Sida 47 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 05 sep 2021 11:55
av Gargamel
Aida skrev:
taliz skrev:
Har ju sett att en del klagat på fukt i baklamporna på Model 3.
Noterade att min ID4 verkar lida av det också.
Nu har det varit flera soliga dagar så det har nog sett värre ut misstänker jag.
F7D223F9-02C8-44CD-8D15-FDA4FE268FAA.jpeg
Kasst! Det får bilfabrikanterna fixa till nu. Får inte hända. Bakljusen kostar ju multum…
Äh, de är ändå ingen som använder bakljusen.

Re: VW ID.4

Postat: 05 sep 2021 12:09
av HelectriC
taliz skrev:
Har ju sett att en del klagat på fukt i baklamporna på Model 3.
Noterade att min ID4 verkar lida av det också.
Nu har det varit flera soliga dagar så det har nog sett värre ut misstänker jag.
F7D223F9-02C8-44CD-8D15-FDA4FE268FAA.jpeg
Det förekommer hos alla tillverkare och beror på bristande värmeutveckling/torkning när det är LED.

Re: VW ID.4

Postat: 10 sep 2021 17:25
av big-olle
Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.

Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?

Tack på förhand!!!
Olle

Re: VW ID.4

Postat: 10 sep 2021 17:47
av martinot
big-olle skrev:
Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.

Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?

Tack på förhand!!!
Olle
Vet inte, men checka med Taliz. Kört Tesla M3, och nu senast bytt till just ID4. Han kan säkert ge +/- mellan de, och tankar om MY (som jag vet att han funderat på).

Glöm inte heller Hyundai Iq5, eller Kia EV6. Den senare kommer även i en GT-version i början av Q1.

Re: VW ID.4

Postat: 10 sep 2021 19:57
av big-olle
Tack för svar. Ja, just Ioniq 5 gillar jag utsidan på (samt tekniken). Har dock hört att det är 12 m leveranstid på den. Tyvärr gillar jag inte utseendet på EV6.
Har fått offert på en BMW i4 M50, men det faller tyvärr på baksätet i den, som är kasst. Jag har även en Model S LR bokad, men med tanke på regeringens utspel tror jag att den blir för dyr (även om jag reserverade innan höjningen på 100 000).
Bäst är väl att prova själv....

Re: VW ID.4

Postat: 10 sep 2021 21:08
av martinot
big-olle skrev:
Tack för svar. Ja, just Ioniq 5 gillar jag utsidan på (samt tekniken). Har dock hört att det är 12 m leveranstid på den. Tyvärr gillar jag inte utseendet på EV6.
Har fått offert på en BMW i4 M50, men det faller tyvärr på baksätet i den, som är kasst. Jag har även en Model S LR bokad, men med tanke på regeringens utspel tror jag att den blir för dyr (även om jag reserverade innan höjningen på 100 000).
Jo, tråkigt med regeringens politik. Hade du valt MS så hade nog bara momsen på den gjort att de gått plus på de 70 pappen i bidrag. Lite kontraproduktiv politik. Men är säkert en form av symbolpolitik (som verkar bli allt viktigare än konsekvenspolitik).
big-olle skrev:
Bäst är väl att prova själv....
Absolut. Det tycker jag du verkligen skall göra med alla bilar som du potentiellt är intresserade av.

Re: VW ID.4

Postat: 10 sep 2021 21:11
av MWall
big-olle skrev:
Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.

Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?

Tack på förhand!!!
Olle

Varför byta om du är så nöjd?

Re: VW ID.4

Postat: 10 sep 2021 22:53
av big-olle
MWall skrev:
big-olle skrev:
Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.

Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?

Tack på förhand!!!
Olle

Varför byta om du är så nöjd?
Ah. Fick en bebis för ett par månader sedan (har 3 barn sen innan). Frun kör inte alls med 3:an längre, utan tar vår stora buss, eftersom det är krångligt att få in babyskyddet o barnvagn i 3:an. Vill ha bättre baklucka. Vi har inte heller drag, så det skulle sitta fint.
Skulle helst ha en Y med 7 sits.

Re: VW ID.4

Postat: 10 sep 2021 23:28
av taliz
big-olle skrev:
Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.

Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?

Tack på förhand!!!
Olle
Jag hade en M3P innan(som jag bytte till 18" hjul på) och nu en ID4 1st med 20".
Det är svårt att jämföra då det är en helt annan typ av bil.
M3P är en bil man kör, ID4 en bil man åker. Rejält med plats i baksätet och lättlastad, smidigt med utfällbar dragkrok(använt en gång...).
Stereo och infotainment är ju fantastiska i Model 3, och acceptabel/kass i ID4(well, den har iaf wireless carplay...).
Chassit tycker jag dock är bra i ID4, känns tight men ändå bekvämt. Mer balanserat än Model 3. Bullrar betydligt mindre också.
Kort sagt en en fullt duglig transportbil, men definitivt inget man kör för nöjes skull. Prismässigt är den svårslagen IMO(min kostade 230k mindre än en Model Y...)

Re: VW ID.4

Postat: 11 sep 2021 08:06
av mati
Om man är ute efter en snabb bil så är ID4 dock inget bra val, jämfört med en Tesla. GTX är förvisso rappare än vanliga ID4, men även den känns lite sävlig. I sportläget pinnar den på bra i stadstrafik. Men i motorvägsfart och vid omkörningar märker man att den är lite seg. Går inte att jämföra med klippet i en Tesla, oavsett vilken modell.
Ioniq 5 RWD upplevs faktiskt som piggare, men även den når absolut inte Tesla-nivå på något sätt.

Re: VW ID.4

Postat: 11 sep 2021 08:38
av Mickep
För en del osäker hur många är en bil ett verktyg att ta sig från a till b. En 200 kkr bil är typisk 100-150 hästkrafter dvs runt 9-10 sekunder att komma upp i motorvägsfart. Id4 är egentligen en 300 kkr bil.sett till prestanda. Gtx är en 400kkr bil (dit räknar jag model 3 och y sr varianter övriga hamnar def över5-600 kkr nivån).men alla behöver inte prestandamonster och nöjer sig med lägre pris.
Sett till prestanda blir min värdering mer överensstämmande med dess nuvarande pris ju dyrare de blir. Den stora utmaningen blir att finna lågprisbilarna som överensstämmer med folk förväntan i den prisgruppen sett till räckvidd laddning och egenskaper.

Re: VW ID.4

Postat: 11 sep 2021 09:47
av mati
Jag tycker fortfarande att ID4 är för dyr jämfört med vad man får. Och då menar jag inte nödvändigtvis prestandan.

VW ID.4

Postat: 11 sep 2021 09:53
av taliz
mati skrev:
Jag tycker fortfarande att ID4 är för dyr jämfört med vad man får. Och då menar jag inte nödvändigtvis prestandan.
Hur räknar du då?
När jag jämförde med en Tiguan med motsvarande utrustning så kostade min ID4 mer eller mindre exakt samma, skiljde någon enstaka tusenlapp(efter bonus).

Re: VW ID.4

Postat: 11 sep 2021 12:35
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Jag tycker fortfarande att ID4 är för dyr jämfört med vad man får. Och då menar jag inte nödvändigtvis prestandan.
Hur räknar du då?
När jag jämförde med en Tiguan med motsvarande utrustning så kostade min ID4 mer eller mindre exakt samma, skiljde någon enstaka tusenlapp(efter bonus).
Ja jo, om du jämför med en annan VW kan det stämma. Men då var den också för dyr.

Re: VW ID.4

Postat: 13 sep 2021 21:33
av Dodde
Någon som har hittat några trevlig vinterdäck med fälg till ID.4? Kan man köra med 235 runt om?

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 10:20
av taliz
Fick VW mail idag:

”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".

Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”

Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 10:22
av martinot
taliz skrev:
Fick VW mail idag:

”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".

Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”

Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone. Bild
Vad kommer för nytt i uppdateringen?

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 10:23
av taliz
Man får en VW-ikon på hemknappen.

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 10:23
av JorgenM
taliz skrev:
Fick VW mail idag:

”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Har de gjort det på samma sätt i Tyskland? Verkar extremt ineffektivt…

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 10:24
av JorgenM
taliz skrev:
Man får en VW-ikon på hemknappen. Bild
Man kan byta den mellan några olika ikoner (mestadels flaggor såg det ut som…)

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 10:27
av backe
taliz skrev:
Fick VW mail idag:

”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".

Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”

Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone. Bild

Tänk att man kan tycka att det där är komplext?

Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.

Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.

VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 10:31
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:
Fick VW mail idag:

”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".

Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”

Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone. Bild

Tänk att man kan tycka att det där är komplext?

Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.

Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.
Dom kunde väl lagt godkännandet som en popup i bilen?
Så funkar det i min iPhone och typ alla andra system.
Att man ska behöva godkänna via ett annat system är minst sagt ålderdomligt.

VWs mail hamnade faktiskt i spamfoldern. Hade jag inte kikat där så hade jag överhuvudtaget inte fått någon uppdatering. Bild

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 11:41
av lloydfabege
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Fick VW mail idag:

”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".

Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”

Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone. Bild

Tänk att man kan tycka att det där är komplext?

Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.

Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.
Dom kunde väl lagt godkännandet som en popup i bilen?
Så funkar det i min iPhone och typ alla andra system.
Att man ska behöva godkänna via ett annat system är minst sagt ålderdomligt.

VWs mail hamnade faktiskt i spamfoldern. Hade jag inte kikat där så hade jag överhuvudtag
et inte fått någon uppdatering. Bild
Jag fattar det som att du ska godkänna att du ska få trådlösa uppdateringar. Det är en engångsföreteelse. Att den kommer din mail är väl för att verifiera att du är ägaren (och inte till bilen).

Re: VW ID.4

Postat: 14 sep 2021 11:53
av backe
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
Fick VW mail idag:

”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".

Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”

Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone. Bild

Tänk att man kan tycka att det där är komplext?

Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.

Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.
Dom kunde väl lagt godkännandet som en popup i bilen?
Så funkar det i min iPhone och typ alla andra system.
Att man ska behöva godkänna via ett annat system är minst sagt ålderdomligt.

VWs mail hamnade faktiskt i spamfoldern. Hade jag inte kikat där så hade jag överhuvudtaget inte fått någon uppdatering. Bild

Jag skriver att jag också tycker att det kan göras bättre/smidigare, men att det ska vara särskilt komplext förstår jag inte. Men alla har vi våra egna trösklar där det börjar bli svårt att hänga med.

Re: VW ID.4

Postat: 16 sep 2021 17:17
av taliz
Fick en uppdatering idag, en ny ikon med we charge