Sida 49 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 09:59
av Kubi
PapaD skrev:
Dodde skrev:
taliz skrev:
Hade varit trevligt om man kunde aktivera stols och rattvärme i appen också.
Men det kan man väl också eller? Finns väl under inställningar och zoner? Kanske inte heller funkar då.
Tja, det fungerar väl. Problemet med just denna funktion är att de gjort den så dold och otydlig att man har svårt att förstå vad den gör. Uppvärmning av zon vänster och/eller höger i Appen. Och jag tror att man ska pilla med ngt i bilens inställning för att rattvärme och stolsvärme skall ingå. Ni ser, jag har haft bilen i 13 månader drygt och vet inte om jag gjort ngt för att få det att fungera.
Har inte ändrat något i bilen. Enbart satt på per zon jag vill ska värmas samt ruta osv.
Och det funkar för mig.

På din andra fråga angående schemalagd laddning kan jag inte svara på då jag inte använder det. Kan inte kolla heller, eftersom jag inte har laddning hemma.
Också sett som Dodde säger att det lösts sig i 2.3.

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 12:01
av Hoppsan_84
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 12:04
av taliz
Hoppsan_84 skrev:
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Mina lyser inte heller.

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 12:31
av Kubi
Hoppsan_84 skrev:
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Ska inte vara någon belysning på den raden.

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 13:01
av taliz
Kubi skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Ska inte vara någon belysning på den raden.
Hur har dom tänkt att folk ska veta hur/var man justerar temp och volym när det är mörkt?
Hade det varit fysiska knappar så kunde man ju känna sig fram, med touch blir det omöjligt.

Förövrigt försökte jag lägga på ytterligare en uppdatering igår. Men den klagade först på att tändningen skulle vara av. Ok, tryckte på start/stopp-knappen.
Då klagade den på att parkeringsljuset måste vara av. Ok, slog av ljuset. Den fortsatte dock klaga på att parkeringsljuset måste vara av... hur ska man få på uppdateringen tro? Och varför måste just parkeringsljuset vara av? :lol:

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 16:12
av Kubi
taliz skrev:
Kubi skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Är ”knapparna” för temperatur och volym belysta?
Mina är det inte. Misstänker att belysningen är trasig.
Ska inte vara någon belysning på den raden.
Hur har dom tänkt att folk ska veta hur/var man justerar temp och volym när det är mörkt?
Hade det varit fysiska knappar så kunde man ju känna sig fram, med touch blir det omöjligt.

Förövrigt försökte jag lägga på ytterligare en uppdatering igår. Men den klagade först på att tändningen skulle vara av. Ok, tryckte på start/stopp-knappen.
Då klagade den på att parkeringsljuset måste vara av. Ok, slog av ljuset. Den fortsatte dock klaga på att parkeringsljuset måste vara av... hur ska man få på uppdateringen tro? Och varför måste just parkeringsljuset vara av? :lol:
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.

Fick samma "krav" men jag tryckte bara lamporna till "off" och den tillät mig att starta uppdateringen.

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 16:14
av taliz
Kubi skrev:
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Och om man råkar sitta som passagerare? ;)

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 16:15
av Kubi
taliz skrev:
Kubi skrev:
Omöjligt vet jag inte.
Ljudet tar du via ratten och temperaturen kan man justera via enbart se vart siffrorna är och ta ett steg nedanför.
Men ja, lite krångligare än vanligt.
Och om man råkar sitta som passagerare? ;)
Är ju samma princip där? Finns reglage på båda sidorna.
Ljudet får dom luska fram i mitten.
Eller be föraren att fixa volymen. :shock:

Re: VW ID.4

Postat: 24 okt 2021 18:08
av PapaD
De allra flesta tycker att VW gjort en miss som inte har belysning på värme&volym raden under skärmen. Det finns ett rykte att taklamporna som är bakbelysta hela tiden var tänkta att ge tillräckligt ströljus för centerkonsol. Men det fungerar ju inte. Det är en amatörmössig miss enligt mig.

Det är de här småsakerna som gör att jag inte älskar bilen. Att de inte gjort klart och att de inte verkar bry sig när kunderna klagar. Det är små skitsaker, men de bygger upp till en hög. En skithög.

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 04:49
av Kubi
Är det då inte dags att som du säger, efter 13 månader sälja av din skithög till ID.3?

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 06:32
av PapaD
Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den

Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 06:50
av Kubi
Ser tyvärr ingen likhet alls där till min Tech ID.4.
Vilken trim på 3an har du? Har du testat en 4a för att jämföra?

Belysningen i bagageutrymmet tycker jag lyser upp fint.
På rak arm minns jag inte om jag har ambient slingan i bakdörrarna? :shock: får kolla sen.

Kan medge att volym och temperaturen är en miss men, hur ofta fipplar du med det på natten? Men jag tror det är ett medvetet val av VW.

Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig bli nöjd med bilen och med varje grej bli ännu mer frustrerand.

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 08:59
av PapaD
Kubi skrev:
Ser tyvärr ingen likhet alls där till min Tech ID.4.
Vilken trim på 3an har du? Har du testat en 4a för att jämföra?

Belysningen i bagageutrymmet tycker jag lyser upp fint.
På rak arm minns jag inte om jag har ambient slingan i bakdörrarna? :shock: får kolla sen.

Kan medge att volym och temperaturen är en miss men, hur ofta fipplar du med det på natten? Men jag tror det är ett medvetet val av VW.

Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig bli nöjd med bilen och med varje grej bli ännu mer frustrerand.
Köpte Plus nivån. Kommer kanske titta på en beggad ID4 om några år. Nästa bil får inte kosta mer än 300, så beggad blir det oavsett märke.

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 09:27
av Mickep
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 10:00
av Kubi
Mickep skrev:
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 10:44
av R_Edvinsson
Kubi skrev:
Mickep skrev:
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
Samt en tydlig ikon med stolar och temperatur som alltid syns i skärmen.

Håller med om att knapparna "borde" vara belysta men att det absolut inte är något jag saknar i när jag kör bilen

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 10:57
av martinot
PapaD skrev:
Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den

Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
Kanske går att fixa till någon LED-strip eller annat som kan lysa upp de oupplysta knapparna?

Själv hatar jag statiska touchknappar.

För mig är det som att ta det sämsta från touchskärmar (ingen känsla) och fysiska knappar (ingen flexibilitet, statusinfo eller hjälptexter), och slå ihop till en kombination som saknar alla positiva egenskaper.

Re: VW ID.4

Postat: 25 okt 2021 13:38
av Fredrik j
Kubi skrev:
Mickep skrev:
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.
Kommer man från en ICE, som ju dom flesta gör, så brukar ju en knapp med snöflinga på innebära att man kopplar bort ac-kompressorn.

Re: VW ID.4

Postat: 31 okt 2021 11:20
av taliz
En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.

Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock) :lol:

Re: VW ID.4

Postat: 31 okt 2021 11:27
av martinot
taliz skrev:
En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.

Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock) :lol:
Är det mekanismen för den automatiska luckstängningen som gett upp?

Re: VW ID.4

Postat: 05 nov 2021 20:50
av Kubi
Bekräftat?

https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.

"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."

Re: VW ID.4

Postat: 05 nov 2021 21:25
av Dodde
Kubi skrev:
Bekräftat?

https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.

"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?

Re: VW ID.4

Postat: 05 nov 2021 21:28
av R_Edvinsson
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Bekräftat?

https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.

"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?
ID5 har det från start.
Övriga får det i samband med lanseringen av 3.0 i mars.
Men innan dess verkar det som att samtliga bilar som byggts innan 1/7 skall in för ett nytt batteri och även en omflashning av den enhet som sköter laddningen så att även den kan uppdateras via OTA.

Re: VW ID.4

Postat: 08 nov 2021 20:52
av Kubi
ID. Drivers Club
Survey on recuperation

https://forms.office.com/pages/response ... RRNEVJNS4u

Re: VW ID.4

Postat: 08 nov 2021 21:35
av R_Edvinsson
Kubi skrev:
ID. Drivers Club
Survey on recuperation

https://forms.office.com/pages/response ... RRNEVJNS4u
Önskar vi fått paddlar likt Enyaq har.

Med 3-5 lägen istället för D/B.

Gillar iofs det dynamiska läget och att den i sport regenererar mer även där.

Men det är ett jäkla fipplande på växelspaken för att få full regenerering när man kör i växlande trafik.

Paddlar hade varit helt smutt.