niklas12 skrev: ↑26 jun 2024 21:58
Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2024 19:32
niklas12 skrev: ↑23 jun 2024 15:07
Lerumsexpressen skrev: ↑23 jun 2024 13:11
chaffis75 skrev: ↑23 jun 2024 12:32
Vad är de du vill med dina inlägg? Försök skapa din egna åsikter, försök tänka själv, försök mäta argumenten men din egna syn på hur du vill förändra eller är allt perfekt idag?
Helt ärligt får fattar jag inte vad du vill.
Det jag tror att han och vi andra undrar är vad prioritera du för Sverige? Och hur löser vi dina prioriteringar på kort 1-10 års sikt och på lång sikt 10-30 år.
Det är hedervärt att få bort all koleldning dock så hänger det inte på oss, även om vi nu skulle bygga kärnkraften så är vi några år efter Polen och det krävs mer kapacitet i ledningarna mellan länderna och då kommer SE-4 att drabbas av fler dagar med negativa elpriser.
Egentligen har många av oss som jobbar med investeringar och prognoser lärt oss att allt bortom 10 är ingen idé att lägga massa energi på.
Utvecklingen går för fort att ingen kan föreställa sig samhället och tekniska utvecklingen, förutom för kärnkraften då, den är fast i femtiotalet och låser in enorma mängder kapital och dödar utveckling av förnybar produktion.
Nu när Vattenfall jobbar på förlängningen så finns det ännu mindre anledning att försöka bygga nytt.
Det är intressant att du i ena inlägget sprider skrämselpropaganda om kärnkraft och i nästa pratar om förlängning av befintlig kärnkraft.
Om det nu är så farligt med kärnkraft borde vi ju satsa på att lägga ner dessa äldre reaktorer snarast eller ?
Det satsas idag mer på kärnkraft än någonsin och nya tekniker och utveckling kommer hela tiden.
Kina har driftsatt en Gen 4 reaktor och både Blykallas Terrapower samt Nuscales SMR satsningar ser riktigt lovande ut
Jag inser att det är enorma mängder medel och energi som måste ersättas om Vattenfall lägger ner fungerande kärnkraftverk. Ser det som ett tjänstefel att inte förlänga de som redan är byggda och bedömts som driftsäkra.
Sedan finns fortfarande flera typer av risken och scenarion med incidenter som kan resultera härdsmälta, haveri och olyckor.
Jag vill inte bygga nya "inlåsningseffekter", dvs i stora centrala produktionsenheter med dyr och gammal teknik.
Sedan observerar jag att det läggs ner fler kärnkraftverk äb det byggs nya, att de kommer att minska kraftigt kommande decennierna. Jag kan ha fel givetvis.
Ser det som ännu mer logiskt fram över då el från förnybara elproduktion kommer bli näst intill gratis i perioder och kostnaden för energilager kommer sjunka rejält i pris.
Det som jag skrivit innan, vi kommer betala mindre för energin desto mer i skatter och avgifter för en el-anslutning / abonnemang (leveranssäkerheten)
Dubbelmoralen blir närmast komisk du varnar för alla risker och sprider skrämselpropaganda om kärnkraft ena stunden.
I nästa stund vill du behålla gamla kärnkraftver från 70-80talet av ekonomiska skäl.
Och i nästa hävdar du att kärnkraften är dyr.
Att lägga pengarna i händerna på elnätsföretagen och deras Monopol som man varken kan påverka eller har någon insyn i är en dålig idé och cementerar bara högre elnätsavgifter.
Att istället bygga mer planerbar elproduktion nära användaren är bättre ur ett systemperspektiv.
Kärnkraft har en nyrenässans och inom några år så kommer trenden ha vänt, Kina leder vägen just nu.
Om inte annat så kommer Kinas tillgång till stabil planerbar elproduktion konkurrera ut resten av världen.
SE4 klarar inte att säkra effekten åt några större industriprojekt idag och osäkerheten och de volatila priserna skrämmer bort investeringar.
Jag kan bara förmedla mina åsikter och hur jag ser det.
I min vardag måste jag balansera mellan här och nu med framtid och mellan möjligheter och risker.
Skulle nog se det som att min syn är vanlig bland de som måste ta beslut som kan få stora konsekvenser.
De som inte behöver eller är vana ta välavvägda beslut har råd och kommer att köra på sin linje oavsett input.
Men fortfarande, ny Kärnkraft enormt dyrt, Vattenfall och har angett att det är bra bit över 1 kr/kWh
Tekniken är gammal, har låg innovationshöjd och stora inlåsningseffekter = sänker allt nytt under mååånga år innan de nya verken är framme och kommer bli dyrare då många scenarion pekar på att el-energin kommer vara billig framöver.
Sedan kan en kolla upp "Elnätsföretagen och deras monopol" det finns givetvis insyn, du kan ladda ner deras tilldelade intäktsramar, deras löpande avrapporteringar/redovisningar och hur de räknat på WACCen osv.....
Men frågan alla borde fundera djupt på är om hur det kommer funka med ett "kärnkraftsprogram", då kommer pengarna flyta ut ur Sverige, det kommer bli extremt lite jobb och pengar som hamnar här under byggnationen. USA, Korea, UAE, Japan och andra länder kommer ta alla våra pengar, mjölka oss på många ÄTA och i många år.
Att säga systemperspektiv är enkelt men få kan säga vilken del av vilket system, var och när?