Oj, mycket känslor i det inlägget och svar på frågor jag inte ställt.iAkita skrev: ↑11 okt 2024 19:16Postnord har inget monopol. Men ja, det finns inget konstigt alls med att medarbetare på företag upphandlade av statliga myndigheter eller kommuner går ut i strejk eller deltar i sympatiåtgärder. Strejk-/konflikträtten gäller även dem. Redan under konflikten med Toys'Rus stopppades postutdelningen. På den tiden var posten ett riktigt monopol. En annan skillnad på den tiden var att fler brydde sig om andra än sig själva och inte applåderade företag som konkurrerar med försämrade arbetsvillkor.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 okt 2024 19:00Finns det andra exempel på konflikter när monopolföretag utsedda av myndigheter vägrat att utföra sina uppdrag pga sympatiåtgärder, trotts tydlig lagstiftning att uppdraget är tvingande?frippe skrev: ↑11 okt 2024 16:48Det är inte så att strejkrätten plötsligt gått så långt, den har alltid varit så långtgående. Så ingen direkt nyhet, förutom för Tesla och dess fans.Lurence skrev: ↑11 okt 2024 14:23Att strejkrätten går så längt att den kan stoppa post, el, avfall, regskyltar etc. där det antingen är monopol, myndighetsutövande eller där du enligt lag är inte kan välja annat alternativ är oroande.roffe_s skrev: ↑11 okt 2024 13:30Lite fakta i tråden så här på fredagseftermiddagen? Tesla förlorade mot Postnord i tingsrätten när det gäller argumentet att uppdraget att dela ut post skulle trumfa strejkrätten. 6.5 MKr i motpartens rättegångskostnader ska man också betala. Det var ju ett antal inlägg tidigt i tråden som gjorde en liknande utvärdering av argumenten.
https://www.di.se/nyheter/bakslag-for-t ... -postnord/
Lite märkligt att de drivit tvisten så pass långt som till dom om de inte såg ett hot att IF Metall skulle kunna att störa nuvarande skyltdistribution? Jaja, blir intressant att se om Tesla överklagar eller nöjer sig här.
Trevlig helg förresten![]()
Dags snart att börja med sympatiblockader tillbaka. 6 av 10 mindre bolag har inte kollektivavtal och jag kan garantera att stor majoritet av dessa bolag sitter på kunder/uppdrag som skulle skapa stora ringar på vattnet om de skulle sluta leverera sina tjänster.
Tack det samma![]()
Jag vet att PostNord inte har monopol generellt, även om de har det på att dela ut myndighetspost och paket.
Men det var inte PostNord jag närmast tänkte på, utan alla elnätsbolag som sitter på totalt monopol.
Jag tycker inte det är självklart att strejk och konflikträtten omfattar monopolverksamheter med samhällsbärande funktioner.
Där jag jobbar har vi monopol på vårt uppdrag och vi har ingen strejkrätt, så det är ingen självklarhet som du vill göra sken av.