Sida 49 av 109
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 12 okt 2022 19:53
av mikebike
fth skrev:mikebike skrev:Jag tycker att om en SuC ofta är full så tyder det på att det finns ett behov av fler, du tycker tvärtom?
Nej, inte "tvärtom", men jag tror som sagt inte att Bredden är full pga "rätt" orsaker, det är ju t.ex. fortfarande en mycket stor andel taxibilar där, och många Stockholmare som "tankar", jag misstänker att i princip hur många SuC man än bygger i omedelbar närhet till Stockholm så kommer man att ha dom problemen, det finns därför mycket bättre ställen att bygga.
Precis som du skriver så bör SuC främst finnas längs dom stora stråken, och med
minst några mils avstånd till stadskärnan, dryga två mil som till Bredden räcker ju uppenbarligen inte, framför allt inte när den är placerad mitt på ett av dom absolut största taxi-stråken i Sverige (City-Arlanda).
Jag bor själv i Stockholm, och kör ofta både norrut och söderut, och har aldrig någonsin känt ett egentligt behov av att ladda i Bredden. Besökare till Stockholm skulle väl ha betydligt större nytta av fler
destinationsladdare än av fler SuC, vem vill börja sin hemresa med att sitta i Bredden och glo en halvtimme? Med lite planering så är det ju inte heller några som helst problem att nå någon av dom fem SuC som redan finns inom åtta mil från City, även utan möjlighet till laddning på plats.
Vill man däremot erbjuda just "tankning" så är det ju en helt annan situation, då ska man ju bygga massiva SuC mitt i stadskärnan, och det gör man ju på vissa ställen, i Berlin i somras "tankade" jag t.ex. i ett parkeringshus mitt i stan med 20 v3-stolpar, där har man ju uppenbarligen haft en annan målsättning än den "vanliga" principen med SuC för långkörning.
/fth
Nej, man skall inte bygga mitt i stadskärnan. De flesta bilarna åker ju förbi Stockholm City, inte in till stan. Jag bor vid Haga Norra och cyklar in till stan, ibland åket jag bil, och det är de två körfälten till vänster det är kö i, inte in mot city.
När Förbifart Stockholm är klar lär en stor del av trafiken flyttas dit.
Därav att de lämpligaste placeringarna för SuC är i vardera änden på den.
Den planerade i Nacka känns inte lika angelägen, inte den i Söderort heller.
Visst behövs fler laddstolpar, Stockholm (city) är tämligen välförsett med laddstolpar. Det är värre i förorterna, men det går sakta framåt.
SuC-andelen av mitt laddande har sjunkit från 60 till 31% sedan pris och beläggning i Bredden mer än dubblerats och det har kommit upp några laddstolpar i närområdet.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 12 okt 2022 21:21
av Bjelke
Laddade nyss i Gävle, nästan fullt!

Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Men ändå fick vi 141kW, imponerande ju

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 12 okt 2022 22:38
av martinot
Trist att det börjar bli fullt (som det länge varit söder ut i Sverige), men V3 har iaf. grymt bra och välfungerande lastbalansering.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 12 okt 2022 22:42
av fth
Bjelke skrev:Laddade nyss i Gävle, nästan fullt!

Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Men ändå fick vi 141kW, imponerande ju

Jag kör förbi Gävle SuC hyfsat ofta på väg till landet, och det är faktiskt förvånansvärt ofta som det är fullt eller nära fullt där.
Det blir bra med en till södergående station på andra sidan, det kommer nog att avlasta rätt bra, så slipper man ju snurra runt när man kommer från "fel" håll också.
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 okt 2022 07:33
av Bjelke
fth skrev:Bjelke skrev:Laddade nyss i Gävle, nästan fullt!

Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Men ändå fick vi 141kW, imponerande ju

Jag kör förbi Gävle SuC hyfsat ofta på väg till landet, och det är faktiskt förvånansvärt ofta som det är fullt eller nära fullt där.
Det blir bra med en till södergående station på andra sidan, det kommer nog att avlasta rätt bra, så slipper man ju snurra runt när man kommer från "fel" håll också.
/fth
Jag blev mest förvånad över tidpunkten men det kanske är lite senare på kvällarna det brukar vara
många som laddar där? Vi brukar oftast vara snudd på ensamma där annars men då mera mitt på
dagen eller morgonen…
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 okt 2022 08:29
av chaffis75
Om man tar tex Lödde som är så överlastad men där jag inte tror man får mer mark för att bygga ut (åtminstone inte just där), bode man inte kunna bygga om alla till v3 istället så får man ett bättre flöde av bilar på de platser som finns. Med tanke på hur fullt där är så får man väl i praktiken bara en 70 kw effekt dvs alla måste stå där ganska länge.
Jag tänker att alla rör och sådant funkar för v3, "bara" byta laddare stolpar och kablarna som ligger i rören..
Ja sen krävs såklart att de får den extra effekt som krävs.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 okt 2022 09:06
av kallekula
Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 okt 2022 09:12
av mikebike
Bjelke skrev:Laddade nyss i Gävle, nästan fullt!

Tror inte jag sett dett förr där faktiskt…
Jodå, särskilt vid olika lov vintertid.
Vi försöker undvika Gävle, trots att Dinners är mindre dåligt än burgerkedjorna.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 okt 2022 11:32
av chaffis75
kallekula skrev:Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 okt 2022 12:37
av kallekula
chaffis75 skrev:kallekula skrev:Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
Skåne överlag är det ju problem få stor effekt. Om det inte var problemet kunde de väl bytt till v3 för längesen? Lödde måste ju vara en av deras mest trafikerade stationer så hade ju varit nobrainer.
Men det är bara gissningar.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 14 okt 2022 16:11
av Hammar
kallekula skrev:chaffis75 skrev:kallekula skrev:Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
Skåne överlag är det ju problem få stor effekt. Om det inte var problemet kunde de väl bytt till v3 för längesen? Lödde måste ju vara en av deras mest trafikerade stationer så hade ju varit nobrainer.
Men det är bara gissningar.
Borde vara ide att byta 4 kanske 8 stolpar till v3. Om bilarna laddas med högre effekt när stationen inte är full, så hinner ju bilarna åka eller åtminstone vara närmare fulladdade, när det börjar bli fullt.
Om laddarna tillsammans har högre kapacitet än vad matningen har, så spelar det ingen roll för genomströmningen om en eller två stolpar skulle vara trasiga.
Frågan är vart flaskhalsen är i matningen. Skulle det gå att få mer effekt de timmar det finns utrymme i nätet?
Solceller på byggnaderna bredvid och precis på mycket batterier att du kan driva en del närliggande verksamhet samt en del laddning i ö-drift med solcells-elen om strömmen skulle gå, vore nog något att räkna på.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 14 okt 2022 16:15
av chaffis75
Hammar skrev:kallekula skrev:chaffis75 skrev:kallekula skrev:Lödde är nog inte lätt få mer effekt till för att bygga ut nej.
Helt ärligt tror jag mark är ett större problem, varför skulle de inte finnas effekt där?
Skåne överlag är det ju problem få stor effekt. Om det inte var problemet kunde de väl bytt till v3 för längesen? Lödde måste ju vara en av deras mest trafikerade stationer så hade ju varit nobrainer.
Men det är bara gissningar.
Borde vara ide att byta 4 kanske 8 stolpar till v3. Om bilarna laddas med högre effekt när stationen inte är full, så hinner ju bilarna åka eller åtminstone vara närmare fulladdade, när det börjar bli fullt.
Om laddarna tillsammans har högre kapacitet än vad matningen har, så spelar det ingen roll för genomströmningen om en eller två stolpar skulle vara trasiga.
Frågan är vart flaskhalsen är i matningen. Skulle det gå att få mer effekt de timmar det finns utrymme i nätet?
Solceller på byggnaderna bredvid och precis på mycket batterier att du kan driva en del närliggande verksamhet samt en del laddning i ö-drift med solcells-elen om strömmen skulle gå, vore nog något att räkna på.
Man skulle ju fakriskt kunna se lösningar med v3 och batterier också så kan de buffra upp när tycket inte är lika hårt.. Då borde klara sig med den effekt de har tillgång till idag. Men visst de ska få plats en kontainer med batterier, inte säker på de utrymmet finns där.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 14 okt 2022 16:18
av RagWal
Hammar skrev:Skulle det gå att få mer effekt de timmar det finns utrymme i nätet?
Bra tanke! Jobbar man såhär i det lite större perspektivet? Som övervakning av faserna i en villa för att maximera laddningen till bilen. Fast större!
När det närliggande köpcentret eller industrin stänger för dagen lär ju belastningen i området minska.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 okt 2022 14:52
av themax
Dubbelpostar lite osnyggt här eftersom jag vet att fler läser denna tråd än den lilla obskyra specialtråden om snabbladdare i Ljusdal
Driftsättningen av SuC Ljusdal är planerad till den 2/11. Markarbetena startar i dag.
Det blir 12 st platser fördelade på 3 st likriktare om vardera 390 kW.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 10:00
av bonath
Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 10:11
av Zalman3
bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

När jag hämtade ut min nya Tesla kostade det 1,90kr per kWh att ladda på SuC.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 10:29
av mikebike
bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag se i Chargefinder.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 10:30
av Niklas Z
bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Det är väl helt rätt att välja det billigare alternativet, så får Tesla lite konkurrens. Mycket irriterande dock att det inte går att starta förvärmning manuellt. Finns det en SuC-station tillräckligt nära går det att fixa, men annars är det inte så lyckat.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 10:36
av Niklas Z
mikebike skrev:bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag i Chargefinder.
Det finns många andra snabbladdare i Jönköping, men du ser ju även tillgängligheten i Chargefinder.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 11:03
av chaffis75
Niklas Z skrev:bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Det är väl helt rätt att välja det billigare alternativet, så får Tesla lite konkurrens. Mycket irriterande dock att det inte går att starta förvärmning manuellt. Finns det en SuC-station tillräckligt nära går det att fixa, men annars är det inte så lyckat.
Känns ju dock lagon schysst i Lödde tex, de finns 6 laddare för andra märken och 12(?) suc som bara kan användas av tesla..
Jag förstår att de är så de ser ur men blir lite tråkigt om de 6 andra laddarna tas av tesla bilar och de finns lediga på SuC samtidigt när en icke tesla anländer..
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 14:13
av bonath
chaffis75 skrev:
Känns ju dock lagon schysst i Lödde tex, de finns 6 laddare för andra märken och 12(?) suc som bara kan användas av tesla..
Jag förstår att de är så de ser ur men blir lite tråkigt om de 6 andra laddarna tas av tesla bilar och de finns lediga på SuC samtidigt när en icke tesla anländer..
Håller delvis med dig, men jag är kund hos Eon, precis som alla andra.
Nu är ju SuC i Vb öppen för alla plus att där finns Ionity och Mer också.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 14:31
av taliz
chaffis75 skrev:Niklas Z skrev:bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Det är väl helt rätt att välja det billigare alternativet, så får Tesla lite konkurrens. Mycket irriterande dock att det inte går att starta förvärmning manuellt. Finns det en SuC-station tillräckligt nära går det att fixa, men annars är det inte så lyckat.
Känns ju dock lagon schysst i Lödde tex, de finns 6 laddare för andra märken och 12(?) suc som bara kan användas av tesla..
Jag förstår att de är så de ser ur men blir lite tråkigt om de 6 andra laddarna tas av tesla bilar och de finns lediga på SuC samtidigt när en icke tesla anländer..
Tänk om man skulle använda samma "anklagelser" för de som köper bil nu. "Det finns flera Mercedes EQS i lager, varför köper du en ID4 som massa andra står i kö för?!"

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 15:16
av Gustafsson
Är det högre effekt i icke SuC ? Det kan motivera till att ladda där +lägre pris då.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 15:38
av Off Grid Byggaren
mikebike skrev:bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag se i Chargefinder.
Undrar om det blir så att många kommer leta lite mer aktivt efter alternativa laddplatser med lägre priser framöver?
Har kollat en del på Will Work i Västberga, strax intill E4 vid Stockhoms södra infart.
Det är ofta ledigt där, trots att den laddstationen har ett av Stockholms lägsta laddpriser.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 okt 2022 15:51
av Dexter86
Off Grid Byggaren skrev:mikebike skrev:bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................

Jag har hittills bara snabbladdat på SuC, främst för bekvämlighetens skull, men tydligen skall man se över sina rutiner. Hur ser det ut med alternativ i Jönköping?
D.v.s. med tillgängligheten, priserna kan jag se i Chargefinder.
Undrar om det blir så att många kommer leta lite mer aktivt efter alternativa laddplatser med lägre priser framöver?
Har kollat en del på Will Work i Västberga, strax intill E4 vid Stockhoms södra infart.
Det är ofta ledigt där, trots att den laddstationen har ett av Stockholms lägsta laddpriser.
Will_Work.JPG
Sjukt konstigt att det är så mycket ledigt på den till det priset

tänkt på det flera gånger
Ligger den Helt fel till eller ?