Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 27 jul 2021 08:03
Ceed är väl en laddhybrid och i den siffra finns ju även bensinvarianten med.Zalman3 skrev:Kia har bra privatleasing priser nu.
Det ger resultat i försäljningen hittills i juli.
Ceed är väl en laddhybrid och i den siffra finns ju även bensinvarianten med.Zalman3 skrev:Kia har bra privatleasing priser nu.
Det ger resultat i försäljningen hittills i juli.
http://global.chinadaily.com.cn/a/20210 ... 64afe.html
Due to strong US demand and global average cost optimization, we have completed the transition of Gigafactory Shanghai as the primary vehicle export hub," said Tesla in a statement.
Tesla exported almost 30,000 vehicles in the second quarter from its Shanghai plant, according to the China Passenger Car Association. Its global deliveries in the quarter hit a record number of over 200,000 vehicles.
The plant, which now has an annual production capacity of 450,000 vehicles, produces the Model 3 sedan and the Model Y crossover. In a Tweet on Sunday Tesla CEO Elon Musk praised its Shanghai plant team, saying they have done "amazing work".
Cui Dongshu, secretary-general of the association, said Tesla's total exports from China could reach 100,000 this year.
Är det inte något som varit sant för Tesla också under många, många månader. Största problemet med elbilsomställningen är ju just tillgång, efterfrågan finns ju i överflöd.Zalman3 skrev:Jag tror att Ioniq 5 har blivit Norges mest sålda bil i juli om bara man kunnat leverera tillräckligt med bilar.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -i-europa/
Tesla Model 3 dominerar elbilsförsäljningen i Europa.
Under första halvåret 2021 har det funnits en stor vinnare när det kommer till försäljning av nya, fullständigt eldrivna, bilar i Europa och det är Tesla Model 3.
Modellen har sålt mer än dubbelt så mycket som sin närmaste utmanare – Volkswagen ID.3.
Mindre bra går det däremot för Volkswagen-modellerna ID.3 och ID.4 vars gemensamma försäljning inte nådde upp till Tesla Model 3-siffror.
Matthias Schmidt misstänker nu att ID-bilarna redan kan ha peakat och skriver i sin rapport att ID.3 ser ut att vara i farozonen att falla ifrån rent försäljningsmässigt.
Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -i-europa/
Tesla Model 3 dominerar elbilsförsäljningen i Europa.
Under första halvåret 2021 har det funnits en stor vinnare när det kommer till försäljning av nya, fullständigt eldrivna, bilar i Europa och det är Tesla Model 3.
Modellen har sålt mer än dubbelt så mycket som sin närmaste utmanare – Volkswagen ID.3.
Mindre bra går det däremot för Volkswagen-modellerna ID.3 och ID.4 vars gemensamma försäljning inte nådde upp till Tesla Model 3-siffror.
Matthias Schmidt misstänker nu att ID-bilarna redan kan ha peakat och skriver i sin rapport att ID.3 ser ut att vara i farozonen att falla ifrån rent försäljningsmässigt.
Bra fart på försäljningen överlag. Men herregud vad trångt det blir på övriga snabbladdare nästa sommar.Credde skrev:Augusti månads leveransstatistik:
Model 3: 97
Model Y: 152
ID.3: 344
ID.4: 553
Kira Niro EV: 731
MG ZS EV: 465
Polestar 2: 106
Skoda Enyaq: 164
Nissan Leaf: 179
Audi E-Tron: 156
Audi Q4 E-Tron: 107
Audi E-Tron GT: 45
Zoe: 99
Ford Mustang Mach-E: 303
Porsche Taycan: 49
Hyundai Ionic 5: 60
Tesla MiG (Berlin) är ju inte öppen än, så tycker inte vi helt skall utesluta att det är möjligt att göra bra (el)bilar i Europa.Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Och Hyundai har svårt att få fram Ioniq 5 bilar.
Så lite överraskande lyckades Tesla få fram rejält fler MY bilar sista veckan i augusti än var Hyundai lyckades med att få fram Ioniq 5.
Var och tittade på Tesla MY igår.
Vilken bil! Känslan man får är att kineserna är överlägsna på att bygga bilar.
Hur ska det gå för Europeisk bilindustri, när man inte hänger med i elbilsboomen.
Volvo tappade rejält i försäljning I augusti.
Som enda europe lyckades VW få in en elbilsmodell i topp 4 de tre senaste månaderna, juni till augusti.
Men sen så har Tesla producerat Model Y i ett och ett halvt år och Hyundai började producerade Ioniq 5 i våras. Att jämföra dessa två under en månad nu blir lite galet.Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Och Hyundai har svårt att få fram Ioniq 5 bilar.
Så lite överraskande lyckades Tesla få fram rejält fler MY bilar sista veckan i augusti än var Hyundai lyckades med att få fram Ioniq 5.
Var och tittade på Tesla MY igår.
Vilken bil! Känslan man får är att kineserna är överlägsna på att bygga bilar.
Hur ska det gå för Europeisk bilindustri, när man inte hänger med i elbilsboomen.
Volvo tappade rejält i försäljning I augusti.
Som enda europe lyckades VW få in en elbilsmodell i topp 4 de tre senaste månaderna, juni till augusti.
WHAAAAAT!!!Zalman3 skrev:Allmänt sjönk bilförsäljningen i augusti.
Medan elbilar är den stora vinnaren, pluginbilarna gick inte så bra.
https://www.bilsweden.se/statistik/Nyre ... -i-augusti
Tesla framåt i Norge i augusti.
I augusti registrerades 1307 nya Tesla Model Y -enheter i Norge, enligt siffror från EU -elbilar . Den nya modellen lämnade därmed efter sig både den fortfarande ganska fräscha Ford Mustang Mach -E och VW ID.4 - och även Model 3 från det egna företaget, som kom in på norska vägar 773 gånger. Sammantaget betyder det att ingen tillverkare i Norge sålde fler el- och andra bilar än Tesla i augusti: Modell 3 och Model Y hade tillsammans 2 081 nya registreringar, Volkswagen med alla sina modeller 1 566.
På vilket sätt?Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Har kört Ioniq 5, bra bil.MWall skrev:På vilket sätt?Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Om man snabbladdare en handfull ggr per år så kanske den där "överlägsenheten" ter sig annorlunda om man börjar väga in andra kvaliteter. Man ska ju trivas med bilen varje gång man kör till jobbet också. Inte bara på nån enstaka längre körning.
Om du inte kört MY MiC än så bör du göra det innan nu ger den 5. Körde idag och den lämnar ganska mycket att önska.Zalman3 skrev:Har kört Ioniq 5, bra bil.MWall skrev:På vilket sätt?Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
Om man snabbladdare en handfull ggr per år så kanske den där "överlägsenheten" ter sig annorlunda om man börjar väga in andra kvaliteter. Man ska ju trivas med bilen varje gång man kör till jobbet också. Inte bara på nån enstaka längre körning.
Igår var jag på Tesla MY visning, enligt mitt tycke en ännu bättre bil.
Har kört ID4, ger den betyget 3, när Ioniq 5 och Tesla MY får betyget 5.
Inte i Kina om jag minns rätt.vigge50 skrev:Men sen så har Tesla producerat Model Y i ett och ett halvt år och Hyundai började producerade Ioniq 5 i våras. Att jämföra dessa två under en månad nu blir lite galet.
Sant, men Tesla hade ändå mycket försprång när de i Kina endast skulle bygga ytterligare en produktionslina för Model Y när de redan hade producerat Model Y i flera månader i USA. Sen så skulle produktionen i Kina endast försörja Kina och Europa eftersom de som sagt redan hade en fabrik i USA som försörjt Nordamerika med bilar under lång tid.martinot skrev:Inte i Kina om jag minns rätt.vigge50 skrev:Men sen så har Tesla producerat Model Y i ett och ett halvt år och Hyundai började producerade Ioniq 5 i våras. Att jämföra dessa två under en månad nu blir lite galet.
Tror det gäller Fremont (inte de MY som kommer hit).
Zalman3 skrev:Volvo har mer än halverat sin försäljning jämfört med augusti 2020.
Volvo augusti 2020
3.424 bilar
Volvo augusti 2021
1.555 bilar
https://www.bilsweden.se/statistik/data ... streringar