LarsL skrev:Som sagt en Ford Mondeo är det jag tycker att Model 3 ska jämföras med. Men kom ihåg då att jag verkligen gillar Modeon. Den är stabil, lite sportig och förhållandevis bra kvalité, inget smäck alltså.

(

Moderator: Redaktion
LarsL skrev:Som sagt en Ford Mondeo är det jag tycker att Model 3 ska jämföras med. Men kom ihåg då att jag verkligen gillar Modeon. Den är stabil, lite sportig och förhållandevis bra kvalité, inget smäck alltså.
Kunderna vill ha bägge egenskaperna.Laban skrev:Frågan är vad som är premium i en elbil. Eller vad dagens köpare räknar som premium. Jag räknar min 3:a som betydligt mer premium än konkurrenterna pga ett antal olika orsaker där väldigt lite har att göra med hur det låter när man knackar på mittkonsollen eller ljudet när man stänger dörrarna. Med det då inte sagt att Tesla inte har en del saker man bör förbättra.
Kunderna vill ha en perfekt bil i alla avseenden (storlek, förbrukning, exklusivitet, dragkrok, prestanda, premium m.m.) och som kostar under 100kkr.Fredrik j skrev:Kunderna vill ha bägge egenskaperna.Laban skrev:Frågan är vad som är premium i en elbil. Eller vad dagens köpare räknar som premium. Jag räknar min 3:a som betydligt mer premium än konkurrenterna pga ett antal olika orsaker där väldigt lite har att göra med hur det låter när man knackar på mittkonsollen eller ljudet när man stänger dörrarna. Med det då inte sagt att Tesla inte har en del saker man bör förbättra.
Kunder är inte realistiska. Man vill ha en RR till priset av en VW.Svenssons skrev:Kunderna vill ha en perfekt bil i alla avseenden (storlek, förbrukning, exklusivitet, dragkrok, prestanda, premium m.m.) och som kostar under 100kkr.Fredrik j skrev:Kunderna vill ha bägge egenskaperna.Laban skrev:Frågan är vad som är premium i en elbil. Eller vad dagens köpare räknar som premium. Jag räknar min 3:a som betydligt mer premium än konkurrenterna pga ett antal olika orsaker där väldigt lite har att göra med hur det låter när man knackar på mittkonsollen eller ljudet när man stänger dörrarna. Med det då inte sagt att Tesla inte har en del saker man bör förbättra.
Nja. Tror ganska många skulle nöja sig med den europeiska premiumbil man kör idag men med teslas drivlina.Svenssons skrev:Kunderna vill ha en perfekt bil i alla avseenden (storlek, förbrukning, exklusivitet, dragkrok, prestanda, premium m.m.) och som kostar under 100kkr.Fredrik j skrev:Kunderna vill ha bägge egenskaperna.Laban skrev:Frågan är vad som är premium i en elbil. Eller vad dagens köpare räknar som premium. Jag räknar min 3:a som betydligt mer premium än konkurrenterna pga ett antal olika orsaker där väldigt lite har att göra med hur det låter när man knackar på mittkonsollen eller ljudet när man stänger dörrarna. Med det då inte sagt att Tesla inte har en del saker man bör förbättra.
Kunderna vill ha en perfekt bil i alla avseenden (storlek, förbrukning, exklusivitet, dragkrok, prestanda, premium m.m.) och som kostar under 100kkr.Fredrik j skrev:Kunderna vill ha bägge egenskaperna.
Precis, det är skillnad mellan vad kunderna "vill ha" och vad de "skulle nöja sig med"!Fredrik j skrev:Nja. Tror ganska många skulle nöja sig med den europeiska premiumbil man kör idag men med teslas drivlina.
Tror också väldigt många väntar på den.
Ja, där kommer ju möjliga modeller in också och det blir alltid en avvägning mellan vilka funktioner och premium detaljer man kan tänka sig avstå ifrån utifrån den budget och modellutbud som finns. Volvo har ingen elbil på marknaden och Polestar 2 är väl inte direkt billigare än Model 3.Fredrik j skrev:Naturligtvis. Vad man vill ha är ju oftast bortom räckhåll.
Vad man vill ha som ryms inom de personliga förutsättningarna är det jag menar.
Exakt.Laban skrev:Frågan är vad som är premium i en elbil. Eller vad dagens köpare räknar som premium. Jag räknar min 3:a som betydligt mer premium än konkurrenterna pga ett antal olika orsaker där väldigt lite har att göra med hur det låter när man knackar på mittkonsollen eller ljudet när man stänger dörrarna. Med det då inte sagt att Tesla inte har en del saker man bör förbättra.
Nej, och det borde väl kallas förskottshyra isåfall.Leo skrev:Nja Tesla gör väl samma även om beloppet är lägre.
Privatleasing tycker jag inte ska blanda in kontantinsats. Privatleasing är en slags HYRA så låt det vara en enkelt och ange då hyresbeloppet/månad utan att dribbla med ”kontantinsats” även om det finns verkliga argument utöver att bara försöka vilseleda/lura/ge sken av lägre kostnad.
Vad som är viktigt är nog väldigt subjektivtFredrik j skrev:Model3 är billigare, snabbare och med ett större utbyggt laddnät. Alla konkurrenter som lyckas sälja bilar erbjuder något annat som upplevs som viktigare. Vi får se vad som händer när utbudet ökar.
Ja just Android Automotive och kringliggande mjukvara är nog det största frågetecknet.termosen skrev:Två saker som får min foliehatt att åka på med Polestar 2 är, kombinationen android i infotainmentsystemet + kinesisk ägare. Hua.
Den listan har du redan postat här tidigare. Att de lägger ned Google Automotive kommer dock inte att ske på många år, men även den diskussionen har vi redan haft en gångtaliz skrev:Ja just Android Automotive och kringliggande mjukvara är nog det största frågetecknet.termosen skrev:Två saker som får min foliehatt att åka på med Polestar 2 är, kombinationen android i infotainmentsystemet + kinesisk ägare. Hua.
Google är inte direkt kända för att leverera perfektion på första försöket.
Ibland kan det bli total katastrof som tex Pixel Slate:
Förövrigt en fin lista på allt som Google lagt ner(alla har vi nog använt åtminstone några..):
https://killedbygoogle.com/
Har kört Audi e-tron och Mercedes EQC.De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra).
Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.Magfo skrev:Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.
De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra).![]()
Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.taliz skrev:Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.Magfo skrev:Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.
De är inte bara bättre biltillverkare än alla andra, de är nu också bättre på att utveckla mjukvara/GUI än Google (och alla andra).![]()
Rörande rädslan för information i bilen känns det ju som en ickefråga. Vad tillkommer i bilen som inte Google redan snappat upp från din mobil?! (Och tror du att du är säker för du kör iPhone så...)
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Det om något är ett tydligt tecken på hur långt före Tesla ligger.
Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.
Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Håller med om mycket av det du skriver men "Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser" är lite som att säga att Apple knappt har några intäkter från Mac eller iPad.taliz skrev:Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.Magfo skrev:Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.
Det är också vedertaget att Tesla är nummer ett. Inte så konstigt heller med tanke på att de sitter i Silicon Valley.
Det finns fortfarande, sju(!) år senare, INGEN annan som uppdaterar hela bilen OTA tex.
Google är duktiga på search och cloud. Men om de nu var så duktiga på att bygga produkter som folk gillar är det lite konstigt att de gång på gång misslyckats rejält med tex sina mobiltelefoner och paddor. De absolut största och viktigaste konsumentprodukterna. Istället är det Samsung och kinesiska märken som fått ta upp kampen med Apple. Nexus gick i graven och Pixel får inte direkt fantastiska reviews, dessutom säljer de katastrofalt uselt.
Förövrigt skulle jag definitivt vilja hävda att ens persondata är säkrare med iPhone. Google tjänar nästan alla sina pengar på att sälja annonser, vilket bygger på att veta så mycket som möjligt om dig. Det finns också rapporter om default-installerade spionprogram på tredjeparts android-telefoner. Det är även välkänt att Play Store inte är så noga med att kontrollera alla de appar som ligger där.
Apple säljer däremot inte annonser. De tjänar sina pengar på att sälja ett ekosystem av produkter. De har full kontroll på både hårdvara och mjukvara, vilket gör det betydligt svårare att utnyttja för illasinnade. De har dessutom gjort det väldigt tydligt att personlig integritet är väldigt viktigt för dem.
Ehm va? Skillnaden, mjukvarumässigt, mellan Pixel och tex en Samsung är ju att med Pixel så står Google för 100% av mjukvaran. På Samsungen är det främst just Samsung som står för mjukvaran. Android är inget färdigt operativsystem som man kan köra rakt av på valfri mobil, utan en väldigt rudimentär basplatta som kräver väldigt mycket jobb för att överhuvudtaget få något som fungerar.filippb skrev:Din jämförelse med Pixel är irrelevant. Här pratar vi om att Google står för operativsystemet och inte hårdvara - något de har varit ytterst framgångsrika med inkl Samsung och alla de kinesiska märken som bygger sina telefoner på Android.taliz skrev:Det är vedertaget att traditionella biltillverkare är usla på mjukvara.Magfo skrev:Lite kul är det allt med den kult som Tesla lyckats skapa.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk