Sida 48 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 11 jun 2017 23:28
av bullen
O denna då:
"Jag tycker eleverna har gjort en fantastiskt bra presentation och verkligen gjort en djupdykning i det hela, säger Hubert Wilbs, VD på Trumpf Maskin AB."
Trump är väl inget f i?
O Trumpf Maskin AB. Kan ju bara ana var hans intresse ligger
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 00:00
av Vasp
Nog för att vissa nog faktiskt behöver snabbladdning i sin egen stad. Fast den stora majoriteten kan ordna laddning hemma. Jag kan inte ladda där jag bor. Så den dagen jag skaffar elbil kommer jag troligtvis att nytta snabbladdare och samtidigt passa på att käka lunch typ en gång i veckan.
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 00:04
av bullen
Förstår dig. Men om dom istället ser till att bygga eluttag o laddboxar på fler ställen är det enklare och gör snabbladdare överflödiga
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 00:04
av joel80
Jag blev också upprörd av den artikeln och skrev ett mail till reportern!
Tog även upp lithiumfrågan och saxade lite från Tibors elbilsmytssida..
Sen vet jag inte heller var du fått siffran ifrån att det bara finns lithium för 28 miljoner bilar..
Enligt en utredning gjord av Swiss Federal institute of Technology i Zurich används ca 150 gram litium för att framställa 1 kWh elbilsbatterier. En elbilsbatteri på 100 kWh behöver alltså ca 15 kg litium. Siffrorna här avser ren litiummetall, som utvinns ur litiumkarbonat.
Världens kommersiellt utvinningsbara litiumfyndigheter uppgår till ca 150 miljoner ton litumkarbonat enligt utredningen, vilket motsvarar 28 miljoner ton metallisk litium. En annan utredning gjord av Lawrence Berkeley National Laboratory uppskattar siffran till ca 39 miljoner ton.
Teslas 100kw-batteri innehåller alltså ca 15kg lithium. Det är ett stort batteri och troligen kommer snittet vara lägre, men vi räknar på det för att hålla siffrorna höga.
15kg * 1 000 000 = 15 000 ton.
Så för varje miljon elbilar är det 15k ton lithium.
Och de hittills funna lithiumkälllorna har 28-39 miljoner ton beroende på vem man lyssnar på!
Det räcker till flera miljarder sånna bilar, samt allt annat vi använder det till idag.
Det är också mycket troligt att man hittar nya fyndigheter nu när efterfrågan och priset går upp på lithium.
Vilket som handlar det inte om några 28 miljoner bilar.
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 00:07
av bullen
Bra skrivet! Den detaljen gick mig helt förbi
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 00:18
av Vasp
bullen skrev:Förstår dig. Men om dom istället ser till att bygga eluttag o laddboxar på fler ställen är det enklare och gör snabbladdare överflödiga
I min stad finns det nästan inga typ två laddstolpar eller annan långsammare laddning. Och de få platserna som finns är inga platser som jag är på så ofta. Finns två uttag på en centrumparkering där jag aldrig parkerar. För mycket bilar och trångt tycker jag att den är+ att den är dyr. Finns två uttag vid badhuset. Men jag slutade träningsimma för en 14-15 år sen och har inte satt min fot där på minst en 5-6 år.
Jag skulle vilja ha laddstolpar uppe på Solbacken handelsområde. Eller på Ica moröhallen.
För mig blir det klart enklast att ladda på snabbladdaren på Ok/Q8 Solbacken och samtidigt passa på att käka lunchbuffé typ en gång i veckan eller så.
Om jag inte har varit mycket hos mina föräldrar men där skulle det bara vara schuko laddning som gäller.
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 07:07
av Jerker
Kommentera gärna också på Facebook. Att maila journalisten syns ju inte för allmänheten. Här är inlägget på AT:s hemsida:
Jag skrev detta:
Det är tråkigt att se hur dessa ambitiösa elever totalt har missletts av okunniga och aningslösa lärare. Ingen som har varit inblandad i detta arbete verkar ha någon som helst insikt i hur det fungerar i praktiken att äga och använda en elbil.
Det normala är att man laddar bilen över natten. Har man en villa så är det enkelt; man laddar i ett vanligt strömuttag. Faktum är att för att ladda upp efter dagens bilanvändande räcker det i de flesta fall med ett 10A 1-fasuttag. Men många väljer att installera antingen ett vanligt rött 3-fasuttag, vilket dels ger möjlighet till snabbare laddning vid behov, dels ger en bättre fördelning av belastningen så att man kan slippa att höja mätarsäkringen eller en s.k. laddbox för hemmabruk.
Ett stort tankefel man gjort är alltså att en elbil laddas som man laddar en fossilbil, att man åker till en speciell laddstation och laddar. Men så fungerar det alltså inte. Frågan man skulle ha ställt sig är hur många laddplatser med [relativ] långsamladdning som behöver byggas på allmänna parkeringsplatser och boendeparkeringar där bilar står parkerade över natten eller under arbetstid. Detta för att möjliggöra för lägenhetsboende att lättare äga en elbil. Det hade varit ett vettigt projekt!
Jag har sett siffror som säger att 95% av allt dagligt bilåkande stannar under 6 mil/dag och kräver alltså inga laddstationer à lá bensinstation. Vid långresor, alltså resterande 5%, behövs däremot allmänna laddare som är snabba för att man ska kunna ladda upp bilen på relativt kort tid för att snabbt kunna fortsätta sin resa. Denna infrastruktur är redan under uppbyggnad av företag som Clever, Vattenfall och Fortum med stöd av Klimatklivet. Tesla har sitt eget Super Chargernätverk.
Ett bra initiativ som tyvärr föll alldeles platt på grund av alldeles för dålig research. Hade man gjort jobbet ordentligt hade man upptäckt att frågan var fel ställd. Nu bidrar dessa lärare, skolungdomar och denna tidning till att befästa en av de starkaste elbilsmyterna som man istället hade chansen att dementera.
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 07:27
av bullen
Mkt bra skrivet!
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 07:35
av Jerker
Tack! Såg att också du la upp din text på FB. Bra!
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 07:40
av bullen
Fick justera inledningen lite bara
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 07:50
av bonath
Lade in länken till Tibors elbilsmyter.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 08:36
av bullen
Fick svar från journalisten
Hej Mathias,
Och stort tack för ditt mejl. Det har kommit flera kommentarer angående laddningen och tillgången på litium, varav en av dessa är publicerade som insändare i lördagens tidning, s 11.
Jag kan såhär i efterhand konstatera att jag borde ha ställt tydligare frågor om hemladdning samt tillången på litium.
Och jag får passa på att tacka dig för att du kommer med sakliga invändningar som du belyser med exempel.
Allt gott,
Mårten
Och jag Svarade:
Det var så lite så,
Den stora frågan är om det kommer någon ny artikel som dementerarar felaktigheterna. Det tråkiga är att denna typ av ”nyheter” späder på elbilsmyterna. Se bara kommentarsflödet på FB
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 08:55
av strejf
bullen skrev:Fick svar från journalisten
Hej Mathias,
Och stort tack för ditt mejl. Det har kommit flera kommentarer angående laddningen och tillgången på litium, varav en av dessa är publicerade som insändare i lördagens tidning, s 11.
Jag kan såhär i efterhand konstatera att jag borde ha ställt tydligare frågor om hemladdning samt tillången på litium.
Och jag får passa på att tacka dig för att du kommer med sakliga invändningar som du belyser med exempel.
Allt gott,
Mårten
Och jag Svarade:
Det var så lite så,
Den stora frågan är om det kommer någon ny artikel som dementerarar felaktigheterna. Det tråkiga är att denna typ av ”nyheter” späder på elbilsmyterna. Se bara kommentarsflödet på FB
Jag fick också svar:
Vi kommer att plocka bort artikeln från FB och vår webb, samt låta insändaren med kritik stå kvar.
Till tidningen imorgon kommer vi med rättelse/förtydligande. Jag söker också eleverna och den aktuelle läraren där jag ska be om ett förtydligande från deras sida.
Jättetack för att du läste och kommenterade!
Allt gott,
Mårten
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 08:56
av bonath
TCS!!!
Vi gör skillnad!!!

Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 08:59
av Anders77
strejf skrev:bullen skrev:Fick svar från journalisten
Hej Mathias,
Och stort tack för ditt mejl. Det har kommit flera kommentarer angående laddningen och tillgången på litium, varav en av dessa är publicerade som insändare i lördagens tidning, s 11.
Jag kan såhär i efterhand konstatera att jag borde ha ställt tydligare frågor om hemladdning samt tillången på litium.
Och jag får passa på att tacka dig för att du kommer med sakliga invändningar som du belyser med exempel.
Allt gott,
Mårten
Och jag Svarade:
Det var så lite så,
Den stora frågan är om det kommer någon ny artikel som dementerarar felaktigheterna. Det tråkiga är att denna typ av ”nyheter” späder på elbilsmyterna. Se bara kommentarsflödet på FB
Jag fick också svar:
Vi kommer att plocka bort artikeln från FB och vår webb, samt låta insändaren med kritik stå kvar.
Till tidningen imorgon kommer vi med rättelse/förtydligande. Jag söker också eleverna och den aktuelle läraren där jag ska be om ett förtydligande från deras sida.
Jättetack för att du läste och kommenterade!
Allt gott,
Mårten
Bra jobbat
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 09:00
av Jerker
Ser man på!! Det hjälper att komma med rättelser!
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 09:00
av vigge50
Nu är artikeln borta, han aldrig läsa den men det kanske bara är bra så man slipper läsa okunskapen?

Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 09:05
av Anders77
Känns som vi är elbilarnas motsvarighet till #jagärhär

Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 09:07
av Jerker
vigge50 skrev:Nu är artikeln borta, han aldrig läsa den men det kanske bara är bra så man slipper läsa okunskapen?

Google cache finns ju alltid:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 09:11
av vigge50
Helt galet....
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 09:29
av Jerker
Anders77 skrev:Känns som vi är elbilarnas motsvarighet till #jagärhär

Precis! Men då är det också viktigt att vi som skriver tillrättalägganden har en god ton. I det här fallet var det viktigt att inte dra ungdomarna i smutsen för ansvaret anser jag ligger hos lärarna/handledarna och tidningen.
Det förekommer ju lite väl hårda tongångar ibland när det skrivs om vissa motorjournalister, men de får ju tåla lite mer eftersom de bör och anser sig själva veta mycket mer än läsarna.
I fallet med den här artikeln i Alingsås tidning så skickades reportern ut för att göra ett mys-pysreportage om några skolungdomar och har knappast specialkunskaper i ämnet. Han hade ingen aning om att chefen kastade honom åt vargarna!

Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 09:50
av Anders77
Jerker skrev:Anders77 skrev:Känns som vi är elbilarnas motsvarighet till #jagärhär

Precis! Men då är det också viktigt att vi som skriver tillrättalägganden har en god ton. I det här fallet var det viktigt att inte dra ungdomarna i smutsen för ansvaret anser jag ligger hos lärarna/handledarna och tidningen.
Det förekommer ju lite väl hårda tongångar ibland när det skrivs om vissa motorjournalister, men de får ju tåla lite mer eftersom de bör och anser sig själva veta mycket mer än läsarna.
I fallet med den här artikeln i Alingsås tidning så skickades reportern ut för att göra ett mys-pysreportage om några skolungdomar och har knappast specialkunskaper i ämnet. Han hade ingen aning om att chefen kastade honom åt vargarna!

Jag tycker även synd om gymasieungdomarna. De tror de gör ett bra jobb, hamnar i tidningen. Sen blir de total sågade.
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 10:05
av bullen
Jag fick samma svar i princip ordagrant.
Sekten levererar!
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 11:03
av joel80
Fick också svar.. En bra reporter är en som vid ny fakta och input kan ändra... (även om en ännu bättre reporter tar reda på allt i förväg...)

Men med den tidspress som finns överallt kan man förstå att en lokalreporter inte kan vara fullt insatt.. Tycker deras reaktion och svar på kommentarerna är bra.
Re: Artikel i media
Postat: 12 jun 2017 12:33
av bullen
Håller med. Det är stort att erkänna att man gjort fel.