Har provkört nu men bara en kort tur på 20 min. Ska få provköra lite längre om en vecka. Det som sticker ut mest för mig är hur bilen tar ojämnheter. Det som i min Model Y från 2021 dunsar högt i hela bilen låter knappt alls i den nya. Riktigt imponerande! Känns också som trafikljud är betydligt lägre. Fjädringsmässigt märkte jag framförallt att dämpningen bak är avsevärt mjukare när man kör över korta farthinder. Sittkomfortmässigt är lite svårt att uttala sig på en så kort tur, men spontant så föredrar jag nog nästan stolarna i min gamla Y, men behövs som sagt en lite längre provtur för att känna ordentligt. Tyvärr hade inte provbilen autoshift som i nya Highland. Gick bara att växla från park till drive genom att trycka på bromsen, men inte full autoshift. Något som inte vara så positivt var att det skallrade från instrumentpanelen framför ratten.
Re: Model Y Juniper
Postat: 28 feb 2025 16:01
av Teslasemitruck
försäljningen på Y är upp från 2023 lika mycket som ner från förra året i januari och februari. Slutförsäljning blev ungefär densamma mot slutet av året. Vi vet ju att sista månaden i kvartalen kommer merparten av bilarna. Får se hur det går i år.
Tyvärr hade inte provbilen autoshift som i nya Highland. Gick bara att växla från park till drive genom att trycka på bromsen, men inte full autoshift.
Det är bara att aktivera i inställningarna.
Alla testbilar är förövrigt fartbegränsade och återställer alla inställningar vid varje omstart.
Tyvärr hade inte provbilen autoshift som i nya Highland. Gick bara att växla från park till drive genom att trycka på bromsen, men inte full autoshift.
Det är bara att aktivera i inställningarna.
Alla testbilar är förövrigt fartbegränsade och återställer alla inställningar vid varje omstart.
Jo, jag gjorde det, men det fanns bara "Autoshift out of park".
Re: Model Y Juniper
Postat: 01 mar 2025 10:12
av Teslasemitruck
Re: Model Y Juniper
Postat: 01 mar 2025 13:21
av manneson
Re: Model Y Juniper
Postat: 02 mar 2025 13:13
av Teslasemitruck
provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nya
Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.
provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nya
Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.
Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.
Konstig rubbe. Det flesta verkar ju tycka att det är en bättre bil, men inte på nivån sälj din befintliga. Men om man är gjort av pengar så…
Tycker också att det är överdrivet. Visst är den nya bättre på många punkter, framförallt när det gäller ljudnivå, men riktigt SÅ dålig tycker jag inte den gamla modellen är. Men jag har bara provkört den nya i 20 minuter så får återkomma när jag kört en längre tur.
provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nya
Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.
Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.
Tror ärligt talat att den gamla upplevs hårdare än den är ibland, eftersom det låter såpass mycket om hjulupphängningarna.
provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nya
Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.
Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.
Tror ärligt talat att den gamla upplevs hårdare än den är ibland, eftersom det låter såpass mycket om hjulupphängningarna.
Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nya
Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.
Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.
Tror ärligt talat att den gamla upplevs hårdare än den är ibland, eftersom det låter såpass mycket om hjulupphängningarna.
Mina hjulupphängningar låter inte.
Menar inte att själva hjulupphängningen låter, men det låter ganska högt i bilen när man kör över skarvar och brunnslock. Där är Juniper avsevärt mycket bättre.
Re: Model Y Juniper
Postat: 05 mar 2025 10:26
av Franz
Det verkar som att de första Juniper-leveranserna skedde igår. Åtminstone ser jag 3 som satts i trafik på företag/leasing/privatperson som inte varit Tesla själva vilket kännetecknat alla (?) leveranser som ägt rum före igår. Samtliga är silverfärgade (Transportstyrelsen benämner dem åtminstone som grå).
Re: Model Y Juniper
Postat: 05 mar 2025 11:06
av goodyear
Jag beställde i förra veckan och har leveransdatum mellan 9-23 mars (svart LR AWD). Lånade hem en demobil över natten och gillade den! Min första Tesla och den känns annorlunda än min nuvarande BMW 530e, men inte väsensskilld i komfort. Har också en ID4 GTX som känns plastigare och stötigare, tyckte Junipern kändes sportigare då den var fast men mjuk.
Testade också lastkapaciteten, fick plats 3 stora väskor (78x52x31 cm) och en kabinväska modell större (66x44x25 cm)
Re: Model Y Juniper
Postat: 05 mar 2025 17:45
av Teslasemitruck
Performance och 7 sitsig kommer. Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.
Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.
4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.
Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.
Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.
4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.
Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Det som krävs för mer kapacitet är nog att Tesla byter format på cellerna, vilket de ju gjort i LFP-bilarna.
Tex Audi, Porsche, Mercedes mfl har ju utökat kapaciteten i sina pack med 10-20kwh i samma fysiska format.
Jag tror det är relativt nära förestående också för Tesla. Kanske att det krävs lite bättre världsekonomi först dock…
Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.
Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.
4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.
Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Det som krävs för mer kapacitet är nog att Tesla byter format på cellerna, vilket de ju gjort i LFP-bilarna.
Tex Audi, Porsche, Mercedes mfl har ju utökat kapaciteten i sina pack med 10-20kwh i samma fysiska format.
Jag tror det är relativt nära förestående också för Tesla. Kanske att det krävs lite bättre världsekonomi först dock…
Hade man fortsatt köra med NCA-kemi hade man nog hamnat nära 95kWh om man fyller packet fullt. 16% mer på 82.1kWh.
De kvadratiska cellerna har lägre energitäthet än runda. Man förlorar väldigt lite yta när man staplar runda celler omlott.
Jag skulle faktiskt tro att teslas 100-kWh-pack är bland de med minst volym.