Varför är detta ens intressant? Det är en kontakt och fler som använder SuC i USA. So what?
Om tråden heter Aktien TSLA, så är det väl intressant. Det är positivt för kursen eller tänker vi fel?
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 nov 2023 17:39
av Mickep
Det är /om inte redan) defacto standard i usa. Det kommer ge SuperChargernätverket en god inkomst. (dock blir det en del naggande av tesla ägare som får vänta, men jag tror inte det kommer bli så stor påverkan). På Kursen tror jag det gör 5-10% inte så stor påverken. men en garant för positivt kassaflöde.(det stabiliserar kursen)
Re: Aktien TSLA
Postat: 07 nov 2023 18:37
av Sabbe
Tesla fortsätter att höja priserna i Kina, bra för marginalerna.
Varför är detta ens intressant? Det är en kontakt och fler som använder SuC i USA. So what?
Om tråden heter Aktien TSLA, så är det väl intressant. Det är positivt för kursen eller tänker vi fel?
Hur är det positivt? På vilket sätt påverkar det Teslas förmåga att öka vinsten att konkurenterna använder en kontakt som Tesla tagit fram för Nordamerika? Hur många prcent borde aktien gå upp för att Lucid som gör 10000 biilar om året hoppar på? Behöver vi 20 inlägg i aktietråden om det verkligen?
Det är en royaltyfri kontakt- och signaleringsstandard.
Hur är det positivt? På vilket sätt påverkar det Teslas förmåga att öka vinsten att konkurenterna använder en kontakt som Tesla tagit fram för Nordamerika? Hur många prcent borde aktien gå upp för att Lucid som gör 10000 biilar om året hoppar på? Behöver vi 20 inlägg i aktietråden om det verkligen?
Det är en royaltyfri kontakt- och signaleringsstandard.
Men det är ju inte bara kontakten det rör sig om, utan även att deras bilar kan använda SC nätet. Och de måste betala Tesla för energin. Vet inte om Tesla kommer ta mer betalt för när icke-Tesla bilar laddar än när Teslor gör det, men de kommer nog ha en viss marginal och aanvända vinnsten att bygga ut nätverket. Och det kommer nog vara bra för TSLA.
Hur är det positivt? På vilket sätt påverkar det Teslas förmåga att öka vinsten att konkurenterna använder en kontakt som Tesla tagit fram för Nordamerika? Hur många prcent borde aktien gå upp för att Lucid som gör 10000 biilar om året hoppar på? Behöver vi 20 inlägg i aktietråden om det verkligen?
Det är en royaltyfri kontakt- och signaleringsstandard.
Men det är ju inte bara kontakten det rör sig om, utan även att deras bilar kan använda SC nätet. Och de måste betala Tesla för energin. Vet inte om Tesla kommer ta mer betalt för när icke-Tesla bilar laddar än när Teslor gör det, men de kommer nog ha en viss marginal och aanvända vinnsten att bygga ut nätverket. Och det kommer nog vara bra för TSLA.
Ja, Tesla kan öppna fler "mackar", men jag tror inte det är en särskilt lönsam affär. Det finns en anledning till att inte alla gör det. Det är snarare en förutsättning för att kunna sälja elbilar överhuvudtaget eftersom det inte finns tillräcklig befintlig infrastruktur.
Risken är att det kan komma att bli köer på Teslas SuC när alla andra + Tesla ska ladda där, vilket leder till minskad försäljning av bilar (potentiellt för alla OEM:er i USA). För Tesla är det en USP som försvinner. Risken för detta är nog rätt låg. Hoppas jag.
Tesla säljer även Superladdare till OEM:er t ex för Fords eget laddnät.
Hur som helst tycker jag att det är det mycket begränsat värde annat än PR-mässigt.
Ja, Tesla kan öppna fler "mackar", men jag tror inte det är en särskilt lönsam affär. Det finns en anledning till att inte alla gör det. Det är snarare en förutsättning för att kunna sälja elbilar överhuvudtaget eftersom det inte finns tillräcklig befintlig infrastruktur.
Risken är att det kan komma att bli köer på Teslas SuC när alla andra + Tesla ska ladda där, vilket leder till minskad försäljning av bilar (potentiellt för alla OEM:er i USA). För Tesla är det en USP som försvinner. Risken för detta är nog rätt låg. Hoppas jag.
Tesla säljer även Superladdare till OEM:er t ex för Fords eget laddnät.
Hur som helst tycker jag att det är det mycket begränsat värde annat än PR-mässigt.
And Tesla as a tech company, rather than a car company, is something that it will achieve profits through the monetization of certain invaluable services, Ives said. The company's Supercharging network represents the very beginning of this monetization.
Ives and his team released new projections around the Tesla supercharging network last week, saying that the network could bring in up to $20 billion in revenue annually by the end of the decade, an amount equivalent to around 6% of Tesla's total revenue.
Men det var innan en massa företag ville ta del av nätet. Skulle tro att de vill tjäna mer än 10% på det nu.
Dan Ives ger jag inte många rätt. Samma artikel.
Ives said. "I've always viewed them as a tech play. And I can argue the FSD angle makes them one of the best AI plays when you look down the road three to five years."
Lycka till med det. Teslas befintliga bilar kommer högst troligen aldrig att lämna förarassistans-stadiet.
När det gäller SuC så går man inte plus afaik. Kanske kan man gå plus någon gång. Mer än 10% känns osannolikt för att snabbladda även på sikt. Stationerna krävdr mycket underhåll.
Hur många dollar borde aktien gå upp för att Lucid byter till NACS med deras 50k bilar?
The analysts, led by Michael Tyndall, rated Tesla’s stock TSLA at the equivalent of sell and with a price target of $146, which represents a downside of more than 30% over Thursday prices.
The caution “stems from the uncertainty around the timing and
commercialization of [Tesla’s] varied ideas,” the HSBC analysts said. “We see considerable potential in Tesla’s prospects and ideas, but we think the timeline is likely to be longer than the market and valuation” reflect.
och Adam Jonas verkar lite irriterad:
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 nov 2023 18:13
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 13 nov 2023 21:18
av Remuz
Det betyder rimligen att den tillväxten var diskonterad i kursen redan då. Hade man överträffat det så hade den gått upp. Iofs ganska stor skillnad i diskonteringsränta nu och då. Makro har skiftat ordentligt
"This is why valuation matters" är helt sant. Dock verkar han ha fått det helt om bakfoten...Då var den helt galen. Nu är den mindre galen men fortfarande väldigt hög.
"This is why valuation matters" är helt sant. Dock verkar han ha fått det helt om bakfoten...Då var den helt galen. Nu är den mindre galen men fortfarande väldigt hög.
Ja, jag fnissade och orkade inte kommentera ens…
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 nov 2023 12:08
av Mickep
Den är fortfarande sköhögt över andra biltillverkares kurs. kommer den åter ta fart? (kanske behövs en dopad ekonomi där folk fick helikopterpengar så de kunde köpa gamestop aktier och driva olika kurser genom taket)
Den är fortfarande sköhögt över andra biltillverkares kurs. kommer den åter ta fart? (kanske behövs en dopad ekonomi där folk fick helikopterpengar så de kunde köpa gamestop aktier och driva olika kurser genom taket)
Om Tesla gör stora framsteg med FSD (vilket jag ger max 5% chans) - ja. Annars bör Tesla värderas mellan 100-200 dollar givet att man fortsätter växa i den takt man lovat.
Re: Aktien TSLA
Postat: 14 nov 2023 13:27
av Sabbe
Tesla är väl positionerat för att vara ledande inom AI-relaterade teknologier.
Tesla är väl positionerat för att vara ledande inom AI-relaterade teknologier.
Jag är av en annan uppfattning. Dessutom GS TSLA rating: NEUTRAL.
Kan någon här säga ett enda bidrag till ML eller inom CV som Tesla har gjort? Några meningsfulla patent? Vilka unika konkreta approacher har Tesla varit pionjär inom?
Jag kan inte komma på ett enda.
Det man är ledande på är att överdriva och marknadsföra ett förarstödssystem som enligt Tesla ska utvecklas till ett AGI för bilar och robotar. Hur är oklart.
Det här är Teslas strategi i ett nötskal (byt ut "collect underpants" mot "collect data").