Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Sabbe

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Utvecklingen av Optimus går i rasande takt. Optimus kan nu sortera objekt autonomt och följa upp med lite Yoga efteråt :D

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Sabbe skrev: 24 sep 2023 08:46
Utvecklingen av Optimus går i rasande takt. Optimus kan nu sortera objekt autonomt och följa upp med lite Yoga efteråt :D
Hm, jag är fortfarande djupt skeptisk till hela Optimus-satsningen, men det där var faktiskt rätt imponerande. Jämfört med Boston Dynamics är det förstås fortfarande ”baby steps”, men för dom tog det ju faktisk typ 30 år från dom tidiga åren i MIT Leg Laboratory till dom första stapplande stegen med Atlas.

Tesla har förstås helt andra förutsättningar idag, men kan dom hålla uppe den här takten i utveckling så kanske det här kan bli något.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 24 sep 2023 08:46
fth skrev: 24 sep 2023 11:26
Hm, jag är fortfarande djupt skeptisk till hela Optimus-satsningen, men det där var faktiskt rätt imponerande.
Förklara varför du tycker det är det imponerande? Här är ett sommarprojekt från fyra 20-åringar för sju år sedan som gör samma sak;
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 24 sep 2023 11:29
Varför är det imponerande?
[...]
Det jag reagerade över var förbättringen i balans/agility mellan dom stapplande och osäkra stegen på AI-day och yoga-övningarna i den här videon.

Från skrattretande till rätt imponerande på mindre än ett år, det var betydligt snabbare takt än vad iaf jag hade gissat.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 24 sep 2023 11:51
Det jag reagerade över var förbättringen i balans/agility mellan dom stapplande och osäkra stegen på AI-day och yoga-övningarna i den här videon.

Från skrattretande till rätt imponerande på mindre än ett år, det var betydligt snabbare takt än vad iaf jag hade gissat.
Ok. Rent mekaniskt är den helt OK, men robotics är inte huvudsakligen ett hårdvaruproblem.

UCLA RoMeLa har gjort mer imponerande arbete än Tesla på samma tid med Artemis-roboten tycker jag. Dennis Hong från samma lab togs in för att ta fram Optimus-prototypen på AI day.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Här är vad jag tycker en mer imponerande demo av en lite mer avancerad (bredare område och mer avancerad strategi).
Ren målbaserad (no pun intentded) ML utan kod eller ytterligare instruktioner.

eller denna:

Hur som helst är det är forskningsområde och det är troligen minst 10 år från vettig produkt i ett något bredare kontext (ex gå in i farliga områden där man inte kan skicka in människor (brand, giftiga miljöer etc) och hämta en sak/person.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Rangordna vilken inkomstkälla ni tror är störst år 2035. Min är enligt följande, störst först:

FSD
Optimus
Energi
Fordon
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 26 sep 2023 19:35
Rangordna vilken inkomstkälla ni tror är störst år 2035. Min är enligt följande, störst först:

FSD
Optimus
Energi
Fordon
Kul initiativ!

1. Fordon och service 70-80%
2. Energi 10-20%
3, FSD 1-5%
4. Optimus 0
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag kikade precis på produktions- och leveranssiffrorna för Q3.
Anmärkningsvärt att man bara tillverkat knappt 14k S/X. Även Tesla märker av konjunkturen i high-end.

Y rullar ju på jättebra dock. Undrar hur det ser ut nedbrutet per region.

Gissar på nya prissänkningar eller kampanjer för S/X under Q4.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 03 okt 2023 11:09
Jag kikade precis på produktions- och leveranssiffrorna för Q3.
Anmärkningsvärt att man bara tillverkat knappt 14k S/X. Även Tesla märker av konjunkturen i high-end.

Y rullar ju på jättebra dock. Undrar hur det ser ut nedbrutet per region.

Gissar på nya prissänkningar eller kampanjer för S/X under Q4.
Stor del av försäljningen av S och X försvann i och med att man slutade tillverka högerstyrda bilar. Sen spelar såklart priset också in nu när räntorna är så höga. 9 fartyg med cirka 30.000 fordon är på väg till olika destinationer.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Vad händer idag då? släppte ett par hundra i förrgår då man tyckte det kändes lite surt. Hade hoppats på att köpa om dem lite billigare, men som sagt, ett effektivt sätt att få upp kursen verkar vara att sälja.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

pejvic skrev: 04 okt 2023 21:17
Vad händer idag då? släppte ett par hundra i förrgår då man tyckte det kändes lite surt. Hade hoppats på att köpa om dem lite billigare, men som sagt, ett effektivt sätt att få upp kursen verkar vara att sälja.
Det finns en tråd om aktien på det amerikanska forumet. Där kanske det står ngt...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... page-21445
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tesla växer snabbast i Europa när man jämför med samtliga marknader.

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Bara VW och Toyota kvar snart :lol:

granlundii

Inlägg av granlundii »

Aktien nere 4-5 % i väntan på Q3 earnings senare ikväll. Förvätningarna verkar ligga på ett resultat kring 0.7 $ Non-GAAP EPS. Rimligt med tanke på prissänkningarna, men troligen negativt för kursen om man hamnar där. Trenden för vinsten verkar vara nedåtgående.
Nissan Leaf 2014
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Q3 rapport ikväll 22:00

IMG_6826.jpeg

IMG_6827.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

4 och 5 från retail är ju jätteroliga. Framförallt 5.
Likaså 2-3 från institutional.

"when 50% CAGR again"... Aldrig?
"Legal liabilty för FSD". Definitivt aldrig på befintliga bilar och aldrig till priset $200 USD/mo sub eller 70-100kSEK upfront.

Sedan kan man fråga sig om verkligen MB tar "legal liability". Dom säger att det är "manufacturer liability" men om du som sitter i förarsätet i en Level 3 Drive Pilot som kör på någon så är du legalt ansvarig i alla jurisdiktioner som jag känner till.

Jag tror att det är slut på FSD-robotaxi-scammen under 2024. Roboten kommer aldrig att göra meningsfull nytta i Teslas fabriker eller någon annanstans.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 18 okt 2023 20:51
4 och 5 från retail är ju jätteroliga. Framförallt 5.
Likaså 2-3 från institutional.

"when 50% CAGR again"... Aldrig?
"Legal liabilty för FSD". Definitivt aldrig på befintliga bilar och aldrig till priset $200 USD/mo sub eller 70-100kSEK upfront.

Sedan kan man fråga sig om verkligen MB tar "legal liability". Dom säger att det är "manufacturer liability" men om du som sitter i förarsätet i en Level 3 Drive Pilot som kör på någon så är du legalt ansvarig i alla jurisdiktioner som jag känner till.

Jag tror att det är slut på FSD-robotaxi-scammen under 2024. Roboten kommer aldrig att göra meningsfull nytta i Teslas fabriker eller någon annanstans.
Tillverkar Tesla fler än 1.687.000 fordon under 2023 så är det mer än 50% CAGR. Så du tror inte de tillverkar så många?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 18 okt 2023 21:13
Tillverkar Tesla fler än 1.687.000 fordon under 2023 så är det mer än 50% CAGR. Så du tror inte de tillverkar så många?
The compound annual growth rate (CAGR) is the rate of return (RoR) that would be required for an investment to grow from its beginning balance to its ending balance, assuming the profits were reinvested at the end of each period of the investment’s life span.

Man får inga poäng i CAGR om man ger bort 5M bilar år ett och 10M bilar år två. Det handlar om pengar (för mig i alla fall).
https://en.wikipedia.org/wiki/Compound_ ... rowth_rate

Men det blir inga 50% i units de kommande åren heller. Det fattar vem som helst.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 okt 2023 22:29
The compound annual growth rate (CAGR) is the rate of return (RoR) that would be required for an investment to grow from its beginning balance to its ending balance, assuming the profits were reinvested at the end of each period of the investment’s life span.

Man får inga poäng i CAGR om man ger bort 10M bilar per år. Det handlar om pengar (för mig i alla fall).

I det här fallet handlar det dock endast om antal producerade bilar, och Tesla ligger som sagt fortsatt (långt) över målsättningen på 50%.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 okt 2023 22:33
spacecoin skrev: 18 okt 2023 22:29

Man får inga poäng i CAGR om man ger bort 10M bilar per år. Det handlar om pengar (för mig i alla fall).

I det här fallet handlar det dock endast om antal producerade bilar, och Tesla ligger som sagt fortsatt (långt) över målsättningen på 50%.
Frågan handlar inte om 2023 utan om 2024 och framåt:

"Current sell-side consensus assumes that Tesla will deliver ~2.3 million vehicles in 2024, representing a 28% growth vs 2023 guidance. It this growth rate achievable without any mass-market launches in 2024? When does Tesla expect to return to it's 50% long-term CAGR?"

Aldrig är min gissning även om de ger bort bilarna. Fysiska dyra varor suger. Det är inte en telefon eller mjukvara.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 okt 2023 22:39
Frågan handlar inte om 2023 utan om 2024 och framåt:

"Current sell-side consensus assumes that Tesla will deliver ~2.3 million vehicles in 2024, representing a 28% growth vs 2023 guidance. It this growth rate achievable without any mass-market launches in 2024? When does Tesla expect to return to it's 50% long-term CAGR?"

Aldrig är min gissning även om de ger bort bilarna.
Frågan är ju helt felaktigt ställd, hur kan man ”return” om man aldrig lämnat? Frågan förutsätter också att ”sell-side consensus” för 2024 är korrekt, vilket är mycket osannolikt, befintlig kapacitet är redan högre än det, den ”prognosen” förutsätter 0% tillväxt dom närmsta 14 månaderna.

/fth
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Energy imponerar med väldigt fina marginaler :mrgreen:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 okt 2023 22:45
Frågan är ju helt felaktigt ställd, hur kan man ”return” om man aldrig lämnat? Frågan förutsätter också att ”sell-side consensus” för 2024 är korrekt, vilket är mycket osannolikt, befintlig kapacitet är redan högre än det, den ”prognosen” förutsätter 0% tillväxt dom närmsta 14 månaderna.
Du tror att buy-side consensus är lägre?

Här är en graf:
Screenshot 2023-10-18 at 22.46.21.png
Det trendar åt fel håll...
Skriv svar