Re: Aktien TSLA
Postat: 03 mar 2023 09:14
Tesla har som mål att producera fordon redan 9 månader efter att Giga Mexico börjat att byggas. Så kanske redan till sommaren 2024?
På vilket sätt tycker du inlägget är av låg kvalitet? Många långsiktiga investerare inklusive mig själv tror att Tesla så småningom kommer att bli världens högst värderade företag. Då passar väl inlägget som visar hur vi ligger till i dagsläget alldeles ypperligt?
Ska du posta market cap, omsättning och vinst varje dag, eller var det bara idag då? Jag och alla andra har det här i mitt portfölj-verktyg. Procent mot andra random bolag o andra sektorer? Relevans?Sabbe skrev: ↑06 mar 2023 15:15På vilket sätt tycker du inlägget är av låg kvalitet? Många långsiktiga investerare inklusive mig själv tror att Tesla så småningom kommer att bli världens högst värderade företag. Då passar väl inlägget som visar hur vi ligger till i dagsläget alldeles ypperligt?
Eller tycker du att jag ska översätta från engelska till svenska vad Twitter inlägget visar? Tänker att de allra flesta behärskar det engelska språket.
Ser ut att vara på väg ner nu.spacecoin skrev: ↑26 feb 2023 21:21Jag håller med om dina resonemang, men det verkar ju onekligen som att inventory växer rejält i EU.flipmac skrev: ↑26 feb 2023 20:59Samtidigt så är det väl lite relevant att justera för kvartalshetsen också? Inventariet i mitten av månad 1 (då prissänkningen skedde) har ju varit 0 fram till Berlin började leverera. Vi kan också göra samma analys på diagrammen över antal levererade bilar så här tidigt i ett kvartal i ett antal europeiska länder. Säger precis ingenting i jämförelse med tidigare kvartal då det är först nu som Berlin börjar leverera mer stadigt samtidigt som Tesla för första gången skeppade bilar sista månaden i föregående kvartal. Detta då de inte kunde sälja alla bilar i Kina.
Sen tycker jag kopplingen till USS inte är helt självklar. Visst är vi många som reagerar på detta men den justeringen gjordes ju redan i oktober 2022. Tror inte det är den primära förklaringen till siffrorna. Just när det gäller siffrorna håller jag med om att det blir intressant att se när de kommer. Det syns ju på förregistreringarna här i Sverige att det ändå kommer många bilar hit och med tanke på aktiviteten i tråden "Väntrum model y" så är det många som beställt under q1 och väntar på leverans. Verkar som Tesla trots tidiga leveranser i q1 ändå lyckas få till en merparten av leveranserna mot slutet av kvartalet.
Ja, ett trendbrott iaf för MY. Fortfarande rätt höga nivåer. Vi får se hur det ser ut den kommande veckan.
Om så var fallet så skulle en beställning idag levereras om cirka 30 årspacecoin skrev: ↑09 mar 2023 17:57MS tror på <50k CT per år. Niche market, "enthusiast/cult car" kallar man den. https://i.redd.it/89e873rifqma1.png
Det beror ju extremt mycket på priset och Elon hintar ju redan om att det kan bli enSabbe skrev: ↑09 mar 2023 18:45Om så var fallet så skulle en beställning idag levereras om cirka 30 årspacecoin skrev: ↑09 mar 2023 17:57MS tror på <50k CT per år. Niche market, "enthusiast/cult car" kallar man den. https://i.redd.it/89e873rifqma1.png![]()
Tror mer på 500.000-1.000.000/år när man fått upp produktionstakten![]()
Den är ju inte vacker men inte lika hemsk som MY men öven den verkar många tycka vara ok till utseendet, och den ser man ju flera gånger dagligen.Bjelke skrev: ↑09 mar 2023 20:28Det beror ju extremt mycket på priset och Elon hintar ju redan om att det kan bli enSabbe skrev: ↑09 mar 2023 18:45Om så var fallet så skulle en beställning idag levereras om cirka 30 årspacecoin skrev: ↑09 mar 2023 17:57MS tror på <50k CT per år. Niche market, "enthusiast/cult car" kallar man den. https://i.redd.it/89e873rifqma1.png![]()
Tror mer på 500.000-1.000.000/år när man fått upp produktionstakten![]()
dyrare bil än vad dom sa förut (genom att säga att den är svår att bygga osv).
Men jag tror i detta fall att din gissning ligger närmare, kanske inte en halv miljon CT per år men
betydligt mer än 50 tusen iaf (även om jag blir spyfärdig när jag ser fanskapet så verkar rätt
många vilja ha den iaf).
Det hänger väl också lite på om den kan bli aktuell utanför Amerikat…
Ja både model X och Y är ju fula Photoshop-ändrade bilar där S är riktigt snygg (men inte X ) ochDafro skrev: ↑09 mar 2023 20:31Den är ju inte vacker men inte lika hemsk som MY men öven den verkar många tycka vara ok till utseendet, och den ser man ju flera gånger dagligen.Bjelke skrev: ↑09 mar 2023 20:28Det beror ju extremt mycket på priset och Elon hintar ju redan om att det kan bli enSabbe skrev: ↑09 mar 2023 18:45Om så var fallet så skulle en beställning idag levereras om cirka 30 årspacecoin skrev: ↑09 mar 2023 17:57MS tror på <50k CT per år. Niche market, "enthusiast/cult car" kallar man den. https://i.redd.it/89e873rifqma1.png![]()
Tror mer på 500.000-1.000.000/år när man fått upp produktionstakten![]()
dyrare bil än vad dom sa förut (genom att säga att den är svår att bygga osv).
Men jag tror i detta fall att din gissning ligger närmare, kanske inte en halv miljon CT per år men
betydligt mer än 50 tusen iaf (även om jag blir spyfärdig när jag ser fanskapet så verkar rätt
många vilja ha den iaf).
Det hänger väl också lite på om den kan bli aktuell utanför Amerikat…
Jag tror marknaden utanför USA/Canada är ganska oviktig för CT. Det säljs ju knappt några fullsize pickuper någon annanstans på jorden idag. Hela Asien/Europa/Australien/Afrika och Sydamerika använder ju mindre pickuper.Bjelke skrev: ↑09 mar 2023 20:28Det beror ju extremt mycket på priset och Elon hintar ju redan om att det kan bli enSabbe skrev: ↑09 mar 2023 18:45Om så var fallet så skulle en beställning idag levereras om cirka 30 årspacecoin skrev: ↑09 mar 2023 17:57MS tror på <50k CT per år. Niche market, "enthusiast/cult car" kallar man den. https://i.redd.it/89e873rifqma1.png![]()
Tror mer på 500.000-1.000.000/år när man fått upp produktionstakten![]()
dyrare bil än vad dom sa förut (genom att säga att den är svår att bygga osv).
Men jag tror i detta fall att din gissning ligger närmare, kanske inte en halv miljon CT per år men
betydligt mer än 50 tusen iaf (även om jag blir spyfärdig när jag ser fanskapet så verkar rätt
många vilja ha den iaf).
Det hänger väl också lite på om den kan bli aktuell utanför Amerikat…
Ja så kanske det ärLarsOJ skrev: ↑09 mar 2023 20:43Jag tror marknaden utanför USA/Canada är ganska oviktig för CT. Det säljs ju knappt några fullsize pickuper någon annanstans på jorden idag. Hela Asien/Europa/Australien/Afrika och Sydamerika använder ju mindre pickuper.Bjelke skrev: ↑09 mar 2023 20:28Det beror ju extremt mycket på priset och Elon hintar ju redan om att det kan bli enSabbe skrev: ↑09 mar 2023 18:45Om så var fallet så skulle en beställning idag levereras om cirka 30 årspacecoin skrev: ↑09 mar 2023 17:57MS tror på <50k CT per år. Niche market, "enthusiast/cult car" kallar man den. https://i.redd.it/89e873rifqma1.png![]()
Tror mer på 500.000-1.000.000/år när man fått upp produktionstakten![]()
dyrare bil än vad dom sa förut (genom att säga att den är svår att bygga osv).
Men jag tror i detta fall att din gissning ligger närmare, kanske inte en halv miljon CT per år men
betydligt mer än 50 tusen iaf (även om jag blir spyfärdig när jag ser fanskapet så verkar rätt
många vilja ha den iaf).
Det hänger väl också lite på om den kan bli aktuell utanför Amerikat…
Bara RAM säljs ju officiellt i Europa tex men bara för att Fiat (Stellantis) köpte Dodge och i mikroskopiska volymer.
Priset blir ju oerhört centralt så klart som du säger. Det ska bli spännande att se. Givet att priset är ungefär lika skulle jag ju mycket hellre välja en F-150 personligen. Jag tycker CT är fruktansvärt ful. Fulaste Teslan hittills. Med marginal.