tanke på ovanstående.
https://www.statista.com/statistics/715 ... roduction/
Apropå cherry picking så diskuterar jag alltså 2023 och specifikt jämfört med Q3 och Q4 2022fth skrev: ↑04 dec 2023 18:03Siffrorna inkluderar både inhemsk försäljning och export och YTD är det alltså +30% jämfört med 2022.spacecoin skrev: ↑04 dec 2023 17:46Jag tycker inte man kan kalla det för cherry picking. Det som man kan ifrågasätta är användandet av ordet "sales". Dock säger ju dem tydligt EV "China made" och inte "China domestic sales".
Det är ju platt output/sales senaste året mer eller mindre. Återstår att se om Q4 kan hålla farten uppe med tanke på ovanstående.
https://www.statista.com/statistics/715 ... roduction/
Q4 är förstås alltid intressant, men ökningen av total produktion ligger fortfarande väl över 50% CAGR, faktum är att man ackumulerat passerade det redan Q3, dvs skulle Tesla av någon anledning stängt alla fabriker 1/10 och inte byggt en enda bil Q4 så skulle man ändå överträffa målet som sattes upp 2020/2021.
Globalt är Q3 +18% jmf med 2022, min prognos är +20% Q4 jmf med 2022.
Robotics är inte svårt om man tar bort 90% av perception, planning och control. Optimus är på nivån av ett bättre universitetsprojekt.
Jaja, inget Tesla gör betyder något öht, det är bara hype, bedrägeri, allt för att göra Elon Musk rikare, men det jag tycker är intressant i det här projektet är ändå takten i förbättringarna.
Jag tycker din första mening bara verkar ha i syfte att förminska mig och mina argument. Det hade räckt med det sista stycket för att säga vad du ville.fth skrev: ↑13 dec 2023 10:45Jaja, inget Tesla gör betyder något öht, det är bara hype, bedrägeri, allt för att göra Elon Musk rikare, men det jag tycker är intressant i det här projektet är ändå takten i förbättringarna.
Boston Dynamics har arbetat på sina produkter i över 30 år, Tesla presenterade Optiumus-projektet för lite över två år sedan, fortsätter utvecklingen i den takt som den ser ut att pågå så kan detta bli intressant.
Det finns förstås risken att allt bara är Potemkin-kulisser, förprogrammerade scenarios, fjärrstyrning, kanske tom CGI, och att det inte finns någon som helst substans i detta, men jag tror iaf att det är reella framsteg som visas, och att det finns en reell chans att detta på sikt blir användbara produkter.
Rätta mig om gärna jag har fel, men är inte just kärnan i dina argument att i princip allt Tesla och Elon Musk gör är bluff, hype, bedrägeri, etc?
Nu fortsätter ju du i en tangent som inte handlar om roboten utan om mig som person...
Jag tycker inte det historiskt finns mycket som tyder på att Elon Musk bryr sig om kursen öht, han gör ju massor saker utan att blinka som har kraftigt negativ effekt på kursen. Jag har också mycket svårt att tro att någon betydelsefull andel av Teslas personal skulle arbeta för 1/3 av den lön dom skulle få någon annanstans bara pga något optionsprogram, eller att programmen skulle vara orsaken till att dom öht vill jobba kvar. Allt jag har sett av reportage från "insidan" tyder tvärtom på att personalen är genuint engagerade och intresserade av det dom gör och dom långsiktiga målen.
Tråden handlar iofs om TSLA, inte Optimus, det kanske är en bra idé att i så fall ha en separat tråd för den diskussionen, jag lade bara ut länken här som "potentiellt kurspåverkande nyhet".
Jag förstår ju att du hellre diskuterar annat än robotens utsikter. Elon bryr sig inte om pengar säger du... Varför designade han då ett kompensationsprogram som var nästan uteslutande baserat på market cap och som på fem år gjorde honom till världens rikaste genom att ha ett bilföretag som tillverkar mindre än 1M bilar per år? Det låter som ett skämt när man säger det högt.fth skrev: ↑13 dec 2023 11:31Jag tycker inte det historiskt finns mycket som tyder på att Elon Musk bryr sig om kursen öht [snip]
Att Elon överdriver håller jag förstås helt med om, men jag har alltså en helt annan bild av orsaken.
Det här är ju i grund och botten en fråga om man öht tror på om Elon Musk och hans företag faktiskt står för och drivs av "mission statements" etc, eller om man tror att allt bara är ett sätt att göra sig rik(are).
Jag är själv helt övertygad om att Elon Musk faktiskt drivs av det han säger sig drivas av, jag har faktiskt inte sett något som tyder på att det skulle vara ren girighet el dyl som är den faktiska orsaken.
Tråden handlar iofs om TSLA, inte Optimus, det kanske är en bra idé att i så fall ha en separat tråd för den diskussionen, jag lade bara ut länken här som "potentiellt kurspåverkande nyhet".
Nja, det bevisar bara din tes under förutsättning att man accepterar premissen att hela projektet är hype och att det enda syftet med projektet och videon är att just driva kursen.
Jag har inget emot att diskutera Optimus, kände bara att det kanske kladdade ned TSLA-tråden med diskussioner som bara perifert har med aktien att göra.
Det är lite provocerande att du frågar detta då det gicks igenom på första presentationen direkt från Elon.
Nu finns kanske en bättre tråd för att diskutera Optimus men poängen med en humanoid formfaktor är väl att världen vi lever i är uppbyggd just efter människor. Så en robot med samma form som en människa kan enkelt interagera med saker och ting precis på samma sätt som en människa. Dessutom har kanske andra människor lättare att relatera till en robot som ser ut som de själva.
...
Ja jag håller med, synd bara att själva programvaran är 10-20 år bort. När tror du att man kan be en Optimus gå och köpa en liter mjölk på ICA? Eller ens ha en i en fabrik och be den göra OLIKA triviala saker på ett sätt lika bra och effektivt som en människa och vara mobil som en människa? T ex ersätta en människa för att montera kablage i en bil. Jag tippar tidigast om 10 år, antagligen långt senare.kallekula skrev: ↑13 dec 2023 13:08poängen med en humanoid formfaktor är väl att världen vi lever i är uppbyggd just efter människor. Så en robot med samma form som en människa kan enkelt interagera med saker och ting precis på samma sätt som en människa. Dessutom har kanske andra människor lättare att relatera till en robot som ser ut som de själva.